PDA

View Full Version : Amerikaans linde (basswood)



Thiez
13 januari 2010, 11:07
Ik ben al een tijdje in het bezit van een bouwpakketje. Dit is gemaakt van basswood en ik wil graag het gat van de input dichtmaken en ergens anders maken.
Om dit gat dicht te maken wil ik graag gebruik maken van zelfde houtsoort om te voorkomen dat het straks zich af gaat tekenen in de lak.

Ik heb nu al verschillende houthandels een mail gestuurd en gebeld maar er is niemand die een klein stukje lindenhout wil/kan leveren. Het gaat ook maar om een blokje van 5x5x5cm in principe en tot nu toe is er maar 1 houthandel geweest die het kon leveren en die vroeg er 30 euro voor. Wat ik nogal veel vind voor zo een blokje.

Heeft er iemand een idee misschien waar ik het hout vandaan zou kunnen halen?

Hiro
13 januari 2010, 11:09
misschien is er iemand die een stukje voor je over heeft, anders weet ik t niet

McVenco
13 januari 2010, 11:21
Ik zou gewoon een groot stuk kopen, heb je meteen een plank voor een nieuwe zelfbouw :)

st.robot
13 januari 2010, 11:31
30€? dat zou niet mogen, basswood of linde is een van de goedkopere houtsoorten waar gitaren van worden gemaakt (ook een reden waarom het vrij veel gebruikt word in serie-producties, customshops werken er minder mee heb ik de indruk)

in mijn eerste gitaarverbouwing had ik een floyd rose gat opgevuld, en voor dat stuk had ik 10 euro betaald (het was ook nog is 'n flink pak groter stuk hout) dat was ook linde

barno
13 januari 2010, 12:31
30€? dat zou niet mogen, basswood of linde is een van de goedkopere houtsoorten waar gitaren van worden gemaakt (ook een reden waarom het vrij veel gebruikt word in serie-producties, customshops werken er minder mee heb ik de indruk)

in mijn eerste gitaarverbouwing had ik een floyd rose gat opgevuld, en voor dat stuk had ik 10 euro betaald (het was ook nog is 'n flink pak groter stuk hout) dat was ook linde

hi robot, waar hebt gij dat lindehout gehaald? ik heb binnenkort ook nodig voor een body. thx

st.robot
13 januari 2010, 12:35
toen bij thys hout in kapellen, da's voor jou wel een eind weg. Ik zou wel eerst even een mailtje sturen of ze het nog wel hebben, want het staat niet letterlijk op de site. Wel geen houtspeciaalzaak, het hout is niet perfect droog (voor een massieve body wel droog genoeg) . ze hebben ook es, essen, meranti denk ik, beuk,...

http://www.thyshout.be/

Mattia
13 januari 2010, 12:47
Ik heb waarschijnlijk wel een stukje voor je liggen; weet niet of het amerikaans linde is, maar het is gewoon linde. Wit, saaige kleur, lekker makkelijk te bewerken. PM me maar eventjes, stuur 't gewoon tegen verzendkosten naar je toe.

Ik koop zelf linde in in grote balken bij een kleine, lokale houthandel. Onbekantrecht deel van een meter of 2 bij 30cm kostte een half jaar geleden iets van 30 euro.

barno
13 januari 2010, 12:54
toen bij thys hout in kapellen, da's voor jou wel een eind weg. Ik zou wel eerst even een mailtje sturen of ze het nog wel hebben, want het staat niet letterlijk op de site. Wel geen houtspeciaalzaak, het hout is niet perfect droog (voor een massieve body wel droog genoeg) . ze hebben ook es, essen, meranti denk ik, beuk,...

http://www.thyshout.be/

thx man, als ik in a'pen kom, ga ik daar zeker es langs,
cheers

Thiez
13 januari 2010, 13:11
bedankt voor alle reacties! pbtje verstuurd naar mattia. Hopen dat ik eindelijk weer verder kan aan me bouwpakketje ;)

Javaca
13 januari 2010, 17:29
Ik heb waarschijnlijk wel een stukje voor je liggen; weet niet of het amerikaans linde is, maar het is gewoon linde. Wit, saaige kleur, lekker makkelijk te bewerken. PM me maar eventjes, stuur 't gewoon tegen verzendkosten naar je toe.

Ik koop zelf linde in in grote balken bij een kleine, lokale houthandel. Onbekantrecht deel van een meter of 2 bij 30cm kostte een half jaar geleden iets van 30 euro.
Waar haal jij het dan Mattia?

Fijnhout amsterdam?

Mattia
13 januari 2010, 22:29
Waar haal jij het dan Mattia?

Fijnhout amsterdam?

Die hebben het ongetwijfeld, maar voor de 'basis' dingen (afrikaans mahonie, linde, 'gewoon' amerikaans rock maple, wenge, noten, essen, beuken of kersen) kan ik terecht bij houthandel Vlug en Oud in de zuidoost beemster/purmerend. Hebben niet heel veel, maar het is wel goedkoper dan de Amstedamsche (die op z'n beurt goedkoper is dan de arnhemse)

Thiez
11 februari 2010, 00:47
Helaas nog steeds geen stukje lindenhout gevonden. Zijn er nog mensen die tips hebben waar ik dit zou kunnen vinden? Heb al trappenmaker gemaild maar ook die hebben het niet.
Liefst omgeving roosendaal (west brabant, zeeland, eventueel net over grens in belgie).
Ik heb maar een klein stukje nodig...

snaarplukker
11 februari 2010, 12:48
Even Googlen en je vind een blok (http://www.marktplaza.be/BLOKKEN-LINDENHOUT-9240519.php) voor maar € 4,50. Daar kan je een boel gaten mee dichtstoppen.;)

Thiez
11 februari 2010, 13:26
had idd die advertentie al gezien. Maar ze versturen het niet (wat begrijpelijk is vanwege het gewicht van zo een blok opzich) en om even voor een blokje naar gelderland te rijden zie ik ook niet zo zitten. :P
Vandaar dat ik vroeg of iemand iets hier in de omgeving wist.

jan jansen
11 februari 2010, 17:54
Even Googlen en je vind een blok (http://www.marktplaza.be/BLOKKEN-LINDENHOUT-9240519.php) voor maar € 4,50. Daar kan je een boel gaten mee dichtstoppen.;)

die advertentie staat ook op een andere bekende site....,

Thiez
20 februari 2010, 12:32
toen bij thys hout in kapellen, da's voor jou wel een eind weg. Ik zou wel eerst even een mailtje sturen of ze het nog wel hebben, want het staat niet letterlijk op de site. Wel geen houtspeciaalzaak, het hout is niet perfect droog (voor een massieve body wel droog genoeg) . ze hebben ook es, essen, meranti denk ik, beuk,...

http://www.thyshout.be/

Bedankt voor de tip. Ik ben vanmorgen even langs geweest bij Thys en heb een halve boom voor dezelfde prijs als ik hier in nederland dat kleine blokje zou hebben gehad.
Een stuk lindehout van 110x45x5cm dus kan nog eventueel 2 body's eruit halen.

st.robot
20 februari 2010, 18:35
blij te horen dat het geholpen heeft (ook blij dat ze het ginder ook nog hebben) :hippie:

barno
20 februari 2010, 18:51
is het Amerikaans linde? niet dat ik weet of er veel verschil op zit, hier in de buurt heb ik ook linde gevonden maar autochtoon

Thiez
20 februari 2010, 20:42
Ik weet niet precies of het amerikaans of europees is. Het verschil zit hem geloof ik in de snelheid van groeien en dus de dichtheid van de houtnerf maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ongeacht het feit dat ik niet weet of het europees of amerikaans is, is het een net stukje hout. Mocht het zelf uitzoeken dus heb een mooi stukje uitgezocht zonder al te veel oneffenheden. Het heeft zowizo ruimte voor 1 body zonder oneffenheden en misschien dat er nog net 1 uitgehaald kan worden dan en dan nog het stukje hout waar het me eigenlijk om ging ;)

Dus veel bouwplezier bemachtigd vandaag haha. Kan even vooruit.