PDA

View Full Version : Snaar klinkt clean enorm dof



davidof
13 januari 2010, 02:37
Beste,

Ik merk al een tijdje bij mijn "Epiphone sg Prophecy EX" dat de A snaar zéér dof klinkt, ik heb deze al eens los gezet en gekeken of er iets in de groeven van mijn kam/brug zat maar neen .. en nog steeds klinkt deze snaar veel te "dof" tegenover andere snaren. Oja, ik gebruik een "skinny top heavy bottom" setje van ernieball, zou het daaraan kunnen liggen ?

Groeten
David

lindstrom
13 januari 2010, 09:25
nieuwe snaar wil wonderen doen. en als je toch bezig bent, doe dan de hele set gelijk.

tostiapparaat
13 januari 2010, 09:36
had ik ook op mijn nasicaster,
daar zaten dan wel de standaard snaren uit de fabriek op.

heb voor 7 euro een setje nikkel plated snaren in de kijkshop gekocht,
klonk daarna 10x zo mooi, en niet meer zo dof en nasaal.

alleen zou ik op die van jou wel andere snaren zetten, ernie balls of zo:)

davidof
13 januari 2010, 21:43
had ik ook op mijn nasicaster,
daar zaten dan wel de standaard snaren uit de fabriek op.

heb voor 7 euro een setje nikkel plated snaren in de kijkshop gekocht,
klonk daarna 10x zo mooi, en niet meer zo dof en nasaal.

alleen zou ik op die van jou wel andere snaren zetten, ernie balls of zo:)

"Oja, ik gebruik een "skinny top heavy bottom" setje van ernieball" ;)
maar bon, ik zal binnenkort eens een ander setje testen

grts!

vulvasonic
13 januari 2010, 23:44
Mocht na het opzetten van een nieuw setje snaren blijken (bij voorkeur altijd meteen alle snaren vervangen - let wel: NIET eerst alles er af, maar 1 voor 1 vervangen!), dat de A-snaar nog steeds doffer klinkt dan de overige snaren (het KAN zijn dat dit pas na een week goed merkbaar is), dan is het niet ondenkbaar dat je de oorzaak hiervan moet zoeken in de topkam.

Een setje Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom heeft, zoals je weet, wat dikkere bassnaren (de omwonden snaren dus). De meeste gitaren worden standaard voorzien van een reguliere .009 set of een reguliere .010 set en worden daarop afgesteld. Bij de wat goedkopere merken of modellen nemen ze het vaak niet zo nauw met het materiaal en de afwerking van de topkam.
Het is dus heel goed denkbaar dat het sleufje van de A-snaar op de topkam niet ruim genoeg is uitgevijld en daardoor de snaar een beetje afklemt. Als dit inderdaad het geval is, kan dit behalve een doffer geluid, óók de oorzaak zijn van het mogelijk vaker moeten bijstemmen van die snaar en niet zuivere intervallen (vooral bij het eerste aantal vakjes), indien je eerst de losse A-snaar speelt en vervolgens de B (2de vakje A-snaar).
Die laatste twee bijkomstigheden doen zich niet per se voor, maar het KAN wel. Dat is afhankelijk van de mate waarin de snaar 'beknelt' zit.

In elk geval is de oplossing simpel; laat je gitaar afstellen en maak daarbij duidelijk dat de topkam mogelijk moet worden bijgevijld.
Dat bijvijlen KUN je zelf doen, maar persoonlijk zou ik het overlaten aan een vakman. Met een beetje mazzel, afhankelijk van waar en wanneer je de gitaar hebt gekocht, valt dit onder de service van de zaak.

Succes!

:)

TimS
13 januari 2010, 23:46
Probeer anders of de snaar ook zo dof klinkt als je hem naast de groef op de topkam legt, dan weet je of het aan de groef ligt.

davidof
16 januari 2010, 14:00
maar ehm.. als ik een bepaalde fret indruk klinkt ie nog steeds dof .. dan kan het toch niet aan de topkam liggen ?

TimS
16 januari 2010, 14:34
maar ehm.. als ik een bepaalde fret indruk klinkt ie nog steeds dof .. dan kan het toch niet aan de topkam liggen ?

Nee, maar als je de snaar op je topkam legt ligt de snaar over de hele lengte van de hals iets hoger.

RazorBlade
16 januari 2010, 19:11
let wel: NIET eerst alles er af, maar 1 voor 1 vervangen!)

sorry, ik haal al zo'n 25 jaar, elke maand de snaren allemaal eraf en gooi er ff een droge doek doorheen voor het meest vuil tussen de elementen enzo.. en dan nieuwe setje erop.. toontje hoger stemmen, en paar uur later normaal stemmen.. en altijd een "gebruikt" setje in je koffer voor als tijdens een gig 1 snaar springt, dan heb je direct een ingewerkte snaar liggen..

Na een paar gigs zijn snaren al snel "dof" soms na 1 dampende gig al.. moraal van het verhaal, niet te lang spelen met snaren, kan soms ook aan je 'zweet" of "vet" van je vingers liggen dat je snaren snel dof worden.

Quicksilver
16 januari 2010, 19:24
en altijd een "gebruikt" setje in je koffer voor als tijdens een gig 1 snaar springt, dan heb je direct een ingewerkte snaar liggen..

Ik voel me nu rot, hoe kan het dat ik daar nooit op ben gekomen. Bedankt voor het briljante idee, doe ik volgende keer ook :speed: