PDA

View Full Version : problemen met afmixen



cazmodean
12 januari 2010, 09:43
Hallo. Ik heb dit jaar voor het eerst een demo opgenomen van mijn band. We zitten nu in de afmixfase en ik loop tegen een aantal problemen aan:

-De bas klinkt niet goed door, maar als ik die harder zet gaat hij oversturen
-De gitaren op Echoes of Truth klinken ver weg en te dichtbij ondanks dat ik ze naar links en rechts heb gepand
-De toms klinken niet altijd mooi door en de bekkens zijn vaak veel te schel (maar dat kan ook zijn gebeurd tijdens de opnames van de drums in de oefenruimte).
-ik mis een overall 'vol' geluid.

De link naar de mp3's : http://www.voodoorites-nl.nl05.members.pcextreme.nl/mp3/

Ik hoor graag jullie mening en tips, want ik kom er even niet meer uit. Mijn gear:

Pc AMD Athlon 2800, 1gb, 2x Terratec EWS88, Spirit Folio 12+2, verder geen externe filters, of andere externe effectapparatuur.

Michael AE
12 januari 2010, 10:08
Misschien is het handig te vermelden HOE je hebt opgenomen? De kans is groot dat daar al iets is fout gegaan, namelijk. Als dat zo is, kun je het met mixen niet meer oplossen.

cazmodean
12 januari 2010, 10:14
Ah ok:

Met Adobe Audition

De drums hebben we met mijn pc en een 16 kanaals mixer en AKG drummicrofoons opgenomen in de oefenruimte. Vriend van mij heeft een verhuurbedrijfje met geluidsapparatuur en hij heeft de drums voor ons opgenomen. Hij heeft er middels externe apparaten compressie en galm opgezet, maar minimaal.

Gitaar thuis opgenomen, Sure SM58 voor de speakerkast en met een Digitech RP150 voor sommige cleane geluiden. Gitaar via de mengtafel naar de EWS88 breakout boxen gestuurd.

Bas rechtstreeks via de DI mijn mengtafel in. (Die zit nu op een stereo-kanaal return, dus misschien dat daar een probleempje zit).

Zang opgenomen met een AKG Perception en een Behringer mengtafeltje (had toen de Spirit nog niet).

Han S
12 januari 2010, 10:38
Volgens mij is dit een mono geluid, alles zit bij mij in het midden. De gitaren en zang etc vind ik nog niet eens zo verkeerd, maar het drumgeluid is heel raar. Ik dacht eerst, wat is dat klikje toch, maar dat moet de kickdrum zijn schat ik.

Michael AE
12 januari 2010, 11:04
Ik hoor niet veel via mijn laptop speakers, maar ik ben het met Han eens wat de drums betreft. Ik zou beginnen met de bassdrum wat zachter te zetten en er wat click uit te draaien. Nu klinkt hij als een losstaand geval en het is de bedoeling dat de drums als 1 geheel klinken. De gitaren zijn inderdaad wat weggemuffeld, maar dat kan ook komen omdat de bassdrum alle ruimte op dit moment opeist. Ook vind ik de reverb op de drums niet mooi mengen. Het klinkt nu niet als 1 geheel. Je reverb moet een natuurlijke ambiance toevoegen aan je sound; tenzij je voor een 80's geluid gaat waarbij de reverb meer als effect gebruikt wordt dan als ruimtesimulatie.

Goeie zanger, trouwens! Zang klinkt ook prima.

bert k
12 januari 2010, 11:23
-De bas klinkt niet goed door, maar als ik die harder zet gaat hij oversturen
-.
Bekend probleem, de oplossing is simpel: alle andere instrumenten wat zachter zetten. Zo komt ook de mix niet in het rood.

lindstrom
12 januari 2010, 11:27
je kunt meer "breedte" "ruimte" creeren door een trac te kopieren en beide te pannen zodat het geheel in stereo staat, 1 van de 2 tracks iets verschuiven.

je zult dan ook meer volume ervaren zonder dat het gaat oversturen.

cazmodean
12 januari 2010, 11:56
Volgens mij is dit een mono geluid, alles zit bij mij in het midden. De gitaren en zang etc vind ik nog niet eens zo verkeerd, maar het drumgeluid is heel raar. Ik dacht eerst, wat is dat klikje toch, maar dat moet de kickdrum zijn schat ik.

Ja dat dacht ik dus zelf ook al, maar ik stuur toch echt stereo uit. Misschien toch maar eens kijken naar de kabeltjes, misschien dat daar een probleem in zit. Je bedoelt dan Echoes of Truth neem ik aan? Ik vind zelf de bassdrum op Area13 beter klinken.

cazmodean
12 januari 2010, 11:57
Ik hoor niet veel via mijn laptop speakers, maar ik ben het met Han eens wat de drums betreft. Ik zou beginnen met de bassdrum wat zachter te zetten en er wat click uit te draaien. Nu klinkt hij als een losstaand geval en het is de bedoeling dat de drums als 1 geheel klinken. De gitaren zijn inderdaad wat weggemuffeld, maar dat kan ook komen omdat de bassdrum alle ruimte op dit moment opeist. Ook vind ik de reverb op de drums niet mooi mengen. Het klinkt nu niet als 1 geheel. Je reverb moet een natuurlijke ambiance toevoegen aan je sound; tenzij je voor een 80's geluid gaat waarbij de reverb meer als effect gebruikt wordt dan als ruimtesimulatie.

Goeie zanger, trouwens! Zang klinkt ook prima.

Ja daar kan ik wel iets mee. Alleen ik zit ermee dat of de kick wegvalt tov de gitaren of andersom. Dat de drums niet als geheel klinken vind ik inderdaad ook, maar zo klonk het op mijn studiomonitors niet. Vind je dat trouwens gelden voor alle nummers?

cazmodean
12 januari 2010, 13:01
je kunt meer "breedte" "ruimte" creeren door een trac te kopieren en beide te pannen zodat het geheel in stereo staat, 1 van de 2 tracks iets verschuiven.

je zult dan ook meer volume ervaren zonder dat het gaat oversturen.

Bedoel je dat mbt de mastertrack of losse tracks?

bert k
12 januari 2010, 13:03
Dat moet met de losse tracks, tijdens de mix. Maar kijk uit, hoe meer tracks je maakt, hoe meer volume er optelt naar de master, en dan moet je toch alle tracks wat terughalen.

Erik70
12 januari 2010, 19:09
Damn... wat een goeie zangert !!!! Lekkere stem zeg !!

cazmodean
13 januari 2010, 09:37
Ja namens hem bedankt :) Dit is de eerste demo dat hij met name zingt, bij z'n andere band doet hij bijna alleen maar grunts.

Maar allen bedankt voor de tips, mocht iemand nog meer tips of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag, ik ga in ieder geval met de tips die ik heb gekregen aan de slag

harrie-beton
13 januari 2010, 10:29
Het klettert behoorlijk op de ns-10 bij mij thuis.

Het is mono. Gitaren beetje pannen graag.

Ik heb hem gehoord op mijn studio monitoren en dan mis je ballen in de gitaren en de klik van de kickdrum is veel te hard.

Mijn gewone speakers kunnen heel laag. Als ik hem draai op mijn normale hifi dan komt er pas een lage bas bij in maar op mijn monitoren hoor ik geen bas.

Probeer de mix goed te laten klinken op kleine speakers.

cazmodean
13 januari 2010, 10:50
Ah ok. Geldt dat voor alle nummers, of alleen voor Echoes of Truth? Er moet dan technisch iets fout zijn gegaan, want op mijn mengtafeltje waren de gitaren naar uiterst links/rechts gepanned en de zang ietsjes. En qua bas ook alle nummers?

harrie-beton
13 januari 2010, 17:29
Heb alle drie gehoord. Area en Dark Road klinken wel stereo maar niet beter in sound.

Het klinkt nog behoorlijk als een demo uit een oefenruimte. Het is erg veel middentonen en mis warm midden/laag en tophoog (de hihat klinkt als blik) maar dat kan aan de mic liggen, vast geen condensator gebruikt.

Als ik als referentie "Would" van Alice in Chains erachter zet dan is dat veel meer in balans.

De nummers zijn wel goed qua spel timing en compositie vind ik.

Wat piept er in Dark Road??

cazmodean
13 januari 2010, 22:06
Het klinkt nog behoorlijk als een demo uit een oefenruimte. Het is erg veel middentonen en mis warm midden/laag en tophoog (de hihat klinkt als blik) maar dat kan aan de mic liggen, vast geen condensator gebruikt.

Wat piept er in Dark Road??

Het is ook een beetje bedoeld als demo, maar ik wil het wel zo goed mogelijk laten klinken. Ben wel met je eens dat een beetje blikkerig klinkt, dus daar ga ik nog wat aan proberen te doen. Volgens mij was het wel een condensator. Heb het tophoog proberen te filteren en de balans wat aangepast op Echoes... ook iets meer bas ingedraaid. Iets beter zo, of nog steeds blik?

Denk dat dat een piep is van mijn rp150, helemaal in het begin bedoel je (dacht dat ik die eraf had geknipt)?

Arvoitus
14 januari 2010, 02:34
Bekend probleem, de oplossing is simpel: alle andere instrumenten wat zachter zetten. Zo komt ook de mix niet in het rood.
Je kunt met de basgitaar als referentie mixen. Zet de basgitaar op een mooi volume dat je hem op de monitor goed hoort. Ga dan andere instrumenten erbij toevoegen, valt de bas weg -> zet de rest lager.

Gebruik je een compressor op de bas?

cazmodean
14 januari 2010, 10:38
Ja op de bas zit wel wat compressie. Wat je zegt werkt trouwens goed, heb het gisteravond geprobeerd en kan nu eindelijk de bas in normaal volume zetten, daarnaast meer definitie in het geluid. Echoes of Truth als test genomen en ook even online gezet.

TIMBER
14 januari 2010, 10:56
Zelf begin ik altijd met basgitaar en basdrum te mixen. Als die goed bij elkaar passen en lekker groovy klinken komt de rest van het drumstel en de andere instrumenten erbij. Is natuurlijk maar een manier maar goed die bevalt me prima.