PDA

View Full Version : [Kristalletje in E Snaar en zoemend geluid]



Rarrarr
12 januari 2010, 20:30
Hoi,

Mijn hoge E snaar maakt een heel scherp kristal achtig geluidje, een paar miliseconde nadat ik de E aansla. De stemming is juist alleen voor een of andere reden klettert de snaar ergens tegen iets op, wat het hoog geluidje produceert. Dit geluidje klinkt alsof de snaar tegen iets metaals aanklettert. Ik kan het alleen niet vinden, behalve dan de frets. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij klettert hij op de eerste fret onder de fret die ik speel. Dit is erg lastig. Hoe komt dit?

Verder ook nog, fret 1 tot en met 5 op de lage E, A en D kletteren ook tegen frets op. Hierdoor krijg ik altijd een heel irritant zoem geluidje wanneer ik iets speel. Dit maakt zuiver spel dan ook onmogelijk. Hoe komt dit? Is dit een kwestie van snaren vervangen? (Ze zijn best oud) of heeft het te maken met de hoek van de nek, of iets met intoneren?

Bedankt!

Plant
12 januari 2010, 21:19
Zoals je het beschrijft staat je hals te recht of zelfs ietsje bol (aanlopen fret 1 tot en met 5). Als het een gitaar met stalen snaren is - al dan niet elektrisch - kan de halskromming afgesteld worden.

Als je er zelf geen verstand van hebt en ook geen geschikt gereedschap ervoor hebt, kun je er beter even mee naar muziekwinkel gaan waar ze kunnen afstellen.

Een oorzaak kan zijn dat je dunnere snaren bent gaat gebruiken dan er ooit opzaten.

Rarrarr
13 januari 2010, 09:19
Ja beetje dom dat ik vergeet te zeggen dat het een elektrische gitaar is. Bedankt ik ga naar de gitaarwinkel toe en kijk of ze hem kunnen maken :)