PDA

View Full Version : Live geluid beginnend bandje



keithfan
12 januari 2010, 20:16
hallo allemaal,

ik zit met een paar vrienden al enige tijd in een bandje en we willen eigenlijk richting optredens gaan.
ik had dus een vraag hoe moeten we het doen met t geluid. moet je de gitaren gewoon uitversterken met je versterker of komt er meer bij kijken. wat heb je allemaal nodig en hoe gaat t in zijn werk?
tips van goed spullen voor een beginnend bandje is ook zeer welkom.
maar houd er wel rekening mee, we zijn een 'beginnend' bandje.
alvast bedankt;)

Ries89
12 januari 2010, 20:33
Dat hangt er helemaal vanaf wat je met de opdrachtgever afspreekt. Het kan varieren van alles zelf mee, tot aan dat alles door de opdrachtgever verzorgt word, en alles daartussenin.
In de meeste kleine pop-podia waar wekenlijks bandjes spelen is er meestal een backline en een geluidset aanwezig. En ook dat kan in alle soorten en maten. Gebruikelijk is als het echt heel klein blijft, om in ieder geval zang en toetsen uit te versterken. Word het iets groter krijgt het drumstel 2 overheads, kick en snare mic, eventueel tom mic's, kunnen de gitaar versterkers microfoons krijgen, de bas versterkt met een microfoon of een di. Komen er monitor speakers voor jullie neus te liggen, enz.

In kroegen zal het vaker zo zijn dat er alleen een zanginstalatie staan, en je de versterkers aanpast aan het drumstel. Of zelf helemaal niets en dat alles gehuurd moet worden.

Je kunt ook nog kiezen om zelf een geluidstechnicus mee te nemen, dit word vooral interessant als je vaak op gaat treden, en er ook wat geld verdient gaat worden. Hij moet immers betaald worden. Deze leert dan jullie repertoire kennen en kan daar met het mixen op inspelen (mocht je zover komen, pm me gerust ;)). In andere situaties word de geluidstechnicus en eventueel monitor technicus door de zaal geleverd.

Vraag hier dus naar als je ergens een optreden hebt zodat je niet voor verassingen komt te staan als je bij de zaal aankomt.

keithfan
12 januari 2010, 20:44
ok hartstikke bedankt alvast ik zal deze reactie aan de jongens doorsturen hier kunnen we wel wat mee,
hartsikke bedankt!

OJee
12 januari 2010, 21:55
Onze eerste optredens waren bij een tennisvereniging en bij de snackbar op de hoek. In beide gevallen speelden we voor een biertje en een broodje kroket. Daar was dus zeker geen backline aanwezig! De zanginstallatie had ik bij een kennis geleend en verder speelde iedereen over zijn eigen versterker (en de drummer mepte zelf al hard genoeg). Met een versterker vanaf zo'n 30 watt kom je een heel end. Mijn 100 watt Marshall kon maar een kwart open.

Inmiddels hebben we een 12 kanaals mengpaneel en twee actieve speakers. Daar gaan alle mics voor de zang in en de versterkers via de line out. Een bevriende gitarist gaat mee als geluidsman. Het geluid is daarmee wel een stuk uitgebalanceerder. Volgende stap zijn mic's voor de versterkers en het drumstel.

OJ

B_2_the_a
13 januari 2010, 10:55
100 watt Marshall op een kwart? niet leuk!

Overleg goed met de contactpersoon van het optreden, zoek mensen om je heen die een geluidssetje tot hun beschikking hebben, etc...
Bouw nu alvast je netwerk van technici op, dan heb je dat alvast!

muziekschuur
13 januari 2010, 11:08
Ga eens met een professional praten.

Het is handig om met die persoon door te nemen wat je wil.

Dan een paar van zijn shows bekijken. Laat je dan boeken incl. geluid (dan heb je dus wel dat je gage voor een groot deel naar die professional gaat). Hiermee maak je een professionele indruk. Vergeet niet, je krijgt als band niet snel de kans een goede eerste indruk te maken.

pimmetje
13 januari 2010, 11:33
Ik weet niet of 't voor iedereen een optie is om die eerste keer/keren direct met een professionele geluidsman te gaan staan. Het is natuurlijk zeker niet verkeerd. Je krijgt beter geluid en je leert een heleboel, als je een beetje luistert en wat vragen durft te stellen.

Alleen kan 't zijn dat de kosten van die lessen op dat moment ff niet financieel gedekt zijn. Als je voor een kratje bier en 50eu in ergens een setje mag proberen, wordt het inhuren van een geluidsman toch lastig.