PDA

View Full Version : [Help] Versterker Maken.



Martjeuh
12 januari 2010, 16:52
Hallo!

Voor een project op school moeten we een gitaar versterker maken. nu hebben we eerst een poging gedaan om het zelf uit te zoeken maar dat mislukte keihard :makeup: Nu hebben we dit plaatje gevonden, maar we snappen de uitgangen niet. hoe moeten deze aan het printplaatje vast gemaakt worden? En wat moeten we allemaal precies kopen?

Zijn we nu heel moeilijk bezig, of kunnen we ook ergens een hele makkelijke beschrijving vinden?

Groetjes!

http://electro-music.com/forum/phpbb-files/ruby_158.gif

Dirk_Hendrik
12 januari 2010, 17:04
Een schema ook voorhanden?

Martjeuh
12 januari 2010, 17:07
Nee, denk het niet! Een vriend van ons had dit plaatje gegeven :(

Thiez
12 januari 2010, 17:07
de onderdelen die je nodig hebt staan eronder.
R= weerstand
C= condensator
C2 en C5= elco (ander condensator type)
Ic= een opamp
Q= FET transistor

alle onderdelen zijn te bestellen in de newtone-online.nl shop.

uitgangen spreken voor zich lijkt me.
9v = + van de voeding
Input = + van de input
0V = - van de voeding
Gain 1&2 = pootje 1 en 2 van de gain potmeter
Volume 2 = pootje 2 van volume potmeter
volume 1 = pootje 1 van volume potmeter
volume 3= pootje 3 van volume potmeter
gain 3 = pootje 3 van gainpotmeter
speaker is + en - zoals het er staat

Let er wel op dat het plaatje op expirimenteer bord gemaakt is en dat je onder de IC die rode vierkantjes met die rode stip erin weg moet krassen zodat het koperspoor niet doorloopt. en voor 4b hetzelfde

AvU
12 januari 2010, 17:11
Het schema: http://www.runoffgroove.com/ruby.html

Die rode puntjes zijn spoor onderbrekingen. Anders ga je componenten verbinden die niet moeten verbonden worden :soinnocent:

Martjeuh
12 januari 2010, 17:12
de onderdelen die je nodig hebt staan eronder.
R= weerstand
C= condensator
C2 en C5= elco (ander condensator type)
Ic= een opamp
Q= FET transistor

alle onderdelen zijn te bestellen in de newtone-online.nl shop.

uitgangen spreken voor zich lijkt me.
9v = + van de voeding
Input = + van de input
0V = - van de voeding
Gain 1&2 = pootje 1 en 2 van de gain potmeter
Volume 2 = pootje 2 van volume potmeter
volume 1 = pootje 1 van volume potmeter
volume 3= pootje 3 van volume potmeter
gain 3 = pootje 3 van gainpotmeter
speaker is + en - zoals het er staat

Let er wel op dat het plaatje op expirimenteer bord gemaakt is en dat je onder de IC die rode vierkantjes met die rode stip erin weg moet krassen zodat het koperspoor niet doorloopt. en voor 4b hetzelfde

Wow dat heeft zeker veel geholpen, bedankt!

En nog iets,
We hadden eerst ook geprobeerd om de componenten op een printplaatje te solderen, maar dat hechten niet lag dat gewoon aan ons, of heb je nog iets speciaals nodig? (Behalve dat zuur en tin dan)

AvU
12 januari 2010, 17:16
Een printplaat heeft een koperzijde en een 'andere' zijde. Je moet componenten door de andere zijde steken en solderen op de koperzijde. Je soldeert ze alsware onderste boven.

Martjeuh
12 januari 2010, 17:17
Haha, onze techniek leraar had de koperzijde weggeschuurd, met een heel verhaal erbij.. Dan zou dat het geweest zijn Thanks

Thiez
12 januari 2010, 17:20
wat voor techniek leraar hebben jullie? XD
was hij voorheen een levenbeschouwing of engels leraar ofzo?

Ik zou wel proberen bij het solderen zo min mogelijk zuur of vet te gebruiken. Ik heb eerste keer ook soldeervet gebruikt bij een print en daardoor werden de koperspoortjes aangetast.

Martjeuh
12 januari 2010, 17:33
Oke, ik ben een bestellijstje aan het maken, die ik jullie later laat zien maar nu heb ik nog 3 dingen

- Stereo of mono input? Ikzelf dacht Stereo
- Hoeveel K heeft een volume, en een gain potmeter? Bij newtone kun je 500k en 250K Log potmeter halen.
- Wat word er bedoelt met de weerstand en dan 10R?

Groetjes

Martjeuh
12 januari 2010, 17:35
Of een alpha pot? Ik weet het niet xD

fredjuh
12 januari 2010, 17:43
je moet gewoon met resin core (harskern) solderen, zonder andere troep.
weerstand 10R: 10 ohm

cluseau
12 januari 2010, 18:09
Haha, onze techniek leraar had de koperzijde weggeschuurd......

Zuur ??? , koper weggeschuurd, plaatje namaken, daar leer je wat van, fijne leraar :soinnocent:.

Bespreek eerst eens het schema en de werking, daar steek je meer van op dan een plaatje nasolderen, lijkt meer op een soldeer oefening.....en nog nog eens zo fout als het maar kan.


Frans.

Martjeuh
12 januari 2010, 18:26
Oke, ik ben een bestellijstje aan het maken, die ik jullie later laat zien maar nu heb ik nog 3 dingen

- Stereo of mono input? Ikzelf dacht Stereo
- Hoeveel K heeft een volume, en een gain potmeter? Bij newtone kun je 500k en 250K Log potmeter halen.
- Wat word er bedoelt met de weerstand en dan 10R?

Groetjes

Om het nog maar eens een keer te vragen,

Stereo of Mono Input?

En zijn deze goed voor de volume en gain knop?

Alpha potmeter 1k lin (Gain)
Alpha potmeter 10k lin (volume)

cluseau
12 januari 2010, 19:06
Om het nog maar eens een keer te vragen,

Stereo of Mono Input?

En zijn deze goed voor de volume en gain knop?

Alpha potmeter 1k lin (Gain)
Alpha potmeter 10k lin (volume)

Potmeterwaardes zijn goed, stereo ingang is niet nodig tenzij je de schakeling wil inschakelen met de jackplug. Je steekt dan een mono jack in een stereo chassisdeel waardoor de tweede tip naar massa wordt kortgesloten. Sluit daar dan de min van de batterij op aan.

frans.

Dirk_Hendrik
12 januari 2010, 19:13
Zuur ??? , koper weggeschuurd, plaatje namaken, daar leer je wat van, fijne leraar :soinnocent:.

Bespreek eerst eens het schema en de werking, daar steek je meer van op dan een plaatje nasolderen, lijkt meer op een soldeer oefening.....en nog nog eens zo fout als het maar kan.


Frans.

Laat maar Frans. Het enige wat hier geld is zo snel mogelijk een werkend eindproduct...

Martjeuh
12 januari 2010, 19:24
Jammer dat je zo denkt, gelukkig heb ik al het schema doorgenomen en een idee voor een DC ipv de 9v batterij

Toch bedankt voor de informatie!

* Oh en ik heb er al aardig wat onderzoek naar gedaan, aangezien ik een profielwerkstuk erover heb gedaan maar dit is een extra uitbreiding wat me erg interesseert :)

Zjef
12 januari 2010, 20:03
Ik ben zelf ook bezig aan een klein versterkertje, nl. de Noisy Cricket die zelf een variant is op de Ruby amp. Maar ik ben momenteel even gestrand:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131217

Thiez
12 januari 2010, 20:58
Laat maar Frans. Het enige wat hier geld is zo snel mogelijk een werkend eindproduct...

denk dat bespreken met de leraar ook niet veel zin heeft als ik zo een hoor wat voor techniek leraar het is :P Als je de koperlijntjes van printplaat af gaat schuren....



Ik ben zelf ook bezig met nabouwen van pedaaltjes en probeer ook echt de schema's te begrijpen maar dat is vaak nog lastig vind ik zelf. Zeker als je niet echt iemand hebt waar je het direct aan kan vragen en je alles zelf maar uit moet zoeken op internet.

We krijgen nu gelukkig op school een periode over opamps en de werking van laag en hoog doorlaat filters door middel van condensatoren. Dat maakt al een hoop duidelijk in schakelingen van pedaaltjes en versterkertjes als deze.

ThomasR
12 januari 2010, 21:39
gewoon al je vragen hier stellen en er zal altijd wel iemand zijn die antwoordt. en vergeet niet domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden bestaan. wow dat is cliché:dontgeti:

cluseau
12 januari 2010, 22:46
gewoon al je vragen hier stellen en er zal altijd wel iemand zijn die antwoordt.

Precies, maar ook zelf zoeken leer je veel van. Je zal merken dat wat je met veel pijn en moeite hebt gevonden beter blijft hangen dan wat je verteld wordt. Heeft een hoger zweet/angst/voldoening gehalte en laat derhalve diepere indrukken in het geheugen achter. Ehhh... nee, ben geen dokter :soinnocent:.


Frans.

aad
13 januari 2010, 18:08
wat voor techniek leraar hebben jullie? XD
was hij voorheen een levenbeschouwing of engels leraar ofzo?

Ik zou wel proberen bij het solderen zo min mogelijk zuur of vet te gebruiken. Ik heb eerste keer ook soldeervet gebruikt bij een print en daardoor werden de koperspoortjes aangetast.


Maak dat GEEN ZUUR OF VET maar gewoon harskernsoldeer !!!

Thiez
13 januari 2010, 18:18
geen harskern soldeertin?

heb ooit gelezen dat zilvertin goed te gebruiken is voor printplaten. Maar ik heb ook gewoon de harskern rolletjes van newtone en deed het opzich prima.

Martjeuh
16 januari 2010, 12:24
Ik ga hem 2x maken, de eerste word eenvoudig voor school en de 2de ga ik proberen goed te maken :D

Maar mijn vraag, Wat is de plus en wat is de min van de input?

Je hebt een uitsteekseltje bij waar de jack ingaat, en eentje onderin de input.

Groetjes!

ThomasR
16 januari 2010, 19:40
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Jack-plug--socket-switch.jpg
"+" of waar je je signaal door stuurt is de tip of top van de jack de rest is de - aansluiting tenzij je een stereo plug hebt natuurlijk dan heb je twee + aansluitingen

Martjeuh
17 januari 2010, 00:22
Ah oke, dankje! Ik heb alles al in elkaar zitten maar hij doet het niet.. Ik neem morgen een paar foto's als ik het nog niet heb opgelost!

Martjeuh
10 februari 2010, 15:08
Hij doet het dus niet..

Misschien heb ik wel een idee, maar weet niet precies hoe het zit.

Wat is pootje 1,2,3 van een pot, want je kunt hem op verschillende manieren vasthouden..

Groetjes!

cluseau
10 februari 2010, 15:32
Wat is pootje 1,2,3 van een pot, want je kunt hem op verschillende manieren vasthouden..

Middenaansluiting is de loper of het beweegbare contact oftewel de pijl in het schema. De buitenste twee zijn de aansluiting van de weerstand zelf. Zou je die twee omdraaien werkt de pot alleen verkeerd om.

Frans.

Martjeuh
10 februari 2010, 15:55
Hmm, dan ligt het daar dus niet aan..

Ik heb alles nagekeken maar ik kan er echt niks aan vinden!

Edit: Hoort de mono input maar aan 1 draatje vast te zitten?

cluseau
10 februari 2010, 16:16
Edit: Hoort de mono input maar aan 1 draatje vast te zitten?

Lijkt me niet, tenzij je alles in een metalen behuizing hebt zitten. Dit kan alleen maar brom veroorzaken maar verder zou de schakeling toch enig teken van leven moeten geven.

Heb je een multimeter? Zoja dan gaan we over naar het echte werk en kun je die leraar van jouw eens een poepie laten ruiken. Maar goed dat hij niet werkt, hier leer je tenminste iets van. Pak dan ook even het schema erbij en meet de benodigde spanningen. Als je die niet weet kunnen wij je daar wegwijs in maken.

Frans.

Martjeuh
10 februari 2010, 16:19
Ja, die heb ik! ik zet hem op 20k, en dan meet ik even alles van spoor naar het volgende spoor!

Ik post zo een plaatje

Martjeuh
10 februari 2010, 16:56
Oke, ik heb tussen elke baan de multimeter gebruikt hier is het resultaat:

http://img130.imageshack.us/img130/5269/ruby158.gif

cluseau
10 februari 2010, 17:57
Oke, ik heb tussen elke baan de multimeter gebruikt hier is het resultaat:



Beetje onduidelijk, geef even de spanning tussen punt 4 en 5 van het ic.
Doe dat ook voor 4 en 6


Frans.

Martjeuh
10 februari 2010, 18:12
ah, ik heb 20k = weerstand gedaan, maar spanning is U = Volt natuurlijk ^^

Even snel heen en weer rennen!

Hmm, tussen welke punt/cijfer combinaties?

Edit, Ah ik snap het al! Ik heb de verbinding daar wel vebroken hoor, de spanning is daar 0. Hetzelfde geld voor dat andere rode blokje