PDA

View Full Version : [Intro Solo One Metallica] Mijn stukje



Rarrarr
12 januari 2010, 17:37
http://www.youtube.com/watch?v=pwh2ullQ2Vc

Hier speel ik het begin solo'tje van Metallica, ik speel pas een jaar, en heb me nooit echt gefocussed op echt leren, ik speel gewoon voor de plezier maar ik vind dat ik het al aardig goed doe :)

Tho
12 januari 2010, 17:52
wat voor'n reacties verwacht je?

Danieldg
12 januari 2010, 18:31
Goed, hier volgen wat tips:

Techniek:

- Leer alternate picking (afwisselend aanslaan, down - up - down -up etc)

Dit moet je echt oefenen. Momenteel speel je enkel downstrokes. Wat loopt het beste? Afwisselend links en rechts of alleen maar links of rechts? Het aanslaan is volgens hetzelfde principe. Door alternate picking toe te passen kan je veel vloeiender en sneller spelen, en je accenten ook juist leggen (maar dat is iets voor later).

Beste manier om aan alternate picking te wennen is om gewoon een patroontje te spelen op je 6 snaren, iets als 1-2-3-4 of -12-3 of 1-2 etc.

- Oefen op je bends. Door ze veel te spelen en na te kijken. Bij full bends eerst de hele toon hoger aanslaan, en daarna benden tot je op dezelfde toonhoogte zit (vb: 7 naar 9 benden -> eerst de 9 eens aanslaan, goed luisteren en daarna de bend doen)

- Oefen op je pull offs: je timing is hier fout, dit wijst erop dat je onvoldoende controle over ze hebt. Gewoon traag oefenen, met metronoom! Alleen zo kan je ze perfect leren beheersen (metronoom valt perfect te vervangen door een nummer, gewoon oefenen tot je ze exact speelt zoals in het nummer)

Gitaar:

- Stem/Intoneer je gitaar eerst voor je iets upload!


Ok, focus je op de bovenstaande dingen en laat de solo even links liggen. Oefen op dingen die in je bereik liggen en maak geen grote sprongen in moeilijkheidsgraad, dan komt alles goed.

Ik vind je gitaarspel trouwens helemaal niet verkeerd voor het tijdsbestek van je spelen! Ook je gitaarsound vind ik niet slecht (alleen even stemmen/intoneren) ;)

Riky
12 januari 2010, 19:41
Ik zou dit filmpje beschouwen als leuk om voor jezelf later nog een terug te kijken. Als je verder wilt komen zou ik toch echt wel gaan focussen op leren.

Verder eens met Daniel: Timing, techniek en zuiverheid is gewoon nog ver te zoeken.

Begrijp me niet verkeerd. Je speelt ook nog maar een jaar en dat is heel kort, maar dit klink gewoon lelijk.

Begin bij de basis en ga dan solo's na doen.

Steven Otto
12 januari 2010, 19:47
Ik zou dit filmpje beschouwen als leuk om voor jezelf later nog een terug te kijken. Als je verder wilt komen zou ik toch echt wel gaan focussen op leren.

Verder eens met Daniel: Timing, techniek en zuiverheid is gewoon nog ver te zoeken.

Begrijp me niet verkeerd. Je speelt ook nog maar een jaar en dat is heel kort, maar dit klink gewoon lelijk.

Begin bij de basis en ga dan solo's na doen.

+1.

En die basis is goed te leren met boeken zoals:
'Speel rock en blues' - Loek van der Knaap
'Metal Lead guitar volume 1' - Troy Stetina
Die van Loek van der Knaap kan ik je van harte aanbevelen! succes!

Rarrarr
12 januari 2010, 20:26
Bedankt voor de reacties, ik vond het gewoon leuk om te laten zien wat ik kon en nu heb ik ook nog goede tips ook :strat: Wat betreft stemmen, ik stem meestal alleen als ik merk dat een van me snaren ZO uit stemming zijn dat het echt nodig is, anders niet echt. Ik merk er ook niet zoveel van als ze iets uit stemming zijn. Mischien wel iets om op te letten ja :)