PDA

View Full Version : Wat te doen om squier te verbeteren?



Dommedik
12 januari 2010, 18:38
Zoals de titel al zegt. Wat moet ik er allemaal aan doen om mijn squier te verbeteren? Ik heb eigenlijk geen zin om 700 a 800 euro uit te geven aan een nieuwe fender, terwijl mijn squier heel erg fijn speelt. Ik merkte alleen laatst dat hij niet helemaal ok was op het podium. Was niet geheel stil enzv. Wat moet ik allemaal veranderen om mijn squier duidelijk hoorbaar te verbeteren.

Hij heeft een HSS opstelling, iemand enig idee over welke andere pickups misschien? Wat zijn eigenlijk potmeters? En alle andere electronica? Brug? Kam? Tuners? Graag tips:ok:

Ibanez666
12 januari 2010, 18:45
Wat versta je onder "niet geheel stil"?

bagheera
12 januari 2010, 18:50
Wat versta je onder "niet geheel stil"?

Ik denk dat hij ruis bedoeld, mogelijk wanneer hij de snaren niet aanraakt , het kan ook zijn dat hij bedoeld dat ze zoemt als hij niet speelt.

In het eerste geval is er iets mis met de aarding.
Potmeters zijn die regelaars die onder je knoppen zitten, de volume en tone knoppen van je gitaar.

Kan ook zijn dat er ergens een kabeltje los zit , heb je ze al eens opengemaakt.

Als je niet blij bent over het geluid kun je altijd een nieuws pu's proberen maar mogelijk ga je na een tijdje toch een nieuwe kopen of het moest zijn dat je echt heel blij bent met je squier

Dommedik
12 januari 2010, 18:51
Kijk hier maar ff naar:

http://www.schluse.tv/nachtleben/video/article/d-nl-rock-skillz/

En dan ff doorspoelen naar minuut of 8:50 dacht ik ongeveer. Je merkt het wel, de zangerres is vals, en er is maar 1 iemand die zo'n gitaar als ik heb. Een zwarte squier hss!

Maar ik zat te bedenken, miss valt er van die plank wel helemaal niets goeds te maken?

Dommedik
12 januari 2010, 18:53
Ik ben absoluut heel blij met mn squier. De hals vind ik echt heerlijk gewoon! Heb op aantal fenders gespeeld, maar vond toch de hals van me squier het fijns. Maar moet ik ook nieuwe frets er in zette? Geen idee hoe je kunt zien of ze snel gesleten zijn.

Fuhgawz
12 januari 2010, 18:54
Shielding zou kunnen helpen. Potmeters zijn de mechanismen achter je draaiknoppen. Er zijn sites waar je gitaaronderdelen kunt kopen, zoals GFS pickups (http://store.guitarfetish.com/pickups.html) voor elementen en Tonefactory (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php) voor allerlei onderdelen. Er zijn er meer. Wat er precies aan verbouwd moet worden ligt aan je voorkeuren. Dat weet alleen jij, dus je zult wat specifieker moeten zijn.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat alle upgrades die je in je Squier stopt zich nauwelijks vertalen in hogere doorverkoopwaarde, terwijl een tweedehands Fender ongeveer zijn waarde zal behouden. Ik zou er dus niet voor al te veel geld aan verbouwen. Begin bijvoorbeeld eens met die shielding en een betere topkam. Dat zal qua ruis en stemvastheid al schelen voor weinig geld. Eventueel één of meerdere GFSjes als je een andere sound wilt.

EDIT: of je nieuwe frets 'moet' ligt eraan hoe versleten ze zijn. Als er kuiltjes inzitten kan dit het geval zijn. Dit is echter een heel dure ingreep en is op een Squier niet echt aan te raden. Over het algemeen gaan frets toch behoorlijk lang mee, dus ik denk niet dat het voor jou nodig is.

Dommedik
12 januari 2010, 18:58
Ik was ook nog niet van plan om mijn squier te gaan verkopen. Is mijn eerste gitaar, zit toch ook emotionele waarde aan. En een squier verkoopt sowieso niet goed dus:cooler: Maargoed, ben ook niet geheel tevreden over mijn sound. Kijk, neem bijvoorbeeld walter trout, als hij een keer bend, blijft de noot lang door klinken. Bij mij klinkt hij niet zo lang door? Maarja, ben ook niet helemaal tevreden over het geluid in het algemeen. Wat bedoel je met topkam?:$

Exi
12 januari 2010, 19:25
Wat bedoel je met topkam?:$
http://www.gitaar.net/wiki/uploads/FAQ/OnderdelenElectrisch.gif

En sustain heeft veel te maken met de contructie, de brug en de pickups van de gitaar.
Om al deze zaken aan de Squier nu te gaan verbeteren lijkt me niet handig.
Koop gewoon een tweedehands Fender (of een ander type gitaar).
Als de Fender je toch niet bevalt ben je hem zo weer kwijt tegen dezelfde prijs.

en een tip: als je meer sustain wilt, koop je een gitaar met een vaste brug (dus zonder jengelstengel)

Dommedik
12 januari 2010, 21:31
Jullie raden het dus gewoon af om de gitaar te "upgraden?'

snaarplukker
12 januari 2010, 22:56
Jullie raden het dus gewoon af om de gitaar te "upgraden?'
Als je gitaar lekker speelt en goed aanvoeld zou ik je aanraden om het te upgraden inplaats je een Fender aan te laten praten. Maar ik kan uit je verhaal niet opmaken wat je allemaal verbeterd wilt hebben. Stillere elementen kan je krijgen door ze te vervangen met neovin noisless elementen van GFS. Betere sustain door de licht zinken tremblok te vervangen met een massief stalen blok. Eventueel een GraphTech nut en dan ben je voor pakweg nog geen 100 euro klaar. Frets vervangen is pas nodig als je het 2-3 keer heb laten vlakken.

Dommedik
12 januari 2010, 23:08
Sustain is toch, zeg maar hoelang een noot doorklinkt? De gitaar voelt heel fijn aan en de hals is naar mijn idee ook echt heel erg fijn. Niet dat stroeve gelakte hout. Als het kan, zou ik graag de gitaar willen upgraden. Ik wil gewoon, dat er een goed, bluesy sound uit de gitaar komt, en dat hij stil is, dus geen geruis. En ook aardig wat sustain heeft, als het dat betekent;)

Kingfisher
13 januari 2010, 07:25
Voor meer sustain in een bolt-on neck:
Lees eerst volledig, bij echt dom handelen (te veel losdraaien) kan het best fout gaan.

1) Badhanddoek op tafel leggen
2) Gitaar stemmen naar standaard tuning
3) Gitaar met snaren naar beneden op tafel/handdoek leggen
4) Neem een kruisschroevendraaier
5) De hals zit aan de body met 4 vijzen. Draai deze vijzen één voor één een kwartslag (niet meer!:stop:) los. Stop als je een luide "klik" hoort. Als je na alle vijzen een kwartslag los nog niets hebt gehoord, kan je nog een rondje doen.
6) Het geluid dat je hoorde, waren de snaren die de hals keihard tegen de body geperst. Als je na 2 kwartslagen nog niets gehoord hebt, wil dat zeggen dat de hals reeds strak tegen de body staat.
7) Vijs nu alles terug vast, breng op stemming. Tadaa, Nigel says "sustaaaing".

Dommedik
13 januari 2010, 08:20
Met vijzen bedoel je de "schroeven"? Dus die een kwartslag terug draaien, tot een luide klik, en dan weer vast draaien? Maar waar helpt dat bij dan? En moet ik de electronica ook vervangen? Pickups wil ik wel vervangen i.v.m een andere sound.

Midwolda
13 januari 2010, 08:22
Hier net zoiets hoor, een 1994 Squier Stratocaster Made in Korea.
Precies het goede gewicht en balans, en een voortreffelijke hals er op.
Ziet er ook nog eens cool uit, vintage white + maple en een witte Fender strap.
Net een nieuwe AllParts slagplaat met 2ehands Kent Armstrong alnico pu's erop geschroeft.
Een dik stalen tremoloblok zat er al in, vintage Fender zadels voor het mooi ook.
Het kan me niet eens zoveel schelen hoeveel die gitaar nog op MP waard is,
ik vind het gewoon een lekker ding en ik speel er graag op
dus is ze een upgrade waard.

Dommedik
13 januari 2010, 08:29
Hier net zoiets hoor, een 1994 Squier Stratocaster Made in Korea.
Precies het goede gewicht en balans, en een voortreffelijke hals er op.
Ziet er ook nog eens cool uit, vintage white + maple en een witte Fender strap.
Net een nieuwe AllParts slagplaat met 2ehands Kent Armstrong alnico pu's erop geschroeft.
Een dik stalen tremoloblok zat er al in, vintage Fender zadels voor het mooi ook.
Het kan me niet eens zoveel schelen hoeveel die gitaar nog op MP waard is,
ik vind het gewoon een lekker ding en ik speel er graag op
dus is ze een upgrade waard.


Dat vind ik ook, de gitaar van mij ziet er een beetje standaard uit, maar hij speelt echt heerlijk! Heeft het geholpen bij jouw? Wat koste de gitaar toen je hem kocht dan? Wat heb je er allemaal aan gedaan dan?

Midwolda
13 januari 2010, 08:39
Kostte 150 euro (ongeveer anderhalf jaar geleden),
brug, blok en zadels vervangen, extra veer erbij, en nu nieuwe elementen,
en hoe het klinkt kan ik nog niet goed beoordelen want de snaren moeten er nog op
(ben net klaar met solderen en schroeven...)
Wat ik nog wel eens zal doen is nieuwe tuners, en ik rommel graag met elektronica.

Dommedik
13 januari 2010, 08:54
Ik wil ook rond de 150 a 200 euro er aan besteden. Maar ik weet nog steeds niet precies wat ik allemaal vervangen moet. Ik heb geen idee wat allemaal echt nodig is.

Midwolda
13 januari 2010, 09:09
Sustain: hals aanspannen, brug, zadels, blok, veren, topkam.
Stemvastheid: tremolo, topkam, tuners.
Geluid: elementen, elektronica, snaren.
Bespeelbaarheid: afstelling, onderhoud, frets.
En ik vergeet vast wel iets...

Heibel
13 januari 2010, 09:13
Beste Dommedik,

Jouw posts zo lezende lijk je mij nog niet zo'n ervaren gitarist. Toon en sustain komen ook met de jaren, naarmate je meer ervaring krijgt. Als ik mijn geluid nu vergelijk met dat van 20 jaar geleden, klonk ik toen lang niet zo goed als nu. En wat betreft gitaren is er bij niet zoveel veranderd. Ik speelde toen en nu op kwalitatief goede Squiers.

Als ik jou was zou ik me verdiepen in wat de verschillende onderdelen van een gitaar voor functie hebben. Mits je 'n beetje een OK Squier hebt, zijn de onderdelen die daarop zitten ruim voldoende om een goede sound te krijgen. De afstelling van een gitaar bepaalt veel van je sound, net als je speelstijl. Walter Trout en ook Stevie Ray Vaughan spelen met dikke snaren en een hoge actie. Dat wil zeggen dat de snaren veel afstand hebben tot de frets, waardoor ze meer en langer kunnen bewegen wanneer je ze aanslaat. Daarnaast zorgen snaren vanaf 0.10 voor een dikker geluid en ook meer sustain. Echter een belangrijk aspect blijft ook gewoon je speelstijl en ervaring en dat ontwikkelt zich met de jaren. Succes..

Dommedik
13 januari 2010, 09:21
Ik ben idd nog niet een ervaren speler nee;) GOed opgemerkt:ok: Maar toch, naar mijn idee, is het geluid niiet helemaal je van het. Snap je? Met op treden merk ik gewoon op `of andere manier dat het niet helemaal top is. Hoe verander ik de aktie dan?

Fuhgawz
13 januari 2010, 09:25
Ik wil ook rond de 150 a 200 euro er aan besteden. Maar ik weet nog steeds niet precies wat ik allemaal vervangen moet. Ik heb geen idee wat allemaal echt nodig is.

Nogmaals: alleen jij weet wat echt nodig is. Dat kan iemand anders niet voor je beantwoorden.

Als je de ruis wilt verminderen dan zou ik hem in ieder geval goed afschermen. Daarvoor zou je deze afschermingsset (https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_159&products_id=2166&osCsid=7b3b8abe952314797b430236794c1ec4) kunnen aanschaffen voor 10 euro.

Om de stemvastheid te verbeteren kun je nog een topkammetje aanschaffen. Een mooi Graphtec topkammetje (https://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_66_556&osCsid=7b3b8abe952314797b430236794c1ec4) (welke maat je precies moet hebben moet je zelf maar even meten) kost zo'n 6,50. Eventueel kun je ook je stemmechanieken (https://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_32_33&osCsid=7b3b8abe952314797b430236794c1ec4) vervangen, vanaf een euro of 30, maar ik zou dat alleen doen als ze echt speling hebben of zo.

Bruggen (https://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_41_58&osCsid=7b3b8abe952314797b430236794c1ec4) kosten tussen de 30 en 100 euro bij Tonefactory. Bij GFS verkopen ze zo te zien ook tremelo block upgrades (http://store.guitarfetish.com/upstandbrtrb.html) wat de sustain zou bevorderen voor zo'n 20 dollar. Dat is goedkoper dan een complete brug, maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee dus daar zul je zelf even moeten uitzoeken.

Dan elementen, GFS verkoopt verschillende soorten Strat elementen en sets (http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html) voor zo'n 45-70 dollar per set. Wat je qua sound veranderd wilt hebben weet je zelf het beste.

Etc etc etc...

Zoals je inmiddels hebt gezien zijn er heel veel verschillende aftermarket gitaaronderdelen te koop. Wat je 'nodig hebt', zoals je vraagt, kunnen wij daarom ook niet voor je beantwoorden. Dat ligt o.a. aan je voorkeuren en je budget. Je zult daarom écht zelf even moeite moeten doen om dat allemaal te bekijken en beoordelen. En maak ook gebruik van de zoekfunctie van deze site. Er is echt veel nuttige info te vinden.

Heibel
13 januari 2010, 09:42
Hey, ik heb net ook nog even naar je optreden gekeken. Ik weet niet hoe lang je speelt, maar slecht is het niet hoor ;-) Zo rond 11.46 kon ik het wat beter horen..Je speelt daar met heel veel gain -als je daar van houdt is dat prima - maar vaak is less gewoon more! Als je de gain wat terugneemt klinkt het een stuk meer volwassen. Maar al met al is het zo slecht niet. Neem eens de tijd om je te verdiepen in hoe je gitaar werkt en vergeet je versterker niet! Begin eens met alles op 12u (dat is meestal de neutrale stand) op een clean kanaal en zorg dat dat goed klinkt. Wat meer midden zorgt ervoor dat je gitaar wat meer punch/ body krijgt. Als je cleane sound goed is ga je eens kijken naar hoe je drive sound klinkt..stapje voor stapje meer gain, totdat je een goed gedefiniëerd geluid hebt. Luister maar eens goed (en dan bedoel ik heel geconcentreerd en in detail) naar het geluid van bijvoorbeeld Walter Trout, die speelt met niet zoveel gain, maar moet het hebben van een harde en agressieve speelstijl.

Als je je actie wil verhogen neem je het kleinste imbussleuteltje wat je bij je gitaar hebt gekregen en gebruikt die om de stelschroefjes van de zadeltjes (waar de snaren door de body komen en waar je hand rust) met de klok mee te draaien. Je snaren komen daardoor hoger te staan. Je moet daardoor harder werken, maar je sound wordt beter.

Oh ja..tip numero één..laat je nooit een Fender aansmeren omdat een Squier niet goed zou zijn..De sound komt uit je vingers en die is hetzelfde op een gitaar van €100 of van €2000..Gitaristen die menen dat de oplossing ligt in duurdere of bepaalde merken gitaren spelen meestal nog net zo beroerd als toen ze begonnen. Gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en ontdekken hoe alles werkt..

Dommedik
13 januari 2010, 14:09
Fuhgawz en Heibel bedankt! Ik speel nu zo´n drie kwart jaar gitaar. Ik ben zelf ook niet tevreden over de toon, en speel zelf ook met weinig distortion altijd. De band vond dat geluid het mooist daarbij passen, was het er niet helemaal mee eens maargoed, was ook maar een 1 malige band en een eenmalig optreden. 2 dagen daarvoor hebben we dat nummer pas geschreven. Maargoed, ik zal eens met de aktie aan de gang gaan.

Zou ik een extra of een vervangend topkammetje moeten hebben? HOe maak ik die vast?:makeup: En waar is zo'n afschermings zet voor precies? En over de brug, ik weet niet wat een goede brug is. Jullie misschien een idee wat ik moet hebben? En qua pickups is het gewoon smaak toch;) KUn je de pu's ergens beluisteren?

Heibel
13 januari 2010, 14:27
@Dommeldik, voor iemand die pas 3/4 jaar speelt heb je 't al heel aardig voor elkaar. Ik zou me echt niet te druk maken om je gitaar. Voor hoever je nu bent is de Squier die je hebt prima, echt, daar kun je voorlopig nog prima mee uit de voeten. Welke versterker gebruik je? In deze fase maakt een redelijke namelijk versterker al een enorm verschil.

Dommedik
13 januari 2010, 14:30
Dankje, ik gebruik een roland cube 20x. Maar daar op het podium niet zoals je vast al hebt gezien;)

Een vraagje over de actie, klopt het dat je het meer onderaan het fretboard wel echt merkt en bovenaan minder? heb het ff geprobered, zadels komen wel omhoog.

Ibanez666
13 januari 2010, 14:31
Zoals de titel al zegt. Wat moet ik er allemaal aan doen om mijn squier te verbeteren? Ik heb eigenlijk geen zin om 700 a 800 euro uit te geven aan een nieuwe fender, terwijl mijn squier heel erg fijn speelt. Ik merkte alleen laatst dat hij niet helemaal ok was op het podium. Was niet geheel stil enzv. Wat moet ik allemaal veranderen om mijn squier duidelijk hoorbaar te verbeteren.

Hij heeft een HSS opstelling, iemand enig idee over welke andere pickups misschien? Wat zijn eigenlijk potmeters? En alle andere electronica? Brug? Kam? Tuners? Graag tips:ok:

Je zou je sound ook al een stuk kunnen verbeteren dmv de eq op je amp. Ik hoor in dat filmpje (dat was jij dus?) weinig mids in de gitaren. Misschien een idee om daar eerst eens mee aan de slag te gaan? Je gitaar krijg je daar niet direkt stiller mee, maar je sound kan het wel ten goede komen. Wat voor versterker gebruik je?


edit: cube dus

Ibanez666
13 januari 2010, 14:39
Ik heb hier nog een filmpje van me waar ik op de goedkoopste Squier speel die er is.
http://www.youtube.com/watch?v=gswogRxtCyQ
Doordat ik een goede versterker en pedaal gebruik is de sound in mijn ogen gewoon prima te noemen, dus ik zou vooral eens je versterker onder handen nemen en kijken welke settings voor jouw gitaar ideaal zijn.

ps:Let niet op mn spel

Heibel
13 januari 2010, 14:44
Dankje, ik gebruik een roland cube 20x. Maar daar op het podium niet zoals je vast al hebt gezien;)

Een vraagje over de actie, klopt het dat je het meer onderaan het fretboard wel echt merkt en bovenaan minder? heb het ff geprobered, zadels komen wel omhoog.

Met een cube 20x zou je 'n goed geluid kunnen krijgen, net zoals Ibanez 666 ook al zegt kun je met EQ 'n heel stuk verbeteren.

Wat betreft de actie klopt het dat de snaren bij de body hoger komen te staan dan bij je topkam..Persoonlijk hou ik van een relatief hoge actie, omdat ik dan méér sound heb en minder gerammel van snaren tegen frets. Dat is echter voor iedere gitarist een eigen keuze afhankelijk van speelstijl, techniek en voorkeuren..Je moet zelf uitproberen wat voor jou beter speelt/ klinkt

Heibel
13 januari 2010, 14:54
De volgende instellingen zouden een acceptabel geluid moeten opleveren:

Lead --> tube drive --> gain van 9u -12u, volume zoals je wilt, Bass 12u, middle, 14u, treble 14u, beetje reverb...Hoe harder je aanslaat des te meer gain je krijgt..Sla je zacht aan is het bijna clean..Zoals Ibanez 666 klinkt...(mooi trouwens!!)

Dommedik
13 januari 2010, 14:59
@ ibanez666, idd, die squier klinkt best goed;) Ook goed gespeeld trouwens:D haha, maar ik ken nog niet zo goed de toonladders en welke boxen ik moet hebben , dus af en toe gaat soleren een beetje stroef. Gebruik gewoon de noten die ik goed vind klinken, net zoals ik deed met dat filmpje van mij.

Heb al even met de eq van de versterker geouwehoerd! Klinkt idd al een stuk anders nu, beter naar mijn idee;) en met de actie, ik zal wel even wat proberen.

Ibanez666
13 januari 2010, 15:07
@ ibanez666, idd, die squier klinkt best goed;) Ook goed gespeeld trouwens:D haha, maar ik ken nog niet zo goed de toonladders en welke boxen ik moet hebben , dus af en toe gaat soleren een beetje stroef. Gebruik gewoon de noten die ik goed vind klinken, net zoals ik deed met dat filmpje van mij.

Heb al even met de eq van de versterker geouwehoerd! Klinkt idd al een stuk anders nu, beter naar mijn idee;) en met de actie, ik zal wel even wat proberen.

Thnx (en thnx Heibel), ik zou met de actie niet teveel gaan klooien als je daar geen verstand van hebt. Gewoon een beetje je eq bijstellen en vooral veel oefenen! Probeer anders ook eens een enkele noot op verschillende manieren te spelen zodat ze elke keer weer iets anders klinken. Je kunt door je manier van aanslaan je sound ook al wat veranderen. Ik merk dat je daar veel mee kunt doen: als ik iemand anders over mijn spullen laat spelen, het klinkt dan toch weer anders.

Dommedik
13 januari 2010, 15:23
KLopt het dat de achterkant van mijn brug los is/komt van de body? De achter kant komt iets omhoog

Ibanez666
13 januari 2010, 15:32
KLopt het dat de achterkant van mijn brug los is/komt van de body? De achter kant komt iets omhoog

als je een tremolo hebt, of geen vaste brug kan dat ja

Nagramoth
13 januari 2010, 16:54
Je merkt het wel, de zangerres is vals

Nou, da's ook niet aardig om te zeggen van je eigen zangeres... :cooler:

Tip v.w.b. bestellen bij GFS:
Hou er wel rekening mee dat onze vrienden van de douane (...) met een beetje pech nog invoerrechten + inklaringskosten in rekening kunnen bregen. Als de hele bestelling in een klein doosje past dan wil GFS het nog wel eens versturen onder de omschrijving "guitar repair parts < $23,-"

Of de onze douane erin trapt is altijd een beetje russisch roulette, maar tot op heden heb ik nooit een extra rekening gekregen (2 bestellingen gedaan)

Kingfisher
13 januari 2010, 17:20
Met vijzen bedoel je de "schroeven"? Dus die een kwartslag terug draaien, tot een luide klik, en dan weer vast draaien? Maar waar helpt dat bij dan? .

Inderdaad:
Vijzen=vlaamsch
Schroeven=noord-vlaamsch

(net zoals "pistolet met schel hesp"="broodje met plak ham", strootje=rietje, enzovoors)

Waarvoor het dient? Een nek wordt in de fabriek aan de body geschroefd, en dan pas worden de snaren er op gezet. Door de schroeven een *klein* beetje los te draaien, kan de nek door de trekkracht van de snaren tot tegen de body geperst worden. Dit zorgt er voor dat de trillingen van de nek beter kunnen worden overgedragen aan de body en vice versa. Wel daarna weer vast zetten.

Dommedik
14 januari 2010, 08:21
Nou, da's ook niet aardig om te zeggen van je eigen zangeres... :cooler:
Haha klopt, was niet zo netjes. Maar het is wel een beetje zo, dat ben je met me eens toch?:makeup: Maar bedankt voor de tip;) En dat met die hals zal ik ook wel ff proberen. Gewoon de snaren eroplaten zitten, en los draaien tot een klik?

En over het upgraden. Ik zal wel ff kijken wat ik allemaal nodig heb. Als ik nog wat te vragen heb stel ik ze hier wel, Bedankt:ok: