Inloggen

View Full Version : METAL productie, meningen?



skabouter
13 januari 2010, 14:23
Ik werk al een tijdje met mn metalband (Fifth of Four) aan een album, doe ik zelf hier thuis.
het opnemen is al lang achter de rug, ik ben klaar met mixen, en heb wat testmastertjes gemaakt. voor we het album in eigen beheer gaan produceren wil ik nog even een errorcheck op het forum. Ik heb (tijdelijk) 3 nrtjes op mn myspace gezet!

LUISTER HIER (www.myspace.com/summerseasonstudio)
nr1 is een mixje, opgeslagen als MP3.
nr2 is een mixje, opgeslagen als MP3
nr3 is een voorbeeld van hoe zo`n mix door een mastercompressor klinkt, als eindproduct bijv.

zou je even willen luisteren en zeggen wat je er (MIX TECHNISCH) van vind? let vooral beetje op de sounds, de balans, en bijv hoe het laag op je overkomt. teveel? te weinig?

Mss kan ik de laatste meningen nog meenemen in de eindmix!

Dankjewel!

HaroldA
13 januari 2010, 14:33
Ik zal zo ff gaan luisteren, maar zelf masteren valt eigenlijk altijd wel af te raden. Gewoon de shit opsturen naar meerdere mastering studio's en de beste master uitkiezen.

Laat de studio's weten dat er ook andere studio's voor je aan het werk zijn gezet en dat je de beste uitkiest, anders loop je veel meer risico om het product van een stagiair te worden...

skabouter
13 januari 2010, 14:37
true....maar we willen eigenlijk de kosten ook zoveel mogelijk beperken. We gaan de master niet uitbesteden, ik probeer een zo goed mogelijke mix te maken, daarop dan de nodige eindbewerkingen, zonder teveel truukjes uit te halen en dan gewoon klaar....

HaroldA
13 januari 2010, 14:40
true....maar we willen eigenlijk de kosten ook zoveel mogelijk beperken. We gaan de master niet uitbesteden, ik probeer een zo goed mogelijke mix te maken, daarop dan de nodige eindbewerkingen, zonder teveel truukjes uit te halen en dan gewoon klaar....

Het masteren van 4 nummers/15 min kostte ons € 117,- bij Excess te Rotterdam. Beste geld wat we ooit besteed hebben!

Overigens vind ik het mono stuk erg irritant klinken op koptelefoon...


Edit: ook vervelend dat er 3 verschillende nummers op staan. Zo kun je niets vergelijken.

Sonno
13 januari 2010, 20:14
De gitaren klinken dof en en weggedrukt. Heb je btw AAMS al eens geprobeerd? Is een automatisch masterprogramma, ik verkrijg d'r altijd verbluffend goede resultaten mee. Ik heb ooit eens gehoord dat de Abbey Road studio's voor 90 pond per nummer een master maakt. Lijkt me best grappig om eens op metal toe te passen...

Wacht, ik luister nu pas je gemasterde nummer, die klinkt lekker! Ik zou alleen het volume van de gitaren omhoogschroeven daar waar ze zonder drums gespeeld worden.

Succes!
Gr. Sonno

skabouter
15 januari 2010, 13:49
AAMS ken ik niet nee........zal eens opzoeken.

Mooi dat je de masterversie al beter vind klinken! in de mixes vonden anderen de gitaren ook te zacht, maar denk dat dat wel goedkomt na eindcompressie.

Verder wil ik de stukje waar de gitaar alleen speelt wel zo zacht houden, voor de dynamiek.

TimoSomers
15 januari 2010, 14:24
Master versie klinkt stukkkkkkkken beter indd!

Vind de gitaren een beetje zompig, veel laag.
En de drums mogen misschien wel wat meer ballen hebben (meer compressie?)
Voorderest klinkt de master versie gaaf, misschien niet enorm geproduceerd zegmaar, maar klinkt daardoor juist erg bruut en natuurlijk.


EDIT: misschien komt dat zompige van de gitaren ook wel door de bas hoor ik net, die is namelijk erg laag en beetje lo-fi als het ware, ik zou de bas dan wat helderder en opener laten klinken, want dan krijgen de gitaren ook meer ruimte.

HaroldA
15 januari 2010, 15:04
Verder wil ik de stukje waar de gitaar alleen speelt wel zo zacht houden, voor de dynamiek.

Ja, maar het is zo lelijk mono... :( Alleen links of rechts luistert dan een stuk fijner.

Renin
15 januari 2010, 15:56
Ik mis wat in de hoge tonen. Ik hoor veel mid, genoeg bas maar mis een "sprankeling".

Vooral de drums en zang klinken hierin wat te "vlak"
Met name bekkens/ hihat en snare.

Hierdoor wordt is het wat minder aangenaam om naar te luisteren.

JTB
15 januari 2010, 17:06
snare klinkt als een pollepel op een metalen plaat, not my cup of tea. De kick verzuipt in de mix, die mag veel "plakkeriger" klinken, maar in de ruwe mix klinkt ie ook niet goed, dus misschien is er niet meer van te maken. Daarnaast mag het geheel inderdaad wat sprankelender klinken. Maar voor een thuisproductie niet verkeerd.

skabouter
15 januari 2010, 18:02
jongens, bedankt voor deze reacties, heb ik erg veel aan! :)


Master versie klinkt stukkkkkkkken beter indd!

Vind de gitaren een beetje zompig, veel laag.
En de drums mogen misschien wel wat meer ballen hebben (meer compressie?)
Voorderest klinkt de master versie gaaf, misschien niet enorm geproduceerd zegmaar, maar klinkt daardoor juist erg bruut en natuurlijk.


EDIT: misschien komt dat zompige van de gitaren ook wel door de bas hoor ik net, die is namelijk erg laag en beetje lo-fi als het ware, ik zou de bas dan wat helderder en opener laten klinken, want dan krijgen de gitaren ook meer ruimte.

Gitaarsounds vind ik zelf super, ik laat het daarbij.... genoeg metalgitaren klinken krassig en schel;, ik vind dit lompe zompe wel errug vet.
Leuk ook de opmerking dat het niet zo geproduceerd klinkt, daar heb ik echt voor gekozen. zo min mogelijk gedaan en uit de kast getrokken, bijna geen plugins! ik vind het idd een soort natuurlijke ruwheid met zich meebrengen nu.

Verder ben ik het idd niet eens met de snare en de kick, maar er valt niet heeel veel meer van te maken. wat je hier echt hoort is "mijn ruimte". het is opgenomen in een kleine kamer, met slechte demping, en de snare echoot alle kanten op. kick kan wsl ook niet veel beter gemaakt worden, dat zijn gewoon slechte bronopnames dus :(

Het tekort aan hoog zal ik wellicht nog wat compenseren, moet even nauwkeuriger gaan luisteren op andere locaties......

thnx!

pasqual
15 januari 2010, 18:56
ik neem aan dat de eerste 2 nummers bedoeld zijn om de progressie naar nummer 3 te laten horen? ik vind de gemasterde versie niet slecht, behalve zoals eerder aangehaald dat de gitaren "sprankel" missen maar je zei al dat je daar niets meer aan wilt veranderen, dus.... dan de snare: die moet echt beter, dit is zonde van de rest. de snare knalt niet en klinkt als een soeplepel op een ongespannen vel en ik vermoed dat dat meer aan de gebruikte snare ligt als aan de ruimte wat je zelf zei. maar desalniettemin een redelijk goede master.

groeten Pasqual.

skabouter
16 januari 2010, 12:20
eigenlijk snap ik het gitaarpunt niet zo goed....wat missen jullie dan precies?
Ik speel nu eenmaal helemaal in C, das vrij laag dus. Het pompt en zompt allemaal heel erg, maar wat wil je met zulke riffs...wat voor hoge sprankel wil je daar nog bij hebben?
verder speel ik afwisselend van laag, naar heel hoog (dissonanten squeeks enzo), en die vind ik er ook prima doorheen knallen....

Dat snaregeluid ligt volgens mij echt aan de ruimte. onze CD gaat 15 nrs tellen, en daarvan zijn er 4 opgenomen in een andere, veel betere ruimte. Ik zal zo 1 vd nrs posten, dan hoor je het verschil....de gebruikte snare is precies hetzelfde, maar de ruimte is zoooooveel beter!

TimoSomers
16 januari 2010, 12:55
eigenlijk snap ik het gitaarpunt niet zo goed....wat missen jullie dan precies?
Ik speel nu eenmaal helemaal in C, das vrij laag dus. Het pompt en zompt allemaal heel erg, maar wat wil je met zulke riffs...wat voor hoge sprankel wil je daar nog bij hebben?
verder speel ik afwisselend van laag, naar heel hoog (dissonanten squeeks enzo), en die vind ik er ook prima doorheen knallen....

Dat snaregeluid ligt volgens mij echt aan de ruimte. onze CD gaat 15 nrs tellen, en daarvan zijn er 4 opgenomen in een andere, veel betere ruimte. Ik zal zo 1 vd nrs posten, dan hoor je het verschil....de gebruikte snare is precies hetzelfde, maar de ruimte is zoooooveel beter!

Het is zegmaar net alsof er een dekentje over de speaker ligt als het ware.
'tis moeilijk uit te leggen, maar er mist een soort helderheid/sprankeling.
Luister eens hiernaar bijv (beetje ander genre wel, maar let alleen op de gitaarsound) http://www.youtube.com/watch?v=i30KyAYmLq0&feature=related
Als je dat vergelijkt met jouw gebruikte gitaarsound hoor je het verschil wel denk ik.

Gitaro
16 januari 2010, 15:17
Wat de gitaarsound betreft, probeer eens een lichte exciter op je gitaartracks. Misschien wordt het niks maar misschien zal het je positief verrassen. Ik haal zelf de resultaten die ik wil met de 4front Auxiter en/of BBE sonic maximizer plugins. Geeft de boel net wat meer definitie. Ik speel zelf stoner/sludge in drop B op de middenpickup van een strat met .010, dus ik ben enigzins bekend met het probleem wat hier aangekaart wordt :seriousf: (al komt het niet geheel door de stemming natuurlijk).

Dat gezegd hebbende, ik vind t allemaal heerlijk klinken en zou er zo een album lang naar kunnen luisteren. Maarja ik ben er dan ook zo een die een goeie underground sound wel waardeert. Ben iig benieuwd naar de 'nieuwe' snare!

HaroldA
16 januari 2010, 15:57
BBE sonic maximizer

Probeer zo lang mogelijk weg te blijven van de BBE Sonic Maximizer! Voor bas is het misschien wel leuk op de DI en niet op de mic, maar gitaar gaat er zo verschrikkelijk saai en doods van klinken...

skabouter
16 januari 2010, 20:47
ik heb 2 analoge exciters gehad. maar ik vond het over het algemeen meer kapot maken dan goed. ben meer een fan van EQ. misschien dat ik nog even ga zoeken naar andere sounds, maar in mijn ogen was het wel ok eigenlijk....

Er staat ondertussen een nieuwe mix online, het is de eerste in het rijtje!
http://www.myspace.com/summerseasonstudio
hier is dus dezelfde snare te horen in andere ruimte...heel veel beter vind ik, maar het lukt met niet om die andere snare zo goed te krijgen :(

Gitaro
16 januari 2010, 21:23
Hmm. Ik vind wel dat de BBE erg extreem is; het is al snel te veel van het goeie. Dan gaat het inderdaad doods klinken. Om die reden gebruik ik eigenlijk alleen de Auxiter nog. Maar met zeer subtiel gebruik valt er volgens mij ook wel een aardige sound uit de BBE te halen.

edit: de nieuwe is dus Mix 1 test? Vind het fokking vet. Over t geluid zeg ik niks, voor mij is t prima. Breng ff een plaat uit gasten! 8)

skabouter
16 januari 2010, 23:53
thnx man :) die plaat komt er! 15nrs, 53min! en ja, de nieuwe is test 1. hier is het snare geluid veel beter, niet? andere ruimte...

Negative K3 fan
20 januari 2010, 14:57
Ik heb de master beluisterd: het klinkt duidelijk niet professioneel, maar zeker erg goed voor een thuisproductie!

Het euvel met de gitaarsounds waar vrijwel iedereen wat over te zeggen heeft, is hetzelfde als wat er in alle metal opnames van Skabouter zit, ze zijn gewoon erg dof, maar ik heb me er al meer dan een jaar geleden bij neergelegd dat dat niet/nooit gaat verandere, want dit is zijn smaak. Ze zijn op deze manier wel erg aanwezig.

De snares zijn apart, maar niet verkeerd. De bassdrum zou wat meer hoog mogen hebben, waardoor hij wat aanweziger is. De drums missen over het algemeen 'presence'.

Dat was mijn zegje.

skabouter
20 januari 2010, 15:09
thnx len!! Je hebt duidelijk een punt, en je luisterd al jaren kritisch naar mn geluidjes, daar dank ik je voor!

Wat zou het nou zijn, als het altijd dof is...mijn smaak? of mijn technieken? gitaarsound heb ik het dan even over...

WAt vinden anderen? Vind jehet gewoon echt een slecht/lelijk/verkeerd opgenomen geluid? of zou je het zelf iets anders gedaan hebben? smaak moet zo blijven,,maar als ik gewoon niet goed bezig ben hoor ik dit graag nog even.

Mijn amp is sws wel redelijk donkergekleurd zeg maar, ik vind het karakter....
en veel metal heeft een beetje schelle gitaar, waar ik zelf niet zo van hou...

Negative K3 fan
20 januari 2010, 15:12
Ik schrijf het grootendeels toe aan je smaak, dit is gewoon wat je mooi vindt en het voordeel is dat de gitaar erg duidelijk in de mix ligt door jouw gekozen verhoudingen van frequenties. Ik denk dat het waarschijnlijk niet ligt aan je amp of speakers maar dat je hier bewust voor kiest. Ik zou voor deze muziekstijl zelf een andere sound kiezen.

Hetgeen wat opvalt is verwoord door TimoSomers: het dekentje over de speakers: alsof er tussen de speakers en de microfoon een heel dik kussen ligt waardoor er veel hoog wordt geabsorbeerd voordat het de microfoon bereikt: een dof en niet open geluid.

skabouter
20 januari 2010, 15:36
ok, ik leg me er misschien ook bij neer, ik denk dat het aankomt op smaak...tuurlijk kan ik wel iets anders doen met het geluid, maar kennelijk niet voor gekozen. ook mn band vind de gitaarsounds vet op deze manier. mss is het gewoon onze sound....

Metal is een lastige stijl om te maken! Maar als we het dan toch over professioneel hebben, het valt mij op hoe slecht sommige "professionele" bands klinken...
paar voorbeeldjes

www.myspace.com/ikilledthepromqueen
www.myspace.com/iwrestledabearonce
www.myspace.com/despisedicon edit: 1e 3 nrs vind ik wel ok, maar die zijn nieuw. luister vooral de ouwere opnames, dat zijn de 4 laatste nrs op de space.

In mijn ogen hele vette bands, zijn ook erg goed lopend, en hebben labels en professionele opnames zou je zeggen...maar het klinkt toch nergens naar? en ja, myspace speelt vast een rol. Maar toch hoor je echt wel wat de sounds zijn en ik vind ze gewoonweg niet mooi.

mooiste voorbeeld vind ik I kille the prom queen. Kreeg er laatst een CD van, en zelfs de originele CD klinkt zoooo crappy in mijn ogen. Of is dit gewoon wat het publiek wil horen?

Negative K3 fan
20 januari 2010, 15:51
toch hoef je geen wereldproductie te hebben om een album te kunnen waarderen, kijk maar naar bijvoorbeeld still life van opeth, maar aan de andere kant, de soundvan hun eerste twee albums is echt belabberd.

edit: ik heb een paar nummers van I killed the prom queen geluisterd en als je door de Myspace compressie heen luistert, vind ik het helemaal niet slecht klinken.

HaroldA
20 januari 2010, 15:55
de soundvan hun eerste twee albums is echt belabberd.

Orchid en Morningrise? Dat wil ik niet slecht noemen maar wel heel erg netjes en steriel.

Still Life is wel een briljante mix. Deliverance is wel erg slecht gemixt.

Noctiis
20 januari 2010, 16:02
Beetje zompige gitaren maar ik vind het wel bij de stijl passen.
De basdrum en snare, meh... Koop Aptrigga en meng er wat snare/basdrum samples doorheen, ik denk dat alles dan nog een tikkie vetter wordt! :)

interessander
20 januari 2010, 16:09
Ik denk ook dat vooral een smaakkwestie is.

In metal zie je veel rammelende producties, wat inderdaad ook wel zo z'n charmes kan hebben (autopsy en immolation bijvoorbeeld). Maar ook veel dertien in een dozijn producties van bands die (tig jaar na dato) achter een stijl aan hobbelen (gothenburg sound, morrisound, sunlight), wat stiekem ook weer zo zijn charmes kan hebben. Om over black metal nog maar te zwijgen.

Maar soms zijn er slechts elementen die niet kloppen, waarbij de rest wel te pruimen is. Neem between the buried and me. Ik vind het een leuke band en qua productie wordt het elk album beter, behalve de gitaarsound. Ik vind ze veel te wollig klinken, een andere sound zou wat mij betreft beter passen.

Wat deze opnames betreft vind ik de gitaar persoonlijk ook te dof, maar gelukkig nog wel gedefinieerd genoeg, dus als jullie het goed vinden klinken zou ik het gewoon zo houden, ik denk ook niet dat je er maar zo wat "sprankel" bij kan toveren...

skabouter
20 januari 2010, 16:22
wederom dank voor de reacties!! maar ik denk dat ik het idd maar beetje zo ga laten allemaal.....volgend album weer beter!

btw, deze CD heb ik dus opgenomen, maar we zijn een keer eerder opgenomen door een studio, waar we 360 euro voor 2 dagen betaalden. dat klinkt zo: www.myspace.com/fifthoffour. is de gitaar hier meer naar jullie smaak? (persoonlijk vind ik mijn eigen opname lekkerder klinken)


Beetje zompige gitaren maar ik vind het wel bij de stijl passen.
De basdrum en snare, meh... Koop Aptrigga en meng er wat snare/basdrum samples doorheen, ik denk dat alles dan nog een tikkie vetter wordt! :)

Ik wet dat dat allemaal een optie is, maar k blijf hier eigenlijk liever zo ver mogelijk vandaan. ik vind goede sound ook belangrijk, maar de manier waaorp je dit bereikt mss wel belangrijker. ik heb liever een "eerlijke" sound die mss minder goed is, dan een overgeproduceerde sound vol met extra programma`s. Zo kan iedereen idd wel een nummer "programmeren" is mijn opvatting.....

TimoSomers
20 januari 2010, 16:35
wederom dank voor de reacties!! maar ik denk dat ik het idd maar beetje zo ga laten allemaal.....volgend album weer beter!

btw, deze CD heb ik dus opgenomen, maar we zijn een keer eerder opgenomen door een studio, waar we 360 euro voor 2 dagen betaalden. dat klinkt zo: www.myspace.com/fifthoffour. is de gitaar hier meer naar jullie smaak? (persoonlijk vind ik mijn eigen opname lekkerder klinken)



Ik wet dat dat allemaal een optie is, maar k blijf hier eigenlijk liever zo ver mogelijk vandaan. ik vind goede sound ook belangrijk, maar de manier waaorp je dit bereikt mss wel belangrijker. ik heb liever een "eerlijke" sound die mss minder goed is, dan een overgeproduceerde sound vol met extra programma`s. Zo kan iedereen idd wel een nummer "programmeren" is mijn opvatting.....

Jouw opname klinkt sowieso beter, die oude opnames hebben weer te weinig ballen vind ik.
Ik denk dat de gitaarsound issue misschien ook wel een beetje te maken heeft met de drums.
Als je echt een retestrakke dikke drumsound hebt en de gitaren iets zachter mixt dan ze nu staan worden de gitaren ook automatisch strakker en wellicht minder dof (omdat ze dan meer in de drums vallen).

skabouter
20 januari 2010, 16:57
als ik kritisch naar mn eigen spel luister is het sws wat sloppy en inconsistent. maar ook dit was een keuze om het gewoon maar zo te laten, het versterkt de "live-feel" en het voorkomt die overgeproduceerd sounds. SWS zijn de drumopnames ook niet echt strak, daar begon het al mee... het vergroot de speelse feel in deze CD denk ik.
Ik ben het er mee eens dat ik een volgende CD al zou beginnen met het veel strakker opnemen van ALLE instrumenten. Dat doet idd ook iets met je sound.

Noctiis
20 januari 2010, 17:30
Nou, ik raad maar een programmaatje aan waarmee je samples kunt gebruiken en mixen. Je behoudt als je het goed instelt gewoon je karakteristiek. Dat heeft niks met 'eerlijk' te maken, alleen maar een kwaliteitsverbetering (of op z'n minst houd je je opties wat meer open).

Programmeren daar heb ik niks over gezegd? Is overigens ook niks mis mee, ieder z'n ding :) Maar het lijkt mij belangrijker om te denken als luisteraar en niet als producer. Hoe wil je dat 99% van de luisteraars het horen? Alleen de producers onder de luisteraars zullen merken of iets strakgetrokken/getriggerd/whatever is. If it sounds good, it sounds good.

Maar nogmaals, ieder z'n ding. Kwaliteit hoog in het vaandel, of 'eerlijkheid' van opname? Dat is een afweging.

5150II
20 januari 2010, 17:34
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gitaargeluid voor een metal-productie echt onder de maat vind.
Het is gewoon niet vet/strak en te dof, en volgens mij ligt dit niet aan de opnames maar aan de bron. (niet spel, maar setup)

Maar ja, het kan ook smaak zijn;)

interessander
20 januari 2010, 17:40
... SWS zijn de drumopnames ook niet echt strak, daar begon het al mee... het vergroot de speelse feel in deze CD denk ik.....

Dit lijkt me inderdaad de grootste boosdoener. Als de drums onstrak zijn dan is het opnemen van de gitaren ook een stuk moeilijker. Gitaren klinken ook extra strak als alles lekker gelijk loopt met de drum en bas tracks, nog los van het geluid. Tot een bepaalde gradatie kun je dat speels noemen, daarna wordt het gewoon vervelend en gaat het al gauw amateuristisch klinken.

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt met een gehaaste drumopname van een dag, het tracken van de gitaren duurde veel langer en het eindresultaat gaat je daarna ook steeds meer tegenstaan.

skabouter
20 januari 2010, 18:41
als ik echt objectief ben deel ik de meeste meningen wel, dit is natuurlijk duidelijk nog amateuristisch. maar ik wijt het deels aan de middelen (de ruimte bijv). volgende keer beter:)
en het is sws niet zo handig blijkt om je eigen werk op te nemen, je zal er nooit tevreden mee zijn. maar ik heb een punt bereikt waarop het me allemaal wel snor zijn, perfectie bestaat toch niet, en/of is niet haalbaar....

Ik heb wel een hoop geleerd, wat ik de volgende keer kan toepassen, en vooral een betere organisatie in het begin voorkomt later een hoop gedoe!

TimoSomers
20 januari 2010, 19:00
als ik kritisch naar mn eigen spel luister is het sws wat sloppy en inconsistent. maar ook dit was een keuze om het gewoon maar zo te laten, het versterkt de "live-feel" en het voorkomt die overgeproduceerd sounds. SWS zijn de drumopnames ook niet echt strak, daar begon het al mee... het vergroot de speelse feel in deze CD denk ik.
Ik ben het er mee eens dat ik een volgende CD al zou beginnen met het veel strakker opnemen van ALLE instrumenten. Dat doet idd ook iets met je sound.

Nou ik vind je gitaarpartijen anders echt wel lekker strak en juist grooven.
Ik had het meer over de strakke sound dan over het strakke spel.
De drums klinken wat lo-fi en de sound is niet echt pompend (ik noem dat dan strak, veel compressie, etc) waardoor de gitaren er wat extremer uitspringen, of beter gezegd wat los staan van de drums, zodat het geen 1 strak geheel wordt zegmaar.

Michael AE
20 januari 2010, 19:24
Goed editten is tegenwoordig een must bij dit soort muziek!

Als je het goed doet, klinken de drums veel strakker, maar toch groovy. Dat hoeft bij mijn eigen drummer gelukkig niet, maar ik heb wel demo's opgenomen waar per nummer 200 edits in zitten.

Sommige mensen zijn er fel tegen, maar ik heb nog nooit iemand over zo'n demo negatief over de drums gehoord. De bands waren er blij mee en het publiek hoorde er niks van. Dat is uiteindelijk toch mijn streven.

Bij mijn eigen muziek ben ik er ook niet voor, maar dat is meer omdat ik het weet dan om hoe het klinkt.

Speels klinken kan heel tof zijn en ik vind vaak de magie op dat soort opnames veel beter dan de boel zwaar overproduceren, maar...

...het blijft metal. Een genre waar mensen de strakheid van een band heel vaak belangrijker vinden dan de magie tussen de muzikanten. En daar moet je op inspelen. Als je dan live die magie wel weet te pakken, vinden mensen dat super tof en missen ze het niet eens op je producties.

Luke-wannabe
20 januari 2010, 21:42
Hey Ska.
Ik heb niet per se veel verstand van mixen, maar ik weet wat ik mooi vind in sommige mixen en wat niet.
Drums zijn absoluut niet mijn smaak, maar ik zou proberen het nog een beetje strakker te krijgen door wat te compressie. Ik neem aan dat je ook close gemiced hebt? Dan kun je toch die signalen een beetje compressen om wat attack naar boven te halen? Nu zit er niet zo veel definitie in.
Het klinkt nu ook niet professioneel zeg maar. Het klinkt een beetje rammelig..

Hoop dat je er iets aan hebt.

pasqual
20 januari 2010, 22:21
ik ben nu al een kwartier aan het luisteren naar "i killed the prom queen" maar ik snap niet waarom je dit zo slecht geproduceerd vind? de gitaren knallen er uit net als de bas en ook de drums klinken super. of heb ik nu slechte oren?
ik heb niets tegen je muziek maar vind jouw mix toch echt niet beter als die van IKTPQ.

groeten Pasqual.

skabouter
20 januari 2010, 22:33
ok, dat is iets wat ik nog wel wil gaan doen, ff wat meer compressie over de drums. nu zit er compressie op losse snare (top) en de kick. over de master zit nog compressie. maar mss kan ik nog wat buscompressie op drums doen, parallel. (ben nu even niet in een positie dat te doen, maar nog voor het echte masteren ga ik dat nog eens proberen!).

En pasqual, ik vind mijn mix zeker niet beter dan die van IKTPQ, maar ik vind hun sounds denk ik gewoon niet mooi. khad dus de originele CD, maar alles klinkt plat, doods en schel ofzo vind ik. niet mijn smaak kennelijk.

wat ik zelf vette sounds vind zijn:
www.myspace.com/iondissonance
http://www.myspace.com/warfromaharlotsmouth

interessander
20 januari 2010, 22:34
Als ik naar i killed the prom queen luister dan denk ik eerder dat ik doorgelinkt wordt naar de In Flames myspace....

interessander
20 januari 2010, 22:37
wat ik zelf vette sounds vind zijn:
www.myspace.com/iondissonance (http://www.myspace.com/iondissonance)
http://www.myspace.com/warfromaharlotsmouth

Als ik deze twee nu luister dan hoor ik daar ook dat doffe terug, vooral bij ion Dissonance, ik denk dat het toch echt een smaakkwestie is. War from a harlot's moutch klinkt wel weer erg overgeproduceerd maar ook qua gitaarsound een beetje zompig.

Luke-wannabe
21 januari 2010, 01:32
ok, dat is iets wat ik nog wel wil gaan doen, ff wat meer compressie over de drums. nu zit er compressie op losse snare (top) en de kick. over de master zit nog compressie. maar mss kan ik nog wat buscompressie op drums doen, parallel. (ben nu even niet in een positie dat te doen, maar nog voor het echte masteren ga ik dat nog eens proberen!).

En pasqual, ik vind mijn mix zeker niet beter dan die van IKTPQ, maar ik vind hun sounds denk ik gewoon niet mooi. khad dus de originele CD, maar alles klinkt plat, doods en schel ofzo vind ik. niet mijn smaak kennelijk.

wat ik zelf vette sounds vind zijn:
www.myspace.com/iondissonance
http://www.myspace.com/warfromaharlotsmouth
Grappig dat je gewoon helemaal niks compressed. Voor mij is voor drums zeg maar het eerste wat je sowieso doet compressie.

Michael AE
21 januari 2010, 02:19
Bij metal hoort op ALLES compressie en flink ook!:rockon:

Effe serieus; compressie maakt een mix vaak een stuk duwender, maar te veel en er blijft niets meer van je geluid over.

Een goed ingestelde compressor kan een mix maken en een slechte kan hem breken.

Het is alleen echt geen slecht idee wat meer compressie op de drums en bas te knallen. Ik heb zo mijn truukjes, maar die werken niet persé. Probeer eens een flinke compressor op de bas en de trommels.

skabouter
21 januari 2010, 12:14
Grappig dat je gewoon helemaal niks compressed. Voor mij is voor drums zeg maar het eerste wat je sowieso doet compressie.

ben ik wel met je eens, maar ik heb me denk ik teveel ingehouden...wat gecompressed was was ook flink gecompressed, maar niet over alle groepen nog een keer enzovoorts.
een groot aantal mensen heeft hier niet eens iets over gezegt bijv....
maar ik ga het toch nog maar even proberen ja! maar ik heb ook wel eens slechte ervaringen gehad met overcompressen, dus ik denk ik kleine stapjes....
ben sws meer een fan van paralelle compressie.

Sonno
21 januari 2010, 12:22
Als ik deze twee nu luister dan hoor ik daar ook dat doffe terug, vooral bij ion Dissonance, ik denk dat het toch echt een smaakkwestie is. War from a harlot's moutch klinkt wel weer erg overgeproduceerd maar ook qua gitaarsound een beetje zompig.

Vergeet niet dat Ion Dissonance met een 8 snarige gitaar speelt. Wellicht dat de hoeveelheid laag het frisse hoge geluid opslokt...

Dit vind ik een goed geluid...
http://www.myspace.com/veilofmaya

Gr. Sonno

skabouter
21 januari 2010, 12:25
idd vette sounds sonno, hier hou ik ook wel van! maar volgens mij was het meshuggah die met 8-snarige speelt, Ion speelt toch op 7snarigen?

Sonno
21 januari 2010, 13:11
Nope, kijk maar bij de Pic's op de Myspace van Ion Dissonance.

skabouter
21 januari 2010, 13:23
verdraait ik zie het! das dan nieuw, de eerste 3 albums zijn volgens mij met 7strings gedaan.
wel tof, ze zijn bezig met een nieuw album, ben heel benieuwd!

interessander
21 januari 2010, 13:32
7 of 8 string hoeft het gitaargeluid niet drastisch te veranderen natuurlijk.
Natuurlijk klinkt een akkoord in A of zelfs G heel anders dan een E of D bijvoorbeeld, maar de hogere snaren op een 7 of 8-snarige gitaar klinken niet per se minder levendig. Dit is overigens wel vaak het geval met de standaard pickups van budget 7 strings van Ibanez bijvoorbeeld, die hebben erg weinig definitie.
Dino Cazares' sound bij Divine Heresy met een 8 string vind ik zelfs vrij schel

yhcmarc
21 januari 2010, 13:34
Ik zou eens gaan kijken of je de snare kan gaan samplen met bv. drumagog, want die klinkt echt nergens naar. Gitaren missen felheid, het geheel knalt gewoon niet.

Sonno
21 januari 2010, 13:38
verdraait ik zie het! das dan nieuw, de eerste 3 albums zijn volgens mij met 7strings gedaan.
wel tof, ze zijn bezig met een nieuw album, ben heel benieuwd!

Is dat zo? Ik vind hun muziek niet helemaal geweldig maar één nummer "The Surge" op hun CD Minus the Herd bevat zo'n vette riff, die krijg ik gewoon niet uit m'n kop! Hij is ook errrrug laag en ik ging er dan ook vanuit dat dit een 8 snarige gitaar zou zijn... Dan moet het op z'n minst een flink gedowntunede 7 snaar zijn...

Gr. Sonno

5150II
21 januari 2010, 13:48
Vergeet niet dat Ion Dissonance met een 8 snarige gitaar speelt. Wellicht dat de hoeveelheid laag het frisse hoge geluid opslokt...

Dit vind ik een goed geluid...
http://www.myspace.com/veilofmaya

Gr. Sonno

Alleen die staccato stukken zijn die stiltes zó lelijk gedaan, ajajaj

interessander
21 januari 2010, 13:52
Je zou Iceman van het forum ook eens kunnen vragen, zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127847

skabouter
21 januari 2010, 19:32
thnx voor de tip...niets mis mee natuurlijk, maar ik wil eigenlijk zelf zorgen dat dit goed komt. het is voor mij natuurlijk een handig leerpunt. ik ga de komende tijd meer dingen opnemen (nieuwe studio), dus kan alle ervaring gebruiken!

Over sounds gesproken...kwam laatst dit tegen, GEWELDIG:
http://www.myspace.com/lastdaysofhumanityofficialmyspacepage
van Nederlandse bodem, helaas al uit elkaar. Ik zou dit graag eens live zien. Wat een pokkeherrie zeg, en kutsound! Ondanks dat kan ik het toch wel luisteren, en sindsdien staat het hier regelmatig uit de speakers te bleren.

skabouter
21 januari 2010, 21:06
ben nu trouwens bezig met meer (parallele) compressie, en ja....het wordt toch wel veel vetter zo! :) Ben er nog even zoet mee, maar ik zal binnenkort het verschil posten!

Luke-wannabe
22 januari 2010, 11:52
Ben benieuwd!

skabouter
15 februari 2010, 21:14
hier is een mix 1 test (www.myspace.com/summerseasonstudio) met veel vette compressie. ook heb ik iets hoog aan gitaar toegevoegd. Is dit meer naar smaak? (ik vind het nog wel een beetje overdone, iets minder mag wel).

Iceman
15 februari 2010, 21:53
Je zou Iceman van het forum ook eens kunnen vragen, zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127847

Iceman to the reskjoe?

Bouter heeft PM.

Arvoitus
16 februari 2010, 16:36
hier is een mix 1 test (www.myspace.com/summerseasonstudio) met veel vette compressie. ook heb ik iets hoog aan gitaar toegevoegd. Is dit meer naar smaak? (ik vind het nog wel een beetje overdone, iets minder mag wel).

Ik vind het wel vet klinken, doet me een beetje aan oude sepultura denken. Vocals kunnen wel wat reverb gebruiken, want ze klinken nu best wel erg raw/droog (behalve als dat is wat je wil).

Iceman
16 februari 2010, 17:52
Het geheel klinkt vlak en grijs. Gitaren klinken als karton, er is bijna geen breed stereobeeld in de drums. Alles klinkt alsof het op de achtergond staat.

Sorry als dit te lomp overkomt.
Alles is goed ingespeeld, het heeft alleen nog niet het geluid dat het verdiend.

Ik zou graag al je files willen hebben en je laten zien hoe je stap voor stap een vet geluid neerzet.

skabouter
16 februari 2010, 18:36
hi daar! neehoor, reacties izjn welkom! alleen die files...Michael vroeg hier ook al om, en ik ga wel akkoord, en bij deze ook met jou iceman, maar ik hou er daarna mee op om hele projecten door te sturen naar mensen, omdat het imijn eigen werk is. Ikzelf ben ook bezig met studiotechniek, en heb hier ook een docent voor, en ik leer zelf ook veel bij. andere invalshoeken zijn prima, maar feitelijk heb ik er niets aan als anderen mijn muziek beter kunnen afmixen (dat zal altijd zo blijven).

Ook ga ik niet verder dan het doorsturen van 1 nummer (terwijl ik zelf bezig met met een CD van 15nrs), en ook als dat nummer beter gemixt gaat worden komt het niet op de CD, en wil ik mijn eigen werk mijn eigen werk laten blijven. hoop dat daar begrip voor is :)

Verder geef ik eerlijk toe dat ik niet het onderste uit de kan gehaald heb, en daar nog niet toe in staat toe ben, maar het zoeken naar is al leuk genoeg! Deze CD wordt mss niet top, maar het is een begin, en de volgende zal er in elk geval niet minder op worden!

De files ga ik regelen voor Michael en jou, maar dit duurt echt even, i kmoet eerst een heleboel "ongedaan" maken, voor ik weer terug bij een schone lei ben! het kan een weekje duren, ik heb het erg druk.

Han S
16 februari 2010, 19:59
Het geheel klinkt vlak en grijs. Gitaren klinken als karton, er is bijna geen breed stereobeeld in de drums. Alles klinkt alsof het op de achtergond staat.

Sorry als dit te lomp overkomt.
Alles is goed ingespeeld, het heeft alleen nog niet het geluid dat het verdiend.

Ik zou graag al je files willen hebben en je laten zien hoe je stap voor stap een vet geluid neerzet.

Ik ben benieuwd wat jij er van maakt, bij mij klinkt het helemaal niet verkeerd en het is uiteraard vooral een kwestie van persoonlijke smaak, maar ik hoor geen karton en het is redelijk 'in yer face' en ik hou daar wel van.

Dus nogmaals, ik hoor graag wat jij er van maakt en dan hoor je me weer.

skabouter
17 februari 2010, 16:08
nog 1 nieuw nrtje (www.myspace.com/summerseasonstudio) met nieuw mixwerk...beter?
mix 1 is de nieuwste mix opnieuw gedaan
mix 2 is de oudere nieuwste mix opnieuw gedaan
mix 3 (master) is de ouwe mixversie met mastercompressie

glennshred
19 februari 2010, 22:55
Stukken beter dan je vorige mix!!!, erg genoten van de brute sound :)

Meer van dat please.

skabouter
20 februari 2010, 19:39
that`s nice, thnx! ik ga de rest van de hele CD gewoon rustig eens op deze manier mixen, het bevalt mij zelf ook wel! ik denk dat dat uiteindelijk het eindresultaat wel gaat worden qua mix-sounds. dan nog even masteren (ja, ga ik nog steeds zelf doen om gewoon geen kosten te maken), maar ik ga weinig aan de sound doen met masteren, gewoon wat harder maken wsl.....

2 nieuwe nummers (www.myspace.com/summerseasonstudio) met nieuw tweakwerk. dit is erg squashed! beter?

AntY
1 maart 2010, 22:02
misschien een beetje lompe suggestie, maar heb je er over nagedacht om je drums te programmeren?

ik denk toch dat de drums aan de basis staan van je geluid, je eindmix staat of valt bij de drums.

Ik heb heel goede metaldrummers gesproken die er bij het maken van demo's toch voor kiezen om de drums in te programmeren. het heeft pas zin om drums op te gaan nemen als je het ook goed kan doen en daar de faciliteiten voor hebt.

uiteraard is puur het leren ook een einddoel op zich voor je nu, maar leren programmeren kan zich ook uitbetalen zolang je ook veel demo's op blijft nemen. en naar mijn mening is er geen band die zich daar voor hoeft te schamen -eindresultaat telt, en je kan er ook goed in worden geprogrammeerde drums natuurlijk te laten klinken. Dat kost ook een hoop tijd.

http://www.last.fm/music/The+Project+Hate+MCMXCIX/_/At+the+Entrance+to+Hell's+Unholy+Fire

Heel album met geprogrammeerde drums, klinkt super. Kan je er nog veel meer laten horen, en dat zijn echt niet alleen maar demootjes ;)