PDA

View Full Version : Dilemma over versterkingssoort



Mukkez
11 januari 2010, 19:53
Hee mensen,

ik zit een beetje met een dilemma. Het zit als volgt:
Ik speel sinds kort in een bandje dat wat werk doet in de kerk, spelen bij jeugddiensten zeg maar. Daarom ben ik wat op zoek naar nieuwe versterking, want daar ga ik 't niet redden met mijn 15 watt transistor ampje.

Het dilemma: ik zit te twijfelen tussen een nieuwe amp of multi fx. Waarom?

Ik zoek dus een beetje een veelzijdig geluid zodat ik eens een solo kan doen, maar ook netjes clean mee kan en alles daar om heen. Ook is het makkelijk mee te nemen naar repetities e.d. Bovendien kan ik zo direct over de PA spelen, wat ook kan handig zijn (of juist niet).

Aan de andere kant, ik hou niet echt van uren neppe geluidjes uitzoeken. Ik houd van het less = more principe en ik houd van instand AC/DC Marshall drive. Als ik een bak centen ga investeren in een amp bijvoorbeeld, wil ik dus in dat segment gaan zoeken. Een buizen amp met lekkere crunch. Maar met een Marshall stack gaan slepen? hmm..

Echter dit zijn 2 totaal tegenovergestelde belangen :mad: Dus of met een Marshall in de kerk, of met een multi FX een marshall stack na-apen?

Nu vraag ik me af wat handiger is. Of een compromis wellicht? Een 2 kanaals amp met een Marshall drive en clean voor een multi FX. Dan sleep ik met nog meer..

Vanuit welk oogpunt kijken jullie hier tegenaan en wat zouden jullie doen?

Alle suggesties zijn welkom.

Edit, budget. Euro of 1000 hooguit 1500 hangt een beetje van de keuze af.
Edit, heb de kernwoorden even onderstreept. (oftewel tegenstrijdigheid)

Baker
11 januari 2010, 20:02
Ik snap je dilemma niet zo.
Het één sluit het ander niet uit hoor vind ik......

Men neme:

-Een driekanaals Koch Twintone II 1x12 Combo
-Een fatstrat met een humbucker bij de brug
-Wat pedaaltjes voor effecten. Een goeie chorus en een goeie delay bijvoorbeeld

Echt een supersimpele setup, waarmee je echt alle kanten op kunt.
De koch heeft een direct out met speakersim. Sluit je zo aan op de PA.
Tijdens repetities kun je nog de effecten thuislaten...

De koch en de fatstrat geef ik puur als voorbeeld, daar zijn natuurlijk zat alternatieven voor te bedenken.
Hoewel, ik zie net dat die twintone wel heeel erg handig is in de kerk gezien de ingebouwde powersoak.

Mukkez
11 januari 2010, 20:12
Ik heb je idee ook wel eens overwogen, maar een Koch is geen Marshall. En dat is toch een beetje de sound waar ik heen wil.

In principe is je punt wel duidelijk. Misschien moet ik ff naar een dsl/jvm combo kijken en daar dan een paar pedalen voor gooien (eventueel iets van een Koch Loadbox aanschaffen, om de functie te behouden van direct in de PA?)

Baker
11 januari 2010, 21:03
ja kijk, een brute marshall sound krijg je alleen met een brute marshall bak.
(daarom heb ik destijds mijn Koch verkocht ;) )

Alleen wat ik bedoel is dat er ook genoeg kleine versterkers zijn te vinden, met allerlei slimme features, waar zeer overtuigende geluiden uitkomen.

Modelling kan ook, maar dat wil je niet zeg je zelf.
En een multi fx op een PA aansluiten..... ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij niets.

Ik zeg: een mooi laag wattage buizenbakkie met wat goeie effecten.

Negative K3 fan
11 januari 2010, 23:07
Geen compromissen sluiten. Dat is nergens voor nodig met zo'n budget. Loop een winkel binnen en test wat je aanspreekt, dan kom je er al vrij snel achter wat er voor jou wel en niet werkt en dat gevoel moet je volgen.

Mukkez
12 januari 2010, 14:10
Ah, daar heb je gelijk in, maar ik wilde juist ff inventariseren hoe anderen er over dachten. Voors en tegens tegen elkaar afwegen en daarna maar 's kijken in de muziekzaak.

Ik ga trouwens ook naar de meeting van zondag, misschien dat ik daar nog wat leer, wat me van gedachten kan doen wisselen.

Nellyrocks
12 januari 2010, 14:17
Geen compromissen sluiten. Dat is nergens voor nodig met zo'n budget. Loop een winkel binnen en test wat je aanspreekt, dan kom je er al vrij snel achter wat er voor jou wel en niet werkt en dat gevoel moet je volgen.

+1

Daarnaast heb je prima 1x12 marshall combo's waar je een uitstekende scheur uit haalt en die heel veelzijdig zijn.

Deze. Wel wat aan de dure kant mi maar even ter illustratie:
http://link.marktplaats.nl/310838653

Deze:
http://link.marktplaats.nl/310719866

Deze:
http://link.marktplaats.nl/309392321

Of deze:
http://link.marktplaats.nl/307075118

En dan heb ik alle 300 Valvestates buiten beschouwing gelaten.

Mukkez
14 januari 2010, 17:19
Bump :sssh:


Anderen nog suggesties?

Rutger Molenberghs
14 januari 2010, 17:56
Als je direct over de PA wil spelen, dan kan je gaan voor een amp met een direct out (zoals de Koch die mbakker75 aanhaalt). Een Marshall JVM heeft dat bijvoorbeeld. Maar je kan even goed eender welke amp nemen en daar een attenuator aanhangen die een direct out heeft.

Maar wil je voor een compacte combo gaan, of eerder voor een head? Als je een cab in het repetitielokaal zet en in de kerk over de PA speelt, dan valt het reuze mee qua sleepwerk met een head. Het is maar wat je zelf wil...

Nocki
14 januari 2010, 20:54
Hi,

Ik heb een hele tijd een MArshal AVT topje in de kerk gehad. werkte fantastisch.
Op dit moment heb ik mn rackje in de kerk gepland. Voordeel voor mij is dat ik het laat staan en bijne alke zondag wel speel. Ik gebruik dezelfde preamp als Elisa Krijgsman veel gebruikte bij het inspelen van veel opwekkings cds dus dat is wel een leuke toevoeging.

De AVT 150 top heeft 4 kanalen en fx over die kanalen wat meer dan genoeg is. Door de 4x12 had ik ook nooit kl;achten over te hard terwijl ik mezelf wel altijd goed hoorde.

Ik kan je een 4x12 in de kerk dus van harte aanbevelen. Op dit moment wordt mn rackje over een jcm 900 stack gebruikt. Deze heb ik neergezet zodat eventuele andere gitaristen ook iets hebben om over te spelen zodat alles kan blijven staan in het geval dat ik toevallig moet drummen of moet bassen.

johantipker
14 januari 2010, 21:45
.... even heel generaliserend: in de meeste kerken zien de jongens van de techniek je graag aankomen met een multifx processor, die je dan direct in de PA plugt, zodat je voor hun gevoel niet met je amp over de rest van de band heendendert.....:metal: Vaak denkt men dat dat zo hoort omdat men wel eens naar grote Christelijke evenementen gaat en aldaar ziet dat een complete band over een nog completer pa speelt...:zz:

Dit werkt echter naar mijn mening in de wat kleinere zalen niet helemaal of vaak zelfs helemaal niet....:soinnocent:

Ten eerste maakt een gitaarversterker een integraal onderdeel uit van je sound; je gaat dus heel veel van je sound missen als je die zomaar weglaat(en de rest van de band dus ook)

Ten tweede kunnen sommige multifx processors of modelers weliswaar heel goed klinken, maar komt die sound niet uit de verf op het podium als je geen hele goeie monitoren tot je beschikking hebt met voldoende punch en dynamie(t)k::cheerup:...
Je zou dan nog inears kunnen overwegen, maar ik vraag me af of dat nou echt lekker speelt in een kerk...:sssh:
Maar ik zou zeker met alle mogelijk opties blijven expirementeren..
Een avondje expirementeren over een PA in een zaal met alleen de technicus kan heel verhelderend zijn...

Mukkez
14 januari 2010, 21:56
@ Nockie, ik ben niet zo'n die-hard heilige dat ik opwekkings cd's ga maken, het is meer voor band ervaring met wat vrienden, al dan niet met een religieus tintje.

"t is niet zo dat ik perse over de PA wil spelen, ik dacht alleen dat dit wel makkelijk zou zijn. Ik had dan een multi fx in gedachten omdat ie lekker veelzijdig is. Als er een amp is die aan mijn wensen voldoet is dat ook prima.

Ik heb thuis ook een mini PA setje staat (the t.amp 4080 van thomann) Daar zou ik dus thuis ook over kunnen spelen.

Voorlopig heb ik 't zo in mijn hoofd: Marshall JCM 800 met 2 kanalen en een multi fx halen. Dan kan ik over 't cleane kanaal spelen met m'n multi fx, heb ik alle sounds bij de hand die van pas kunnen komen. Heb ik 't drive kanaal nog voor het rock werk.

Redelijk OK met vervoeren, kan ik thuis in de kerk en op de repetitie over m'n amp of multi fx spelen of natuurlijk beide.

Schiet er gerust op..

Nocki
14 januari 2010, 22:01
@ Nockie, ik ben niet zo'n die-hard heilige dat ik opwekkings cd's ga maken, het is meer voor band ervaring met wat vrienden, al dan niet met een religieus tintje.

"t is niet zo dat ik perse over de PA wil spelen, ik dacht alleen dat dit wel makkelijk zou zijn. Ik had dan een multi fx in gedachten omdat ie lekker veelzijdig is. Als er een amp is die aan mijn wensen voldoet is dat ook prima.

Ik heb thuis ook een mini PA setje staat (the t.amp 4080 van thomann) Daar zou ik dus thuis ook over kunnen spelen.

Voorlopig heb ik 't zo in mijn hoofd: Marshall JCM 800 met 2 kanalen en een multi fx halen. Dan kan ik over 't cleane kanaal spelen met m'n multi fx, heb ik alle sounds bij de hand die van pas kunnen komen. Heb ik 't drive kanaal nog voor het rock werk.

Redelijk OK met vervoeren, kan ik thuis in de kerk en op de repetitie over m'n amp of multi fx spelen of natuurlijk beide.

Schiet er gerust op..

Wat ik ermee bedoelde is dat het leuk is als e sound lijkt op de cd's. Het is een toevalligheid die leuk is... Aan de andere kant lijkt ie ook op lukather :). Het is de CAE preamp.

Een JCM800 is erg leuk. Mijn JCM900 heeft een Palmer di boxje tussen de poweramp en de speaker wat naar de pa geleid wordt. Dat werkt voor mij super en het kost geen drol zo'n doosje.

Baker
16 januari 2010, 09:22
welja,
maar weer een JCM800.

Ik kan je vertellen, dat gaat nou juist NIET werken in een kerk.
Kenmerkend voor die amp is dat ie wat harder moet om er een lekkere sound uit te halen. En dat kan nou net niet in zo'n galmbak kerk.

Ik heb zelf in een kerk band gezeten waar de gitarist een Marshall JCM900 + fx board had. Het ding kwam nooit tot zijn recht en daardoor had hij altijd zo'n "net niet" geluid.

Rinze
16 januari 2010, 10:24
Als je wilt dat het als een Marshall klinkt kun je in mijn ervaring maar het beste iets van Marshall kiezen. Zelf heb ik tegenwoordig een JMP1, die dan door een G-Major een Peavey Classic 60/60 in gaat en dan naar twee 1*12 inch kastjes. Iets makkelijker te sjouwen dan de 4*12 halfstack die ik eerder had, hoewel de achterbak van de auto net zo vol blijkt te zitten en ik nu vaker moet lopen.

Ik ervaar nu wel minder druk in het laag, ga het toch nog eens met grotere kasten proberen (en dan zit ik weer met mijn hernia, net als eerder) :( Of jij die druk in het laag van een grote kast nodig hebt kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Maar nogmaals: als je op Marshall geluiden kickt zou ik voor Marshall gaan..

Baker
16 januari 2010, 10:33
Als je wilt dat het als een Marshall klinkt kun je in mijn ervaring maar het beste iets van Marshall kiezen...

Op zich ben ik het daar wel mee eens, maar niet als je dan een fx board op het cleane kanaal van een marshall gebruikt. Heb je nog niet die marshall crunch. Daarvoor moet je het crunch kanaal van een marshall een beetje opendraaien. En dat wil je niet in een kerk.

Mukkez
16 januari 2010, 11:48
Het gaat niet om 't feit dat ik een Marshall crunch in de kerk moet krijgen, maar meer dat ik daar zelf zo van houd. Maarja, hoever draai je dat ding thuis open :soinnocent: ?

Ik wil het liefst gewoon een dikke Marshall, dat is mijn sound nou eenmaal. Ik heb geen zin om dan bijvoorbeeld een H&K Statesman te halen omdat die ook wel in de buurt kan komen en ook wel veelzijdig is bla bla. Dat is juist helemaal het net niet gevoel hebben..

Ik zoek gewoon een nieuwe versterker, omdat ik in de kerk meer vermogen nodig heb. Het leek me handig om een beetje een veelzijdig geluid te hebben, vandaar de keuze van een Multi FX. Eigenlijk ben ik er al uit als ik een nieuwe amp ga halen wordt het een Marshall, want dan gebruik ik dit gewoon als smoes dat ik een Marshall wil. Ik ben best bereidt om wat in te leveren op mijn sound in de kerk, daar is toch niemand die dat gaat merken.

Als ik ergens een hekel aan heb, is het het net niet gevoel hebben. Wat ik bijvoorbeeld had bij mijn Mesa Boogie Express. Die had ook EL34 als ik mij niet vergis, dat moest ook brits gaan klinken.. Het klonk niet verkeerd zeker het cleane kanaal niet, maar het was verre van een Marshall. Hij was wel weer veelzijdig dat dan weer wel.

@ Rinze, zou een rack een goede oplossing zijn? Ik heb zelf absoluut geen ervaring met rack spul, dus ik houd het liever bij een gewone amp nu.