PDA

View Full Version : Hoe oefenen?



guitarnick
13 januari 2010, 15:24
Hallo,
Ik had een vraagje over het oefenen met gitaarliedjes, in mijn boek staan een aantal nummers die ik speel, maar ik heb af en toe nog wel is wat moeite met het overpakken van noten, dus vroeg ik me af wat het best werkt?
1. De liedjes uit mijn hoofd leren en de noten spelen, door op de hals te kijken, waardoor je dus niet fout kan pakken.

2.De liedjes niet uit mijn hoofd leren en gewoon naar de noten op het blad kijken en dan blind de noten proberen te spelen, wat dus wel lastiger is doordat je sneller fout pakt.

Alvast bedankt

Jeroensnake
13 januari 2010, 15:28
3. De liedjes uit mijn hoofd leren en de noten spelen en gewoon naar de noten op het blad kijken en dan blind de noten proberen te spelen

:-)

Hoe en wat je oefent, zo zul je het leren. Zit je altijd naar de hals te kijken tijdens het oefenen, dan zul je dat ook doen tijdens het spelen. Vind je dat prima, dan is het goed. Vind je dat niet stoer, leer het dan af. Nummers uit je hoofd leren is sowieso een pre, waar je ook naar kijkt. En of je nou kijkt of niet; leer te luisteren naar je eigen spel (dus ook de fouten).

BW87
14 januari 2010, 23:16
Ik pak altijd kleine delen van een lied, en leer die goed in het rhytme te spelen, en kijk daarbij van het blad af (als dat er niet is maak ik met guitar pro zelf de tabs) na een tijd oefenen kan je ze zo uit je hoofd spelen en als dat goed gaat in het rytme +geen fouten ben je toe aan het volgende deel van het lied.

Git Aar
15 januari 2010, 00:10
Je speelt wel via een gebruikelijke toonladder met de daarbij behorende vingerzetting?

Christopha
17 januari 2010, 00:07
Ik maak onderscheid tussen gitaarspelen en gitaaroefenen. Tijdens het gitaarspelen maak je fun en geen zorgen om fouten. Tijdens oefenen kijk ik juist wel naar mijn vingers (beide handen afwisselend). Ik oefen een geïsoleerd stukje (riff, stuk solo, ritme, whatever) dat dus makkelijk uit het hoofd te leren is zodat ik me volledig (laag genoeg tempo) kan concentreren op de juiste techniek(en).