PDA

View Full Version : Warme, volle en helder snaren gezocht



gitaargod
12 januari 2010, 13:59
Ik heb sinds een tijdje een staalsnarige akoestische gitaar en het lukt me niet om een goede combinatie te vinden met de snaren.

De Gitaar is van het merk Larrivee en heeft een heldere voorkant, en iets dondere zijkant, ik denk niet mahony.

Ik heb geprobeerd:
* D'Addario 012 standaard, deze klinken enigszins oké, maar hebben veel bijgeluiden.
* D'Addario Flat Tops 013, deze klinken dof, spelen stug en hebben geen bijgeluiden, de 2 onderste snaren zijn wel mooi van klank.
* Elixir Nanoweb 012, vreselijk shit, te scherpe sound (ook na 3 weken), veel bijgeluiden, metname de onderste twee snaren.

Steeds maar nieuwe snaren kopen kost te veel geld. Bestaat er geen database of zoekmachine waar je snaar-eigenschappen kunt ingeven en dan krijg je een advies voor bepaalde type snaren??

Het moet dus warm, vol en helder zijn, het liefst met weinig bijgeluiden.

--=HANS=--
12 januari 2010, 14:35
Misschien zoek je naar iets wat er niet is. Je hebt zo te lezen een prima gitaar en de snaren die je geprobeerd hebt zijn in principe ook gewoon goed. Die 0.13 van D`adario zjjn misschien wat te veel van het goede maar de kwaliteit van de snaren an sich is prima.
Je zegt snaren te zoeken die vol, warm en helder tegelijk zijn. Vol en warm kan ik wel samen zien maar helder word meestal niet geassocieerd met warm.
Als je de bovenkant helder noemt dan zal het waarschijnlijk spruce zijn en als de zij en achterkant maar iets donkerder zijn dan zou het wel een maple kunnen zijn en dat is nou net een combinatie die juist niet bekend staat om warm geluid. Ik zou eerder denken aan een ceder top met rosewood zij en achterkanten als ik echt een warme sound zocht. Wat bedoel je trouwens met bijgeluiden?
Post anders even een plaatje van je gitaar dan kunnen we zien waar het om gaat. Heb je trouwens toen je deze kocht niet met een aantal andere gitaren vergeleken?

LaurentB
12 januari 2010, 14:52
Probeer eens Martin SP 012. Klinken wat warmer dan d'Addario, vind ik. Bijgeluiden is vooral een kwestie van techniek hè, op tijd je vingers optillen als je van positie verandert.

Muzieknono
12 januari 2010, 15:24
Ik moet me aansluiten bij Hans, je hebt waarschijnlijk een gitaar met houtsoorten die een heldere klank geven en dan wordt het moeilijk, aan het merk ligt het niet en aan de snaren al helemaal niet, dat is gewoon goed, je zou inderdaad eens martin snaren kunnen proberen en anders gewoon accepteren dat het is zoals het is.
Mvgr. Dirk Jan :B

Laser
12 januari 2010, 19:18
Heel boeiend onderwerp.

Ik heb ook lange tijd gezocht naar het goede compromis.

Ik werk nu met Elixir Nanowebs en D'Addario EXP.

Wat je nu aanhaalt doet me denken aan de Wyres - snaren. Ik heb ze ooit geprobeerd omdat Pierre Bensusan er gebruik van maakte, maar ik kwam ervan terug omdat ze te zacht en rond klonken op mijn gitaren. Wel helder, maar niet scherp, en ik miste dat sprankeltje scherp in de weergave. Ik bestelde ze rechtstreeks bij Wyres. www.wyresstrings.com

Snaren zoeken is een hoogst persoonlijke keuze. Daar bestaan géén standaard formules voor.

@gitaargod: je hebt naar mijn mening een heel goede gitaar in handen. Méér dan .12 mag je echter niet plaatsen, tenzij je in lagere spanning en stemming speelt. Die .13 is dus geen goede referentie.

Investeer in de aankoop van een paar test snarensets. Noteer welke je opzet, noteer je indrukken en waardering van elke set, en neem elke set op . Subjectieve en objectieve weergave kunnen wat verschillen. Vorm zo stilaan je eigen mening over wat goed gaat met jouw gitaar. En hou je dan aan je keuze.

Het klinkt bewerkelijk, en het is het ook. Maar een goed instrument is het waard om daarin een paar snarensets en tijd te investeren.

Dat is mijn bescheiden mening.

Geniet ook van het proces van dat zoeken!

gitaargod
12 januari 2010, 19:36
Hier een link naar de gitaar:
http://www.larrivee.com/3_products/products_loadMovie/05%20series/D05E/load%20movie/D05E.html

Iemand ervaring met de polyweb snaren van elixir?

Martin SP12 zou ik kunnen proberen, hebben deze iets speciaals?

Met bijgeluiden bedoel ik het piepen, je ik til mijn vingers wel op, zover het mogelijk is, maar de Elixir plain strings hebben ook een coating en dat is net opgedroogd zweet of zoiets, niet oké. Soms wil je juist schuiven met de noten en dan mag het wel wat stiller.

Bij de D'addario flat top heb ik bewust gekozen voor 013 om het verlies aan helderheid te compenseren, maar ze zijn wel erg dik!

Ik vind het ook moeilijk te omschrijven hoe het zou moeten zijn, ik denk een beetje vintage, niet door de mix prikken en dat soort pogingen.

De Larrivee is na maandenlang uitproberen gekocht, ik wou altijd een Martin, gewoon omdat ik dacht dat het goed zou zijn, ik heb alleen geen goede kunnen vinden. Alle Larrivee gitaren waren eigenlijk goed, technisch een 7 vind ik, qua sound een beetje bescheiden, een 6,5. Alle andere gitaren waren onvoldoende.

Weet iemand trouwens hoe je een brug kunt verhogen van deze gitaar? Reepjes papier eronder ofzo??

gitaargod
12 januari 2010, 19:42
Heel boeiend onderwerp.

Ik heb ook lange tijd gezocht naar het goede compromis.

Ik werk nu met Elixir Nanowebs en D'Addario EXP.

Wat je nu aanhaalt doet me denken aan de Wyres - snaren. Ik heb ze ooit geprobeerd omdat Pierre Bensusan er gebruik van maakte, maar ik kwam ervan terug omdat ze te zacht en rond klonken op mijn gitaren. Wel helder, maar niet scherp, en ik miste dat sprankeltje scherp in de weergave. Ik bestelde ze rechtstreeks bij Wyres. www.wyresstrings.com

Snaren zoeken is een hoogst persoonlijke keuze. Daar bestaan géén standaard formules voor.

@gitaargod: je hebt naar mijn mening een heel goede gitaar in handen. Méér dan .12 mag je echter niet plaatsen, tenzij je in lagere spanning en stemming speelt. Die .13 is dus geen goede referentie.

Investeer in de aankoop van een paar test snarensets. Noteer welke je opzet, noteer je indrukken en waardering van elke set, en neem elke set op . Subjectieve en objectieve weergave kunnen wat verschillen. Vorm zo stilaan je eigen mening over wat goed gaat met jouw gitaar. En hou je dan aan je keuze.

Het klinkt bewerkelijk, en het is het ook. Maar een goed instrument is het waard om daarin een paar snarensets en tijd te investeren.

Dat is mijn bescheiden mening.

Geniet ook van het proces van dat zoeken!

Waarom geen 013, Larrivee zegt zelf dat het wel kan, ze hebben er een half jaar in normale stemming opgezeten.

Eko
12 januari 2010, 20:14
Ik vermoed dat de bijgeluiden met je vingers te maken hebben. Ik speel op een ColeClark fatlady met alleen maar Elixirs. Ik speel met de versie Phosfor Bronze ( met de goudkleurige streep boven aan de verpakking) ,maar dat is omdat de ColeClark geen mahonie heeft op de zij en achterkant. Het Phosfor Bronze heeft iets meer top hoog. De normale Elixirs hebben dit iets minder en doen het beter ( uit ervaring) met mahonie zij en achterkanten.
De meeste gecoate snaren zoals DÀddario`s en Clearcoats waren nogal heel bright. Ik zo ongeveer alle merken en types uitgeprobeerd voor dat ik bij Elixirs bleef hangen. Ik speel alleen maar op .011 omdat de gitaar daar het beste op reageert. Bij een vorige gitaar was dit weer .012. Ligt een beetje aan de afstelling , hals , toets enz.
Een brug verhogen gaat niet door er papier onder te zetten. Dit zal direct het contact tussen brug en bovenblad in de weg zitten en een gedeelte van je toon gaan moffelen. Ook zal dit 10 tegen 1 volumeverlies opleveren.
Beter is het dan om een nieuwe brug aan te schaffen. Alleen dit kunststof stripje kost een appel en een ei en kun je zelf in model maken. Ook doen de meeste muziekwinkels dit voor weinig voor je.

Laser
12 januari 2010, 20:17
Waarom geen 013, Larrivee zegt zelf dat het wel kan, ze hebben er een half jaar in normale stemming opgezeten.

Omdat je met .13 in standard tuning een hoge spanning creëert, die dan ook weer veel bijgeluiden kan veroorzaken. Lage spanning heeft minder last van "bijgeluiden".

Dat brengt me op het volgende punt: je vindt de bijgeluiden hinderlijk. Welke bedoel je precies? Overtones? Of het schuiven van de vingers over de snaren?
Om dat laatste te beperken zijn de flat wounds gemaakt. De coating op bepaalde merken ( o.a. Elixir) kan dat ook verminderen, ook al is die coating oorspronkelijk voor wat anders bedoeld: het vertragen van het verouderingsproces door invloed op de snaren van elke vorm van corrosie.

De Elixir Polywebs heb ik ook geprobeerd, ben ik af gestapt. Ik vond de coating te vet en hinderlijk aanvoelen, en te dof klinken op een spruce/rosewood combinatie.

Welke houtcombinatie heeft jouw Larrivee trouwens? Fotootje? Typenummer?

Eko
12 januari 2010, 20:21
Als je het type intypt kom je op de site terecht. Mahonie zij en achterkant met een spruce top.

freekick
12 januari 2010, 20:43
Je zou op de site van Martin kunnen kijken bij string selection guide.

Als ik je eisen zo hoor denk ik dat thomastik plectrum misschien
geschikt is voor je. b.v.k. 0.11 omdat deze grotendeels flatwound zijn.

Ook Martin FX snaren geven een warm geluid en zijn na inspelen soepel.
Deze zijn niet flatwound . Denk dat je met dunnere b.v. )0.11 snaren
(extra light)minder bijgeluid hebt.

Onmeunig Hans
12 januari 2010, 21:31
Een meer dan prima gitaar. Larrivee maakt heel soms speciale series met andere houtsoorten. Als dat niet op het etiket staat, heb je "gewoon" mahonie back and sides. Het bovenblad is van sitka spruce. Een noord Amerikaanse sparrenhoutsoort. De gebruikte sparren groeien in een koud klimaat waardoor de bomen langzaam groeien en het hout een gelijkmatige structuur heeft. Die info heb ik althans opgepikt van het internet.
Larrivee heeft tot voor kort altijd Cleartone strings gebruikt, maar is nu over op D'Addario EXP (ik dacht type 16 - 12/53). Dat zijn gecoate fosfor-brons snaren. Die konden wel eens hetzelfde probleem voor je hebben. Zowel de Elixers als de EXP's zijn gecoat en gaan in de meeste gevallen lang mee. De klank blijft dan lang helder, dat vind je juist niet mooi. Mss juist wat goedkopere snaren proberen. Die klinken na een maand of zo wat doffer.
Verder weet ik dat er bv snaren voor verschillende stijlen zijn. Martin heeft bv speciale bluegrass snaren maar ook deze: http://www.nekymusic.com/catalog/item/6538480/6389900.htm Deze zouden dus wat softer klinken. Ik heb er geen ervaring mee.

Ik heb van andere Larrivee gebruikers gehoord dat ze zonder bijstelling ook 13/56 snaren konden gebruiken.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, als je die op het forum zou willen blijven posten dan erg graag.

Groet,
Hans

gitaargod
13 januari 2010, 01:03
Een meer dan prima gitaar. Larrivee maakt heel soms speciale series met andere houtsoorten. Als dat niet op het etiket staat, heb je "gewoon" mahonie back and sides. Het bovenblad is van sitka spruce. Een noord Amerikaanse sparrenhoutsoort. De gebruikte sparren groeien in een koud klimaat waardoor de bomen langzaam groeien en het hout een gelijkmatige structuur heeft. Die info heb ik althans opgepikt van het internet.
Larrivee heeft tot voor kort altijd Cleartone strings gebruikt, maar is nu over op D'Addario EXP (ik dacht type 16 - 12/53). Dat zijn gecoate fosfor-brons snaren. Die konden wel eens hetzelfde probleem voor je hebben. Zowel de Elixers als de EXP's zijn gecoat en gaan in de meeste gevallen lang mee. De klank blijft dan lang helder, dat vind je juist niet mooi. Mss juist wat goedkopere snaren proberen. Die klinken na een maand of zo wat doffer.
Verder weet ik dat er bv snaren voor verschillende stijlen zijn. Martin heeft bv speciale bluegrass snaren maar ook deze: http://www.nekymusic.com/catalog/item/6538480/6389900.htm Deze zouden dus wat softer klinken. Ik heb er geen ervaring mee.

Ik heb van andere Larrivee gebruikers gehoord dat ze zonder bijstelling ook 13/56 snaren konden gebruiken.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, als je die op het forum zou willen blijven posten dan erg graag.

Groet,
Hans

Ik zal binnenkort weer eens een paar snaren bestellen, ook Martin. Later.

Blend
13 januari 2010, 08:05
Probeer eens Martin SP 012. Klinken wat warmer dan d'Addario, vind ik. Bijgeluiden is vooral een kwestie van techniek hè, op tijd je vingers optillen als je van positie verandert.


Inderdaad! Martin SP is de ' duurdere' lijn van snaren, rond dezelfde prijs als d'addario geloof ik, maar vind ze net iets meer helderheid hebben, en ze gaan naar mijn idee ook net iets langer mee.

r1100rs
15 januari 2010, 17:46
Een meer dan prima gitaar. Larrivee maakt heel soms speciale series met andere houtsoorten. Als dat niet op het etiket staat, heb je "gewoon" mahonie back and sides.

Niet altijd hoor, de nieuwere gitaren van Larrivee in de 3 serie zijn van Sapele gemaakt of van Rosewood (maar dan staat er een R in het typenummer). Overigens niets mis met Sapele, althans niet met mijn L-03.

Ik zat trouwens met dezelfde vraag over snaren op de L-03 en ben aan het experimenteren met diverse setjes. Tot dusver lijkt het erop (ben nog bezig) dat de 80/20 bronze varianten me beter bevallen dan de phosphor bronze. Op een of andere manier klinkt dit beter op mijn gitaar. Ik heb nu een setje Earthwood van Ernie Ball erop (Silk and Steel). Dat klinkt goed, maar .011 klinkt verder te dun. Ik heb deze niet in .012 kunnen vinden. De standaard Elixer die erop zaten konden mij ook niet zo bevallen. De standaard 80/20 Bronze van Martin .12 zou ik eens proberen, die staat nog in mijn favorieten. Ik heb ook nog een setje van deze snaren in .0125 - .0550 liggen, ben benieuwd hoe die gaan klinken!

Laat even weten welke Larrivee je hebt, houtsoort en gitaarvorm maakt wel uit natuurlijk. Groet Rob.

freddy
15 januari 2010, 18:48
Niet altijd hoor, de nieuwere gitaren van Larrivee in de 3 serie zijn van Sapele gemaakt of van Rosewood (maar dan staat er een R in het typenummer). Overigens niets mis met Sapele, althans niet met mijn L-03.

Ik zat trouwens met dezelfde vraag over snaren op de L-03 en ben aan het experimenteren met diverse setjes. Tot dusver lijkt het erop (ben nog bezig) dat de 80/20 bronze varianten me beter bevallen dan de phosphor bronze. Op een of andere manier klinkt dit beter op mijn gitaar. Ik heb nu een setje Earthwood van Ernie Ball erop (Silk and Steel). Dat klinkt goed, maar .011 klinkt verder te dun. Ik heb deze niet in .012 kunnen vinden. De standaard Elixer die erop zaten konden mij ook niet zo bevallen. De standaard 80/20 Bronze van Martin .12 zou ik eens proberen, die staat nog in mijn favorieten. Ik heb ook nog een setje van deze snaren in .0125 - .0550 liggen, ben benieuwd hoe die gaan klinken!

Laat even weten welke Larrivee je hebt, houtsoort en gitaarvorm maakt wel uit natuurlijk. Groet Rob.

Sapele is Afrikaans mahonie in het andere geval spreekt men van Amerikaans mahonie ofwel honduras mahonie, maar het is allebei mahonie zij het dat Sapele aanzienlijk goedkoper is vandaar dat het steeds vaker toegepast word o.a. door Taylor en Larrivee.

r1100rs
15 januari 2010, 23:33
Sapele is Afrikaans mahonie in het andere geval spreekt men van Amerikaans mahonie ofwel honduras mahonie, maar het is allebei mahonie zij het dat Sapele aanzienlijk goedkoper is vandaar dat het steeds vaker toegepast word o.a. door Taylor en Larrivee.

Ik ben geen houtdeskundige en, zoals eerder gezegd, maakt het mij zelf niet veel uit, maar omdat ik zelf een Sapele heb ben ik eens verder gaan zoeken hierover. Wat ik gevonden heb is dat, inderdaad, Sapele veelal als Afrikaans mahonie door het leven gaat, maar dat is volgens mij niet correct. Afrikaans mahonie (familie van Amerikaans mahonie) bestaat ook, maar is wat anders dan Sapele. Juist in de gitaarindustrie wordt dit vaak wel ten onrechte beweerd (zeker in de verkoop).

Mahogany is bekend onder de naam (oa) Khaya ivorensis, Sapele onder de naam Entandrophragma cylindricum. Bron bijvoorbeeld hier http://www.bearcreeklumber.com/SPECIES/mahogany_sapele.html

Maar nogmaals, dit zijn mijn bevindingen na een eerdere speurtocht. In de praktijk is Sapele inderdaad goedkoper, maar (bijna?) net zo goed. Ik heb de posting eerder gedaan omdat (zoals je zegt) gitaarbouwers steeds meer het onderscheid zelf gaan maken, Sapele voor de goedkopere series en Mahonie voor de duurdere. Zoals bij Larrivee: http://www.larrivee.com/instruments/acoustics/index.php
Waar de houtsoort dus gewoon vermeld wordt bij de verschillende series.

Hierdoor wordt er naar mijn mening wel degelijk verschil gemaakt tussen een gitaar van mahonie of sapele, al is het maar in prijs of uitstraling. Je Sapele gitaar verkopen als een mahonie is naar mijn mening dus onterecht, zoiets als je Seat verkopen als een Volkswagen? ;)

Onmeunig Hans
16 januari 2010, 11:49
Ik ben geen houtdeskundige en, zoals eerder gezegd, maakt het mij zelf niet veel uit, maar omdat ik zelf een Sapele heb ben ik eens verder gaan zoeken hierover. Wat ik gevonden heb is dat, inderdaad, Sapele veelal als Afrikaans mahonie door het leven gaat, maar dat is volgens mij niet correct. Afrikaans mahonie (familie van Amerikaans mahonie) bestaat ook, maar is wat anders dan Sapele. Juist in de gitaarindustrie wordt dit vaak wel ten onrechte beweerd (zeker in de verkoop).

Mahogany is bekend onder de naam (oa) Khaya ivorensis, Sapele onder de naam Entandrophragma cylindricum. Bron bijvoorbeeld hier http://www.bearcreeklumber.com/SPECIES/mahogany_sapele.html

Maar nogmaals, dit zijn mijn bevindingen na een eerdere speurtocht. In de praktijk is Sapele inderdaad goedkoper, maar (bijna?) net zo goed. Ik heb de posting eerder gedaan omdat (zoals je zegt) gitaarbouwers steeds meer het onderscheid zelf gaan maken, Sapele voor de goedkopere series en Mahonie voor de duurdere. Zoals bij Larrivee: http://www.larrivee.com/instruments/acoustics/index.php
Waar de houtsoort dus gewoon vermeld wordt bij de verschillende series.

Hierdoor wordt er naar mijn mening wel degelijk verschil gemaakt tussen een gitaar van mahonie of sapele, al is het maar in prijs of uitstraling. Je Sapele gitaar verkopen als een mahonie is naar mijn mening dus onterecht, zoiets als je Seat verkopen als een Volkswagen? ;)

Nmm heb je gelijk. Sapele is geen mahonie en mag je in juridische zin ook niet zo aanbieden.
Bij de zoektocht naar mijn Larri ben ik gaan zoeken naar de verschillen tussen de D03 en de D03R. Dat was dus het gebruik van sapele vs rosewood. Op internet vond ik dat de klankeigenschappen van sapele en mahonie vergelijkbaar, zo niet gelijk, zijn. Op meerdere sites vond ik dat sapele en mahonie voor een en hetzelfde instrument als houtsoort genoemd werden. Ik vermoed omdat mahonie als soort zo veel bekender is dan sapele.

Ik heb in mijn eerdere post aanhalingstekens om het woord gewoon gezet om daarmee twee dingen duidelijk te maken. Ten eerste Sapele is geen mahonie maar er mee vergelijkbaar. Ten tweede gaat het maar om een zeer relatief verschil. Het zijn allebei uitstekende houtsoorten voor het bouwen van akoestische gitaren en je kunt het nauwelijks over verschil in kwaliteit hebben.

Heb je trouwens al eens D'Addario EXP geprobeerd op je gitaar? Elixers begonnen me op mijn andere gitaar te ergeren en daar heb ik die EXP's op gelegd. Ik heb nu voor de Larrivee ook een paar setjes in bestelling staan.

Hans

r1100rs
16 januari 2010, 12:56
Heb je trouwens al eens D'Addario EXP geprobeerd op je gitaar?

Nee, wel "gewone" D'Addario maar die vond ik wat (te) neutraal op mijn gitaar. Ik heb weinig vertrouwen in coatings, eventueel volledig onterecht. Op basis van de Elixer coating ervaring vind ik ze zwaarder spelen, of in ieder geval moeilijker te bespelen (om een mooie toon te krijgen). Ik heb het idee dat je wint aan levensduur, maar inboet in klank en bespeelbaarheid. Dan liever wat vaker snaren wisselen, standaar snaren zijn toch goedkoper. Maar ja, zolang ik nog aan het experimenteren ben kan ik de EXP toch eens proberen.

Fingerpick
16 januari 2010, 21:43
Ik heb van andere Larrivee gebruikers gehoord dat ze zonder bijstelling ook 13/56 snaren konden gebruiken.
Hans

Inderdaad, een maatje groter is geen probleem : ik gebruik meestal de Phosphor Bronze Acoustic Light-Medium 12/56 voor al m'n steelstrings

rijsberman
17 januari 2010, 00:10
Is Elixir echt zo anders dan die gecoate D'Addario's? Dat verbaasd me, want Elixir is een submerk van D'Addario en is essentie zijn het gecoate D'Addario's. Kennelijk smeren ze op die twee productlijnen dan toch een andere coating...

--=HANS=--
17 januari 2010, 10:29
In deze topic : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129900 gaat het ook over elixirs en ik geef hierin aan dat ik er geen fan van ben maar het bij gelegenheid weer eens zal proberen. ( voorlaatste post )
Belofte maakt schuld dus ik heb 14 dagen geleden weer eens een setje gekocht en op m`n Martin gezet. En of het nou suggestie is of iets anders, ik blijf het minder vinden dan normale snaren. Nu lees ik net dat Elixir een submerk van D'adario is en dat vind ik dan weer lollig om te lezen want ik heb bij die Elixirs dus precies het zelfde gevoel als bij die D`adarioEXP snaren, ik mis het zelfde. De toon is natuurlijk gewoon prima maar dat mag ook wel voor die prijs maar er ontbreekt iets extra`s. Maar nu ik er zo over na zit te denken realiseer ik me wel dat bij gewone snaren het geluid dat ik bij die Elixirs mis ook na een week spelen ook al minder is. Terwijl die nanowebs na twee weken nog niets aan klank ingeleverd hebben. Ik denk dat het erop uit zal draaien dat ik er gewoon normale snaren op zet en dat dat rationeel/financieel gezien misschien niet de verstandigste keuze is maar dat het genot van een setje verse snaren weer terug is. Ik ga het eens op m`n dooie gemak bekijken de komende weken :satisfie:

RB-1
17 januari 2010, 20:58
Tja, mijn D-28 klinkt en speelt het lekkerst met D'Addario EXP-16's, mooier laag (en dat is toch wat je wilt bij een rosewood dreadhought, toch?)
en een heel stabiel geluid gedurende minstens tweemaal de tijd, die de niet gecoate versie meegaat.
Crosspicking en andere bluegrass leads komen er gewoon goed uit.
De Martin snaren vielen mij erg tegen. 'Dun' is the operative word here....

petertaylor
31 januari 2010, 18:56
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
Ik liep tegen een positieve discussie aan op het Tommy Emmanuel Forum, heb ze geprobeerd en ze spelen en klinken geweldig.
Ook zijn ze goed te betalen (gewoon goedkoop t.o.v. sommige gecoate snaren).