PDA

View Full Version : Master Volume op een transistor amp



M@rtijnd
12 januari 2010, 21:00
Wat ik mij afvroeg: waarvoor dient de master volume op een transistorversterker als hier, zoals buizenamp uiteraard wel heeft (duh!), geen buizen aanwezig zijn die hiermee 'gecontroleerd' kunnen worden?

Ik begrijp dat het idee achter de master volume bij een tube-amp is, om het signaal dat de pickups van je gitaar afgeven te laten versterken of verzwakken door de pre-amp (een beetje kort door de bocht), om zo een clean geluid te kunnen behouden op hoog volume.

Misschien dat ik het hele idee ergens helemaal verkeerd opgevat heb, maar dan hoor ik het graag.

M

OJee
12 januari 2010, 21:43
Ook een transistor heeft een pre-amp en een poweramp. Met de master controleer je het volume van je poweramp, met de gain de mate van vervorming in je pre-amp. Zo kan je met de gain vol open en de master op 1 op laag volume toch een leuke scheur uit je versterker halen. Meestal klinkt dat toch wat geknepen omdat een lekkere scheur op hoger volume beter tot zijn recht komt. De master werkt dus op de power-amp en niet op de pre-amp zoals jij veronderstelt.

Eigenlijk werken een een transistor en een buizen versterker hetzelfde, alleen werkt de een met buizen en de ander met (tja, voor de hand liggend) transistoren.

Maar er zullen ongetwijfeld versterkerkenners hier zijn die het nog beter kunnen uitleggen.

OJ

M@rtijnd
12 januari 2010, 21:59
Ach so, ik was in de veronderstelling dat een transistoramp, min of meer, digitaal aangestuurd werd. Op zich klinkt het best logisch wat je verteld.

Bedankt voor je reactie,

M

arcane
12 januari 2010, 22:47
Ik denk dat je nu in war bent met modeling versterkers;) Dat is nl. wel digitaal.

cluseau
12 januari 2010, 22:58
Ach so, ik was in de veronderstelling dat een transistoramp, min of meer, digitaal aangestuurd werd.

Nope, transistoramps zijn volledig analoog, althans de gewone straight forward amps. Transistoren hebben wel andere eigenschappen dan buizen maar het principe is eigenlijk hetzelfde. Een buis, in het engels "valve" wat dus "klep" betekend kun je meer of minder open/dicht sturen met een kleine stuurspanning. Dit geld ook voor een transistor waar idd hetzelfde gebeurd. Ook de transistor wordt open/dicht gestuurd met een kleine stuurspanning. Overigens is digitale verwerking net zo goed met buizen mogelijk maar vraag dan niet hoe omvangrijk zo'n apparaat wordt.


Frans.

OJee
12 januari 2010, 23:41
Volgens mij heeft Vox zo'n kleine moddeling buizen versterker waar het geluid ook nog digitaal bewerkt wordt.

OJ

nico verduin
13 januari 2010, 07:03
Maakt op zich niets uit of ze wel of geen modeling toepassen. Uiteindelijk heb je nog steeds een poweramp gedeelte nodig om er geluid uit te krijgen. De kunst is om in je amp dat punt te vinden waar de poweramp begint. Maar dan moet je wel verstand van zaken hebben of iemand zoeken die dat heeft en ook nog bereid is om het voor je te doen.