PDA

View Full Version : Vraagje over buizen.



Vadim
12 januari 2010, 21:13
Ik zit er al een tijdje over te denken mijn buizen in mijn Fender Hot Rod Deluxe te vervangen. Gewoon om te kijken of het veel verschil maakt in sound etc. Nou heb ik op www.tonefactory.nl 2 setjes gezien die mijn wel aanspreken.

-Fender Hotrod vintage retube set, bestaande uit:
2x Tung Sol 5881 / 6l6 Platinum Matched
2x Tung Sol ecc83 / 12ax7
1x Tung Sol ecc83 / 12ax7 balanced

en

- Fender Hotrod 6V6 Retube set, bestaande uit:
2x JJ 6V6 Matched
2x JJecc83s / 12ax7
1x JJ ecc83s / 12ax7 balanced

Bij de laatste staat dat hij je vermogen verlaagt naar een meer bruikbare 30Watt. Dit spreekt mij wel aan, want ik speel jazz en speel dus vrij weinig op hoog volume. Maar nou is mijn vraag dus: Als je buizen gaat gebruiken die je een lager wattage geven, verlies je dan ook veel headroom en zijn er nog meer nadelen? Ik ga met m'n Hotrod Deluxe eigenlijk nooit boven volume standje 6. Dat je bij een lager Wattage je versterker wat moet laten afstellen weet ik wel, ik laat het dan ook doen als ik deze zou kopen.

Bedankt.

Vadim
12 januari 2010, 23:30
Niemand? :(

caliban
13 januari 2010, 00:03
Headroom zal je waarschijnlijk wat verliezen. Eens boven stand 6 ga je in principe denk ik ook niet meer 'luider'

episua
13 januari 2010, 08:45
Houdt er rekening mee dat de 6v6 buizen een ander karakter hebben dan de 6l6 buizen. Wanneer je jazz met veel clean headroom wil spelen zou ik gewoon een 6l6 set er in doen. De meeste hotrods gaan na standje 6 toch al niet echt veel harder meer, ze gaan alleen wat meer oversturen. Maar mocht je 'm clean, dus ook voor standje 6 veel te hard vinden, dan zou je misschien een goede koop aan die 6v6 buizen doen.

GretschGuy
13 januari 2010, 09:14
Als cleane headroom het doel is, heb je niets aan 6V6 buizen. Bij gelijke pre-amp gain zullen ze veel meer vervormen. Bovendien is die 30 Watt wel erg optimistisch voor 'n setje 6V6.

Tung Sol 5881 buizen klinken wat meer 'Hi-Fi' dan gewone 6L6 buizen. Voor jouw stijl is dat misschien wel wat.

Ook zou je, voor een wat 'smoother' geluid, een pre-amp buis met minder gain in de V1 positie kunnen proberen. 12AY7 ligt het meest voor de hand.

cluseau
13 januari 2010, 09:18
Met de 6V6 zal hij eerder opbreken, verlies van headroom dus. Dat is het enige wat je ermee berijkt, kwa volume zal je er waarschijnlijk niet eens zoveel van merken. Al met al is mijn mening dat een dergelijke degradatie van je amp niet verstandig is. Ik zou lekker de J/J's 6L6 erin (laten) zetten.

Frans.

Eko
13 januari 2010, 16:49
Ik heb m`n Marble Clubreverb ook net weer van 6L6 terug laten steken naar 5881. De amp klinkt nu weer warmer en met meer laag. Ook lijkt hij weer wat minder vermogen te hebben. De geluidskwaliteit is echter stukken beter.

sjaak1990
13 januari 2010, 16:53
Ik zou sowieso niet voor tung sol preamp buizen gaan, ze klinken goed maar ze gaan ook snel stuk, ik heb ze erdoorheen gejaagd als lucifers en andere buizen gaan bij mij juist lang mee...
Verder lekker voor 6l6 gaan.

Vadim
13 januari 2010, 23:41
:ok:Te gekke tips. Ik zal gewoon de adviezen wat proberen en dan kijken wat me het best bevalt.

Groeten!

Chris Winsemius
14 januari 2010, 00:31
Het volume-verschil tussen 6V6 en 6L6 in die amps is vrij beperkt en bij 6V6s is er een duidelijke impedantie-mismatch als dat niet gecorrigeerd wordt.

Wat met elk type buis helpt bij deze versterkers: goed laten biasen, wat warmer dan de standaard en koude fabrieksafstelling maar ook weer niet te warm zodat de laagweergave vermindert...

JJ 6V6s zouden een leuke optie zijn omdat die beduidend anders zijn dan de meeste andere (NOS of nieuwe) 6V6s, vrij warm en toch nog redelijk clean en, ze kunnen makkelijk hoge voltages aan. Bij het gebruik van 6V6s moet de amp zeker gebiased worden en is er meestal een kleine mod nodig omdat mogelijk te maken.

Erik70
14 januari 2010, 00:51
Ik heb dat vintage retubesetje van tonefactory al bijna 2jr in mijn hotrod deluxe zitten. Moest inderdaad de bias bijstellen. Met een op internet gevonden handleiding (vraag me niet waar dat te vinden is, weet ik niet meer, zelf zoeken...) kon ik dat zelf bijstellen. De hotrod heeft een biaspotje en de meetpunten werden in de handleiding aangegeven. Kind (ik) kon de was doen.

Deze buizenset klinkt iets warmer dan de originele buizen en breekt net iets sneller op. De verschillen zijn overigens niet heeel erg groot hoor.