PDA

View Full Version : Tips en ideen voor mijn eerste ELEKTRISCHE gitgaar



Jort95
11 januari 2010, 18:31
Hallo,

Ik ga binnenkort een gitaar kopen in duitsland (16 januari) alleen ik heb geen idee wat ik daar ga halen en ik wil niet zonder enige voorkennis daar heen gaan,
Ik ga naar musik-produktiv in ibbenbüren, ik speel nu al 2 en een half jaar en heb de akoestische / semi-akoestische al redelijk onder de knie, maar nu wil ik dus een elektrische. ik ga daar met mijn leraar een gitaar kopen alleen ik hoop nu dat jullie suggesties hebben.

Ik wil een beetje rock (Green day, RHCP en dat soort muziek)
en misschien ook een beetje jazz/blues?

Ik ga waarschijnlijk al een vox vt15 of een vox da 10 kopen, is dat een goede keus?
Ik heb in het totaal 550 euro te besteden (inclusief de versterker dus van dat bedrag moet en de gitaar en de versterker van worden gekocht.

Hopelijk reacties:blast:

Jort

PS:
wat denken jullie over de volgende spullen?
Ibanez RG350/RG370
Vox vt 15/30
Squier strato classic vibe

Les Strat
11 januari 2010, 18:43
leuk en degelijke set;)

B0UDEWIJN
11 januari 2010, 18:48
Die VOX hoor ik veel goede dingen over, Squier Classic Vibe schijnen ook goeie gitaren te zijn. Ik zou zelf alleen niet zo snel voor een RG-achtige gaan voor jouw muzieksmaak, voor RHCP en jazz/blues zou ik eerder voor die squier gaan. Maar een model is zeker niet gebonden aan een muzieksoort, ik zou ze zeker allebei goed testen.

Tankman
11 januari 2010, 18:49
Om aan de veelzijdigheid van je muzieksmaak te kunnen voldoen zou ik iig aanraden om een gitaar met een HSS of HSH configuratie te nemen qua pickups, of 2 humbuckers met coil tap.

De gitaren die jij voorstelde, voldoen aan deze eisen van veelzijdigheid. Voor de onervaren gitarist (in jouw geval alleen met electrische) is de brug misschien niet aan te raden. Snaren wisselen is wat lastiger, stemmen ook, en het even snel naar drop-d stemmen is zonder hulmiddelen zelfs onmogelijk. Daar moet je je hele gitaar naar afstellen. Ik zou persoonlijk kijken naar een non-floating brug. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook weer niet naar Ibanez. Ze zien er wel heel tof uit, en klinken meestal ook best goed, maar ik vind de bespeelbaarheid slecht. Vandaag nog heb ik een RGA32 getest, en heb die heel gauw weer terug gezet. Maar goed! Dat ben ik! Jij moet 16 januari gewoon pakken wat je mooi vindt en uittesten. Als hij voldoet, heb je mazzel, zo niet, moet je de volgende pakken.

Met de Vox versterkers heb ik alleen ervaring met de VT-100. Op zich helemaal geen verkeerd ding. Op het gebied van modelling misschien de 2e beste serie versterkers die ik heb gehoord. Persoonlijk vind ik de Peavey Vypyr serie de beste versterkers op gebied van modelling. Je hebt een transistor en een tube lijn die allebei spectaculair klinken. Ik gebruik de Vypyr 30 of de Vypyr Tube 60 vaak als ik een gitaar moet demonstreren in de winkel. Het mooiste is, dat je bij Peavey ook nog eens 5 jaar garantie krijgt, mits je je versterker op hun site registreert, wat een kleine moeite is.

Die Vypyrs hebben 12 amp models met ieder 2 kanalen, dus 24 sounds, gepaard met 11 digitale effects. Vanaf de 30 watter heb je ook nog eens stombox modelling waaronder een Ibanez TS-9 en een MXR Zakk Wylde Overdrive. Verder heeft hij ook een ingebouwde tuner. Echt een top versterker, en zeker aan te raden voor spelers met een brede muzieksmaak.

Frustastic
11 januari 2010, 19:14
Als je vrij hard thuis mag gaan zou ik eerder een buizenversterker nemen(Blackstar HT5 Combo, Vox AC4). En als gitaar een Classic Vibe/ Spitfire nemen. Of nog beter een strat met een humbucker/p90, aangezien je van Green day houdt...