PDA

View Full Version : Toon zakt in



poepsnaar
13 april 2003, 22:30
ik was vandaag aan het stemmen en me metertje deed behoorlijk vaag. Dus ik lette even op de open d snaar. En dan lijkt het net als ik hem aansla dat hij even inzakt, en dan weer op toon komt. Hebben wel meer dat hier wat kan er aan de hand zijn. Het is een Precisionbass

Chris Wolstenholme
13 april 2003, 22:32
ah heb ik ook wel is, ik stem altijd ff omlaag en dan weer omhoog, staat ie weer helemaal goed :smile: en blijft hij ook goed.
dat afzakken doet ie echt maar heel ffies bij me, nog geen seconde, gewoon instabiel metertje alst ware.

skabouter
13 april 2003, 22:57
dat doet mijn bas ook, en de meeste van mijn gitaren ook. ik denk eigenlijk dat het aan je stemapparaatje ligt..en de mijne dus :smile:

AntY
13 april 2003, 23:00
volgens mij meot je inderdaag ALTIJD van beneden naar boven stemmen, ik weet niet precies waarom en weet dit ook niet zeker.

op zich lijkt het me wel logisch. denks eens na: een snaar die eerst heel strak staat en daarna losser wordt gedraaid, zal wat ruimte krijgen, hij krijgt wat meer zijn zin.

een snaar die steeds strakker wordt gedraaid daarentegen zal niet slapper kunnen en zeker niet uit zichzelf strakker gaan.

skabouter
13 april 2003, 23:10
je hebt gelijk, maar zo doe ik het ook altijd ! tenminste. wat bedoel je. bij gitaren is het echt een gedoe om eens vast te stellen wat onder en boven is :grin:

is een E onder ? of is die juist boven ?

ik stem altijd zo: E-A-D-G (en dan B, kheb 5 string)

AntY
13 april 2003, 23:11
onder = lager

skabouter
13 april 2003, 23:12
zeg jij. als je speelt is laag juist boven :grin:

Chris Wolstenholme
14 april 2003, 15:33
we hebben het nu over van laag ( D naar E bijv) naar hoog stemmen. op je metertje van links naar rechts :smile:

Bouter>> grrrr :grin:

basswasp
14 april 2003, 16:27
Altijd van onder naar boven stemmen. Dit heeft te maken met de werking van het stemmechaniekje. Als lager stemt ontstaat er wat extra ruimte tussen de snaarwikkelingen.
Dit merk je zo: verstem een snaar een stukje naar beneden en pluk de snaar rustig, rek de snaar nu een beetje op en pluk hem nog een keer... Als het goed is hoor je dat de tweede toon lager is dan de eerste.

bassopotmus
14 april 2003, 17:23
precies, stemmen ALTIJD in stijgende waarde van spanning!

skabouter
14 april 2003, 18:48
ff voor de sukkels: van onder naar boven dus :grin: