PDA

View Full Version : Afstand elementen t.o.v brug en elkaar



Jilles
11 januari 2010, 19:40
Hallo allemaal,

Zoals sommige van jullie wel weten, ben ik bezig mijn eerste gitaar te bouwen. (Het topic is te zien in 'volg het bouwproces')
Ik ga binnenkort aan het freeswerk van de pickup holtes en van de trussrod beginnen. Over de elementen heb ik een klein vraagje:

Zijn er standaard maten voor de afstand van de elementen t.o.v elkaar en t.o.v de brug en de nek? Met name de afstand tussen de twee elementen.

Ik heb namelijk een klein meetfoutje gemaakt, met als gevolg dat ik geen (gemeten van ring tot ring) 5.5 cm tussen de elementen heb, maar -met enige aanpassingen - maximaal 4,5 cm. Is dit nog oké? De 5,5 cm heb ik van een van mijn andere gitaren met een gibson mensuur af gemeten.
5,5 cm tussen de elementen is trouwens nog wel haalbaar, maar oogt ontzettend lelijk.

Ik hoop dat jullie jullie ervaringen hierover met mij willen delen.
groeten, Jilles

barno
11 januari 2010, 19:46
Een betere maatstaf dan de tussenafstand is de afstand tov fret 24. voor de neckpup: het is geen must maar daar waar fret 24 normaal zou komen, is een goede plaats om je neck pup te zetten (heeft te maken met de zogenaamde "sweet spot" Indien dit niet mogelijk is, zet de pup dan toch zo kort mogelijk tegen het fretboard.

Brug pup: uiteraard: hoe korter bij de brug, hoe meer hoog, maar te kort bij de brug, dan gaat de pup te iel klinken, te weinig body hebben, dus hiervoor zou ik ook kijken naar bekende gitaren.

Jilles
11 januari 2010, 20:08
Aha, oke. Op de plek van de 24ste fret moet kunnen volgens mij. Hele nuttige informatie Barno, bedankt! De afstand vanaf de mensuurlijn bij de brug kijk ik dan wel af van mn caddy.

Het is me nu nog wel een beetje onduidelijk welk deel van de humbucker nu op de plek van de 24ste moet komen.
EDIT: Oeps, ik bedenk me net dat ik voor deze gitaar P90's heb! Die hebben maar 1 spoel natuurlijk.

aaronstonebeat
11 januari 2010, 21:23
Gewoon de pole pieces op de plaats van de 24ste fret.

Met een humbucker op een LP-achtige (22 frets) heb je wat dat betreft maar één optie, anders zou je nog een paar frets moeten opofferen.

EDIT:

Er was onlangs nog een discussie over posities van pickups. Naar aanleiding daarvan heb ik eindelijk eens zelf vastgesteld dat de flageoletten boven de 5de fret niet of nauwelijks hoorbaar zijn voor een element op de plaats van de 24ste fret.

Stemmen mbv flageoletten in dat geval dus met brug pickup of beide, anders gaat het niet goed.

Woml
11 januari 2010, 23:28
Er was onlangs nog een discussie over posities van pickups. Naar aanleiding daarvan heb ik eindelijk eens zelf vastgesteld dat de flageoletten boven de 5de fret niet of nauwelijks hoorbaar zijn voor een element op de plaats van de 24ste fret.

Klopt; als je een flageolet boven de 5de fret speelt, heb je daar, en boven de 12de, en boven de 24ste fret een knoop in de trilling van je snaar zitten. Boven het nekelement beweegt de snaar dus nauwelijks, en dus krijg je nauwelijks signaal uit je element.
Wat is natuurkunde toch nog steeds mooi! :cheerup:

aaronstonebeat
11 januari 2010, 23:30
Klopt; als je een flageolet boven de 5de fret speelt, heb je daar, en boven de 12de, en boven de 24ste fret een knoop in de trilling van je snaar zitten. Boven het nekelement beweegt de snaar dus nauwelijks, en dus krijg je nauwelijks signaal uit je element.
Wat is natuurkunde toch nog steeds mooi! :cheerup:

Ja! Werkelijk hartverwarmend :lovelove:

ernieman
12 januari 2010, 06:02
...Ik heb namelijk een klein meetfoutje gemaakt, met als gevolg dat ik geen (gemeten van ring tot ring) 5.5 cm tussen de elementen heb, maar -met enige aanpassingen - maximaal 4,5 cm...

Ik krijg allemaal enge visioenen van mensuren die nu niet meer kloppen enzo...
Je hebt te weinig ruimte over tussen de hals en brug? of heb je gewoon de gaten voor de elementen verkeerd uitgemeten en reeds gefreesd?
Of hoe zit dat precies?

Jilles
12 januari 2010, 15:36
Nee hoor Ernieman, mijn mensuur klopt nog gewoon. Ik heb met het ontwerpen op papier een fout gemaakt in de mensuur uittekenen, en daardoor kwam op mijn tekening de brug verder naar achter op de body te liggen. Nu ik het geheel op het hout zelf heb uitgetekend, kwam ik erachter dat ik deze fout gemaakt had. De afstand tussen toets en brug werd dus kleiner, wat weer resulteerde in een kleinere afstand tussen de twee elementen.

En dat had deze vraag op het forum weer als resultaat.. ;)