PDA

View Full Version : Beginnende gitaarspeler met enkel vraagjes.



Lut
12 januari 2010, 14:31
Ik ben sedert enkele weken enkele akkoorden aan het leren om gitaar te leren spelen.
Nu heb ik een vraagje in verband met de rechterhand.
Met welke slag begin ik het best(en welke vingers gebruiken?).
Ik zou graag beetje bij beetje het gitaarspelen onder de knie krijgen.
Ik oefen nu elke dag (eeen uur)de akkoorden en hoop dat het geleidelijk aan wat beter zal lukken.
Hoelang duurt het bij jullie zo ongeveer eer je vingers (vlotjes) een akkoord kunnen nemen.?
Ik heb last van mijn stijve vingers maar wil de moed zekeer niet opgeven.
Alvast bedankt voor de reacties .
Lut.

Muzieknono
12 januari 2010, 15:18
Rustig aan dan breekt het lijntje niet zeggen ze hier.
Het heeft tijd nodig voor je vingers soepel worden en als gitarist blijf je leren.
Elke dag gewoon blijven oefenen, probeer je een beeld te maken van de akkoorden die je wilt pakken en probeer dan in één keer je vingers goed te zetten, doe dit rustig aan, de snelheid komt later wel.
Kijk ook eens op akkoord.be dit is een hele goede site om akkoorden en verschillende soorten van slag te leren, met geluidsvoorbeelden.
Als je slag wilt spelen zou ik een plectrum nemen en anders kun je je duim en wijsvinger tegen elkaar houden < zo ongeveer en op deze manier slag spelen maar ik zou je aanraden om ook plectrumspel te leren.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.
Grtz. Dirk Jan :B

Lut
12 januari 2010, 16:06
van harte bedankt hoor. Elke tip is steeds welkom.

Nog een vraagje als je een opslag speelt met welke vingers doe je dat het best?.
Lut.

Ello
12 januari 2010, 16:40
Begin eerst met gemakkelijke akkoorden zoals Em, C, G, D, Am.

Probeer het akkoord in één keer neer te zetten en bij voorkeur niet vinger-voor-vinger. Op die manier kun je snel akkoorden wisselen.

Ga daarna de zogenoemde "barré" akkoorden oefenen. Ik adviseer je om deze eerst te oefenen op de 3e of 5 positie en niet meteen bij de kam. (Dus eerst de F-greep op de 3e positie (klinkt als een G) of op de 5e positie (klinkt als een A). Dan de Bb-greep op de 3e positie (klinkt als C) of op de 5e positie (klinks als D).)

Zoals je ziet ligt de focus bij het oefenen vaak op de linkerhand.

Om je ritme te oefenen adviseer ik je om idd een plectrum te gebruiken en rustige ritmische slagen (neerwaarts en opwaarts) te spelen.

Veel succes! Elke dag oefenen en doorbijten als het even tegenzit; je zult zien dat het na een tijdje ineens "vanzelf" gaat.

LaurentB
12 januari 2010, 18:03
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, en goed dat je elke dag een uur oefent! Dan moet er gewoon vooruitgang komen.

Belangrijk is te weten dat dit sprongsgewijs gebeurt, dus tijdenlang lijkt er eerst niets te veranderen en dan ineens blijk je een sprong gemaakt te hebben.

Laser
12 januari 2010, 20:41
Ik volg het advies van de overige gitaristen,
veel oefenen is de enige remedie. En langzaam oefenen, goed luisteren naar de stukken die je wil leren, en exact proberen na te spelen.
Af en toe kom je op een barrière terecht die je niet kan nemen. Dan is het tijd om even bij een andere gitarist te rade te gaan die dat wel kan spelen. Wat samen oefenen, tijd nemen, en blijven oefenen. Dan kom je al heel ver.

Blijven spelen!!! :blast::blast:

jandeman73
12 januari 2010, 21:05
you dude chill met gitaar spelen maak je echt de blits
als je wat gevorderd bent en je wat meer rock&roll wilt spelen raad ik je aan om t boek speel bleus en rock door loek van der knaap
:hippie:

Muzieknono
13 januari 2010, 07:09
van harte bedankt hoor. Elke tip is steeds welkom.

Nog een vraagje als je een opslag speelt met welke vingers doe je dat het best?.
Lut.

Als je opslag met je vingers speelt doe je dat het best met je duim.
Grtz. Dirk Jan :B

Lut
13 januari 2010, 15:40
Dag allemaal.
Als ik vb een neerslag doe met 5 snaren dan moet ik voor de opslag ook die 5 doen?
Dus telkens evenveel snaren gebruiken voor deze twee handelingen.
Ik hoop dat ik niet vervelend overkom.
Ik wil absoluut gitaat leren daar ik heel erg van die muziek hou.
alvast bedankt aan allen die reageerden.
Groetjes.
Lut

Fingerpick
13 januari 2010, 15:54
Misschien is het best dat je wat les volgt, je moet daarom niet direct naar een academie of muziekschool (alhoewel...) gaan :een vriend/kennis/gebuur die wat gevorderd is kan je op weg helpen.
Het is belangrijk in het begin een juiste gitaarpositie aan te nemen, je vingers naar behoren op de snaren te zetten, aan te slaan of tokkelen ... enz ... Allemaal dingen de moeilijk via een forum uit te leggen zijn. Een gitaar is niet zo "gehoorzaam" als bvb een piano, zij geeft vooral in het begin (en later ook nog regelmatig) steeds de indruk je tegen te werken : eigenzinnig zijn ze! Maar als je koppig doorzet en oefent, oefent, oefent,heb je redelijk snel resultaat.