PDA

View Full Version : Nieuw cabje met FAD speakers.



Misery Signals
12 januari 2010, 22:29
Omdat ik voor mijn op te starten rockbandje een sobere en betaalbare 2x12 wilde, was ik maar wat blij toen ik die lege Carvin Legacy tegenkwam.

Toen de speakers nog. Ik wilde zeker FAD speakers hebben en minder bruut als V30's maar wel genoeg watt, een soort über-Greenback dus.. Ik dus met mijn Soldano SLO en Ibanez hollowbody naar Freeqi in Gent getrokken voor een luistertest en daarbij horende speakerkeuze.

Het zijn de FAD Greenblack 50W's geworden. Manman, wat een hemelse sound. Verbeterd tov originele oude Greenbacks met meer tophoog (de gewone klinken iets te smooth voor mij) en samen 100W en dat heeft de SLO nodig.... Ook de anderen (F120, Jensen Tornado en Jensen Ceramic) klonken goed. Die Greenblacks staken er echter bovenuit. Beter klinkend als oude én nieuwe Greenbacks.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC03283.JPG

MS

caliban
12 januari 2010, 22:41
Schoon speakertjes, en donkergroen, past nog goed bij de naam ook :)

Chris Winsemius
12 januari 2010, 23:01
Welke oude Greenbacks? 20, 25 of 30 Watters? (en dan lead of bass...)

Misery Signals
12 januari 2010, 23:06
Weet ik veel, ik heb nieuwe en oude Greenbacks gehad uit de 70's. Ik zal eens zien of ik een fotootje ervan vind, ik dacht dat ze een zwarte ipv groene rand hadden...

MS

Geoffrey
12 januari 2010, 23:10
Ook hier even proficiateren..

Velen hier zullen FAD waarschijnlijk niet kennen..

Chris Winsemius
12 januari 2010, 23:14
Weet ik veel, ik heb nieuwe en oude Greenbacks gehad uit de 70's. Ik zal eens zien of ik een fotootje ervan vind, ik dacht dat ze een zwarte ipv groene rand hadden...

MS

Er zijn behoorlijke verschillen tussen de verschillende typen Greenbacks, ik heb zelf vrij veel pre Rola's (bijvoorbeeld) meegemaakt en de 20 Watter is vrij romig/warm (daar zou voor bepaalde situaties mi. nog wat hoog bij kunnen), de M25 vind ik +/- perfect en de H30/55Hz kan (zeker met vervorming) in het hoog wat hard/schel overkomen.

Ik kan me dus bijna niet indenken dat iemand meer hoog wil dan 'n oude Greenback 25 of 30 Watter.

Imo allemaal hoor!

Misery Signals
12 januari 2010, 23:19
Ik vond die Greenbacks allemaal smooth klinken. Nooit een schelle Greenback gehoord maar zoals jij zegt mss niet 't juiste type of met een type amp dat dat niet losmaakt. Ik vind die FAD versies in alle geval heel goede speakers, aanraders. Hij had ook speakers die me niet echt aanstonden hoor zoals Fane clonen... Kan met andere amp wel werken voor andere mensen.

MS

the sure thing
12 januari 2010, 23:29
Er zijn behoorlijke verschillen tussen de verschillende typen Greenbacks, ik heb zelf vrij veel pre Rola's (bijvoorbeeld) meegemaakt en de 20 Watter is vrij romig/warm (daar zou voor bepaalde situaties mi. nog wat hoog bij kunnen), de M25 vind ik +/- perfect en de H30/55Hz kan (zeker met vervorming) in het hoog wat hard/schel overkomen.

Ik kan me dus bijna niet indenken dat iemand meer hoog wil dan 'n oude Greenback 25 of 30 Watter.

Imo allemaal hoor!

Beetje topic-kapen: Chris, wat vind je het verschil tussen de G12M-20 heritage en de pre-rola G12M-25?

tweng
13 januari 2010, 00:56
Heb een eind geleden ook een cab bij freeqi gekocht met deze Greenblacks.
Echt een hemelse sound bij mijn bandmaster reverb !
Ik kan de topicstarter dan ook alleen maar bijtreden ! Fantastische speakers !

Puerco
13 januari 2010, 01:01
Die FAD speakers (http://www.freeqi.be/Speakershop/Speakershop.html) worden gemaakt door TAYDEN (http://www.taydenspeakers.co.uk/) in de UK. Deze worden o.a. verkocht door Lean Business (http://www.lean-business.co.uk/eshop/tayden-guitar-speakers-c-77.html) eveneens in de UK.
Ze hebben vele speakers die allemaal gemodeleerd zijn naar oude meest britse speakers, op papier ziet het er allemaal prachtig uit maar ik heb ze zelf nog nooit gehoord, zelfs geen clipjes of reviews.
Of de FAD speakers simpel gerelabeld zijn of een aparte lijn weet ik niet maar die groene kleur is zowat standaard op al hun speakers.

Gefeliciteerd met de aankoop, hoe ben je er toe gekomen dat je perse FAD speakers wilde hebben als ik vragen mag???

Misery Signals
13 januari 2010, 01:10
Ik was eerder op bezoek bij hem om iets aan mijn Peavey 5150 Blockletter te laten herstellen.
Bij het wachten nam ik mijn gitaar uit de wagen want ik mocht zoveel heads en cabs bespelen als ik wou terwijl hij bezig was. Bij het spelen serieus achterovergevallen van de verschillende combinaties daar.
Erna mijn herstelde 5150 eens aangesloten op wat cabinetjes en ook positief bevonden. Super alternatief voor de bekende speakermerken.
Daarom wist ik bijna zeker dat ik één van die speakertypes wilde voor mijn 2x12.

MS

tweng
13 januari 2010, 01:17
Ik had al regelmatig dingen over FAD op het net gelezen. Ben daarna Freeqi ook een tegengekomen. Echt een toffe gast !
Tijdens de vakantie dan ook maar eens tot bij hem gereden om het allemaal eens uit te testen. En ja, ik vond er wat ik zocht !

Puerco
13 januari 2010, 01:45
Ok je hebt ze dus toch eerst kunnen testen.
Nu nog inspelen die dingen want nieuwe speakers is als nieuwe schoenen, het loopt wel lekker maar nooit zo lekker als dat je er een tijdje op gelopen hebt.
En een fragmentje/clipje/filmpje zou helemaal top zijn, je hebt ons (mij in ieder geval) wel heel nieuwsgierig gemaakt met je mooie nieuwe speakers...

soup
13 januari 2010, 13:03
Waren die speakers niet al ingespeeld Misery, ik dacht dat freeqi al iets deed op voorhand ?

tweng
13 januari 2010, 14:41
Freeqi speelt inderdaad zijn speakers in voor hij ze verkoopt.
Ik heb er momenteel geen soundfiles van...

caliban
13 januari 2010, 15:06
Freeqi speelt inderdaad zijn speakers in voor hij ze verkoopt.
Ik heb er momenteel geen soundfiles van...

Duurt het niet heel erg lang eer je verschil hoort qua effect van inspelen?

soup
13 januari 2010, 15:07
dacht dat het inspelen 20 uur was, constant en verschillende volumes

Chris Winsemius
13 januari 2010, 15:41
Beetje topic-kapen: Chris, wat vind je het verschil tussen de G12M-20 heritage en de pre-rola G12M-25?

pre Rola M25 vind ik zelf meer open klinken, helderder (maar zonder "ice-picky" te zijn), ietsje luider, wat "rauwer"

vergelijking is dan met oude pre Rola M20s of ingespeelde Heritage M20s

NB! Dit gaat imo ook op voor Rola M25s maar niet voor de huige M25s die sinds de 80s/90s op de markt zijn, die vind ik zelf scherp in het hoog en "blubberig" in het laag... hoewel het wel wat per type cabinet kan verschillen

Misery Signals
13 januari 2010, 16:48
Ik zou die FAD's ook eens in actie horen als ik jou was Chris, mss kan het een leuk extra alternatief zijn voor hetgeen je momenteel in je CMW amps steekt?

MS

Chris Winsemius
13 januari 2010, 17:26
Ik zou die FAD's ook eens in actie horen als ik jou was Chris, mss kan het een leuk extra alternatief zijn voor hetgeen je momenteel in je CMW amps steekt?

MS

Er loopt al een langdurige test met een bepaald merk speakers en de eerste resultaten zijn goed. Voor de rest zijn er gewoon goede Celestions in het programma die voor een x-aantal amps/sounds goed werken.
Eminence heeft ook zeer ok-je speakers.

Maakt hij ze zelf of worden ze elders (al dan niet op specs) voor hem gemaakt?

tweng
13 januari 2010, 17:28
Hij maakt ze niet zelf, ze worden in de UK voor hem gemaakt...

Misery Signals
13 januari 2010, 17:30
Die worden bij Tayden in UK op zijn specs gemaakt dacht ik. En dan brandt hij ze thuis in. Iets achteraf aan veranderen weet ik niet. Ik dacht dat er een basspeaker aan het inbranden was toen ik binnenkwam. Voor de prijs van een V30-nieuwe Greenback, niet te duur dus.

MS