PDA

View Full Version : Artrose



Tommasini
12 januari 2010, 20:28
Hallo,

Ik probeer sinds ca. 1 jaar gitaar te spelen (op een oude Lakewood M14 steelstring), ik doe alleen fingerpicking (folk). Door o.a. het oefenen van barré-akkoorden kreeg ik op een gegeven moment veel last van mijn linkerhand (veel pijn omgeving duimgewricht bij de pols), zelfs zodanig dat ik regelmatig een paar dagen niet kon spelen. Naar huisarts, ontstekingsremmers gekregen en in ziekenhuis foto laten maken. Blijkt dus artrose te zijn in het duimgewricht. Niet echt veel aan te doen, alleen minder/niet gitaarspelen, maar dat is geen optie (alhoewel ik vandaag wel begonnen ben met ergotherapie).
1. Speelt een nylonsnarige gitaar lichter dan een goed afgestelde staalsnarige (zoals de mijne) ?.
Indien dit zo is, zou ik, om het duimgewricht wat te ontzien, kunnen overstappen naar b.v. een
Taylor NS 34 CE, Alhambra cross-over of een Lakewood M14 CCP.
2. Dit soort gitaren zijn vrijwel altijd te versterken, dus ik denk meer bedoeld voor optredens e.d.
Zou dit kunnen betekenen, dat ze onversterkt niet zo goed klinken, of maakt dat niks uit ?
3. Zijn dergelijke gitaren geschikt voor folk (wat ik dus hoofdzakelijk probeer te spelen), of zijn ze
toch meer voor klassiek/jazz bedoeld ?

jutter
12 januari 2010, 20:48
Ga luchtgitaar spelen! Nee hoor, geintje! Ik heb al jaren artrose in mijn linkerpolsgewricht en dat belemmerde bij mij het gitaarspelen volledig. Ik ben toen noodgedwongen 'overgestapt' naar meer solowerk en het spelen van 3-klankjes. Dat lukt mij goed. Het pakken van volledige akkoorden lukt mij niet meer. Misschien heb je hier iets aan?

Fingerpick
12 januari 2010, 20:49
Ik voel met je mee Tommasini :ik heb ook het begin van artrose (sleet van kraakbeenverbindingen), maar dan in mijn rechter (picking) hand. omdat ik er geen kracht (barrés) mee moet uitoefenen bij het spelen valt dat voorlopig nog mee. Inderdaad : er geen remedie voor, behalve ontstekingen vermijden en het gewricht zoveel mogelijk sparen.
Ik zit er nogal mee in omdat ik weet dat ik binnen een paar jaren mijn gitaren aan de muur of op Gitaarmarkt kan hangen....zucht...en dan tin-whistle of zo beginnen spelen.
Ik denk niet dat een nylonstring - alhoewel wat lichter te bespelen - op de duur soelaas zal brengen, maar wat let je om het te proberen? Doe die Lakewood in ieder geval niet weg! Heel fijn instrument....en laat je hand enkele weken echt rusten. Beterschap!

Flipkoos
12 januari 2010, 22:25
Oei, da's vervelend.
Wellicht zijn silk & steel snaren ook nog een optie... Kunnen op een staalsnarige gitaar, klinken iets zachter, maar klinken heel mooi folky...en spelen echt een stuk lichter...
Wellicht moet de gitaar dan wel ff weer afgesteld worden.

GeHa
13 januari 2010, 01:15
Ik begrijp dat je op zoek bent naar een lichter spelende gitaar. Je kunt dunnere snaren overwegen, dat kan wel iets ten koste van de geluidskwaliteit gaan. Ik heb op mijn Lakewood J32 tegenwoordig iets dunnere snaren zitten: 011-052 klinkt nog steeds erg goed.

Wat je ook kunt overwegen is een staalsnarige gitaar met een kortere mensuur. Een parlor model bv. De snaren zijn korter en hebben dus minder spanning en spelen lichter.

Tommasini
13 januari 2010, 08:39
Ik speel al langer op 0.11 - 0.52 snaren, dat helpt inderdaad wel een beetje.
Heb net een setje Silk and Steel besteld, eens kijken wat dat brengt.
Dank jullie wel voor jullie reacties.

synapse
13 januari 2010, 17:07
Een setje 0.010 kan natuurlijk ook nog...
Als versterkt spelen geen al te groot bezwaar is zou je ook nog op een (semi-)acoustische gitaar kunnen gaan spelen. Die spelen met dezelfde snaardikte altijd lichter.

Ello
14 januari 2010, 09:58
Ik heb een tijdje een Godin A6 gehad. Die speelde erg licht met toch nog enigszins de klank van een akoestische gitaar.

http://www.acousticguitar.com/issues/ag97/Feature97Godin.gif

Bruvtilov
14 januari 2010, 10:36
Ik denk dat een klassieke gitaar niet de beste optie is in jouw geval. Door de bredere toets en doorgaans dikkere hals moet je je duim juisterg strekken wat juist voor overbelasting in de buurt van de pols kan zorgen.

Ik denk dat je meer gebaat bent bij een hals die qua breedte en dikte meer weg heeft van een electrische gitaarhals; wat smaller en dunner.

Op die manier kan je je duim wat meer over de toets houden; niet de meest correcte houding maar zo ontspan je je duim - denk ik - het meest.

Hiro
14 januari 2010, 11:22
of ga elektrisch spelen dat speelt ook al lichter dan op een accoustische, kan je de snaren dichter op t fretboard krijgen waardoor je minder druk hoeft uit te oefenen

Tommasini
14 januari 2010, 11:36
Zoals ik in mijn eerste post schreef, ik doe alleen maar fingerpicking (folk), ik heb hier ook les in (lesboek: Folk picking für Finger-Style Guitar van Siegfried Schwab). Elektrisch spelen is dus niet de bedoeling (althans op dit moment geen optie).
Ik probeer wel eens te spelen op de klassieke gitaar (halsbreedte 52 mm) van mijn dochter en ik heb de indruk dat, ondanks de brede hals, barré-akkoorden toch wat gemakkelijker gaan. Vandaar mijn vraag naar ervaringen met nylonsnarige "tussengitaren" zoals b.v. de Taylor NS 34 CE (halsbreedte 47,5 mm) of een Lakewood M14 CCP (halsbreedte 48 mm).

arcane
14 januari 2010, 11:36
Misschien is dit een optie. Vorm en hals van een electrische gitaar, maar toch is het een akoestische.

http://www.thomann.de/de/fender_stratacoustic_blk.htm

GeHa
14 januari 2010, 12:37
Behalve Parlor gitaren kun je ook naar dit soort fingerpickers op zoek gaan:

http://www.larrivee.com/instruments/acoustics/11/LSV11.php

Deze Larrivee heeft ook een iets kortere mensuur. Dat levert een lagere snaarspanning op.

Tommasini
14 januari 2010, 15:43
Ja, die Larrivee lijkt me wel wat ! (alleen de prijs ligt ver boven mijn budget). Ga me toch maar eens wat meer verdiepen in dit soort gitaren (parlor en fingerpickers). Bedankt voor het advies.

Onmeunig Hans
14 januari 2010, 19:31
Ik weet niet hoe licht je Lakewood speelt, met een goede afstelling moet dat met een kwaliteitsgitaar als Lakewood toch heel licht kunnen. Heb al eens naar mogelijkheden voor afstelling geinformeerd?

Als daar niets aan te doen is, is een lichter spelende gitaar natuurlijk de beste keus. De Larrivee's die ik bespeeld hebben speelden allemaal lekker licht. Ik ken natuurlijk je budget niet, maar weet wel dat Larrivee's in Nl meestal vrij aan de prijs zijn. Aan de andere kant zal je Lakewood ook nog wel wat waard zijn bij verkoop.

Als je op Marktplaats even zoekt op Larrivee dan vind je een aanbieding voor een nieuwe Larrivee model Parlor, voor een scherpe prijs. Al blijft dat relatief, als je het niet bij elkaar kunt of wilt krijgen is het veel geld.

Verder is kopen in Groot Brittanie interessant vanwege de lage koers van het Britse Pond. Op ebay.uk vind je altijd wel een paar interessante opties. Al zijn het wel vaak de D(readnought) of L(arrivee) bodies die daar staan.
Voor verzekerde verzending moet je dan een dikke 50 euro rekenen.

Ik heb zelf een paar weken geleden een Larrivee gekocht en ben er nog iedere dag weg van. Speelt ook heerlijk licht en dat is voor jou natuurlijk meest interessant.

Sterkte met je artrose, succes gewenst bij je zoektocht. Ik hoop dat je nog lang zonder (al te veel) pijn kunt spelen/
Hans

Muzieknono
15 januari 2010, 07:10
Zoals ik in mijn eerste post schreef, ik doe alleen maar fingerpicking (folk), ik heb hier ook les in (lesboek: Folk picking für Finger-Style Guitar van Siegfried Schwab). Elektrisch spelen is dus niet de bedoeling (althans op dit moment geen optie).
Ik probeer wel eens te spelen op de klassieke gitaar (halsbreedte 52 mm) van mijn dochter en ik heb de indruk dat, ondanks de brede hals, barré-akkoorden toch wat gemakkelijker gaan. Vandaar mijn vraag naar ervaringen met nylonsnarige "tussengitaren" zoals b.v. de Taylor NS 34 CE (halsbreedte 47,5 mm) of een Lakewood M14 CCP (halsbreedte 48 mm).

Houdt er wel rekening mee dat de toets van een klassieke gitaar vlak is en van zogenaamde crossover modellen vaak gebogen, net als bij een steelstring.
Ik pak ook makkelijker een barré op mijn flamenco gitaar als op mijn steelstring en dit heeft in mijn geval niets te maken met snaarspanning.
Mvgr. Dirk Jan :B

Tommasini
26 januari 2010, 13:15
Ik heb nog wat uitgeprobeerd met mijn gitaar. Allereerst Silk &Steel snaren gemonteerd. Is inderdaad een stuk lichter spelen, echter veel last van fretbuzz. Gitaar is, zonder forsere ingrepen, niet meer lager af te stellen (hals kan niet meer holler en b.v. met een nieuw standaard brugstukje nog steeds last van rammelen: bij gewone stalen snaren kan ik hier altijd nog iets van afschuren). Capo op 2de fret en gitaar teruggestemd naar EADGBE. Snaarspanning is nu een stuk lager en ik heb de indruk dat dit toch een stuk gemakkelijker speelt. Ook barré’s gaan een stuk gemakkelijker. De aktie zal wel nog iets aangepast moeten worden, maar ik denk, dat dat wel lukt. Dus nu ben ik van plan om permanent zo te gaan spelen. Echter, zitten hier nog addertjes onder het gras ? Zelf kan ik niks bedenken, maar zie ik wat over het hoofd ?. Of is het misschien toch raadzamer op langere termijn b.v. een kleinere gitaar (met kortere mensuur) te kopen ?.

petertaylor
31 januari 2010, 18:50
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
Ik zou ze gewoon een keer proberen, ik liep ertegen aan op het Tommy Emmanual Forum en ze bevallen prima (ook nog goedkoop).

Tommasini
31 januari 2010, 21:13
Bedankt voor de tip, maar ik heb al steeds gespeeld op Martin FX PB Custom Light (0.11 - 0.52). Speelt voor mijn linkerhand toch nog wat te zwaar.

Aelyxir
24 juni 2015, 00:39
Zelfde probleem. Alle gitaren weggedaan op klassieke gitaar na. Slagplaat opgezet, zodat ik ook flamenco kan spelen. Brede hals en nylon snaren zijn minder belastend dan welke fingerpickinggitaar dan ook. Ik speel ook gewoon fingerpicking op mijn klassieke gitaar. Beroemd voorbeeld: Duck Baker. Succes!

Tommasini
24 juni 2015, 13:15
Ik zie plotseling dit topic weer opduiken (was ik ondertussen al helemaal vergeten), dus voor de belangstellenden hier een update.
Het gaat best wel goed met mijn hand(en).
Begin 2012 hoorde/las ik ergens dat Harry Sacksioni ook hetzelfde probleem had en genoodzaakt was geweest om enige tijd te stoppen met gitaarspelen. Maar ondertussen ging het dankzij bepaalde (genees)middelen weer een stuk beter met hem. Dus toen heb ik Harry een mailtje gestuurd voor meer info. Kreeg onmiddellijk een heel vriendelijk mailtje terug met zijn verhaal over het probleem en wat hij er aan gedaan had. Hij gebruikte een bepaald middel X, dat bij hem zeer goed geholpen had (weet niet of ik hier de naam mag noemen, dus laat die maar even weg).
Ben het middel wat hij gebruikte dus ook gaan gebruiken en verdomd !, na ca. 6 weken begon het beter te gaan met mijn linkerhand. Geen zwellingen meer en nog nauwelijks pijn. Eindelijk kon ik weer zonder problemen oefenen. Ondertussen heb ik ook nog deze (http://www.elderly.com/new_instruments/items/00018NB.htm) gitaar laten nabouwen door een gitaarbouwer bij mij in de buurt (alleen heeft mijn gitaar rosewood back and sides i.pv. mahonie): een compacte 12 fretter met korte mensuur en 46 mm topkam. De gitaar is zo laag mogelijk afgesteld en speelt heel licht.
Een paar maanden geleden begon ik echter ook veel last te krijgen van het duimgewricht van mijn rechterhand (ik probeer elke dag toch wel 1,5 – 2 uur gitaar te spelen): zelfde probleem als mijn linkerhand. Heb de dosering van middel X verdubbeld (ik gebruikte ondertussen nog maar de helft van de voorgeschreven hoeveelheid) en nu, na 4 weken begint het weer een stuk beter te gaan. Ben op dit moment weer pijnvrij.
Nog iets over middel X: dit is geen officieel geneesmiddel, maar een voedingssupplement. Is bij vrijwel elke drogist te koop. Ben met mijn klachten ook nog naar een orthopedisch chirurg geweest.
Die wilde een kunstduimgewricht in mijn hand monteren, was volgens hem niet zo’n probleem. Heb hier, na wat info ingewonnen te hebben bij andere instanties, toch maar van afgezien. Schijnt ook vaak mis te gaan, waarna je de duim helemaal niet meer kunt gebruiken. De chirurg gaf wel toe, dat middel X artrose klachten in veel gevallen behoorlijk kan verminderen, maar volgens hem niet oplossen.
Maar goed, sinds mijn eerste bericht hier zijn we al weer 5 jaar verder en speel ik nog steeds gitaar !.

freekick
26 juni 2015, 12:29
Mooi dat het goed gaat met je hand.
Ik ben wel benieuwd naar product X.
Ik denk dat je het hier wel kunt noemen of de werkzame stof.

Als het echt tegen de regels is dan misschien een pm?

jutter
26 juni 2015, 12:57
Ben ook benieuwd naar middel X. Je mag mij ook wel een pm sturen!

Robrock
26 juni 2015, 14:02
Ik ben hier ook erg benieuwd naar. Artrose in beide handen, eindgewrichten van de vingers en beide duimbasis. Volgens de reumatologe kunnen alle gewrichtjes geopereerd worden maar de kans op succes schat ze niet erg hoog in. Geen optie dus. Voorlopig loop ik nu al maanden met een brace. Alle hulp is dus welkom.

Frits van Mourik
26 juni 2015, 15:19
Ook ik heb artrose in beide handen; daarnaast bindweefselvergroeïingen.
Ben door mijn huisarts doorverwezen naar 'n Xpert handenkliniek;
daar hebben ze wonderen verricht! Aanrader!!

http://www.xpertclinic.nl/?gclid=CLaMlKe4rcYCFaPnwgodA6gKfQ

Tommasini
26 juni 2015, 16:16
Dank je wel voor de link !

freekick
26 juni 2015, 17:28
Bedankt voor PM.
Ik vermoedde al dat het om glucosamine ging.
Gebruik het zelf m.b.t. soortgelijke klachten.
Is geen merknaam kan je hier gewoon noemen.
Ik denk er baat bij te hebben.
Niet iedereen is overtuigd van de werking.

Robrock
26 juni 2015, 20:26
Bedankt voor je PM Theo,
ik heb net een pot gehaald.Het lijkt me de moeite waard het een kans te geven.

M.v.g.
Rob

johanb
27 juni 2015, 10:05
Ook bij mij komen/zitten er pijntjes bij het gwricht waar mijn linkerduim aan de hand vast zit.Hetzelfde gewricht bij mijn grote tenen deed ook zeer en daar werd jicht genoemd.Hebben jullie ook last van je grote teen

jutter
27 juni 2015, 11:23
Ook bij mij komen/zitten er pijntjes bij het gwricht waar mijn linkerduim aan de hand vast zit.Hetzelfde gewricht bij mijn grote tenen deed ook zeer en daar werd jicht genoemd.Hebben jullie ook last van je grote teen

Speel jij gitaar met je grote teen dan???

beruk
27 juni 2015, 11:39
Ook bij mij komen/zitten er pijntjes bij het gwricht waar mijn linkerduim aan de hand vast zit.Hetzelfde gewricht bij mijn grote tenen deed ook zeer en daar werd jicht genoemd.Hebben jullie ook last van je grote teen

Jicht is een heel ander probleem:
http://www.jichtsymptomen.nl/wp-content/uploads/2015/01/Jicht-symptomen-1.jpg

Jicht is een reumatische ziekte waarbij urinezuurkristallen neerslaan in de gewrichten. Dit komt doordat de stofwisseling in uw lichaam niet goed verloopt, waardoor urinezuur zich ophoopt. Vaak gaat een eerste aanval over in chronische jicht.
Bron:http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/jicht

beruk
27 juni 2015, 11:41
Speel jij gitaar met je grote teen dan???

Hé, geen grappen!

https://www.youtube.com/watch?v=fqoEZaCd7hU

johanb
27 juni 2015, 12:27
Neen,ik speel niet met m'n grote teen,:crazyhappy: maar de plek bij m'n linkerduim is dezelfde als de plek bij m'n teen waar het pijntje zit.De problemen met jicht en wat het precies is ,daar weet ik inmiddels alles van.Omdat jullie atrose als oorzaak geven dacht ik dat jicht misschien ook een oorzaak van pijn in de gewrichten kan wezen

bertje1
28 juni 2015, 19:18
Ik heb jaren last gehad van duimartrose In het ziekenhuis injecties met corticosteroiden in het duim gewricht gehad. Deze waren bijzonder pijnlijk en hielpen niet. Vijf maanden geleden heb ik me eraan laten opereren . Het trapezium botje is verwijderd en de ontstaane holte is opgevuld met een stuk pees uit de pols ter ondersteuning van de duim. Ik kan mijn duim nu weer goed gebruiken Het enige wat nog wat pijnlijk is bij het gitaarspelen is als ik mijn duim onder tegen de hals van de gitaar zet bij soleren. Ook dit gaat steeds beter maar vergt nog langdurig oefenen om de kracht terug te krijgen in de duim en pijnloos te kunnen spelen.

Op deze site staat een filmpje hoe de operatie in zijn werk gaat. www.xpertclinic.nl/hand/duimbasis-artrose/