PDA

View Full Version : Voor de Beginners: Waarom goedkope chineesjes af te raden zijn.



tostiapparaat
12 januari 2010, 21:25
nou, vandaag heb ik mijn beginnerspakket strat eens uit elkaar gehaald om wat meer te weten te komen over de elektrische gitaar.

en toen heb ik een heel mooi *ahum* stukje vakwerk gezien.
hier foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UEHXDBZL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DSIYTKHZ-D.jpg

Ter vergelijking:
http://www.aampselectricguitarstore.com/images/allparts_strat_body_sbf-sb.jpg

China toch:makeup:

*de chipouts op de plaats waar de hals in de pocket zit heb ik niet kunnen fotograferen, verder zijn ALLE SCHROEFGATEN SCHUIN GEBOORD!

budje
12 januari 2010, 21:29
Zie ik nu serieus een gat waar het niet hoort?

tostiapparaat
12 januari 2010, 21:29
Ja, dat zie je goed:dontgeti:

budje
12 januari 2010, 21:30
het is dat we geen huilende smilie hebben!

Nagramoth
12 januari 2010, 21:38
En het ergste is dat we ons erover blijven verbazen, of niet soms?

tostiapparaat
12 januari 2010, 21:43
het is dat we geen huilende smilie hebben!

ik denk niet dat huilen genoeg is om het uit te kunnen drukken..



En het ergste is dat we ons erover blijven verbazen, of niet soms?

tja, ik had het toch wel IETS minder erg verwacht..

TimS
12 januari 2010, 22:26
Voor speciale gevallen als dit valt een huilend smiley wel te regelen

http://www.clker.com/cliparts/b/a/b/f/1194986462987732710smiley106.svg.hi.png

Ben je naast het feit dat je gitaar is gemaakt door een dronken, blinde chinees met een motorische storing nog iets interessants te weten gekomen?

Noid
12 januari 2010, 22:28
? wat is nou eigenlijk het issue?

Dat gat zegt wel iets over de kwaliteit van het freeswerk (niet de juiste dieptes aangehouden), maar op zich niets over de klank, constructie en speelkwaliteit van de gitaar. Gezien de titel van dit onderwerp had ik iets fundamenteels verwacht. De enige conclusie die te trekken valt is dat dit product door de kwaliteitscontrole (als die er al was) is gekomen, iets wat naar alle waarschijnlijkheid niet was gebeurt bij een westerse producent. Of zie ik het nou verkeerd? :???:

geert1976
12 januari 2010, 22:47
Ik houd mijn mond:soinnocent:
Ik hoef niets meer te zeggen:soinnocent:
Echt niet:soinnocent:
Ik word toch nooit geloofd:soinnocent:
Vinden ze me altijd een oude zeikert:soinnocent:

barno
12 januari 2010, 22:52
? wat is nou eigenlijk het issue?

Dat gat zegt wel iets over de kwaliteit van het freeswerk (niet de juiste dieptes aangehouden), maar op zich niets over de klank, constructie en speelkwaliteit van de gitaar. Gezien de titel van dit onderwerp had ik iets fundamenteels verwacht. De enige conclusie die te trekken valt is dat dit product door de kwaliteitscontrole (als die er al was) is gekomen, iets wat naar alle waarschijnlijkheid niet was gebeurt bij een westerse producent. Of zie ik het nou verkeerd? :???:

+1
vele vintage lowbudget gitaren, waar nu veel geld voor wordt gegeven, zien er zo ook uit under the hood, en die werden, weliswaar vroeger, in de US of A gebouwd.

geert1976
12 januari 2010, 22:53
Vreemd, ik ben nog nooit een oude japanner tegengekomen met een neukgat.

Jilles
12 januari 2010, 22:57
jep, hoe DIE aan hun sterrenstatus zijn gekomen is mij ook een vraag. Wel een erg interessante ontwikkeling trouwens, die oude fenders enzo. Van massaproductie en lowbudget gemaakt naar een van de meest gewilde vintage gitaren op aarde.. in een paar jaar.

wietse
12 januari 2010, 22:59
Vreemd, ik ben nog nooit een oude japanner tegengekomen met een neukgat.
moeten ze toch wel hebben anders waren japanners allang uitgestorven :D.

maar zo erg als dit ben ik ook nog nooit tegengekomen bij een gitaar, of iemand moet er al zelf mee aan het stoeien zijn geweest.

snaarplukker
12 januari 2010, 23:05
Ach, je kan het een keer slecht treffen.:dontgeti:
Gelukkig zijn al mijn Chinees made gitaren perfect gebouwd en afgewerkt.;)

Chocola
12 januari 2010, 23:22
Ik heb laatst een Chinees Vulcano Stratocastertje uit elkaar gehaald en geschuurd (5 fucking lagen -_-). Die had niet 1 gat, maar wel meer ;). Ik zal er morgen een foto van proberen te maken (dan maak ik gelijk foto van mijn nieuwe aanwinst :D) en die hier posten. Kunnen jullie eens zien hoe kut die gitaarbody is. Als je de laklaag eraf haalt zie je nog veel meer niet zo leuke dingen ;).

geert1976
12 januari 2010, 23:25
Ik heb laatst een Chinees Vulcano Stratocastertje uit elkaar gehaald en geschuurd (5 fucking lagen -_-). Die had niet 1 gat, maar wel meer ;). Ik zal er morgen een foto van proberen te maken (dan maak ik gelijk foto van mijn nieuwe aanwinst :D) en die hier posten. Kunnen jullie eens zien hoe kut die gitaarbody is. Als je de laklaag eraf haalt zie je nog veel meer niet zo leuke dingen ;).

uhh, nog meer neukgaten, jij zult je nu dan wel vermaken:soinnocent::seriousf:

Bram+
12 januari 2010, 23:30
Tja, als je eerst een hele gitaar uit elkaar moet schroeven en zo'n gat moet vinden om tot zo'n conclusie te komen, valt het misschien nog mee met die gitaren? Ik bedoel: ik zou wel kunnen leven met zo'n gat.

OJee
12 januari 2010, 23:37
Ik vind het nogal voorbarige stemmingmakerij. Wie zegt dat je niet zelf met dat ding aan de gang bent geweest. Dat gat moet je allang gezien hebben als je onder de achterplaat keken had. Mijn MIC (MadeInChina) gitaartjes zijn net zo netjes gefreesd als elke MIJ, MIM of Amerikaan. Niet teveel de Telegraaf of GeenStijl lezen...

OJ

Chocola
12 januari 2010, 23:52
Ik vind het nogal voorbarige stemmingmakerij. Wie zegt dat je niet zelf met dat ding aan de gang bent geweest. Dat gat moet je allang gezien hebben als je onder de achterplaat keken had. Mijn MIC (MadeInChina) gitaartjes zijn net zo netjes gefreesd als elke MIJ, MIM of Amerikaan. Niet teveel de Telegraaf of GeenStijl lezen...

OJ

Als je het tegen de topicstarter hebt, heb je het ook deels tegen mij want ik heb hetzelfde hier, met twee strat body's (vulcano en cheapass merkloos ding)... dus ik reageer even. Als je de Telegraaf en Geenstijl op een dusdanige manier vergelijkt snap ik in ieder geval wel dat je een paar dingen niet helemaal begrijpt.

Wie zegt dat ik er niet zelf mee aan de gang ben geweest? Nou IK misschien? Of wil je beweren dat ik lieg? Sorry hoor maar ik vind je reactie een beetje kansloos :p. Of, een beetje Geen Stijl :cheerup: (ik ben overigens geen Geenstijl mensje :p).
Overigens agreed dat de stelling "alle Chinese gitaren zijn kut" fout is, maar jouw post zegt nog veel minder.


Overigens alvast een warning:
Als ik morgen een foto post denk je denk ik: woot wtf omfg wtf? Dat dacht ik ook lol. Er zitten heen ronde gaten in, maar twee hele grote lange spleten. De pickupcavity is niet in HSH of SSS formaat gevreesd maar gewoon eén grote rechthoek. Alle lange randen in de lengte van de body zijn gewoon... open zegmaar :p. Het hout van de body is na het schuren natuurlijk zichtbaar geworden en er zitten zilveren stukjes in enzo, opvul zooi ofzo.

@Geert
Ik heb me helaas nooit vermaakt met die gitaar, daarom sloop ik hem ook nu zodat ik er nog wat leuks van kan maken :p. Wellicht laat ik er wel een paar gaten in voor de toekomst :p.

bert k
12 januari 2010, 23:53
Onzin, dit is gewoon een slecht gebouwde gitaar, prutswerk. Dat andere Chinese instrumenten beter kunnen zijn is duidelijk, ik heb zelf ook een paar Chinezen, en die doen het best. Maar dit mag je niet wegmoffelen met een redenatie dat het toch maar uit het zicht is.

Herman
12 januari 2010, 23:59
Nouja, nee het is alles behalve netjes. Maar mocht je de gitaar gekocht hebben op z'n klank, en je vond hem destijds goed klinken, dan klinkt hij toch niet ineens minder als je weet dat er een gat in zit? Het is inderdaad niet netjes, en ik zou ook balen.. maar als de gitaar wel goed klinkt hoeft het misschien geen probleem te zijn?

wietse
13 januari 2010, 00:13
De pickupcavity is niet in HSH of SSS formaat gevreesd maar gewoon eén grote rechthoek. Alle lange randen in de lengte van de body zijn gewoon... open zegmaar :p.

een badkuipfrezing, heeft fender ook een tijd gedaan dus dat zegt niks.

episua
13 januari 2010, 00:18
Om nou meteen te beweren dat 'Chinese gitaren slecht zijn' is een beetje kort door de bocht. Dit is waarschijnlijk van het kaliber, Caliber of Phoenix e.d. merken. Pak eens een chinese Squier classic vibe of zoiets, dat is toch wel heel wat anders en die gitaren zijn keurig afgewerkt.

Chocola
13 januari 2010, 00:30
een badkuipfrezing, heeft fender ook een tijd gedaan dus dat zegt niks.

Maar als je die spleten ziet, denk je er wel anders over :p.

Puerco
13 januari 2010, 02:33
Jullie snappen ook niks he.... Dat zijn gewoon klankgaten, voor een meer open klank zeg maar :seriousf:

tostiapparaat
13 januari 2010, 09:33
Nouja, nee het is alles behalve netjes. Maar mocht je de gitaar gekocht hebben op z'n klank, en je vond hem destijds goed klinken, dan klinkt hij toch niet ineens minder als je weet dat er een gat in zit? Het is inderdaad niet netjes, en ik zou ook balen.. maar als de gitaar wel goed klinkt hoeft het misschien geen probleem te zijn?

Ik heb de gitaar gekocht omdat ik eigenlijk nog niets wist van gitaren.
Ik wist nog niet eens dat er was was als een linkshandige gitaar,
ik ben namelijk linkshandig en ik speel nu dus rechtshandig gitaar.

de gitaar klinkt niet mooi,

Ik wist eigenlijk niet dat squiers ook in china gemaakt werden,
maar dit is gewoon erg...

mrweird
13 januari 2010, 09:39
Jullie snappen ook niks he.... Dat zijn gewoon klankgaten, voor een meer open klank zeg maar :seriousf:

Een soort van semi akoustische gitaar? Of is dit een voorbeeld van tone chambers op z'n chinees? :seriousf:

Nicks
13 januari 2010, 11:05
Een soort van semi akoustische gitaar? Of is dit een voorbeeld van tone chambers op z'n chinees? :seriousf:

ah man, ik wilde de tone chamber opmerking maken :(

mesaman
13 januari 2010, 11:08
zou er niet een sustainer in passen?dat verklaard een boel.of een verborgen humbucker plaats plek?
maar wat een gezeur over een nep gitaar.kinder speelgoed.puur beginners spul.
zo erg is het allemaal ook weer niet he.alleen een spastische mongolide bezopen 3jarige aan de frees aan het prutsen.dan kan het zelfs nog goed klinken ook.

Ik had verwacht dat de body van papiermache of purschuim gemaakt was!
de hals van mdf met karton versteving,geplastificeerd golf kartonnen slagplaat en kunstof frets,plastic tuners,en singlewounded pickups en nepknoppen!

meer een soort 'my first fender'

rocker_71
13 januari 2010, 11:17
Dit is inderdaad niet best. :dontgeti:

Maar dat wil niet zeggen dat alle Chinese gitaartjes zo beroerd zijn. Dus de titel is een beetje misleidend...

MarkS
13 januari 2010, 11:31
Ik heb hier een Volcano strat liggen die er vrijwel exact zo uit ziet als de zwarte body op de foto's.

bat
13 januari 2010, 11:50
Maar dat wil niet zeggen dat alle Chinese gitaartjes zo beroerd zijn. Dus de titel is een beetje misleidend...
Hij heeft het dan ook over goedkope chineesjes. En je kunt je illusies blijven maken, maar die goedkope chineesjes zijn echt alleen maar zo goedkoop, omdat ze een loopje nemen met de standaarden die de "duurdere" productielanden hanteren.

Chocola
13 januari 2010, 11:52
Ik heb hier een Volcano strat liggen die er vrijwel exact zo uit ziet als de zwarte body op de foto's.

Jij geeft mij een mooi intro tot de foto's die ik beloofd had ^^.

http://img62.imageshack.us/img62/917/img2403k.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/8440/img2404f.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/7204/img2409uq.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/225/img2407f.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/15/img2406a.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/5958/img2405o.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/4950/img2411j.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/6223/img2447d.jpg

Dit is ook een Vulcano stratocaster. Check die spleten en gaten en rare dingen in de body dan! :-D. Deze body is overigens loodzwaar, hoe vreemd het ook moge klinken. Als iemand nog wat tips heeft om de overige gele rotzooi eraf te krijgen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Realeigo
13 januari 2010, 12:04
Jij geeft mij een mooi intro tot de foto's die ik beloofd had ^^.

*plaatjes*

Dit is ook een Vulcano stratocaster. Check die spleten en gaten en rare dingen in de body dan! :-D. Deze body is overigens loodzwaar, hoe vreemd het ook moge klinken. Als iemand nog wat tips heeft om de overige gele rotzooi eraf te krijgen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Wat is er mis met die gitaar? Alle goedkope gitaren zien er zowat zo uit en daar is niks mis mee.
Ik maak me meer zorgen over de goedkope hardware dan hout wat niet heel erg netjes is bewerkt.

Michael AE
13 januari 2010, 12:26
Tsja, deze discussie zal in de toekomst nog veel vaker terug komen, want sommige mensen willen gewoon niet begrijpen dat je krijgt waar je voor betaalt.

Als ik iedereen hier zou moeten geloven, hebben ze allemaal de best klinkende en spelende Chinees op aarde en hebben ze toch maar geluk dat ze geen miskoop hebben gedaan. Laat me niet lachen, zeg. Nu ik gitaarles geef, krijg ik wel honderd Chinese gitaren per week in mijn handen en daar zit niet 1 gitaar tussen die beter klinkt of speelt dan bijvoorbeeld mijn Japanse tele.

Er zullen gerust goede Chinezen zijn die goed klinken en spelen, maar die moet je maar net tegenkomen. Hout is onvoorspelbaar, dus zelfs een dure gitaar moet je niet zomaar blind kopen. De onderlinge verschillen tussen gitaren zijn gewoon heel groot.

Als ik een gitaar koop, kijk ik ook niet alleen naar het naampje op de kop, maar ik weet wel dat iemand als Tom Anderson enorm veel aandacht aan zijn gitaren besteed en dat je van hem gewoon altijd een instrument koopt dat vreselijk goed in elkaar zit. Zo ook bij de Fender CS.

En daar betaal ik persoonlijk graag voor.

KamikazaGuitar
13 januari 2010, 12:27
Wat is er mis met die gitaar? Alle goedkope gitaren zien er zowat zo uit en daar is niks mis mee.
Ik maak me meer zorgen over de goedkope hardware dan hout wat niet heel erg netjes is bewerkt.

Indeed, hij is niet eens gemaakt van multiplex, dat verbaast me al.

mrweird
13 januari 2010, 12:29
Als iemand nog wat tips heeft om de overige gele rotzooi eraf te krijgen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Verfafbijt van de gamma? Heb ik wel 's gedaan bij een ouwe Ibanez....

Riky
13 januari 2010, 12:31
Ik snap het probleem ook niet zo. Hij is dan niet zo netjes gevreesd, maar ding kost ook geen drol. Daarbij, het is normaal gesproken geen eens zichtbaar en slordige frezing doet niets met je tone...

Heb hier een QTX stratje liggen. Mijn eerste electrische. Die ziet er trouwens veeeel beter uit. Netjes gevreesd en zelfs best ok gelakt voor nog geen 80euro.

Mensen die gaan klagen dat een gitaartje van +/- 100 euro er niet perfect uitzien op plekken waar je er niets van ziet vind ik een beetje zeurders. Ergerns moet de kosten besparen vandaan komen.

Je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij en om nou gelijk alle chinese gitaar af te raden gaat me ook te ver.

Oja goedkope gitaartje afraden? Ik juich ze toe. Spot gekope gitaarje waar je het prima op kunt leren. Blijf je echt spelen inversteer je in ene gitaar die beter is en makkelijker speelt. Merk je ineens dat je nog beter speelt dan je dacht. Heb veel geleerd op zo'n goedkoop gitaartje. Krijg je daar fatsoenlijke tone uit dan krijg je het uit alle gitaren.

Chocola
13 januari 2010, 12:31
Verfafbijt van de gamma? Heb ik wel 's gedaan bij een ouwe Ibanez....

En dat gaat gemakkelijk met verf enzo? Ik moest mega lang schuren voor ik alle lagen eraf had, werkt dit dan ook met verfafbijt?

munkie
13 januari 2010, 12:32
die goedkope chineesjes zijn echt alleen maar zo goedkoop, omdat ze een loopje nemen met de standaarden die de "duurdere" productielanden hanteren.

Nee, dat komt doordat die arme Chinezen waar jullie zo op afgeven 6 dagen per week 12 uur per dag aan de lopende band gitaren staan te maken voor 50 euro per maand. OK mijn Richwood strat was ook vrij ruw freeswerk maar wat wil je. Qua bespeelbaarheid en geluid zeer pruimbaar trouwens. En voor 200 euri nieuw heb je een London City strat of tele kloon, super kwaliteit.

Andere hobby. Laatst een Akai USB draaitafel(pickup) afgesteld voor een jongen die er meer dan 100 euro voor had betaald. Dat was een gevaarlijk plastic prul waar je je platen mee kapot draait. Bij draaitafels is er gewoon vrijwel geen nieuwe productie meer onder de high end, 1000 euro. Jaren 70, begin 80 DT van MP kopen en opknappen dus.

Wees blij dat je bij de gitaren WEL de keus hebt tussen oud en nieuw. Ik ben bezig met een Ibanez Blazer van 1982, lekkere afgeragde opknapper maar wel 100 euro + VZK. En dan moet er nog van alles aan gebeuren. je kan dus ook voor 200 en nieuwe LC kopen.

Michael AE
13 januari 2010, 12:33
jep, hoe DIE aan hun sterrenstatus zijn gekomen is mij ook een vraag. Wel een erg interessante ontwikkeling trouwens, die oude fenders enzo. Van massaproductie en lowbudget gemaakt naar een van de meest gewilde vintage gitaren op aarde.. in een paar jaar.

Ik heb persoonlijk nooit een vintage Fender in mijn handen gehad die er zo slecht uitzag en ik heb zelf 2 CBS Fenders, wat als hun slechtste periode wordt gezien.

Lowbudget productie met goede materialen en productiemethoden is niets mis mee. Het gaat pas fout als je waardeloos gereedschap en waardeloze machines gebruikt en ze laat bedienen door mensen die geen fuck verdienen en gewoon van straat geplukt zijn.

mrweird
13 januari 2010, 12:33
En dat gaat gemakkelijk met verf enzo? Ik moest mega lang schuren voor ik alle lagen eraf had, werkt dit dan ook met verfafbijt?

Bij dat spul was 't meer dik insmeren met verfafbijt, daarna tijdje wachten en daarna kon ik 't redelijk netjes met een plamuur mes eraf schrapen.. Gitaar heb ik daarna laten spuiten door een autospuiter..

Chocola
13 januari 2010, 12:34
Wat is er mis met die gitaar? Alle goedkope gitaren zien er zowat zo uit en daar is niks mis mee.
Ik maak me meer zorgen over de goedkope hardware dan hout wat niet heel erg netjes is bewerkt.

Er is wel degelijk iets mis mee, zoals je kunt zien. Het is alleen de vraag of dat niet logisch is voor het bedrag dat deze gitaar koste ;). Het zijn twee verschillende dingen.

Verder vind ik het ook niet erg, maar ik heb het even gepost zodat duidelijk was dat er meerdere Chinese gitaartjes zijn met niet goed afgewerkte body's. Iedereen zei dat ze allemaal goede exemplaren hebben bla bla, dus moet beetje tegenwicht komen hé :p.

Verder, als ik een gitaar van 80 euro koop bij Musicstore of zo een Harley Benton ding, dan zien ze er beter uit (iig de modellen die ik heb opengedraaid). Die zijn overigens veel goedkoper dan het model waar ik de foto's van gepost heb ;).

Chocola
13 januari 2010, 12:35
Bij dat spul was 't meer dik insmeren met verfafbijt, daarna tijdje wachten en daarna kon ik 't redelijk netjes met een plamuur mes eraf schrapen.. Gitaar heb ik daarna laten spuiten door een autospuiter..

Cool, ik ga dat eens overwegen dan ^^. Hoe duur is het ongeveer voor normale hoeveelheid (hoef nog maar 1/4e van gitaar)?

Sixten
13 januari 2010, 12:38
Er is wel degelijk iets mis mee, zoals je kunt zien. Het is alleen de vraag of dat niet logisch is voor het bedrag dat deze gitaar koste ;). Het zijn twee verschillende dingen.

Verder vind ik het ook niet erg, maar ik heb het even gepost zodat duidelijk was dat er meerdere Chinese gitaartjes zijn met niet goed afgewerkte body's. Iedereen zei dat ze allemaal goede exemplaren hebben bla bla, dus moet beetje tegenwicht komen hé :p.

Verder, als ik een gitaar van 80 euro koop bij Musicstore of zo een Harley Benton ding, dan zien ze er beter uit (iig de modellen die ik heb opengedraaid). Die zijn overigens veel goedkoper dan het model waar ik de foto's van gepost heb ;).

ja maar het maakt toch niet uit hoe het er van de binnenkant uit ziet?
natuurlijk, het hoort niet dat een gibson van 3000 euro er zo van de binnenkant uit ziet, maar bij gitaren van onder de 400 euro.. kan het best hoor vind ik.

van mij mag de binnenkant van mijn gitaar knal roze zijn, zolang ik het maar niet kan zien ;)

Riky
13 januari 2010, 12:40
nou bij gitaren van 400 euro vind ik het weer niet kunnen. 400 euro is flink geld en daar verwacht je tcoh wel beetje een serieus gebouwd instrument.

Maar goed. Vaak zijn gitaren van 400 ook wel netjes gebouwd.

Verder boeit ook mij de binnenkant niet super veel:)

Chocola
13 januari 2010, 12:44
ja maar het maakt toch niet uit hoe het er van de binnenkant uit ziet?
natuurlijk, het hoort niet dat een gibson van 3000 euro er zo van de binnenkant uit ziet, maar bij gitaren van onder de 400 euro.. kan het best hoor vind ik.

van mij mag de binnenkant van mijn gitaar knal roze zijn, zolang ik het maar niet kan zien ;)

Het ging er ook niet om dat het zo is, dat vind ik eerder grappig dan fout ofzo (sterker nog, door die grote cavity heb ik MEGA veel ruimte voor allemaal extra draad en schakelingen :D). Het ging er even om dat Chinezen soms echt troep maken, en dat het niet allemaal koek en ei is zoals sommige mensen hier beweren, gezien deze gitaar niet uit de goedkoopste regionen komt (als nog goedkoop hoor :p).

geert1976
13 januari 2010, 12:57
de huidige goedkope gitaren zijn op alle fronten minder, dus niet alleen het hout, maar ook het freeswerk, gebruikte materiaal om frets van te maken, goede mechanieken van zacht materiaal, geld ook voor schroefwerk, brug, veren en ook de electronica.

De goedkope Chineesjes were not build to last zeg maar, het zijn dingen waar een middellange gebruiksverwachting aan wordt gegeven, op korte termijn functioneerd het allemaal wel redelijk, maar hoe zijn ze na vijf jaar?... dan hangen die dingen vaak aan elkaar.

Er zijn ongetwijfeld redelijke chinezen te vinden hoor, zo heb ik laatst een Gretsch gehad MIC en die was prima.

Belangrijk punt is ook de kwaliteitscontrole die wordt gehanteerd en daar heeft de opdrachtgever natuurlijk behoorlijk de hand in.

Verschil met oude Japanse en Koreaanse gitaren is dat deze destijds op grote schaal handmatig bewerkt werden door ervaren houtwerkers etc.

In de huidige fabrieken zal dit, mede gezien de kosten niet meer mogelijk zijn

Ibanez666
13 januari 2010, 12:58
Er zijn ongetwijfeld redelijke chinezen te vinden hoor, zo heb ik laatst een Gretsch gehad MIC en die was prima.

Was die nou redelijk of prima?

Realeigo
13 januari 2010, 13:01
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/IMG_0152.jpg

Niemand die van buitenaf kan horen dat mijn gitaar niet zo goed is afgewerkt...

geert1976
13 januari 2010, 13:04
Was die nou redelijk of prima?

Redelijk, bespeelbaarheid was goed en de afwerking ok, maar je kon zien aan lakwerk, fretboard en bindings zijn dat het geen topmaterialen waren die gebruikt waren.

potmeters en standenschakelaar waren van ronduit povere kwaliteit dei het geen lange tijd volhouden

Ibanez666
13 januari 2010, 13:12
Redelijk, bespeelbaarheid was goed en de afwerking ok, maar je kon zien aan lakwerk, fretboard en bindings zijn dat het geen topmaterialen waren die gebruikt waren.

potmeters en standenschakelaar waren van ronduit povere kwaliteit dei het geen lange tijd volhouden

Ok, ik dacht al, Geert die een MIC een prima gitaartje noemt ;)

geert1976
13 januari 2010, 13:16
Ok, ik dacht al, Geert die een MIC een prima gitaartje noemt ;)

Dat is toch al een vooruitgang;) een MIC redelijk noemen;)

Ibanez666
13 januari 2010, 13:21
Dat is toch al een vooruitgang;) een MIC redelijk noemen;)

Er is hoop! :)

Ezyduck
13 januari 2010, 13:36
Het is al gezegd: maar ter overvloede: je krijgt waar je voor betaalt.
Het punt is alleen, wat is veel of weinig betalen ? Dat is heel persoonlijk. Je kunt ook niet zeggen: Richwood is een referentie, want de een vindt dat bagger en de ander geweldig voor dat geld. Uiteindelijk komt het gewoon weer neer op goed kiezen, dus uitgebreid bespelen, luisteren en bekijken.

Persoonlijk vind ik hout de ziel van de gitaar. In combinatie met de constructie zijn dat voor mij de eerste punten om op te letten.
Goed hout is duur, mensen die een gitaar goed in elkaar kunnen zetten vaak ook. Hoeveel motivatie om iets goeds te bouwen kun je verwachten van een arbeider die voor een hongerloontje aan de band staat ? Je zult niet snel trots achterom kijken naar je werk als je een klotebaan met bijbehorend salaris hebt. Ergo: van duurdere gitaren mag je meer kwaliteit verwachten behalve als ze zwaar overpriced zijn. Dan heb je nog steeds cheap hout en een belabberde constructie. I've reached the end of my rant.
:makeup:

mrweird
13 januari 2010, 13:46
Cool, ik ga dat eens overwegen dan ^^. Hoe duur is het ongeveer voor normale hoeveelheid (hoef nog maar 1/4e van gitaar)?

Helaas dat weet ik echt niet meer... 't kan wel 10 jaar geleden zijn of zo...

Braindead
13 januari 2010, 13:57
Eerlijk gezegd vind ik dit ook niet zo schokkend voor de prijs van een starterspakket. Het is al een wonder dat ze voor die prijs zowiezo iets kunnen maken dat op een gitaar lijkt. Als je in Nederland die startersgitaar wegbrengt om te refretten betaal je al stukken meer (+/-het dubbele). Dus alleen om een paar fretjes erin en eruit te halen.
Dan mogen ze daar hier in Nl nog een voorbeeld aan nemen wat ze in china doen voor die paar centen.

Michael AE
13 januari 2010, 14:00
Dude, in China werk je tot je 90ste voor een hongerloon. Dat zul je in Nederland nooit van ze leven voor elkaar krijgen.

EuroCinema
13 januari 2010, 14:19
Toch vind ik dat beginners best een goedkoop crapgitaartje kunnen kopen om lekker op te experimenteren. Als je dan na een paar jaar een beetje weet wat je wilt spelen kun je een goeie gitaar kopen. Voorkomt dat je straks singer-songwriter zit te spelen op een Zakk Wylde signature. :seriousf:

OJee
13 januari 2010, 14:32
Ik denk dat de voorbeelden die we hier zien extreem rotte appels zijn. Die Chinezen hebben ook gewoon een CNC freesmachine staan die op de honderste nauwkeurig de hele dag bodies en halzen frezen. De kosten zijn zo laag omdat ze er heeeeeel veel maken, de arbeid is relatief goedkoop en de gebruikte materialen zijn van mindere kwaliteit en dus goedkoper. Maar in China kunnen ze ook heel hoogwaardige producten maken. Kijk maar eens goed in je dure electronica: bijna altijd MadeInChina.

OJ

M Kactus
13 januari 2010, 14:42
Ik denk dat de voorbeelden die we hier zien extreem rotte appels zijn. Die Chinezen hebben ook gewoon een CNC freesmachine staan die op de honderste nauwkeurig de hele dag bodies en halzen frezen. De kosten zijn zo laag omdat ze er heeeeeel veel maken, de arbeid is relatief goedkoop en de gebruikte materialen zijn van mindere kwaliteit en dus goedkoper. Maar in China kunnen ze ook heel hoogwaardige producten maken. Kijk maar eens goed in je dure electronica: bijna altijd MadeInChina.

OJ
Ik denk dat "extreem rotte appels" ook overdreven is. Het zou best fiftyfifty kunnen zijn, dat weet je niet. En daarin schuilt het grootste gevaar voor een beginner: Je kunt er een goeie uithalen, maar niet als je er nog niks van afweet. Maar zoals bijna iedereen hier vraag ik me af wat jullie dan verwacht hadden toen jullie de verf van je gitaar stripten ? Perfect gebookmatcht mahonie ?

En zeggen dat de allergoedkoopste Chinese gitaren goed zijn omdat dure Chinese elektronica goed is, slaat natuurlijk nergens op. Dat is bijna als zeggen dat Heineken goed is omdat Mondriaan mooie dingen schilderde :p

marc_o
13 januari 2010, 15:13
Ik blijf ver weg van die goedkope troep en moet ook al erg zuchten wanneer mensen die London City als superkwaliteit bestempelen, kom op zeg, dat is het niet en zal het ook niet worden.

Hooguit " grappig" voor het geld...

Lage prijzen zijn leuk voor de consument, maar bedenk wel waar die lage prijs vandaan komt....vooral uit de kwaliteit.

Wil je wat leuks kopen, spaar gewoon eventjes door en ga voor een 2e hands Mex of Jap of liever een 2e hands USA

Ibanez666
13 januari 2010, 15:17
Ik blijf ver weg van die goedkope troep en moet ook al erg zuchten wanneer mensen die London City als superkwaliteit bestempelen, kom op zeg, dat is het niet en zal het ook niet worden.

Hooguit " grappig" voor het geld...

Lage prijzen zijn leuk voor de consument, maar bedenk wel waar die lage prijs vandaan komt....vooral uit de kwaliteit.

Wil je wat leuks kopen, spaar gewoon eventjes door en ga voor een 2e hands Mex of Jap of liever een 2e hands USA

Goedkoop is meestal duurkoop ja, behalve als je wat geluk hebt en heel erg veel verstand vam zaken.

dwaajt
13 januari 2010, 15:24
Hier ga je wat mij betreft te kort door de bocht. Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn hoor.
Ik ben superblij met mijn London city telecaster en ik vind dat hij niet veel moet onderdoen dan een fender usa telecaster van een vriend.

bat
13 januari 2010, 15:32
Nee, dat komt doordat die arme Chinezen waar jullie zo op afgeven 6 dagen per week 12 uur per dag aan de lopende band gitaren staan te maken voor 50 euro per maand.
Dat zeg ik toch? Dat ze een loopje nemen met de standaarden die andere duurdere productielanden hanteren? Zoals bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden...

Ibanez666
13 januari 2010, 15:33
Hier ga je wat mij betreft te kort door de bocht. Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn hoor.
Ik ben superblij met mijn London city telecaster en ik vind dat hij niet veel moet onderdoen dan een fender usa telecaster van een vriend.

Meestal is niet altijd ja ;)

Michael AE
13 januari 2010, 15:39
Hier ga je wat mij betreft te kort door de bocht. Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn hoor.
Ik ben superblij met mijn London city telecaster en ik vind dat hij niet veel moet onderdoen dan een fender usa telecaster van een vriend.

Het kan ook zijn dat je vriend een hele slechte USA heeft, hè? ;)

Nicks
13 januari 2010, 15:40
Ik denk dat "extreem rotte appels" ook overdreven is. Het zou best fiftyfifty kunnen zijn, dat weet je niet. En daarin schuilt het grootste gevaar voor een beginner: Je kunt er een goeie uithalen, maar niet als je er nog niks van afweet. Maar zoals bijna iedereen hier vraag ik me af wat jullie dan verwacht hadden toen jullie de verf van je gitaar stripten ? Perfect gebookmatcht mahonie ?

En zeggen dat de allergoedkoopste Chinese gitaren goed zijn omdat dure Chinese elektronica goed is, slaat natuurlijk nergens op. Dat is bijna als zeggen dat Heineken goed is omdat Mondriaan mooie dingen schilderde :p

Stiekem liep Mondriaan ook de kantjes er van af door tape te gebruiken maar dat terzijde :soinnocent:

Ibanez666
13 januari 2010, 15:44
Het kan ook zijn dat je vriend een hele slechte USA heeft, hè? ;)

Haha, dat kan ook! Mijn ervaring met goedkopere strats en teles is dat er minder verschil zit tussen de 3 en 5 standen qua sound.

Blend
13 januari 2010, 15:50
Ik blijf ver weg van die goedkope troep en moet ook al erg zuchten wanneer mensen die London City als superkwaliteit bestempelen, kom op zeg, dat is het niet en zal het ook niet worden.

Hooguit " grappig" voor het geld...



De basis van de oudere LC's zijn goed. Maar ook daar heb je onderling grote verschillen. Mijn Thinline is gemaakt van een prachtig stukje esdoorn hout, maar alles wat er opzit is soms maar matig.
Het is zeker wel heel goed voor het geld, en aangezien ik toch niet het budget heb om meer dan 500 euro voor een gitaar uit te geven, zul je het toch moeten zoeken in dit soort gitaren.

'Vergelijkbaar met een USA', ik ben er allang van afgestapt.

marc_o
13 januari 2010, 16:13
Hier ga je wat mij betreft te kort door de bocht. Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn hoor.
Ik ben superblij met mijn London city telecaster en ik vind dat hij niet veel moet onderdoen dan een fender usa telecaster van een vriend.


Dat zul je best vinden, die vergelijking mag je over een jaar of 5 nog eens maken.
Mijn zwager heeft er ook eentje, en voor het geld grappig, absoluut...toch zou ik het nooit overwegen en doorsparen.

Riky
13 januari 2010, 16:17
Het kan ook zijn dat je vriend een hele slechte USA heeft, hè? ;)

Volgens marc_o kan dat volgens mij niet;)

Ik ben er heilig van overtuigd dat gitaren van 500 prima dienst kunnen doen.
Mijn 3 favoriete gitaren zijn dat nog geen eens en ik vermaak me er prima op. Hebben mij nog nooit in de steek gelaten tijdens optredens. Blijven perfect is stemming ook met veel gebruik van tremelo, spelen goed, netjes afgewerkt. Eigen sound alles hebben ze. Een echte fender of gibson hebben is tof, maar las ik voor minder hetzelfde plezier doe ik dat hoor;)

Geld voor al mijn gear trouwens. Niks van mij is echt mega high end spul en hoor altijd dat ik een toffe sound heb en ben er zelf ook helemaal tevreden mee.

marc_o
13 januari 2010, 16:24
De basis van de oudere LC's zijn goed. Maar ook daar heb je onderling grote verschillen. Mijn Thinline is gemaakt van een prachtig stukje esdoorn hout, maar alles wat er opzit is soms maar matig.
Het is zeker wel heel goed voor het geld, en aangezien ik toch niet het budget heb om meer dan 500 euro voor een gitaar uit te geven, zul je het toch moeten zoeken in dit soort gitaren.

'Vergelijkbaar met een USA', ik ben er allang van afgestapt.


Op Gitaarmarkt alleen al staan er op dit moment zo 6 Fenders uit Japan, Mexico en USA als je zoekt tot 500 Euro.

Michael AE
13 januari 2010, 16:27
Nou, volgens mij heeft Marc O nergens gezegd dat er geen slechte USA's bestaan en geloof mij; die zijn er zeker wel.

Ik heb zelf een London City die ik uit 15 exemplaren gekozen heb. Prima gitaartje voor het geld. Niets meer en niets minder.

Het probleem is dat er mensen zijn die gewoon stellig beweren dat een LC per definitie beter is dan elke USA Fender of in elk geval net zo goed. En dat gaat er bij mij niet in. Ik heb het in elk geval nog nooit ervaren. Tuurlijk kan het zo zijn dat je een slechte Fender USA tegenkomt; vandaar ook dat ik altijd adviseer meerdere exemplaren te proberen.

Het is alleen echt hoogst uitzonderlijk dat een gitaar van 200€ "beter" is dan zijn duurdere broers. Andersom is veel vaker het geval in mijn ervaring.

marc_o
13 januari 2010, 16:31
Volgens marc_o kan dat volgens mij niet;)

Ik ben er heilig van overtuigd dat gitaren van 500 prima dienst kunnen doen.
Mijn 3 favoriete gitaren zijn dat nog geen eens en ik vermaak me er prima op. Hebben mij nog nooit in de steek gelaten tijdens optredens. Blijven perfect is stemming ook met veel gebruik van tremelo, spelen goed, netjes afgewerkt. Eigen sound alles hebben ze. Een echte fender of gibson hebben is tof, maar las ik voor minder hetzelfde plezier doe ik dat hoor;)

Geld voor al mijn gear trouwens. Niks van mij is echt mega high end spul en hoor altijd dat ik een toffe sound heb en ben er zelf ook helemaal tevreden mee.

Nou, dat is een aanname van jouw kant.

Wil je voor een paar honder Euro een goede gitaar is er genoeg te koop.
Wat mij opvalt is dat een hoop mensen puur voor een leuk verflaagje en een bekende bodyvorm gaan....en dan met droge ogen beweren dat ze een topgitaar in huis hebben...dat is niet zomaar mogelijk....daar moet je goed voor zoeken en verstand hebben van zaken, of een ontzettende lucky-shot hebben.

Feitelijk vind ik de goedkoopste Chinese lijnen gewoon verrotting van de gitaarindustrie, en ronduit zonde voor de bomen die ervoor om worden gehakt....maar ik snap het wel, het is een wereld vol hebberige mensen die voor een dubbeltje (oud Hollands muntstuk) op de eerste rang willen zitten.

Riky
13 januari 2010, 16:37
die mening deel ik wel met je marc_o.
Een leuke gitaar voor niet teveel geld vergt wel enige kennis, maar je wekte bij de indruk dat je vond dat er buiten de 2e hands usa,jap of mim's stratje geen fatsoenlijke gitaren te koop zijn voor 4/500 euro:)

marc_o
13 januari 2010, 16:42
die mening deel ik wel met je marc_o.
Een leuke gitaar voor niet teveel geld vergt wel enige kennis, maar je wekte bij de indruk dat je vond dat er buiten de 2e hands usa,jap of mim's stratje geen fatsoenlijke gitaren te koop zijn voor 4/500 euro:)



Oh welnee, integendeel.
Moest alles gestolen worden en ik kreeg 500 voor een gitaar dan ging ik op zoek naar een 2e hands Yamaha, dat zijn namelijk zo'n beetje de beste prijs/kwaliteit gitaren die er zijn. (dat allemaal nadat ik 4 dagen heb gehuild als een klein meisje, laat daar geen misverstand over bestaan!!)
Maar nieuw voor 400 of 500, tja, dan zo sober mogelijk, met zo weinig mogelijk bewegende delen (trem).

Braindead
13 januari 2010, 17:04
Ach ik denk dat heel veel mensen ook maar een gat in de lucht lullen op fora. het harmony-central syndroom zullen we het maar ven noemen. Harmony-central syndroom: alles wat van jezelf is is geweldig.
Er zijn zoveel omstandigheden die meespelen. Het strippen van een gitaar is er 1 van. Je ziet dan pas wat er voor crap onder zit. En als je het op laag volume op een een transistorampje speelt dan valt het geluid misschien nog niet eens zo heel erg op. maar crappy electronica beginnen je echt wel te storen als je hem op hoog volume op een flinke buizenamp inplugged.

OJee
13 januari 2010, 17:11
Ik ben heel tevreden met mijn Tele LC, mooi uit één stuk hout gemaakt, netjes afgewerkt allemaal, maar als ik het speelgemak en de toon vergelijk met mijn Fender Strat (ja, ik weet het, de een is een Tele de ander een Strat), hoor ik toch wel verschil. Mijn Fender klinkt gewoon beter. Lastig te definieren, maar ik hoor het wel.

OJ

Michael AE
13 januari 2010, 17:13
Precies. Op je zolderkamertje vallen andere dingen op dan op een podium of in de studio. Hoe roadproof een gitaar na een tijd is, merk je niet als je alleen thuis speelt. Zelfs niet als je 1 optreden per maand doet. Je eisenpakket is heel anders wanneer je vaak speelt en goed spul nodig hebt voor een redelijke prijs.

Het hele internet bullshit verhaal stoort me echt mateloos. Mensen nemen zo snel klakkeloos iets over wat ze op internet lezen...heel irritant. Als je sommige mensen dan in het "echt" spreekt, merk je pas echt wat ze kunnen en weten. Gelukkig hebben we hier nog de meetings waar je veel kennis op doet door dingen te proberen en met mensen over hun spullen te praten.

Mijn advies is in veel topics ook vaak: zelf proberen. Helaas is dat de enige manier om tot de juiste conclusies voor jezelf te komen. Wat ik een goede gitaar vind, kan voor iemand anders totaal niet gelden.

Wel merk ik dat een hoop mensen mijn mening pas begrijpen als ze mij over mijn eigen spullen hebben horen spelen.

Zo heb ik ook mensen gehoord over spullen die ik niets vind, maar die toch een sound hebben die ik kan waarderen. Dat wil niet zeggen dat ik die spullen dan ineens te gek vind.

Gitaarspulletjes...het is allemaal mega relatief.

OJee
13 januari 2010, 17:28
Niet om de dicussie dood te slaan, maar het gaat er in de muziek toch om een emotie over te brengen of om er een te weeg te brengen. De spullen die we daar voor gebruiken zijn eigenlijk ondergeschikt daaraan. Luister eens naar oude (20er jaren) blues. Gespeeld op soms absoluut crappy gitaren, maar zo vol gevoel! Of zoek eens wat op over CigarBox gitaren. Kost een drol, maar sommigen kunnen daar geweldig muziek mee maken.

Ik denk dat Mark Knopfer nog steeds zijn typische geluid te laten horen op een ChinaStrat. Dat geluid zit namelijk in zijn vingers. (kunnen die Chinezen die niet even kopieren...)

OJ

Michael AE
13 januari 2010, 17:36
Tuurlijk, maar geef iemand die goed speelt een goed stuk gereedschap en de kans is groot dat het beter gaat klinken. In ieder geval consistenter.

Je ziet vaak dat de grote mannen op duurdere spullen overstappen na een tijd. Deels is dit om sound, maar het heeft ook vaak met betrouwbaarheid te maken. Een top-artiest gaat niet met een LC op het podium staan.

Als die bluesmannen een Gibson hadden kunnen betalen in die tijd, hadden ze hem gekocht. Hun spel zorgt er grotendeels voor dat ze een goede sound hebben. Een goede gitarist haalt overal wel iets knaps uit. Sound is alleen niet het enige waar het om draait.

Realeigo
13 januari 2010, 17:38
Niet om de dicussie dood te slaan, maar het gaat er in de muziek toch om een emotie over te brengen of om er een te weeg te brengen. De spullen die we daar voor gebruiken zijn eigenlijk ondergeschikt daaraan. Luister eens naar oude (20er jaren) blues. Gespeeld op soms absoluut crappy gitaren, maar zo vol gevoel! Of zoek eens wat op over CigarBox gitaren. Kost een drol, maar sommigen kunnen daar geweldig muziek mee maken.

Ik denk dat Mark Knopfer nog steeds zijn typische geluid te laten horen op een ChinaStrat. Dat geluid zit namelijk in zijn vingers. (kunnen die Chinezen die niet even kopieren...)

OJ

Eens, maar een gitaar die uitelkaar valt van ellende; moeilijk bespeelbaar is of gewoonweg kut in je oren klinkt, daar valt niet veel emotie uit te halen. (op een hele droevige noot na..)

tostiapparaat
13 januari 2010, 17:39
De reden dat ik dit topic heb gestart is vooral om aan te geven aan de beginners dat ze niet te veel moeten verwachten van hun beginnersset gitaren.

maar als ik dit vergelijk met mijn vintage les paul van 350 euro, dan is die strat echt om te huilen.
het enige foutje wat ik daar tot nu toe heb ontdekt is een piepklein foutje bij de kop, daar loopt het randje een beetje anders.
moeilijk uit te leggen,

Daan_B
13 januari 2010, 17:51
Er zat ook in zo'n gat in mijn 1e Richwood strat.
Mijn Epiphone Casino is echter prima, op een paar hele kleine uitschietertjes bij een F gat na.

Braindead
13 januari 2010, 18:21
Dat zal zeker waar zijn./ Ik luister graag naar (geloof het of niet ) Hoagy Carmichael maar de ruis die in die opnames zit vind ik toch wel jammer. Tuurlijk gaat het om het gevoel maar bepaalde dingen waren toen helaas zo. Of het kan ook zijn dat die opnames oorspronkelijk goed klonken maar naar verloop van tijd wat ingeboet hebben in kwaliteit. Maar hoe dan ook Knofler klinkt niet beter op een chinese gitaar. Dat maak je mij niet wijs. Het is niet zo dat ie in een chinese gitaar meer gevoel kan leggen omdat ie crappier in elkaar steekt.
Dat geluid zit in de vingers verhaal, dat is slechts 1 factor in je geluid. Je vingers zijn zeer belangrijk in je geluid aangezien die mede je toon bepalen maar wat je signaal daarna allemaal doet is natuurlijk minstens zo belangrijk. Leg 100 meter slechte gitaarkabel tussen je amp en gitaar en wie hoort er dan nog gevoel?


Niet om de dicussie dood te slaan, maar het gaat er in de muziek toch om een emotie over te brengen of om er een te weeg te brengen. De spullen die we daar voor gebruiken zijn eigenlijk ondergeschikt daaraan. Luister eens naar oude (20er jaren) blues. Gespeeld op soms absoluut crappy gitaren, maar zo vol gevoel! Of zoek eens wat op over CigarBox gitaren. Kost een drol, maar sommigen kunnen daar geweldig muziek mee maken.

Ik denk dat Mark Knopfer nog steeds zijn typische geluid te laten horen op een ChinaStrat. Dat geluid zit namelijk in zijn vingers. (kunnen die Chinezen die niet even kopieren...)

OJ

@ Michael AE: erger ik me ook aan. er wordt wat gehyped omdat erover geschreven is dat het goed is, dus zal het wel goed zijn... tja zo komen we dus nergens. Dat is als het verhaal in de dorpsstraat. Aan de ene kant is iemand op zijn bek gegaan met de fiets en heeft een schaafwond en aan de andere kant van de straat wordt er gezegd dat ie op het randje ligt. Dat kan op fora ook gebeuren als iedereen iets nalult en er een eigen draai aan geeft zonder eigen ervaring ermee te hebben.

thomas_lc
13 januari 2010, 19:50
Dat zul je best vinden, die vergelijking mag je over een jaar of 5 nog eens maken.
Mijn zwager heeft er ook eentje, en voor het geld grappig, absoluut...toch zou ik het nooit overwegen en doorsparen.

Echte kenners zonder merken fetisj weten hoe het zit,volgens mij zijn te veel mensen hier bang om toe te geven dat een london city toch echt heel erg in de buurt zit :makeup:

MarkS
13 januari 2010, 21:00
Andere hobby. Laatst een Akai USB draaitafel(pickup) afgesteld voor een jongen die er meer dan 100 euro voor had betaald. Dat was een gevaarlijk plastic prul waar je je platen mee kapot draait. Bij draaitafels is er gewoon vrijwel geen nieuwe productie meer onder de high end, 1000 euro. Jaren 70, begin 80 DT van MP kopen en opknappen dus.


Tussen de USB ploegscharen en de zgn hi-end is er genoeg leuks te vinden vanaf 200 euro aan goede betaalbare nieuwe platenspelers:
Project (debut series) , Rega P1/P2, Dual.... to name a few...
En als draaitafel de SL1200 niet te vergeten...

MarkS
13 januari 2010, 21:12
Jij geeft mij een mooi intro tot de foto's die ik beloofd had ^^.

http://img62.imageshack.us/img62/917/img2403k.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/8440/img2404f.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/7204/img2409uq.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/225/img2407f.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/15/img2406a.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/5958/img2405o.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/4950/img2411j.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/6223/img2447d.jpg

Dit is ook een Vulcano stratocaster. Check die spleten en gaten en rare dingen in de body dan! :-D. Deze body is overigens loodzwaar, hoe vreemd het ook moge klinken. Als iemand nog wat tips heeft om de overige gele rotzooi eraf te krijgen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Ik zal morgen een fotootje van de mijne plaatsen. Is wel multiplex geloof ik.
Maar die Volcano hals is 10x beter en stijver dan de even zozeer overhypte chinese Richwood die ik heb.

MarkS
13 januari 2010, 21:13
Jij geeft mij een mooi intro tot de foto's die ik beloofd had ^^.

Dit is ook een Vulcano stratocaster. Check die spleten en gaten en rare dingen in de body dan! :-D. Deze body is overigens loodzwaar, hoe vreemd het ook moge klinken. Als iemand nog wat tips heeft om de overige gele rotzooi eraf te krijgen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Ik zal morgen een fotootje van de mijne plaatsen. Is wel multiplex geloof ik.
Maar die Volcano hals is 10x beter en stijver dan de even zozeer overhypte chinese Richwood die ik heb.

Chocola
13 januari 2010, 21:28
Ik zal morgen een fotootje van de mijne plaatsen. Is wel multiplex geloof ik.
Maar die Volcano hals is 10x beter en stijver dan de even zozeer overhypte chinese Richwood die ik heb.

Ik zal kijken ^^.

marc_o
13 januari 2010, 21:37
Echte kenners zonder merken fetisj weten hoe het zit,volgens mij zijn te veel mensen hier bang om toe te geven dat een london city toch echt heel erg in de buurt zit :makeup:


Dat zal best meespelen, ik kan niet voor een ander denken.

Mitch
13 januari 2010, 22:08
Ik denk dat het probleem tweeledig is. Los van het feit dat er prima gitaren voor weinig geld te koop zijn (ik heb voor 450 een prima Chinese Dean hollowbody gehad) en alle budgettoppers ten spijt... er zijn twee fenomenen die naar mijn idee ernstig onderschat worden.
1. Gebrek aan ervaring. Dan bedoel ik vooral met verschillende instrumenten. Als je een matige Squier hebt gehad, wel eens hebt gespeeld op de Epiphone van je vriend en in een winkel wel eens een slecht afgestelde Fender USA in je handen hebt gehad dan is in jouw ogen je London City een wereldgitaar die heerlijk speelt en klinkt. Dat is zo voor die persoon, maar dat maakt die LC in het algemeen gezien geen wereldgitaar. Voor het geld misschien, maar misschien zelfs dat niet.
Kortom: onvoldoende individuele ervaring wordt ten onrechte naar het algemene doorgetrokken.
2. Spelniveau en overige randapparatuur. Als je een beperkte speelstijl hebt (en ja, daar reken ik mezelf ook toe) dan haal je niet allerlei nuances uit een instrument dat een ander wel kan. Als je dat fenomeen nooit hebt gezien, dan snap je ook niet waar een ander het over heeft. Op meetings heb ik verschillende keren mensen zien spelen die tien keer meer instrumentbeheersing hadden dan ikzelf en dan merk je dat die geluiden uit een instrument toveren die je er zelf niet uit haalt. En die gasten lopen tegen grenzen aan van een instrument die je zelf nooit zou ontdekken.
Dan is daar nog de overige gear. Als je ervaring met versterkers, speakers, pedalen etc. beperkt is dan is je referentiekader qua 'goede sound' ook erg beperkt.

Disclaimer: ik wil hier niemand mee afzeiken, ik vertel dit uit eigen ervaring. Een toenemende ervaring gelukkig :D maar ik kan me nog goed herinneren hoe goed ik mijn Epiphone vond toen ik 'm net had en hoe selcht ik 'm nog steeds vond nadat ik 'm al tot het uiterste gepimpt had, een paar jaar later.

mesaman
14 januari 2010, 01:29
leuk!

om kapot te slaan,verder helemaal niets.niet over praten en keihard rammen!

wel eventjes de rotzooi opruimen he!als iedereen dit nu even doet en geen nieuwe rotzooi koopt scheelt het veel jeugd trauma's en gehoorschade en 100 marktplaats pagina's !

RS-Rik
14 januari 2010, 02:50
@ Mitch, beste post sinds tijden!
Wat je zegt is gewoon ontzettend waar. Ik ondervind het zelf ook, niet dat ik zo denderend gitaar speel. "Een goed instrument" heeft een hele andere betekenis dan vroegah.

Braindead
15 januari 2010, 00:27
@ Mitch, inderdaad zijn dat belangrijke punten. Ik zie ook weleens mensen spelen die al jaren spelen maar waarbij ik denk, tja als ik zo speelde kon ik ook prima met een epiphone LP door. Ik bedoel, als je langzame dingen speelt, niet erg veeleisend bent qua geluid omdat je amp ook niet je van het is. Tja dan kan je spul in jou ogen top zijn.

Zonder trouwens arrogant te zijn want ik zie ook mensen die echt onwijs goed/beter zijn hoor ;)

Chocola
15 januari 2010, 07:54
@ Mitch, inderdaad zijn dat belangrijke punten. Ik zie ook weleens mensen spelen die al jaren spelen maar waarbij ik denk, tja als ik zo speelde kon ik ook prima met een epiphone LP door. Ik bedoel, als je langzame dingen speelt, niet erg veeleisend bent qua geluid omdat je amp ook niet je van het is. Tja dan kan je spul in jou ogen top zijn.

Zonder trouwens arrogant te zijn want ik zie ook mensen die echt onwijs goed/beter zijn hoor ;)

Ik ben dan weer van mening dan snelheid niet zoveel zegt over spel. En waarom zou een noob niet mogen spelen op een Gibson of een pro niet op een Epiphone? Het gaat er toch allemaal om hoe fijn je het zelf vind? Hoeveel plezier je eraan beleefd? Wat zou het dan uitmaken waar je op speelt? Zolang je maar tevreden bent toch? ;)

J.G.
15 januari 2010, 09:04
Ik ben dan weer van mening dan snelheid niet zoveel zegt over spel. En waarom zou een noob niet mogen spelen op een Gibson of een pro niet op een Epiphone? Het gaat er toch allemaal om hoe fijn je het zelf vind? Hoeveel plezier je eraan beleefd? Wat zou het dan uitmaken waar je op speelt? Zolang je maar tevreden bent toch? ;)

Ik ben zelf een noob en ik heb al verschillende gitaren, waaronder 'goedkope' zoals een classic vibe tele maar ook een am standard strat en ik speel eigenlijk liever op de tele, die vind ik gewoon fijner. Misschien als ik binnen een paar jaar beter speel zal ik meer naar de strat gaan, ik weet het niet.
Ik let momenteel eigenlijk alleen maar op het speelgemak van een gitaar en niet zozeer op het geluid, zoals veel beginners denk ik.
Maar ik kan het me veroorloven om een duurdere gitaar te kopen, dus waarom zou ik dat dan ook niet doen.
Ik ben nu trouwens ook een squiertje aan het opknappen, maar die body ziet er precies wel een beetje beter uit als die van de openingspost.
Het is een affinity trouwens, dus ook goedkope meuk

http://i2.photobucket.com/albums/y8/BBT/DSC03906.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y8/BBT/DSC03907.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y8/BBT/DSC03908.jpg

guitarkid
15 januari 2010, 10:25
Vreemd, ik ben nog nooit een oude japanner tegengekomen met een neukgat.

Yoko Ono...!!! :)


Het kan ook zijn dat je vriend een hele slechte USA heeft, hè? ;)

Hij is leuk, Michael, maar toch ben ik (net als jij blijkbaar) ook onder de indruk van de gemiddelde kwaliteit van bijv. een LC tele of strat en kun je er zelfs hele goede exemplaren tussen vinden. Ik heb er zelf één..!! Ik denk eerlijk gezegd dat de prijsstelling van die gitaren vooral laag is door het arbeidsloon en minder door de gebruikte materialen. Die zijn echt niet slecht en met een kleine investering maak je er helemaal een prima gitaar van die zeker meekan met gitaren die het drievoudige kosten.


Ik denk dat het probleem tweeledig is. Los van het feit dat er prima gitaren voor weinig geld te koop zijn (ik heb voor 450 een prima Chinese Dean hollowbody gehad) en alle budgettoppers ten spijt... er zijn twee fenomenen die naar mijn idee ernstig onderschat worden.
1. Gebrek aan ervaring. Dan bedoel ik vooral met verschillende instrumenten. Als je een matige Squier hebt gehad, wel eens hebt gespeeld op de Epiphone van je vriend en in een winkel wel eens een slecht afgestelde Fender USA in je handen hebt gehad dan is in jouw ogen je London City een wereldgitaar die heerlijk speelt en klinkt. Dat is zo voor die persoon, maar dat maakt die LC in het algemeen gezien geen wereldgitaar. Voor het geld misschien, maar misschien zelfs dat niet.
Kortom: onvoldoende individuele ervaring wordt ten onrechte naar het algemene doorgetrokken.
2. Spelniveau en overige randapparatuur. Als je een beperkte speelstijl hebt (en ja, daar reken ik mezelf ook toe) dan haal je niet allerlei nuances uit een instrument dat een ander wel kan. Als je dat fenomeen nooit hebt gezien, dan snap je ook niet waar een ander het over heeft. Op meetings heb ik verschillende keren mensen zien spelen die tien keer meer instrumentbeheersing hadden dan ikzelf en dan merk je dat die geluiden uit een instrument toveren die je er zelf niet uit haalt. En die gasten lopen tegen grenzen aan van een instrument die je zelf nooit zou ontdekken.
Dan is daar nog de overige gear. Als je ervaring met versterkers, speakers, pedalen etc. beperkt is dan is je referentiekader qua 'goede sound' ook erg beperkt.


Tegen dit verhaal is op zich weinig in te brengen, Mitch, maar ik beschouw mezelf als een ervaren gitarist die heel veel (te veel..?) gitaren heeft en heeft gehad
en ik zal nooit zeggen dat bijv. de LC Strat die ik gepimpt heb net zo goed is als mijn USRI '62, maar gezien het prijsverschil is de LC gewoon belachelijk goed en is het een serieuze back-up en ook stand alone een gitaar waarmee ik probleemloos het podium op stap.
En het mooie is dat zo'n kwalitatief goede gitaar dus anno nu beschikbaar is voor iedereen, terwijl toen ik begon ik een telecaster kopie had (een "Marvin", wie weet daar iets over..?) die toen 275 gulden kostte en waar hooguit redelijk op te spelen was door de hoge actie en de boomstam-hals....
Mooi toch dat dat tegenwoordig voor een (al dan niet beginnend) gitarist allemaal veel beter is en dat die dus voor ergens tussen de 200-300 euro een goede gitaar als basis kan kopen waar je lang mee vooruit kunt?

Gr. C.

Quicksilver
15 januari 2010, 18:36
Ik ben dan weer van mening dan snelheid niet zoveel zegt over spel. En waarom zou een noob niet mogen spelen op een Gibson of een pro niet op een Epiphone? Het gaat er toch allemaal om hoe fijn je het zelf vind? Hoeveel plezier je eraan beleefd? Wat zou het dan uitmaken waar je op speelt? Zolang je maar tevreden bent toch? ;)

Mee eens, maar ik benijd deze jongen van 14 jaartjes oud toch wel met zijn halfstack (tube marshall), 2 custom shop ESP's van individueel elk meer dan 3 ruggen, en alle shit die ie aan z'n muur heeft hangen en het ergste: hij kan er nog nieteens zo mee omgaan zoals die dingen verdienen ook.. (in dit filmpje klinkt het okay, maar check zijn andere videos) http://www.youtube.com/watch?v=dGirWQWxmdY

mesaman
16 januari 2010, 00:23
zit die jongen niet gewoon ergens in een winkel te spelen?wat ik daar zie hangen zou normaal gesproken een waarde hebben waar een 14 jarige ongeveer 20 jaar voor zou moeten kranten lopen.tja....

benwave
16 januari 2010, 08:55
Voor zòn jong ventje kan hij toch al behoorlijk spelen moet ik zeggen.
Hij zal wel een rijke vader hebben, dat komt wel meer voor.
Maar spelen kan hij wel..

http://www.youtube.com/watch?v=39eH8H0LH18&feature=related

EuroCinema
16 januari 2010, 10:03
Ik ben dan weer van mening dan snelheid niet zoveel zegt over spel.

Wel! Hoe beter de gitarist, hoe langzamer-ie durft te spelen. :)

fred dons
16 januari 2010, 10:41
of zoals de grote filosoof Malmsteen wist te zeggen: tis net als een boek schrijven, iedereen kan leren om snel te typen wat overigens niets zegt over wat men dan zo snel typt

terug on topic; ook chinezen kunnen goede gitaren maken (zie bijvoorveeld de Edwards gitaren van ESP) Fender is een merk dat in zijn fabriek met behulp van goedkope mexicaanse arbeiders gitaren maakt, daar zitten echt niet stiekum engeltjes over het hout te pissen zodat het opeens "magisch" wordt . Hier werken (op de customshop na) dus geen luthiers maar gewoon arbeiders aan de lopende band. Een gitaar is op zich ook helemaal niet moeilijk om goed te maken en als het hout en fretwerk goed is van nagenoeg iedere goedkope gitaar een goede en soms zelfs een topgitaar te maken (ik heb het vaak genoeg gedaan).
Fender en gibson en veel van van de andere grote fabrikanten kopen hun hout per container, daar zit echt niemand met een stemvorkje op het hout te kloppen om te kijken of het allemaal wel goed "tone"hout is. Wat de grote fabrikanten over het algemeen wel beter voor elkaar hebben (enkele uitzonderingen daargelaten) is hun kwaliteitscontrole en de wens om gitaren met een minimum kwaliteits eis te maken.

Btw het is nog niet zo lang geleden dat fender strats maakt met de swimmingpool route, gefineerde 3 tot 5 delige bodies, squier korean voor zijn goedkoopste serie multiplex gebruikte en er een zinken blok voor de american standard trem werdt gebruikt (sorry dat laatste is nog steeds het geval ;) )

een goede gitaar is gewoon een goede gitaar ongeacht wie hem maakt en uit welk land hij komt, op de goedkoopste gitaren wil nog wel eens goedkope hardware zitten en ceramische pickups maar dat is zo te vervangen

en als laatste; kijk eens naar de Gibson BFG Zakk, gaps in de neck pocket, slecht afgewerkt, plastic inlays en kost maar usd 2000 :D

guitarkid
16 januari 2010, 11:37
Voor zòn jong ventje kan hij toch al behoorlijk spelen moet ik zeggen.
Hij zal wel een rijke vader hebben, dat komt wel meer voor.
Maar spelen kan hij wel..

http://www.youtube.com/watch?v=39eH8H0LH18&feature=related

Volgens het tekstje heeft hij ze allebei zelf betaald! Misschien niet te snel oordelen...! Ik had ook al heel vroeg (15 jaar, in 1973) een erg mooie en dure gitaar (Fender Stratocaster) waar ik echt heel hard voor had gewerkt. Iedereen ging er toen ook van uit dat ik 'm gekregen had en dat m'n vader wel rijk zou zijn. Nou, nee dus. Maar ik wilde die gitaar dus heb ik me een jaar uit de naad gewerkt. En toen moest er nog een fatsoenlijke amp komen...

Gr. C.

Hendriks
16 januari 2010, 11:44
of zoals de grote filosoof Malmsteen wist te zeggen: tis net als een boek schrijven, iedereen kan leren om snel te typen wat overigens niets zegt over wat men dan zo snel typt

terug on topic; ook chinezen kunnen goede gitaren maken (zie bijvoorveeld de Edwards gitaren van ESP) Fender is een merk dat in zijn fabriek met behulp van goedkope mexicaanse arbeiders gitaren maakt, daar zitten echt niet stiekum engeltjes over het hout te pissen zodat het opeens "magisch" wordt . Hier werken (op de customshop na) dus geen luthiers maar gewoon arbeiders aan de lopende band. Een gitaar is op zich ook helemaal niet moeilijk om goed te maken en als het hout en fretwerk goed is van nagenoeg iedere goedkope gitaar een goede en soms zelfs een topgitaar te maken (ik heb het vaak genoeg gedaan).
Fender en gibson en veel van van de andere grote fabrikanten kopen hun hout per container, daar zit echt niemand met een stemvorkje op het hout te kloppen om te kijken of het allemaal wel goed "tone"hout is. Wat de grote fabrikanten over het algemeen wel beter voor elkaar hebben (enkele uitzonderingen daargelaten) is hun kwaliteitscontrole en de wens om gitaren met een minimum kwaliteits eis te maken.

Btw het is nog niet zo lang geleden dat fender strats maakt met de swimmingpool route, gefineerde 3 tot 5 delige bodies, squier korean voor zijn goedkoopste serie multiplex gebruikte en er een zinken blok voor de american standard trem werdt gebruikt (sorry dat laatste is nog steeds het geval ;) )

een goede gitaar is gewoon een goede gitaar ongeacht wie hem maakt en uit welk land hij komt, op de goedkoopste gitaren wil nog wel eens goedkope hardware zitten en ceramische pickups maar dat is zo te vervangen

en als laatste; kijk eens naar de Gibson BFG Zakk, gaps in de neck pocket, slecht afgewerkt, plastic inlays en kost maar usd 2000 :D

Ik heb wel eens gestripte en geschuurde USA Fender bodies gezien en dat was een volledige afknapper in eerste instantie , wat een samengeraapte/verlijmde troep , maar aan de andere kant klinken ze mischien wel heel goed.

bert k
16 januari 2010, 13:21
Vergeet niet dat Fenders zo'n zestig jaar geleden zijn ontwikkeld als lopende band product, en daar is nog niets aan veranderd.

benwave
16 januari 2010, 15:28
Het is maar wat je over lopende band werk verstaat.
Bij Fenders USA gaat nog steeds heel veel met de hand


http://www.youtube.com/watch?v=ERV5E5uhLAM&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=KHdQLaoDOoU&feature=player_embedded

Riky
16 januari 2010, 15:42
duidelijke lopende band werk alleen nog niet volledig geautomatiseerd.

EuroCinema
16 januari 2010, 16:03
Het is maar wat je over lopende band werk verstaat.
Bij Fenders USA gaat nog steeds heel veel met de hand


http://www.youtube.com/watch?v=ERV5E5uhLAM&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=KHdQLaoDOoU&feature=player_embedded

Leo Fender's visie was om gitaren te maken in massaproductie (zoals Henry Ford dat ooit met auto's was gaan doen), en dat zie je aan zijn gitaren: een geschroefde hals, de slagplaat waaronder de electronica weggewerkt zit... allemaal slimme manieren om zo'n instrument snel en inderdaad "aan de lopende band" te kunnen produceren als een soort bouwpakket. Dat doet er wat mij betreft niets aan de kwaliteit en de unieke sound van Fender's gitaren af, is gewoon een stukje achtergrondinfo!

Tupelo
16 januari 2010, 16:18
Die gaat mijn sig in.

Wel! Hoe beter de gitarist, hoe langzamer-ie durft te spelen. :)

Verder ach...
Ik ben sowieso genegen voor de underdog te kiezen; daarom speel ik Blade & Höfner; allebei customized door een goede gitaarbouwer.
In het bezit geweest van een Fender Strat Plus, een Telesonic, en een Gibson The Paul. Ben van mening dat ik het onderscheid wèl kan maken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de Amerikaanse gitaren rotzooi waren, maar wel dat ze binnen een € 500.- geëvenaard kunnen worden.