PDA

View Full Version : hoe acoustische gitaar met piezo beter laten klinken + welke mics voor acoustische



matty
12 januari 2010, 12:36
ik heb een guild gad40-ce met ingebouwd piezo element, maar ik merk de laatste tijd dat ik de klank met die piezo toch te iel/scherp/piezo-achtig vind.

Wat zijn jullie tips om een zo goed mogelijk acoustische sound te bekomen en toch de piezo te gebruiken ipv te micen (want geef toe, het is best wel handig)

ik heb dus die guild, een presonus firepod en ik werk in logic pro.
ik neem aan dat er vooral met equalizing enzo een beter resultaat bekomen kan worden?

alle tips zijn heel hard welkom!

Graag zou ik dan ook nog wat tips hebben ivm welke mic voor de acoustische te micen. Ik doe het nu met een AKG condensator (ben type even kwijt) maar ik denk dat er wsch nog betere opties zijn?

bert k
12 januari 2010, 13:06
Als je wilt rondlopen zijn losse mics uitgesloten. Ik ken het dunne piezogeluid wel, dat is idd niet optimaal. Ik heb zelf in mijn Lakewood een K&K Pure contactmic, dat werkt net anders dan een brupiezo, hij zit onder de brug binnen in de klankkast gelijmd. Mooi geluid. K&K maakt ook een combisysteem waar ook nog een condensatormic in de klankkast zit. Ik zou zeggen, check de K&K site. (http://www.kksound.com/)

Ries89
12 januari 2010, 13:11
Kwa mic werkt een kleinmembraam condensator meestal goed. Bijvoorbeeld de akg die je hebt, of een neumann km184, of iets daartussenin. Vooral heel goed luisteren waar je hem plaatst. 1 cm Verschuiven kan al een behoorlijk verschil maken.

Harald
12 januari 2010, 13:57
Grootmembraan gaat ook prima hoor. Je kunt natuurlijk ook de piezo combineren met de microfoon. Hangt ook af van wat je opneemt. Als het een slaggitaar is binnen een bandcontext zou ik het bij 1 microfoon houden, evt. met wat kleuring van de piezo erbij voor de meer 'authentieke' unplugged sound... is het akoestische sologitaar zou ik iig met twee microfoons opnemen, evt. in combinatie met de piezo. Ook voor zang met alleen een gitaarbegeleiding trouwens. Maar dan mik ik niet zozeer op een puur akoestisch geluid maar veel meer alsof je dicht op de gitaar zit en verschillende noten echt van verschillende plekken kunt horen komen.