PDA

View Full Version : Mijn nieuwe studio (bouw)



Pagina's : [1] 2

skabouter
11 januari 2010, 17:31
Vast wel gehoord, ik ga eindelijk weg uit mn kleine kamertje...althans, ik blijf er wonen, maar mijn studiogear verhuist naar een grotere en betere locatie, alwaar ik (in samenwerking) een studio opricht voor het echt opnemen van bandjes!

Ik oefen al jaren in een pand in alkmaar (muziekcentrum) waar ze 10 oefenruimtes hebben. raakte goed in gesprek met de baas, die wil wel een studio in zn pand, en ik wilde een nieuwe ruimte, kwam dus goed uit! we hebben er sinds de zomer over gepraat, en laatste weken zijn we eindelijk begonnen. Het namelijk om het inrichten van 1 van zn oefenruimtes tot Live-Room, en daaraan zit een oud toiletblok wat moet worden omgebouwd tot Control-Room.

Hier de bouwtekening:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/Bouwtekening.jpg

En een schetsje van het idee:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/Schets3.jpg

Dat toiletblok is echt een ramp, want het was echt 1 en al glazuur tegel, harde wand, incl potten en wastafels en kranen:D haha!

* Wastafelruimte wordt dus een kleine Control-Room (2bij 2,6m)
* WC ruimtes worden booths...voor amps, of vocals

skabouter
11 januari 2010, 17:34
Zie hier, zo was het toilet (zelfs met pot, is er al uit op de foto):
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/Booth1voor.jpg

en nu is het een vocal booth:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/Booth1na.jpg

Tapijt op de tegelmuur, en een zwevende vloer. Het is nu nog steeds een galmbak, maar het plafond wordt verlaagt en hoger op de muur moeten nog absorbers.

YB
11 januari 2010, 17:37
Je kan vanuit de controlroom niet de live room checken?

skabouter
11 januari 2010, 17:37
Dit was de wastafelruimte, echt een hel!!!
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/ControlRoomvoor.jpg

En nu:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/controlroom2.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/Controlroom1.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/controlroommetrack.jpg

Er liggen dikke tapijt tegels over de hele vloer, en tapijt over de muurtegels. Verder nog wat los tettenschuim. Het is nog steeds een ramp, zeer veel (lage) galm. De bovenkant vd muren en het plafond zijn nog kaal. Dit moet ook gebeuren.

De keuze voor nu is om eerst te zorgen dat we de gear operationeel gaan krijgen, zodat we geluid hebben. Daarna gaan we pas de echte lastige dingen aanpassen, maar dan kunnen we gerichter werken. Meer absorbers, diffusors en basstraps zullen zeker een must zijn voor dat dit een acceptabele afluister ruimte wordt.....

Mn nieuwe mixer (Soundcraft Spirit Studio 24) staat prominent te stralen in het midden van de Control-Room! met een maat van me heb ik hier een prachtige mixerbak voor gemaakt op poten, de mixer ligt er los in, maar er zit geen millimeter speling in het geheel:) erg tof, zeker dat ie schuin staat! en de baas van het pand had nog een zeer grote LCD-TV over, die erboven komt te hangen:D lekker veel in beeld dus als het goed is! Hoop alleen dat het niet nadelig werken is met die TV, het is tenslotte geen PCmonitor....

skabouter
11 januari 2010, 17:39
en het minste erge aan dit hele plan; de liveroom

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/liveroom.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/studio%20tjarda/Liveroom2.jpg

Met 21m2 is het een prima ruimte! al voorzien van houtwolplaten over alle muren, en een zwevende vloer en dubbele deuren! op de pic kan je zien dat er al gordijnrails is opgehangen, de stof komt eraan...het plan is: gordijnenen langs alle wanden, en 1 dwars voor het midden (voor afschermen drums). Verder nog diffusors op plafond en basstraps in alle corners (beetje zoals het keldergeval wat Roman net nog postte van zn ouwe project!).

skabouter
11 januari 2010, 17:46
Ik ben superpsyched over dit hele project natuurlijk :) Het is een echte droom om een studio te beginnen (waarin ik ook al het werk ga doen!!). het is maar hobbyisme, maar het is een leuk begin! De baas heeft met zn oefenruimtepand al een bandbestand van 100 bands, dus we hopen dat de klanten snel binnenstromen. We gaan supergoedkoop worden, snel, en veelzijdig. We gaan gewoon snelle opnames aanbieden voor demo`s, CD`s, en zelfs oefensessies (bijv 3uur lang "live" opnames van je oefensessie!). Ook voor een serieuzer album opnemen waar meer tijd in gaat zitten kan je hier dan terecht.

Er zijn natuurlijk flink wat nadelen.
* Zoals YB al opmerkte...ik kan nu niet van CR in LR kijken. Vandaar dat ik maanden geleden dat RAAM topic postte. inmiddels is een raam niet meer haalbaar. mss een webcam met monitor, maar het heeft voor mij geen haast meteen.

* isolatie is nog steeds slecht. er is veel lekkage (in het hele pand) van geluid. kzal waarschijnlijk vaak met headphones moeten werken. Je hoort bijv de drums van de Live-Room in de Control-Room

* Geluid in CR is nu nog erg slecht. maarja, eerst aan de gang, en daarna pas aanpassen/afmaken.

* Control-Room is erg klein. Nog maar de helft van de gear staat er nu, en het is al krapjes. in mn eentje kan ik er prima werken, maar met de hele band afluisteren is geen optie (maar de mixes worden doorgestuurd naar PAboxen in LR!)

Och, je moet ergens beginnen:) ik ben heel blij!!

nielsduursma
11 januari 2010, 18:30
Gaaf!

Waarom niet overwogen de control room wat uit te breiden door ook die 2 hokjes erbij te nemen en in de grotere ruimte een hokje te maken voor zang?

Voor het gebrek aan visueel contact tussen de kamers kan je wellicht ergens een goedkoop 2e hands cameraatje kopen wat je gewoon met een tulpstekkertje naar een beeldscherm lust. Denk dat je voor heel weinig daarmee klaar kan zijn.

Tankman
11 januari 2010, 19:37
Ziet er goed uit! Ik ben weleens bij dat muziekcentrum geweest, kijken bij oefensessies van Dirty Chocolate Pants (punkbandje uit Alkmaar).

Wat je raam-probleempje betreft. Bij Voodoovox in Haarlem heeft Jeroen hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met een webcam in de LR en hij kan via de mic van zijn mengpaneel praten met mensen in de LR via hun koptelefoon. Die mensen hoort hij weer via de zangmics of overheads terug. Klinkt niet practisch, maar werkt perfect!

skabouter
11 januari 2010, 19:56
Gaaf!

Waarom niet overwogen de control room wat uit te breiden door ook die 2 hokjes erbij te nemen en in de grotere ruimte een hokje te maken voor zang?

Voor het gebrek aan visueel contact tussen de kamers kan je wellicht ergens een goedkoop 2e hands cameraatje kopen wat je gewoon met een tulpstekkertje naar een beeldscherm lust. Denk dat je voor heel weinig daarmee klaar kan zijn.

Zeker wel overwogen! Het plan begon ermee dat we de muren eruit wilde voor een vierkante controlroom, maar na een tijdje bleek dat het dragende muren waren, en dat hij geen vergunning had van de pandeigenaar om dat te doen. In elk geval hebben we ervoor gekozen om het maar zo te doen, met als nadeel een kleine ruimte, en als voordeel 2 losse hokjes. Ook omdat we als het een beetje gaat lopen misschien nog wel aan 1 vd andere ruimtes erbij gaan denken. Dat zien we later wel weer....


Ziet er goed uit! Ik ben weleens bij dat muziekcentrum geweest, kijken bij oefensessies van Dirty Chocolate Pants (punkbandje uit Alkmaar).

Wat je raam-probleempje betreft. Bij Voodoovox in Haarlem heeft Jeroen hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met een webcam in de LR en hij kan via de mic van zijn mengpaneel praten met mensen in de LR via hun koptelefoon. Die mensen hoort hij weer via de zangmics of overheads terug. Klinkt niet practisch, maar werkt perfect!

Dat kunnen we idd gaan doen, een webcam. DAt is de de beste oplossing so far, maar dat is weer voor later. Eerst maar eens aan de gang gaan, en de talkback zit wel goed, heen en weer praten gaat prima lukken, dus dan kan er gewoon gewerkt worden. visueel komt later....

DCP ken ik idd wel, vaak mee opgetreden en zie ze ook wel eens in het Muziekcentrum ja:)

Tankman
11 januari 2010, 20:08
Dat kunnen we idd gaan doen, een webcam. DAt is de de beste oplossing so far, maar dat is weer voor later. Eerst maar eens aan de gang gaan, en de talkback zit wel goed, heen en weer praten gaat prima lukken, dus dan kan er gewoon gewerkt worden. visueel komt later....

DCP ken ik idd wel, vaak mee opgetreden en zie ze ook wel eens in het Muziekcentrum ja:)


Dan moet ik er nog bij melden dat die webcam bij Voodoovox haast nooit gebruikt wordt, er wordt alleen van de taklback gebruik gemaakt. En als het helemaal niet uit te leggen is, is de LR om de hoek, dus kun je dr altijd ff heen lopen.

Dit was overigens alleen nodig bij de drums en vocals. Bij gitaar en bas zaten we gewoon in de CR. De versterker stond wel in de LR. Maar dat wordt bij jou al heel snel zeuren aangezien je een beetje gebrek aan ruimte hebt.

skabouter
11 januari 2010, 20:41
ja daar is de control-room op zich wat klein voor! 1 extra persoon erbij op een stoeltje met gitaar moet nog net kunnen, en dan kan de amp in zo`n booth, of in de LR. het is even afwachten hoe dat allemaal uitpakt.

Momenteel wacht ik btw nog op een bestelling van Thomann, waarin multicores, micstands en monitorstands zitten. Als die er zijn kan ik nog meer verhuizen en aansluiten en mss al een rondje testdriven :)

bert k
11 januari 2010, 20:56
Gaaf man! Eigen studiootje bouwen, dat is echt mooi, zeker omdat de klanten al in de rij staan.

skabouter
12 januari 2010, 01:54
sja dat laatste is natuurlijk nog hopen en even afwachten.... :D

Harald
12 januari 2010, 08:21
Te gek voor je! Wordt wel dringen met terugluisteren van een take, als je een band opneemt :)

Noctiis
12 januari 2010, 09:14
Dit lijkt me een geweldige plek om een toekomstig project op te komen nemen, ik ga dit topic zeker in de gaten houden! :)
Succes ermee, dit lijkt me een hele mooie kans die je met beide handen moet aanpakken, ook al is het 'maar' een hobby, het is wel een zeer leuke hobby!

Han S
12 januari 2010, 10:33
Mooi bezig Arjen, doet me denken aan mijn eerste studio'tje, zat ik ook in een 'controlroom' van 2 bij 2 meter te zweten als een otter. Maar wat een mooie dingen hebben we daar gedaan, heerlijke tijd.

Wat je het beste kunt doen is een lijntje naar de opnameruimte en daar een stereosetje neerzetten dat behoorlijk klinkt. Dan kun je na een take de muzikanten het daar laten afluisteren, loop je er zelf ook even naar toe en blijft de 'controlroom' jouw domein.

skabouter
12 januari 2010, 10:45
het is een nadeel zo`n kleine CR, maar ook leuk dat het mijn domein is dan ja :) Er staat nu een PA installatie in de LR, daarmee is terugluistering al mogelijk voor de band. Maar eigenlijk is de set veel te groot, en klinkt btw vreselijk. Een leuk stereosetje is tzt idd een veel betere oplossing! dan heb je gelijk een beetje en A/B test.
Met de hele band afluisteren in CR is idd geen optie.

Bedankt voor alle (positieve) reacties so far!!

Ik hou jullie op de hoogte! als de bestelling binnen is gaat er meer gebeuren, bovendien wordt er ondertussen gewerkt aan stroomvoorzieningen (losse groepen voor CR & LR) en verbinding tussen CR & LR. Meer pics en info volgen!

Han S
12 januari 2010, 10:52
Ik heb drie groepen in de studio, een voor de CR, een voor de opnameruimte en een voor het licht. Maar in de opnameruimte heb ik een stopcontact op dezelfde groep zitten als de CR en daar zitten de basversterkers iop omdat die ook vaak een DI hebben. Zo voorkom je een brom, want die heb je gegarandeerd met twee verschillende groepen .

skabouter
12 januari 2010, 10:54
kijk dat is wel een handige tip! 1 contactpunt in de LR maken die op de groep van de CR zit dus, en daar de bassamp op aansluiten?! hoe kan het eigenlijk dat je anders een brom hebt, en op deze manier niet?

Han S
12 januari 2010, 11:02
Aardlussen Arjen, op de meeste losse DI's zit wel een aardliftschakelaartje, maar op de meeste basversterkers zit die terecht niet.

skabouter
12 januari 2010, 11:05
ik ben zelf niet zo`n electricien, maar in het pand waar het gebeurd werkt een hele handige man, die dit gaat aanleggen. ik zal vragen of hij hier rekening mee kan houden. lijkt me een relatief kleine ingreep, zo`n extra doosje in de LR.

Han S
12 januari 2010, 11:48
Het is een kleine moeite Arjen en het kan veel narigheid voorkomen.

skabouter
12 januari 2010, 11:57
dan nog dat andere probleem....ik hoor dus de drums van de LR in de CR. is niets aan te doen (al zal het uiteindelijk minder worden). Wie heeft dat probleem ook met zn studio en hoe ga je ermee om?Tracking met koptelefoon op?

Han S
12 januari 2010, 12:03
Dat heb ik ook nog en ik heb wel eens gedacht om er nog een extra wand voor te bouwen, maar aan de andere kant heb ik een paar main monitoren die belachelijk hard gaan en af en toe een halve minuut op orkaansterkte lost dit probleem ook op. :D

skabouter
12 januari 2010, 12:15
ja ok, maar waar ik deels ook bang voor ben is het verhaal andersom. dat als ik met tracking mn monitoren openzet, dat het dan weer te horen is in de LR. Moet dit nog uittesten.
Of ik ben bang voor vreemde sounds als ze zowel van voren als van achter komen bij tracking. maar opzich niet zoveel uit mss, het schoon binnenkrijgen is belangrijkste, en met mixen is de slechte isolatie waarschijnlijk geen probleem.

Han S
12 januari 2010, 12:23
Maar je hebt geen ruit tussen de CR en de TR, dus die wand zou je kunnen isoleren, Roman wil je daarmee wel helpen.

Michael AE
12 januari 2010, 12:36
Ik zou me er geen zorgen over maken. Dat kleine beetje overspraak is in mijn optiek niet relevant genoeg om zo veel moeite te nemen het te minimaliseren.

bert k
12 januari 2010, 13:04
Sowieso niet te hard afluisteren, dan ben je na tien jaar versleten.

skabouter
12 januari 2010, 22:43
ok thnx :) eerst maar gewoon beginnen en later zien we wel of het een euvel is of niet...
en met tracking gewoon lekker alles uit, lekker stilletjes laten lopen (als alles goed staat) ;)

F*R*E*A*K
13 januari 2010, 11:09
Vet!

Ik oefen er elke maandagavond, en een studio is zeker geen slecht idee!

Ben je niet bang voor geluid afkomstig uit aanliggende ruimtes?

skabouter
13 januari 2010, 13:06
ow leuk hee! welke band zit je in?
ben idd bang voor de overspraak tussen de ruimtes, maar we gaan duidelijke afspraken maken voor opname tijden, zodat er hopelijk wat langs elkaar heen gewerkt kan worden.
bovendien komen er gordijnen die mss het geheel ook al wat isoleren.

bert k
13 januari 2010, 13:32
De gouden tip als je overspraak van de buren hebt: zet een korte roomreverb over de hele mix en voeg een spoortje kroeggeluiden toe. Dan is het een live-opname. :D

F*R*E*A*K
13 januari 2010, 16:38
ow leuk hee! welke band zit je in?
ben idd bang voor de overspraak tussen de ruimtes, maar we gaan duidelijke afspraken maken voor opname tijden, zodat er hopelijk wat langs elkaar heen gewerkt kan worden.
bovendien komen er gordijnen die mss het geheel ook al wat isoleren.

Ik zit in Chaos Asylum
( http://www.myspace.com/chaosasylumpolderthrash )
We willen binnenkort/ooit een demo op gaan nemen, ik zal aan je denken, de volgende keer dat ik het met de anderen er over heb.

Ik heb overigens het idee dat er met die deuren ook nog wel wat winst kwa geluidsdemping kan worden behaald.

Groetjes,

Rick.

Tankman
13 januari 2010, 18:17
Hey Arjen (van andere posts vernomen dat je zo heet)

Is dit niet wat voor jou. Heb je geen raam meer nodig, en heb je ook meteen knap spul staan.

http://www.bluemic.com/consumeraudio/webcams.html

skabouter
13 januari 2010, 21:49
Ik zit in Chaos Asylum
( http://www.myspace.com/chaosasylumpolderthrash )
We willen binnenkort/ooit een demo op gaan nemen, ik zal aan je denken, de volgende keer dat ik het met de anderen er over heb.

Ik heb overigens het idee dat er met die deuren ook nog wel wat winst kwa geluidsdemping kan worden behaald.

Groetjes,

Rick.

Tof, ik ken die bandnaam wel, al heb ik het niet live gezien denk ik! Leuke pic, is dat in het weilandje bij Oudorp?:) Ik zit ook in een metalband, Fifth of Four, en oefenen ook in Tjarda muziekcentrum. ook zit ik in Jablecna Stava!
Maar kom gerust eens kijken in de studio, zeker als je ooit eens iets wilt opnemen!
Hoewel het nog niet operationeel is natuurlijk.

Kom net van de studio vandaan, stroom is aangelegd, en morgen ga ik meer dingen verhuizen, en in de komende dagen ook installeren, aansluiten en goed en praktisch werkend krijgen!
De bestelling van Thomann is binnen dus nu heb ik de monitorstands erbij, dus de IMF`s kunnen geplaatst worden. Ook zijn de multicores binnen voor LR naar CR. 3x 8-voudige boxjes gekozen, van 15meter. houden genoeg lengte over voor flexibiliteit, het kan zelfs nog naar andere ruimtes (boxes, zie pic1 pag1).

Tankman, thnx voor de tip, zien er goed uit die webcams! wist niet dat Blue die maakte!
maar als ik blue ken is het wel prijzig, en mss is een gewoon mediasetje wel ok. een mic hoeft er niet in, want er komen roommics, die ook als ambience en talkback gebruikt kunnen worden!

Tankman
13 januari 2010, 21:53
Tankman, thnx voor de tip, zien er goed uit die webcams! wist niet dat Blue die maakte!
maar als ik blue ken is het wel prijzig, en mss is een gewoon mediasetje wel ok. een mic hoeft er niet in, want er komen roommics, die ook als ambience en talkback gebruikt kunnen worden!

Die kleinere kost volgens mij 99 euro. En die zijn heel dichtbij jouw huis te krijgen als ik me niet vergis:soinnocent:

Maar idd, als je gewoon de room mics gebruikt, zou ik voor minder een goede webcam kopen, maar dan wel een knappe...maar aan de andere kant...Blue is zo leuk!(En ik krijg telkens t-shirts van de vertegenwoordiger):seriousf:

skabouter
15 januari 2010, 13:43
Foto update :) meer gear is verplaatst.

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/desk.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/racks.jpg

vanavond ga ik alles op handen en voeten aansluiten, en kabels wegwerken. Dan komt er voor het eerst wat geluid uit :) De IMF`s staan best mooi op standaards aan weerszijden van de mixer.

dennis_rhcp
15 januari 2010, 17:33
ziet er tof uit!
wat zijn dat voor monitors? zien er goed uit!

skabouter
15 januari 2010, 17:55
dat zijn IMF speakers. De Compact II`s. http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/compacts/compact-monitor-ii
gekocht via Han S, bevallen me echt zeer goed. heel open, fris en gedetailleerd geluid!
Eigenlijk zijn het HIFI speakers, maar door de goede detaillering van het geluid ook geschikt voor monitoring (volgens imf zelf ook).
echter iets teveel aan hoog IMO. Geen naar hoog, en het is ook een teken van goed detail, maar ik kreeg net nog de reactie op mn werk dat het wat hoog miste, en mss komt dat toch omdat ik het over die speakers nu goed heb klinken. Ik moet denk ik gewoon afluisteren met wat teveel aan hoog. (er was een manier om dit te verhelpen door een ander weerstandje, maar dit mss later).

Han S
15 januari 2010, 19:16
Goed bezig Arjen! De IMF speakers klinken allemaal tintelfris, van de kleinste Compact 2 tot de grootste SACM. Je kunt daar aan wennen, maar als je het teveel vindt kun je een weerstand van bijvoorbeeld 5 ohm in serie met de tweeter zetten en een weerstand van 30 ohm parallel met de tweeter. Hij zal dan wat zachter gaan. Ik heb dat ook gedaan met die grote RSPM's en dat bevalt me prima, je hebt ze ook gehoord.

skabouter
26 januari 2010, 01:20
zoo, kom er net weer vandaan na een lange sessie klussen!

het gaat goed, de kabelpijp is er, en de ruimtes zijn met elkaar in verbinding. geluidschecks gedaan, en de nieuwe multicores werken prima, signalen komen netjes binnen.

Ik heb alleen last van een teveel-aan-bass in de ruimte (staande golven?!!). hier moet ik nodig wat aan doen. verder gaat is het allemaal redelijk te doen.

Er is minder geluidslekkage tussen de ruimtes dan ik voorheen bang voor was, vrijwel alle lekkage gaat via de kabelpijp, en die is natuurlijk netjes af te dichten!

IK HEB ZIN OM TE BEGINNEN :) :) :) De eerste projectjes en zelfs opdrachten staan er al aan te komen!

skabouter
5 februari 2010, 21:15
hehe eindelijk!! Veel gewerkt laatste tijd, en nu werkt zo`n beetje alles!

24 sporen tegelijk opnemen gaat nu vloeiend, verder kabels gelegd tussen de ruimtes, er gaan 24sporen multicore, 6 koptelefoons en een stereo mix (voor terugluistering) doorheen!
Het was best een klus, maar nu kan er echt opgenomen worden :)

Minpuntjes: Tweeter van 1vd IMF`s doet het niet meer. niet opgeblazen (want hij deed het nog eventjes half wel/niet) maar geen geluid...er was een keer harde feedback, mss komt het daardoor....

En ik heb nog steeds een teveel aan laag in de control-room...moet nog steeds met meer isolerend materiaal aan de slag...

Verder is het nu tijd voor proefopnames en soundchecks voor goede afstelling.
En er is al veel interesse getoond van bands, er zijn er veel die al willen opnemen! er was ook iemand van het forum komen kijken :) Rick?

Han S
5 februari 2010, 21:49
Arjen, wat je ff moet doen als je weer uitgerust bent, is die tweeter even uit elkaar halen en onderzoeken of het draadje dat van het soldeerpunt naar de spreekspoel gaat is doorgefikt. Als dat zo is kun je voorzichtig dat draadje een winding van de spreekspoel af rukken en het weer aan het soldeerpunt vastsolderen. Ik heb dat al een paar keer gedaan met tweeters en met deze audax tweeter gaat dat prima.

Lukt het niet dan heb ik er nog wel ergens een liggen.

schizo910
5 februari 2010, 22:49
Heeeel cool Arjen!

Gjalt
6 februari 2010, 13:41
Wij willen uiteraard foto's ;)!

RB-1
6 februari 2010, 13:48
Mn nieuwe mixer (Soundcraft Spirit Studio 24) staat prominent te stralen in het midden van de Control-Room!Nou dat is sterk! Ik had een 16 in 8 in 2. Weggedaan wegens te weinig emplooi (live) en te weinig ruimte thuis voor opnames.

skabouter
6 februari 2010, 20:48
Nou dat is sterk! Ik had een 16 in 8 in 2. Weggedaan wegens te weinig emplooi (live) en te weinig ruimte thuis voor opnames.

het is een mooie mixer ja! hoewel ik nog niet goed ingewerkt ben op alle functies die het ding levert.

paar foto`s staan op de eerste pagina`s Gjalt! updates volgen als er iemand langskomt met een degelijke cam.




Ik ben net woedend uit mn studio weggestampt. wilde eigenlijk de hele avond soundchecks doen. maar ik moest wat omzetten in mn geluidskaarten, dus die had ik eruit gehaald, en nadat ik ze had her-aangesloten deed eerst mn opnamesoftware het niet meer, en later de drivers niet meer. WEG avond :( ik trok het echt niet meer na 3uur pielen, en zit nu weer thuis. Baal echt hardop, ik heb zo`n schijthekel aan PC`s en software, als het niet de handigste manier zou zijn om te editen zou ik er nooit mee werken!!!! al dat installeren lukt bij mij echt NOOIT in 1 keer goed, of zonder hulp. het moet altijd via gekke omwegen enzo, waar ik werkelijk niets van snap! HOEREN ALLEMAAL!!

Han S
6 februari 2010, 21:27
Er staan op marktplaats twee Otari MTR90II machines te koop, twee inch tape met 24 sporen. Werkt altijd, is net een Volkswagen kever, starten en lopen en het klinkt ook nog geweldig.

Waarom denk je dat ik nooit ProTools heb gekocht? Moet je de colums van Erwin Musper lezen in de Music Maker van deze maand, dan weet je waarom. Erwin is van HD7 naar HD8 geupdate, plug kost 169 dollar, maar er kwam 10.000 dollar aan extra kosten bij, kutzooi.

RB-1
6 februari 2010, 22:38
Daarom werk ik nog met PT 5.1 LE, laatste versie. Op een W98 PC.
Nooit last mee, kan alles wat ik wil. Heeft zichzelf al terug verdiend.
Alleen de pre amps zijn bagger. Nou daar doe je dan wat anders voor.

Als het echt heel goed moet, ga ik wel naar Han. Als 'ie me na morgen nog serieus neemt, that is...:seriousf:

Frits van Mourik
7 februari 2010, 00:50
Er staan op marktplaats twee Otari MTR90II machines te koop, twee inch tape met 24 sporen. Werkt altijd, is net een Volkswagen kever, starten en lopen en het klinkt ook nog geweldig.



De MTR90 II kan een goed klinkende machine zijn, mits:

-Mits je de deurtjes onderin open laat & er een ventilator voorzet om de voeding te koelen. Anders heb je kans, dat de boel zodanig verloopt, dat
de machine op tilt slaat.
-Mits je aan een (verse) 2"-calibratietape kunt komen om het ding (telkens weer) af te regelen.
- Mits je ook de kennis & kunde & de meetapparatuur bezit, om de afregeling te checken & te interpreteren.
- Mits je op z'n minst een Dolby-A, of liever een Dolby-SR-rack hebt, of dubbele bandkosten in rekening kunt brengen om der Ding op 30 ips te laten tollen.
- Mits je kunt wennen aan de onvermijdelijke flutter.
- Mits je kunt wennen aan het tragisch luie in-en uitprikken.
- Mits je bereid bent, om minstens 1 X per dag de koppen te reinigen.
- Mits je bereid bent, om de koppen zeer regelmatig te demagnetiseren.
- Mits je een degelijk adres weet voor vervangende mechanische onderdelen.

Bovendien kun je je afvragen, waarom zo'n uiterst sublieme machine voor een schijtprijs te grabbel wordt gegooid.

Tja... Ik heb zelf geen rijbewijs, maar als ik -als bijrijdert- wel eens zo'n Volkswagen kever zie langshobbelen, dan denk ik toch:
"Wat een lef! Die hoeft zeker nooit ergens op tijd te zijn! Vast lid van een knutselclub...Respect!"

skabouter
7 februari 2010, 01:04
ooee die wasmachines:) erg prachtig! maar kheb er echt het geld niet voor, en eigenlijk bevalt een PC me wel als alles eenmaal is geinstalleerd. ik kan goed met de software werken en het "edit" heerlijk, maar om de boel eerst draaiende te krijgen lijkt je eerst wel een ICT diploma nodig te hebben. meeste mensen om me heen fixen dit zo, maar mij lijkt t nooit te lukken. grrrr. morgenavond maar even een frisse start maken. maar eerst....NAAR BOVENKARSPEL :) jongens, het is vandaag al! Tot zo!

skabouter
7 februari 2010, 01:07
ow en breek me de bek niet open over protools. we werken er op school mee, alles mooi en aardig, maar ik vrees dat ik er niet voor zal vallen. je hebt gelijk han, dat het echt zooo duur kan worden, aan dspkaarten en alle uitbreidingen en plugins enzo. Belachelijk. Mn docent was dus ook laatst geupgrade naar PT8 (in zn thuis studio) en was daar met flinke kortingen ook 5000 en nog veel meer euro aan kwijt. das toch gekkenwerk? wanneer verschijnt de volgende upgrade, hoeveel beter zal deze wel niet worden, en wat gaat dit dan weer kosten....lijkt me een naar wereld (PT) waarin je nooit eens tevreden gaat zijn en volledig aan protools vast zit.

Han S
7 februari 2010, 01:07
Frits, het zal je verbazen, maar ik heb een Otari MX80 met dezelfde koppen als de MTR en ik denk ook dezelfde electronica. Het afregelen is een stukkie cake en hij verloopt niet of nauwelijks. De koppen hoef ik eigenlijk nooit schoon te maken, ik gebruik voornamelijk nieuwe originele EMTEC 911 tape.

Flutter heb ik nog niet waargenomen en het in en uitprikken is geweldig, dit moet de snelste machine ooit zijn, de opname en wiskop zitten bijna tegen elkaar aan dus er is geen stuk dat je wist zoals bij de oude Studers.

Voor het afregelen heb ik idd een MRL en het enige dat je nodig hebt is een sinusgenerator en laat die nou toevallig in de mengtafel zitten.

Onderdelen zijn gewoon te koop, alleen wel wat prijzig terwijl al die digitale spullen niet veel meer kosten dan oud ijzerprijs. Wat je dan terugkrijgt is een fantastisch geluid, IMHO beter dan die Alesis en Fostex apparaten, hoewel die verdomd aardig klinken. Editen is een probleem, maar dat doe ik dan in Adobe Audition in 24/96 en zet het weer terug op tape want die PC loopt keurig sync met SMPTE.

Mis ik nog wat? o ja, ook op 15 ips heb je geen last van ruis, mits de tafel geautomatiseerd is. Ik rijd overigens ook in een 40 jaar oude auto en iedereen kijkt me na. Hij kan ook nog prima meekomen met het moderne verkeer met zijn topsnelheid van ruim 200 km/u en fabelachtige acceleratie.

Ouwe lullen doen het goed Frits. :D

En nu ga ik naar bed want ik liep om half zes vanmorgen op straat en straks waarschijnlijk weer om half zes.

schwalbe
7 februari 2010, 11:33
Als je nog tips wil over zelfbouw basstraps PM me dan even; ik heb nog een ontwerpplan liggen voor afstembare basstraps.

Roman
7 februari 2010, 14:02
Ik zou zeggen, post die (waarschijnlijk) helmholtz resonator ontwerpen hier ;)

F*R*E*A*K
7 februari 2010, 20:48
Er was ook iemand van het forum komen kijken :) Rick?

Present!

Ziet er goed uit!
Ik blijf het draadje hier volgen, en als je klaar bent laten we nog wel wat van ons horen!

Cheers!

Rick.

minoin
7 februari 2010, 21:18
Echt heel stoer Arjen en je hebt lef! Ik ben benieuwd wat het gaat worden en wie weet heb ik ooit nog een goedkoop demootje nodig ;)

skabouter
7 februari 2010, 21:47
Dankje Minoin:)


Als je nog tips wil over zelfbouw basstraps PM me dan even; ik heb nog een ontwerpplan liggen voor afstembare basstraps.
altijd handig ja!! Ik zal je even PMen. maar zaterdag zijn er wat nieuwe dingen opgehangen, waardoor het basprobleem al significant minder was! Nog even goed afstellen, en dan denk ik dat de ruimte eigenlijk best acceptabel is :)

B_2_the_a
7 februari 2010, 22:11
Ik heb in oktober op de zaak een klein studiotje gemaakt, van een tuinhuisje :D

2 setups naast elkaar: iMac met protools (le8 volgens mij?) voor editten en mixen...
korg d888 voor opnames...

Moet daarbij wel melden dat we voornamelijk live opnames (alesis hd24 of korg d888 indien mogelijk) maken en die daar bewerken of alleen stemmen opnemen....

Voor de akoestiek hebben we aan 1 kant gordijn hangen, voor de rest met een master eq ergste problemen eruit gehaald...


Je hoeft niet zo moeilijk te denken met ingewikkelde system a la bass traps enzo.. het scheelt wel een hoop maar soms is het gewoon verstandiger om er een eqtje bij te pakken...

Ries89
7 februari 2010, 23:08
Ik zou niet met een master eq je afluister signaal aan gaan passen. De problemen worden namelijk veroorzaakt door wat er in de ruimte gebeurt. Niet omdat er iets mis is met je originele signaal. Dus je gaat je "goede" signaal verzieken, om problemen in je ruimte aan te passen. Dan probeer je een auto met vierkante wielen te laten rijden door een een groter motorblok in te leggen.
Het gaat er in de studio om dat je kan vertrouwen wat je hoort, als je je afluistering gaat eq'n klopt je directe signaal al niet meer.

Te gek wat je aan het doen bent skabouter. Krijg er helemaal de kriebels van. Moet geweldig zijn om zo je eigen studio te beginnen.

skabouter
7 februari 2010, 23:39
dankje :) ja het is geweldig leuk om te doen en ook wel spannend. zeker als ik zo aan het werk ga, die manier van werken is wel nieuw voor me, zal vast even wennen zijn. Even goed testdraaien is wel heel verstandig.

Ik heb wat pics van mn gsm gehaald, niet zo best, maar wel een klein inzicht in wat vorderingen.

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/plank.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/plank2.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/plank3.jpg

skabouter
7 februari 2010, 23:42
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/plank4.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/liveroom.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/headphones.jpg

minoin
7 februari 2010, 23:51
Voor de nodige ideeen? http://www.johnlsayers.com/

Wel vet werk wat die kerel doet joh..

soup
8 februari 2010, 00:13
Kijk je goed uit dat alles veilig staat en niet gestolen kan worden (deuren, sloten,...) ?

skabouter
8 februari 2010, 00:17
dat zit wel goed :)

mooie site minoin! heel uitgebreid indeed :O

Roman
8 februari 2010, 12:06
Je hoeft niet zo moeilijk te denken met ingewikkelde system a la bass traps enzo.. het scheelt wel een hoop maar soms is het gewoon verstandiger om er een eqtje bij te pakken...Meest voorkomende foute gedachte. Elke ruimte is anders, dus pas jij je geluid op jouw kamer aan dan kan het in een andere kamer complete bagger zijn. Je wilt je mix kamer zo "vlak" mogelijk. Daarvoor zul je deze akoestisch moeten aanpassen.

Een "studio" is meer dan wat apparatuur in een hokje kwakken; meest voorkomende denkfout nummer twee zullen we maar zeggen :)

bert k
8 februari 2010, 13:07
De studio is je referentieruimte, daar moet het perfect klinken. Dat eq'tje kan je er thuis aanhangen om je huiskamer te corrigeren, maar als je op die manier gaat mixern, klinkt het in de meeste ruimtes bagger.

B_2_the_a
8 februari 2010, 14:12
Tjah kwestie van er om mee leren gaan....
Je moet denken aan wat het resultaat moet zijn, het gaat hier niet om grootse producties maar meer over hobby werk, niets mis mee maar budget technisch is het soms niet anders...

Natuurlijk is het beste om een goeie akoestiek in je room te hebben, maar soms is het niet anders...

bert k
8 februari 2010, 14:22
Nee, de praktijk is vaak zo, dat ben ik met je eens, maar je kan nooit de tekortkomingen van je ruimte oplossen met een eq, want dan val je in de volgende ruimte meteen door de mand.
Het is heel anders bij life-werk, dan is het uiteraard het eerste wat je doet.

skabouter
8 februari 2010, 14:26
opzich dacht ik dat ik met de laatste opgehangen troep dat ik er bijna ben! als ik er weer kom ga ik nog eens goed luisteren of dat waar is...

B_2_the_a
8 februari 2010, 15:09
Het is heel anders bij life-werk, dan is het uiteraard het eerste wat je doet.


Meestal is dat eerst een bakje koffie doen :)

TIMBER
8 februari 2010, 15:45
Als je nog tips wil over zelfbouw basstraps PM me dan even; ik heb nog een ontwerpplan liggen voor afstembare basstraps.

Ik zou zeggen, post die (waarschijnlijk) helmholtz resonator ontwerpen hier ;)

Ja heb ook wel interesse..!!





Ik heb wat pics van mn gsm gehaald, niet zo best, maar wel een klein inzicht in wat vorderingen.

Toppie hoor.. ziet er goed uit.. petje af..;)

.

skabouter
9 februari 2010, 21:38
merci :)

nog een klein upgradeje :) inmiddels heb ik mn systeem weer aan de praat gekregen! viel erg mee, gewoon ff een frisse insteek, en alle akkefietjes van zaterdagavond zijn weer vergeten, even goeie vrienden!
nu nog doen: tweeter fixen, toch nog iets teveel aan bass oplossen.
Eigenlijk ben ik nu wel operationeel! En binnenkort ga ik de eerste bandjes laten intekenen. Ik heb nog een week vakantie binnenkort ook, dus hopelijk dan veel werken :)

Paar vage gsm picjes....

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSC00047.jpg
Controlroom
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSC00051.jpg

skabouter
9 februari 2010, 21:40
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSC00046.jpg
magazijntje
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSC00045.jpg

Baal van de kwaliteit van die pics...maar kheb geen goeie cam, en er komt zelden iemand langs met een goeie cam. Mn vrienden tonen over het algemeen zo goed als geen interesse in dit project... mensen snappen soms echt niets van muziek enzo en wat daarbij komt kijken. erg jammer. MAar ik ben zeer blij met dit topic, en de mensen die erin posten!

bert k
9 februari 2010, 22:25
Wat is dat magazijn nog belachelijk netjes! Dat hou je geen maand vol.. :D

Ries89
10 februari 2010, 02:13
Als je een keer wat goede foto's wilt hebben wil ik als ik in de buurt ben wel een keer langs komen met m'n spiegelreflex en groothoek lens. Kom alleen uit de omgeving van Gouda, dus even langsrijden is wat ver. Ik heb wel familie in de Zaanstreek wonen, dus ik kom wel eens in de buurt.

Misschien komt het een keer uit.

skabouter
10 februari 2010, 11:17
dat is een super aanbod:) maar joh, dat kost jou wel heel veel moeite! en ik ken wel zat mensen met een camera in alkmaar, waaronder mn ouders en zusje, die vlakbij wonen, dus het komt binnenkort wel weer :) thnx!

bert k
10 februari 2010, 13:09
Vergeet niet om die camera aan je vader terug te geven, anders wordt ie boos... :D

skabouter
10 februari 2010, 13:10
haha anders kom ik gewoon bij jou een nieuwe halen! ;)

en dat magazijn ga ik wel netjes proberen te houden :) ben ik best goed in hoor!

Dennistopia
10 februari 2010, 16:19
Ik zit bij Rick in de band (Chaos Asylum). Als jij er aanstaande maandag bent kan ik eventueel m'n camera wel meenemen.:)

gitaarhaantje
11 februari 2010, 10:02
Zow dat ziet er goed uit hoor!

Waar ik benieuwd naar ben: Hoe is dat mengpaneel aangesloten, worden alle kanalen apart opgenomen? en met welke DAW werk je?

skabouter
11 februari 2010, 17:53
Ik zit bij Rick in de band (Chaos Asylum). Als jij er aanstaande maandag bent kan ik eventueel m'n camera wel meenemen.:)

dank voor het aanbod!! Ik weet niet zeker of ik er ben, maar zeer waarschijnlijk wel:D dus dat lijkt me leuk! thnx!



Zow dat ziet er goed uit hoor!

Waar ik benieuwd naar ben: Hoe is dat mengpaneel aangesloten, worden alle kanalen apart opgenomen? en met welke DAW werk je?

Alle mics komen binnen op een kanaal van de mixer. deze mixer werkt volgens het inline principe, en heeft dus tape-sends (oftwel direct outs), ieder kanaal stuurt apart uit naar mn interfaces (3x M-audio Delta 1010), dus 24 sporen zijn onafhankelijk simultaan op te nemen. In principe kan er ook over de tafel gemixed worden, maar dat heb ik nog niet ingesteld, ik hou het nu nog even "in the box".
Software is Nuendo 4. Verder nog randapparatuur in de racks, zoals (buizen) preamps, (buizen)compressors, reverbs, delays, multi`s, gitaarpreamp, koptelefoonmixer voor de muzikanten. :)

skabouter
22 februari 2010, 13:24
zooo inmiddels ben ik bezig met warmdraaien!
morgenavond komt de band van Rick (freak) hier testdraaien en zondag de band van Valentijn!

Mooie gelegenheid om "echt" te werken en alles in te regelen! heb er onwijs zin in!

Alles werkt lekker en is klaar voor gebruik! alleen de tweeter is nog niet gerepareerd, maar ik weet niet hoe....de verbindingen lijken gewoon goed, en ik snap niet wat er te solderen valt en wat er niet werkt...mss maar even langs een winkel gaan.

Verder valt me wel op: veel ruis/interferentie over de koptelefoons, zou dat kunnen omdat het over lengtes van bijna 12 of meer meter gaat via ongebalanceerde kabels? andere boosdoeners?

Han S
22 februari 2010, 15:29
Arjen, ik heb nog wel zo'n tweeter liggen, neem de defecte mee dan zal ik die als het kan voor je repareren.

skabouter
23 februari 2010, 10:38
dankje voor het aanbod Han!! Ik weet niet wanneer, maar dat lijkt me een goed idee!
Ondertussen probeer ik nog even wat denk ik.

zo, straks mn eerste band opnemen :) spannend! gister kraakte er alleen iets, dat was balen, hoop dat het nu de opnames niet verstoord....

minoin
23 februari 2010, 11:38
Hey Arjen, ongebalanceerde kabels van meer dan 12 meter kunnen makkelijk ruis oppikken. Ik weet niet precies hoe ze dit in studio's oplossen, maar je kan er volgens mij Balun's tussen hangen om het signaal te balanceren. Of je gebruikt een gebalanceerd tussencomponent. Je zou ook nog de gezamelijke lijnen kunnen shielden met folie of iets dergelijks. Komen er soundsamples van Rick en Valentijn online? Ik ben benieuwd!

skabouter
23 februari 2010, 12:24
er zijn 6 (stereo) koptelefoon snoeren van zo`n 6 meter door een kabelpijp, en incl nog wat verlengsnoertjes en de snoeren van de headphones zelf. al met al rustig 12 meter. De koptelefoonsnoeren in de pijp lopen langs 3 dikke multicores (3x8 kanalen), maar niet langs voedingskabels oid. Shielden leek me niet nodig, maar ik denk ook niet dat de interferentie daarvandaan komt...Enfin, er valt mee te werken, later ff goed oplossen!!

ff voor mn gemoedsrust jongens....het is wel normaal dat een beginnend studiotje kinderziektes heeft he?! ;)

En ja, ik ga zo goed mogelijk opnemen uiteraard, en mixen. Het is aan de bands zelf om het materiaal te gebruiken (of niet), maar mss dat ik wel ff wat post op mn myspace als ik hun toestemming heb!

Roman
23 februari 2010, 13:37
Gebalanceerd zal alleen werken als zowel de verzendende als ontvangende appara(a)t(en) deze signalen ook daadwerkelijk verwerkt. In het geval van koptelefoon versterkers en de koptelefoon zelf zal dat niet het geval zijn.

Een koptelefoon ontvangen een stereo line-level signaal welke je uiteraard kunt boosten. Zorg dat de impedantie van de versterken en koptelefoon zoveel mogelijk gelijk zijn om zo veel mogelijk rendament te behalen.

Indien je erg veel ruis ervaart is er ergens in de keten iets niet goed; een los contact, slechte kabel, slechte versterker, verkeerde impedantie, verkeerde signalen gekoppeld.. er kan van alles mis zijn. Debuggen dus.. sluit je koptelefoon eerst op de tafel aan en controleer. Ga dan steeds een stapje verder, dus koptelefoon versterker, langere kabel etc. Elke apparaat checken.

Ik heb zelf 25 meter er tussen liggen en heb geen problemen. Zal niet zo veel "rotzooi" opvangen als een mic. Het signaal nl veel sterker dan bijvoorbeeld een (passief) microfoon signaaltje.

skabouter
24 februari 2010, 12:26
dankje voor de uitleg! ik ga het systeem nog maar even nalopen!! kijken of het beter kan worden! hoewel het erg simpel zit en gewoon goed aangelopen, wsl kwestie van kabels beter scheiden.

Gister had ik mn eerste opname dag met de band Asylum! het was een proefopnamedag, dus zonder veel druk. Opzich ging alles goed tot de soundcheck, er bleken toch weer kraakjes in alle opnames te zittne, en het ligt aan mn 3 audio kaarten. Er is niets mis mee, maar het schijnt een bekend probleem te zijn met meerdere kaarten/interfaces en wordclock en jitter.
Ik ga hier een apart topic voor openen, de oplossing ligt wsl in een wordclock generator, maar als ik iets kan doen om die stap te omzeilen dan doe ik dat graag...
We konden deze dag maar 8 sporen opnemen tegelijk, dan werkte het kraakloos. maar daar viel goed mee te werken. Ze komen vandaag en morgen nog even terug voor wat details, en dan staan er 3 nrs goed op band!

MAN wat is dat opnemen toch gaaf:D ik zat er bijna 11uur al met al, maar de dag vloog, het voelde niet als werken, was gezellig en de band trakteerde op pizza! erg nice allemaal :)
wat een job :)

lindstrom
24 februari 2010, 12:31
MAN wat is dat opnemen toch gaaf:D ik zat er bijna 11uur al met al, maar de dag vloog, het voelde niet als werken, was gezellig en de band trakteerde op pizza! erg nice allemaal :)
wat een job :)

Instant jaloezie!!! ECHT!!!!! :makeup:

Han S
24 februari 2010, 12:56
Die Arjen, lekker bezig kerel! Maar het kan verkeren, soms zit je met een stel arrogante kutviolen die weinig presteren en dan ben je blij dat de dag ten einde is. Of bekende professionals die afspreken dat ze tussen tien en half elf komen en dan om half vier een keer aan komen schijten, nog niet wakker zijn en tegen zes uur een keer op gang komen. En dan door willen gaan tot na drie uur 's nachts en jij balen als een stekker want je zat om 10 uur al te wachten.

Of je spreekt af dat je om zes uur wilt eten omdat de vrouw weg moet om kwart voor zeven, maar 'dan gaan ze net zo lekker' en je kunt je prakkie in de magnetron flikkeren. En zij gaan dan om half acht 'even wat eten' en komen om half 10 weer een keer terug. Ik heb het nu over een band die behoorlijk bekend is, maar die er bij mij niet meer in komen, al bieden ze duizend euro per uur, nee is bij mij nee en dat is een levenslang vonnis.

Of een andere band, grote band met een leider/producer. Wil je aan je avondmaal, maar nee hoor, eerst nog even dit en dan nog even dat en dan ben je een solo aan het opnemen en de producer is weg. Ga je naar voren en daar zit meneer lekker aan een patatje oorlog en ik loopt te scheuren van de honger.

Maar afgelopen weekend had ik een geweldige band, supergasten (Sugartoosh) en dan vliegt de dag om en is werken een feest wat ik nog lang hoop te vieren. (zegt de oude knar van 67)

skabouter
24 februari 2010, 13:10
ha han, ik kan me idd voorstellen dat dagen zo kunnen gaan en dat je je rot ergert!
Daar zal ik maar mee moeten gaan leren werken, maar misschien zal het voor mij meevallen.

Ik zit natuurlijk in het "onderste" segment van de markt, dat betekend veel beginnende/jonge bandjes voor hun eerste demo`s, en die zullen waarschijnlijk minder van die grapjes vertonen dan doorgewinterde arrogante muzikanten voor wie het alleen maar een last is en geen pret om in de studio te zitten....

En eten...ja dat blijft altijd een euvel denk ik. Ik had me zeer goed voorbereid door superlekkere broodjes te smeren van te voren, die kan je gewoon ff snel achter de mixer eten terwijl de band zn tracks speelt. geen honger dus, en echt avondeten dan maar aanpassen aan de band zijn tijd...Kan me goed voorstellen dat als je eenmaal in een lekkere flow zit dat je niet eens aan eten denkt.
Nou heb ik gister mijn broodjes helemaal niet aangeraakt:| bijna 11 uur gewerkt op een lege maag (alleen die pizza op de helft, was heerlijk btw!) maar ik heb het echt niet gemerkt...zo relaxt liep de dag verder.

B_2_the_a
25 februari 2010, 12:09
11 uur?
je bent gek :)

Ik hoop dat je op een laag volume werkt, anders ben je gewoon moe van het luisteren (en het is niet verstandig op lang termijn)

skabouter
25 februari 2010, 12:18
geloof me, de tijd vliegt vanzelf! nadat alles is opgesteld en gechecked hoef ik helemaal niet zoveel te doen:D lekker achter de mixer zitten, praten met de gasten via talkback en af en toe op rec drukken ;)
Verder is mn controlroom best geluidsdicht blijkt, ik hoor zo goed als niets uit de live-room.
Verder bepaal ik zelf hoe hard de monitoren staan tijdens tracking, en ik heb ze echt superzacht staan. Ik heb geen moment het idee gehad dat we eigenlijk te hard afluisteren, dus dat zit wel goed!

gister hebben we de solo`s en 2 nrs zang erop geknald en vandaag maken we de boel af. het wordt best wel tof!!

Ook zijn er vele pics en filmpjes gemaakt, ik hoop dat ik ze snel krijg, dan kan ik hier posten! veel beter dan mn crappy gsm pics, en de studio ziet er veel mooier uit nu!

Ik heb nog wel een paar picjes van een nieuw ideetje! Kheb op veel plekken noppen schuim hangen, ziet er wel leuk uit, maar wel saai. Ik heb nu 4 grooote verfdoeken (8euro/stuk), je krijgt dan een prachtig houtenraster met gespannen doek! Ik heb hier noppenschuim achter gedaan, kleurtje gegeven, hangt nu als absorber in mn Control-room, en ziet er bruut uit vind ik zelf!! leuk idee voor de DIYers misschien:)

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofBreedband.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Copyofbrback.jpg

Roman
25 februari 2010, 13:32
een idee: verkoop het noppenschuim terug aan de winkel. Het doet weinig en kost je klauwen vol geld.
Vervang de schuim door een 5cm dikke isolatiewol laag. voorwaarde is dat het doek wel enigsziens "open" is qua weefsel.

Zo maak je een breedband absorptiepaneel die WEL functioneert. :)

Ries89
25 februari 2010, 14:05
Wat roman zegt inderdaad. Ziet er te gek uit verder. Goed om te horen dat je enthousiast bent!

dennis_rhcp
25 februari 2010, 14:52
heey arjen,

vette studio, ziet er heel vet uit, ik had net nog even naar de metal opnames geluisterd op je myspace, klinkt heel erg bruut! (sterker nog ik vind je gitaarsound heel erg lekker, het is niet zo'n schoongepoetste track dat vind ik dan wel weer heel erg vet!

succes met je studio, dat gaat wel goed komen zo te zien!

ps hoe heb je nou met 8 tracks opgenomen? (welke mic's?)

Han S
25 februari 2010, 15:12
Arjen, als je 24 sporen tegelijk kunt opnemen ga je dan specialiseren in het opnemen van bands 'in een keer' of zoveel mogelijk tegelijk. Ik merk dat veel bands opnamen hebben gemaakt waarbij laag voor laag werd opgebouwd, maar als ze dan gewoon als band met elkaar hebben opgenomen vinden ze dat helemaal te gek.

Ik kreeg weer een bedankmail van een bandje die ik zo heb opgenomen, vonden ze fantastisch en ze willen nog twee weekenden terugkomen om zo te werken.

De sleutelwoorden zijn: groove, feel, soul, swing en off axis response. Er zijn heel veel studio's en studiootjes die niet in staat zijn om een band in een keer op te nemen en je zult zien dat daar meer vraag naar komt.

skabouter
25 februari 2010, 22:57
een idee: verkoop het noppenschuim terug aan de winkel. Het doet weinig en kost je klauwen vol geld.
Vervang de schuim door een 5cm dikke isolatiewol laag. voorwaarde is dat het doek wel enigsziens "open" is qua weefsel.

Zo maak je een breedband absorptiepaneel die WEL functioneert. :)

dat nemen ze nooit meer in...het is gewoon een goedkope oplossing, en ik vind dat het wel werkt! ik heb het geluid in de ruimte toch flink aangepast, het was echt een hel, en nu kan ik er gewoon goed mee werken. het kan vast beter, maar dit tzt...

Voor die overige 3 doeken ga ik wsl wel wat ander materiaal gebruiken, ik fietste vandaag langs een grote container vol sloopafval, waar echt 10 zakken glaswol in zaten. als het er morgen nog staat neem ik wat zakken mee, en ga ik kijken wat daarvan nog bruikbaar is.

Verder moet ik ook zeggen dat 5cm isolatie aan alle kanten echt heel veel van de, al schaarse, ruimte afsnoept....opzich is het nu gewoon een goede oplossing geweest.

skabouter
25 februari 2010, 23:02
heey arjen,

vette studio, ziet er heel vet uit, ik had net nog even naar de metal opnames geluisterd op je myspace, klinkt heel erg bruut! (sterker nog ik vind je gitaarsound heel erg lekker, het is niet zo'n schoongepoetste track dat vind ik dan wel weer heel erg vet!

succes met je studio, dat gaat wel goed komen zo te zien!

ps hoe heb je nou met 8 tracks opgenomen? (welke mic's?)

dankje dennis, leuk om te horen! de mics die ik gebruikt heb:
- D112 op kick
- Snare (nep)sm57 + AKG D70ME
- 2x Shure PG56 op toms
- MD 421 op toms
- Studio Projects C4`s als overheads.

Verder MD421+(nep)sm57`s op gitaar amps (beiden)
Bassamp: Shure PG52 + DI signaal
Zang: M-Audio Sputnik (buizenmic)

Maar alles is in lagen ingespeeld. maximaal 8 sporen voor drums, en de rest was iedere keer 2 sporen dus. wel speelden meerdere muzikanten tegelijk, waarvan dan bijv niet alles werd opgenomen, maar maar een deel.

skabouter
25 februari 2010, 23:07
Arjen, als je 24 sporen tegelijk kunt opnemen ga je dan specialiseren in het opnemen van bands 'in een keer' of zoveel mogelijk tegelijk. Ik merk dat veel bands opnamen hebben gemaakt waarbij laag voor laag werd opgebouwd, maar als ze dan gewoon als band met elkaar hebben opgenomen vinden ze dat helemaal te gek.

Ik kreeg weer een bedankmail van een bandje die ik zo heb opgenomen, vonden ze fantastisch en ze willen nog twee weekenden terugkomen om zo te werken.

De sleutelwoorden zijn: groove, feel, soul, swing en off axis response. Er zijn heel veel studio's en studiootjes die niet in staat zijn om een band in een keer op te nemen en je zult zien dat daar meer vraag naar komt.

Han, ik heb in principe genoeg mics en genoeg sporen voor een hele band in 1 keer! tijdens de soundcheck van Chaos Asylum bleek al dat dat goed mogelijk was, en dat de overspraak in mn ruimte (21m2) zeer goed controlleerbaar was! kwestie van slim opstellen/(weg)richten. Ik ben ook niet vies van overspraak opzich, maar het probleem zit natuurlijk in het volgende: Vele bands kunnen gewoon echt niet strak genoeg spelen om iets in een keer op band te knallen! Ikzelf trek dit ook niet met mijn band, als gitarist zet ik toch te slordig spel neer.
De band die afgelopen dagen bij me was was daar ook echt niet goed genoeg voor vrees ik, het zou eindeloze herhaling zijn van nrs spelen, waarbij sommige het steeds flawless zouden doen, en andere gewoon niet. Dat bleek gewoon heel snel, en toen werd de keuze al snel gemaakt om gewoon man voor man in te laten spelen voor de overige dingen (toen de drums er goed opstonden). zo kwamen we met zo ongeveer 2 takes per man al snel tot een goed resultaat (waar op take 1 een foutje zat, zat dit bijv niet bij take 2, kwestie van even vervangen, zo gebeurd).

Liefst zou ik idd ook een band in 1 keer opnemen, het is stoer, realistisch en "omdat het kan" :D maarja, dan moet de band zich daar wel eerst voor lenen! Velen zijn of niet goed genoeg, of niet goed genoeg voorbereid denk ik....

en verder zit ik dus nu nog ff met een jitterprobleem ofzo...ik ga snel weer een extra kaart in mn PC doen en kijken of 16sporen goed werkt... maar ondanks dat ik de kaart wel heb blijft 24 sporen nog ff lastig, het werkt gewoon niet, allemaal kraakjes in de audio...
Ik moet me gaan verdiepen in wordclock enzo, das nieuw voor mij. hopelijk heb ik snel in iedere geval 2 kaarten werkzaam, met 16 sporen kan ik al heel veel! 8 is leuk en werkzaam, maar toch net te weinig...

Ries89
26 februari 2010, 12:13
Wat betreft wordclock, eigenlijk is het vrij eenvoudig. Het is letterlijk een soort metronoom, die zorgt dat digitale apparatuur (en met name de ad/da conversie), tegelijk zijn samples neemt. Vallen de samples niet goed samen dan krijg je jitter. Hoe beter en strakker de wordclock, hoe beter de ad/da conversie gaat klinken.
Misschien is dit je al bekend, maar dit is in grote lijnen het hele wordclock verhaal.

Ik hoop dat je het op weet te lossen.

skabouter
26 februari 2010, 12:16
dankje :) maar dit wist ik idd al... Ik heb mn 3 audio kaarten via wordclock verbonden:
- kaart 1 is master, wordclock out naar wordclock in van kaart 2
- kaart 2 wordclock out naar wordclock in van kaart 3

Ze doen het wel, maar geven dus kraakjes in de audio, das jitter neem ik aan. Er is me verteld dat ik een aparte wordclock generator nodig heb, en dat zo`n kassie minimaal 1000 euro kost. daarom heb ik liever een andere oplossing, maar mss is die er niet?

eerst kijken of ik 2 kaarten tegelijk kan gebruiken zonder jitter...

ow, maar wat ik niet snap: van een degelijke wordclock generator schijnt je audio kwaliteit omhoog te gaan. maar het kan toch niet beter worden dan de kwaliteit die die kaarten toelaten? wat wordt hier mee bedoeld?

bert k
26 februari 2010, 12:40
Minder jitter, neem ik aan. Dat is een verbetering van de kwaliteit.

dennis_rhcp
26 februari 2010, 14:18
art heeft ook zo'n world klok

http://www.livemusic.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-live.tpl&product_id=1320&category_id=117&option=com_virtuemart&Itemid=500025

ik weet niet ofdat hij goed is.

skabouter
26 februari 2010, 19:16
wow, maar dat valt mee!! ik keek vanmorgen al op Thomann.de, en voor 500 heb je er ook al 1...ik weet alleen niet of dit nu hetzelfde doet als wat ik nodig heb...
Kan ik hiermee 3 audiokaarten synchroniseren en werkt dit zonder jitter denken jullie?

fivelastwords
26 februari 2010, 19:19
wow, maar dat valt mee!! ik keek vanmorgen al op Thomann.de, en voor 500 heb je er ook al 1...ik weet alleen niet of dit nu hetzelfde doet als wat ik nodig heb...
Kan ik hiermee 3 audiokaarten synchroniseren en werkt dit zonder jitter denken jullie?

Ja dat kan, heb de Syncgen zelf ook. Is geen retestrakke klok, maar om meerdere kaarten aan elkaar te linken is ie prima.

skabouter
27 februari 2010, 01:08
kan je iets meer vertellen? hoe werkt t? heeft dat ding 4 BNC outs, die je naar de wordclock INS van je audiointerface doet? welke interfaces heb je?

Ik heb 3x M-Audio Delta 1010LT, kan je inschatten of dit gaat werken? wat maakt dat het niet retestrak is? heb je wel kraakjes?
enfin, allemaal nieuw voor me, moet me eerst inlezen, en dan ff zo`n ding kopen...

fivelastwords
27 februari 2010, 02:47
kan je iets meer vertellen? hoe werkt t? heeft dat ding 4 BNC outs, die je naar de wordclock INS van je audiointerface doet? welke interfaces heb je?

Ik heb 3x M-Audio Delta 1010LT, kan je inschatten of dit gaat werken? wat maakt dat het niet retestrak is? heb je wel kraakjes?
enfin, allemaal nieuw voor me, moet me eerst inlezen, en dan ff zo`n ding kopen...

Totaal geen kraakjes, kaarten die ik tot nu toe aan elkaar heb gelust zijn een M-Audio Profire2626, Focusrite Saffire 26 en een Motu Traveler Mk2. Het verschil tussen strak en retestrak zit hem in de nauwkeurigheid van de wordclock. BNC outs gaan idd naar de Ins van de interfaces. Wordclock is dus de master. In het geval van 3 identieke kaarten lijkt me dit totaal geen probleem.

Retestrak, ander kaliber issue. Een echt goede wordclock zet elke sample die je opneemt op een identieke plaats. Ik denk niet dat de syncgen dit zo goed doet als bijvoorbeeld een Apogee Big Ben, maar het belangrijkste wat de ART doet is simpelweg probleemloos aan elkaar lussen. Niet retestrak qua samples dus, maar doet hoogstwaarschijnlijk niet onder voor de interne clocking van menig geluidskaart.

skabouter
27 februari 2010, 12:08
momenteel staan de wordclock verbindingen van mn kaarten in serie, maar dat apparaatje zou ze dan dus in parallel zetten...
Zou het kunnen datik nu jitter heb vanwege het in serie staan dus? en met een aparte generator in parallel dat de sync gewoon wat directer is (in serie heb je altijd een vertraging, hoe klein dan ook)...

Maar ik ben blij met deze adviezen :) hopelijk is mijn probleem nu snel opgelost, en kan ik gewoon superstrak 24 sporen draaien :)

Ries89
27 februari 2010, 19:15
Er zit verschil tussen geen fouten in timing tussen de samples (geen jitter) en retestrak, wat de best mogelijke ad/da conversie oplevert. Het "geen fouten" zou je al moeten kunnen halen met een van de audio kaarten als master.
Ik durf niet te beloven dat een master clock je probleem op gaat lossen. Met 2, 24 sporen harddisc recorders en 6 preamps, die met de clock uit een digitale mengtafel als master in serie staan, (gewoon met t-stukjes (wel met terminator) omdat de pre's alleen wordclock in hebben) heb ik nog nooit problemen gehad. Kan het niet zijn dat je computer het gewoon te druk heeft gehad met zoveel sporen tegelijk schrijven?

skabouter
27 februari 2010, 20:28
het is een nieuw gebouwde dualcore (2x3,1Ghz) met kwaliteits onderdelen, 4gig RAM en genoeg harde schijf....ik denk dat dit goed genoeg moet zijn toch?

mss moet ik eens zien of ik zo`n apparaat op de proef kan "kopen", kijken of het werkt, en anders terugsturen.

skabouter
27 februari 2010, 20:34
kijk zo hangt die "absorber" in de ruimte...wel mooi vind ik zelf, jammer van de slechte pic.

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofDSC00051.jpg

En deze heb ik net geverfd, voor in de liveroom. op advies ga ik toch maar wat beters kopen om erachter te hangen, glaswol oid. maar de doeken+kleurtjes maken de ruimte in elk geval wat vrolijker, al dat beige houtwol is echt killing...

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofDSC00052.jpg

Ries89
27 februari 2010, 20:35
Goed bezig!

Misschien is het de snelheid van je harde schijf. Gebruik je 7200 rpm schijven? je kan nog proberen om het over 2 schijven te verdelen. Maar normaal gesproken is 24 sporen te doen op 1 schijf.
In principe mag je alles was je via internet besteld binnen 2 weken terugsturen en dan je geld terug krijgen. Je kan kijken of het je probleem oplost, en zo niet, op tijd terug sturen. Wel even goed de voorwaarden van de winkel lezen.

skabouter
27 februari 2010, 20:41
thnx voor het meedenken..ik weet niet of het 7200rpm is, maar ik reken er wel op, het is een custom build PC, de bouwer wist wat ik wilde, en heeft hem geoptimaliseerd voor audioverwerkingen en recordingen (hoe weet ik niet...)

Morgen ga ik een band opnemen (Valentijns band, Forsophie) en ga ik 16 sporen proberen...hopelijk lukt dit zonder kraakjes/jitter. en dat zou al heel wat zijn, daar vallen veel opdrachten mee te doen! die overige 8 sporen komen iets later wel, met de aanschaf van een wordclockding :) maar als 16 al niet werkt, dan moet ik echt heeel snel een oplossing vinden.

Roman
28 februari 2010, 13:58
betreft je absorbers in de RC: plaats ACHTER de speakers een laag en ook aan de ACHTERkant van je ruimte (ipv boven de speakers waar nu dat rode ding hangt). Tevens aan de zijkanten. Dit ivm reflecties van de speakers. Dat is wel het minimal wat je met deze materialen kunt doen. Plaatsing is, net als microfoons, belangrijk.

Dan nog betreft je PC optimaliseren (disks met name):

2 fysiek gescheiden schijven gebruiken (dus niet 1 schijf met 2 partities).
1 voor't OS en eventuele andere data.
1 voor de Audio data (houd deze ook enkel daar voor)
Zorg dat de disk is uitgelijnt (indien je win7 gebruikt is dat al goed) anders in dos het volgende met diskpart de disk op 32K uitlijnen als volgt:
c> diskpart
diskpart> select disk n (n= de je audio disk, waarschijnlijk 1 als je 2 disken hebt)
diskpart> create partition primary align=32
diskpart >exit

Nu met diskmanager dat kreng formateren met een hoge clustersize (32k)

I know,het klinkt allemaal wat technisch maar ja... :)

skabouter
1 maart 2010, 00:26
dat van die absorbers komt wel goed:) moet ernog een hoop maken, en dan gewoon weer beetje gaan schuiven (nu is het al acceptabel). Achterin de ruimte hangt ook al van alles, veel tegen de achterwand, en in de hoeken (is helaas geen pic van nog).

Dat PC gebeuren snap ik niet zo goed, kan ik zelf ook niet, maar ik geloof dat die bouwer er al rekening mee gehouden had.

mijn 2e band zit erop, het ging allemaal erg leuk, lekker gewerkt vandaag. 2 lange nrs bijna af, morgen nog ff de bas inspelen en dan is het klaar (even mixen nog).
helaas deden 16 sporen het ook niet, ik moet het echt bij 8 houden nu, tot ik een wordclock heb. zodra er meer dan de eerste 8 sporen ingezet worden gaan ze kraken, zelfs bij 1 extra.

Ik ga snel zo`n ding regelen, hopelijk lukt het in een week...
dan nog 1 goeie kraaktest doen met 24 mics in opstelling, en als dat werkt ben ik echt open for business!

skabouter
1 maart 2010, 13:11
YESSSS kheb die Syncgen besteld bij Livemusic.nl, hopelijk is hij er snel :) E85,- zonder zendkosten klinkt hardstikke leuk! ben benieuwd:)

bert k
1 maart 2010, 14:01
en dan is het klaar (even mixen nog).!
Arjen! Schaam je! Dan ben je dus halverwege.
:)

lindstrom
1 maart 2010, 14:36
Arjen! Schaam je! Dan ben je dus halverwege.
:)

vaak nog niet eens halverwege.. soms kan het afmixen 2 keer zoveel tijd kosten als het opnemen..

skabouter
1 maart 2010, 14:39
ok ok jongens, mee eens :D ik bedoelde het opname werk he ;)

Ries89
1 maart 2010, 14:44
Balen van die jitter weer. Heb je toevallig ook een beetje geschoven met de kaarten? Misschien is de wordclock van een van de kaarten wel niet helemaal goed, of een van de uitgangen stuk. Ik hoop in ieder geval dat de externe clock het oplost!

skabouter
1 maart 2010, 14:49
het zijn allemaal zo goed als nieuwe kaarten, kan t me niet voorstellen...ik vertrouw gewoon even op zo`n externe klok, zoveel geld is het niet, en als dat alles in 1 keer oplost ben ik blij!
zo niet, stuur ik hem terug, andere oplossing zoeken...

ik heb niet heel veel geschoven met de kaarten, wel een nieuwe combi uitgeprobeerd, maar dat werkte niet. door tijdsdruk (wachtende band) ben ik snel teruggegaan naar 8 sporen.

Btw, kheb een (andere container) voooool met glaswolplaten gevonden, en ik mocht het zo meenemen van de bouwvakkers, erg chill! dat ga ik eens even achter mn kleurendoeken plaatsen, en dan ophangen :)

skanky
1 maart 2010, 15:29
Ik ga nu even mierenneuken maar misschien wel handig om te weten.
Arjen, het probleem wat jij nu ondervind is geen jitter, maar gewoon een syncprobleem.
Jitter krijg je als een digitale clock niet constant is, dan wordt de sample niet elke keer op het zelfde moment genomen en dat hoor je niet als getik en gekraak maar als vervorming.
Dit tikken en gekraak wat jij hoort is een teken dat de soundcards niet sync'en aan de masterclock. Ze werken dus allemaal op hun eigen clock waardoor dus elke kaart z'n eigen samplemoment kiest en niet allemaal op hetzelfde moment.

Heb je wel in het controlpanel, bij de 1e kaart de interne clock gekozen, en bij de andere kaart(en) de externe clock?
Ik weet ook niet of je bij de delta 1010 de wordclock wel kan daisychainen, dat kan nl niet altijd. Maar met die syncgen zit je iig goed, maar dan moet je wel in het controlpanel al je kaarten op external clock/sync zetten en moet elke kaart z'n eigen wordclock uitgang op de syncgen krijgen.

Als je er niet uitkomt dan wil ik best wel eens langskomen om te helpen.

skabouter
1 maart 2010, 16:04
Tof aanbod Peter! Ik hoop dat de syncgen snel binnenkomt...het lijkt me gewoon de beste oplossing, ik lees veel online dat mensen prima werken met dat ding.
wat je net zei had ik allemaal wel aan gedacht en geprobeerd. de kaarten nemen ook gewoon wel op, en zeggen dat ze sync "locked" zijn! maar er zit gewoon kraak (geen jitter dus....)

Als die syncgen niet werkt kom ik huilend mn beklaag doen en om hulp vragen :)
maar ik hoop zelf dat het niet zover komt! (verder ben je trouwens altijd welkom voor een kijkje, dat geld overigens voor iedereen hier die interesse zou hebben!)

skanky
1 maart 2010, 16:11
Ik denk dat je gewoon de kaarten niet kan daisychainen. Heb je al geprobeerd om 2 kaarten te gebruiken en dan van 1 de interne clock gebruiken en van 2 de externe clock. Dan sluit je de WC-out van 1 op de WC-in van 2 aan.
Dan zou ie het moeten doen.

skabouter
1 maart 2010, 16:24
wel geprobeerd, maar dan "locked" ie niet zegt ie....wordt ie rood ipv groen, en werkt t ook niet.

Ries89
1 maart 2010, 18:13
Wat skanky omschrijft als het probleem maar geen jitter, heet bij mijn weten gewoon jitter. Het is wel een term die nogal regelmatig gebruikt word bij dit soort storingen, misschien is in de loop van de tijd de definitie wel een beetje "gerekt" het gaat iig over hetzelfde.

Nog iets waar ik over de absorbers aan dacht. Het is nogal vervelend om het stof van glas en steenwol in te ademen. Keelpijn en dat soort dingen. Devlon is een soort hele dunne stof, die geen akoestische invloed heeft, maar wel erg goed is in het tegenhouden van het stof. Misschien een goed idee om dat om het glaswol te doen voordat je het in de absorber plaatst.

skabouter
1 maart 2010, 23:54
ai ze hangen net..... maargoed, ze kunnen zo los, om dat nog even te doen, goede tip ja!

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/LR.jpg

control-room update

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CTRLR.jpg

En dit was met de metalband afgelopen week:

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CArene.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CAAMPS.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CAAlex.jpg

met dank aan dennis voor de pics!

Tankman
2 maart 2010, 09:27
Is dat Alex? Ex-gitarist van Anubis? Speel je dan ook met Kevin Pasman in de band?

skabouter
2 maart 2010, 23:39
dat is idd Alex, maar zit ik niet mee in de band. Dit was Chaos Asylum voor hun demo-opname, ik zit zelf in Fifth of Four.

Tankman
2 maart 2010, 23:51
Ah ok. Ik zit namelijk in de band met de andere restanten van zijn vorige band (ander gitarist en drummer). Doe hem de groeten! Hij zal me misschien niet herinneren. Zeg maar dat ik met Dennis en Laurens in de band zit tegenwoordig.

skabouter
3 maart 2010, 17:56
Hoi Allemaal!
ik heb zojuist de ART Syncgen binnengekregen, en kheb snel ff een extra BNC kabel gehaald!
Ik ga direct naar mn studio om alles aan te sluiten. Ik zal ff 22 mics voor een geluidsbron klaar zetten ofzo, en dan ff wat spelen en alles tegelijk opnemen. Als het goed gaat werken dan nu 24 sporen simultaan zonder jitter:D Het lijkt me een geweldig feest!

Vanavond post ik het verloop :)

skabouter
3 maart 2010, 22:37
HOERA!!!!! De Syncgen lijkt zijn werk goed te doen!! Geen 24 sporen tegelijk getest (had maar kort de tijd), maar de eerste 8 sporen in combinatie met 2x2 verdeeld over de overige 2 kaarten werken prima en kraakloos! nu nog de ultimate test met 24 sporen, maar ik vermoed dat het wel goed zit nu! echt een opluchting, voel me zeeeer blij!! Ben nu echt zo goed als up`n running! :)

Met grote dank aan Dennis & Joost voor de tip en het uitleggen!! KLASSE!

hoera hoera!

verder nog een updateje, heb eindelijk (na ruim 5 jaar ofzo) eens mn ouwe lelijke witte DIY rack geverfd.....guess what colors :D

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofDSC00055.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofDSC00061.jpg

Tankman
3 maart 2010, 22:39
Je hebt iig wel een van de meest kleurrijke studio's die ik ooit heb gezien!

Ik zal je in gedachte houden als we nog eens een demo gaan opnemen. :ok:

dennis_rhcp
3 maart 2010, 22:39
Mooi man, grappig ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen!
ziet er goed uit! succes met je studio! (heb je al een web site voor je studio?)

skabouter
6 maart 2010, 11:20
thnx:) het is nu allemaal wel klaar, ben gewoon open! hoewel ik nog niet zoveel aan promotie doe, omdat er al bands in de wachtrij staan....

Muziekcentrum Tjarda (www.muziekcentrumtjarda.nl) heeft al een site, en daar komt een sublink voor de studio. Verder heb ik ook even een Studio Myspace (www.myspace.com/tjardastudio) gemaakt, handig voor snelle info en netwerk...toch nog jammer van die pics:( moet snel even goeie gaan maken!

Ries89
6 maart 2010, 13:43
Goed man. Ben blij dat het werkt! Veel plezier daar!

fivelastwords
6 maart 2010, 16:15
Mooizo, goed bezig en geen dank. Nu aan de bak!

fivelastwords
6 maart 2010, 17:54
Je hebt trouwens kans als je 1 van je 3 kaarten als Master gebruikt en de andere alleen ADAT uitpoepen, dat er een beetje latency zit tussen de master en de slaves, omdat die audiokaarten vaak softwarematig aangestuurd worden. Kan een ms of 3 opleveren aan latency. Achteraf ff rechttrekken dus in je sequencer! Hangt af van welke soundcards je gebruikt uiteraard, maar kan geen kwaad het even te checken.

skabouter
8 maart 2010, 18:12
zooo een hele trits nieuwe pics :) Dank aan de zanger van mn band.

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Soundcraft.jpg
Mixer

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Rack.jpg
Rack 3

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Live-Room.jpg
Live-Room

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/IMG_0278.jpg
Het nieuwe wonderapparaatje...

skabouter
8 maart 2010, 18:16
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/IMG_0276.jpg
Rack 1

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/IMG_0269.jpg
Keys setup in Live-Room

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/IMG_0266.jpg
6-delige Tama Starclassic kit, met veel erbij; rototoms, splashjes, china, twin-pedals etc

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Guitaramps.jpg
Gitaaramps Fender Dual Showman & Power City + Marshall 1960 + Kool&Elfering 4x12

skabouter
8 maart 2010, 18:17
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Control-Room.jpg
Control-Room

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Ampeg.jpg
Ampeg B2 350watt 1x15" combo

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/IMG_0265.jpg

Solidkick
8 maart 2010, 18:56
Gezellig die planten!
Mooie setup kerel.
Laat de bands maar komen!

Wij zijn ons hok ook aan het upgraden.
Ik zal binnenkort wat pics plaatsen.

Han S
8 maart 2010, 19:27
Ik moet me zorgen gaan maken, die Arjen gaat me nog uit de markt jagen. :D

cerpintaxt
8 maart 2010, 20:36
WAUW!

ik weet verder weinig van opnemen behalve dat microfoons wel handig zijn.
Maar ziet er leuk uit. en het klinkt goed! ben echt onder de indruk van het bovenste nummer(eigenlijk allemaal wel, alleen dat metal nummer vond ik de dubble base een beetje vreemd klinken) van je myspace.


Groet Swen

skabouter
9 maart 2010, 12:00
thnx allen:) haha wees maar niet bang Han, zo`n vaart loopt het niet, en ik ben ook nog geen gevestigde studio he! moet mezelf eerst maar eens waar gaan maken ;)

Riky
9 maart 2010, 12:08
Ziet er netjes uit zeg!!! Gaaf!!

Han S
9 maart 2010, 12:23
Ik ben ook helemaal niet bang Arjen en over een paar jaar stop ik er mee. Heb je die tweeter nou weer voor elkaar?

speedmusic
9 maart 2010, 12:48
Hi Skabouter, hoe stevig staat het muziekcentrum tegenwoordig? Toen ik er woonde (nog geen100 meter lopen). Was er altijd gezeur van omwonenden, hierdoor heb ik altijd het gevoel gehad dat iedere dag wel eens de laatste kon zijn. Nu met al die nieuwbouw er omheen lijkt het mij niet makkelijker.

Zelf heb ik er een paar keer geoefend met wisselende samenstellingen, ideaal meestal speelde ik contrabas en kon het lopend redden.

skabouter
9 maart 2010, 13:00
Ik ben ook helemaal niet bang Arjen en over een paar jaar stop ik er mee. Heb je die tweeter nou weer voor elkaar?

nee nog niet.....opzich valt er mee te werken, maar het moet echt opgelost worden... liefst zou ik nog bij je langskomen voor je aanbod! maar ik moet ff goed in mn agenda kijken, het is wat druk laatste tijd :s


Hi Skabouter, hoe stevig staat het muziekcentrum tegenwoordig? Toen ik er woonde (nog geen100 meter lopen). Was er altijd gezeur van omwonenden, hierdoor heb ik altijd het gevoel gehad dat iedere dag wel eens de laatste kon zijn. Nu met al die nieuwbouw er omheen lijkt het mij niet makkelijker.

Zelf heb ik er een paar keer geoefend met wisselende samenstellingen, ideaal meestal speelde ik contrabas en kon het lopend redden.

Als je het mij vraagt is het muziekcentrum alleen maar bloeiend. Ik kom er veel, en het zit goed vol met bands de laatste tijd! Ook is de studio natuurlijk een mooie aanwinst, en de bands reageren hier ook erg positief op, velen zijn al ff wezen komen kijken.

er schijnen wel eens wat problemen te zijn met enkele omwonenden uit de nieuwe appartementen (ouwe zeurkousen), maar de rest vind het pand leuk en komt er zelfs wel eens wat drinken en praten. Verder zijn er veel besloten feestjes geboekt laatste tijd, wat ook erg goed is voor de omzet.

Er stond laatst ook een stuk in de krant over het bloeien, en een klein stukje waarin nieuwe studio vernoemd werd...persoonlijk wil ik nog eens de krant uitnodigen voor een wat diepgaander artikeltje over de studio...

Tankman
9 maart 2010, 15:42
Kijk anders even bij mij op het werk of je iets van een poster of flyers neer mag zetten. Meestal doen ze er niet altijd al te moelijk over. Als het goedgekeurd wordt kun je ook wat visitekaartjes maken, deel ik die op het werk voor je uit.

skabouter
9 maart 2010, 15:55
Tof idee! bedoel je met werk Spanjaard?
posters/flyers/visite kaartjes moeten nog gebeuren, maar opzich heb ik al wat klanten achter de hand, dus hoef ik niet zoveel te doen aan promotie nu.... maar komt er zeker aan!

Tankman
9 maart 2010, 15:57
Ja precies, bij de Spanjaard. Normaal is het geen probleem. Ik weet niet hoe het zit met commercielere doeleindes, maar aan de andere kant promoten we ook gitaardocenten etc, dus waarom niet denk ik dan. Het is iig het proberen waard. :ok:

Marc Oblivian
9 maart 2010, 17:19
Leuk initiatief!
Muziekcentrum....is dat die tent waar dat lekkere wijf werkt? Mitsy ofzo?
Ook nog een tijdje geoefend. Vond de oefenruimtes niet bijzonder.
Het uitzicht bij de bar des te beter:-)

skabouter
9 maart 2010, 21:12
haha klopt ja, Mitsy....Hele aardige dame!


Ja precies, bij de Spanjaard. Normaal is het geen probleem. Ik weet niet hoe het zit met commercielere doeleindes, maar aan de andere kant promoten we ook gitaardocenten etc, dus waarom niet denk ik dan. Het is iig het proberen waard. :ok:

zou idd geen probleem moeten zijn, kom er al 12 jaar, en ken john redelijk goed....Kzal het eens vragen, als ik eenmaal materiaal heb...

Han S
9 maart 2010, 22:56
Foto van die dame dus want die trekt klanten.

En nog wat Arjen, wat zijn je tarieven want dan kan ik mensen naar je toe sturen.

skabouter
10 maart 2010, 11:03
de dame stond laatst in "een" krant, dus even goed zoeken ;)
Vanavond ben ik met haar in bespreking en moeten er hopelijk eens tarieven aankomen! Heeft even geduurd, omdat we nogal wat arrangementjes moesten bedenken enzo. Leuk Han, ik laat het zsm weten!

Han S
10 maart 2010, 16:58
Er staat een nieuwe tweeter te koop op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/327266567) Arjen, moet je ff kijken of jouwe hetzelfde type is. Helemaal nieuw kom je ze bijna niet meer tegen.

guhlenn
10 maart 2010, 18:34
'een' krant? Dat maakt extra nieuwsgierig... Kpom, doe es effe een link posten ofzo...

skabouter
10 maart 2010, 18:57
kom kom jongens, de gegevens liggen voorhanden en google is your friend ;) en anders heb je gewoon een extra reden om eens langs te komen voor een biertje!

skabouter
15 maart 2010, 11:39
zoo gister een heerlijke sessie gehad met een funkrock band! Leuke lui sws, en goeie muziek! en zo`n beetje de hele band in 1 keer opgenomen. Zanger stond in de booth, terwijl de rest (drum/bas/gtr/sax) in de liveroom stond. alles kwam tegelijk binnen, en kraakvrij! het is dus best mogelijk om een hele band in 1 keer te doen :) alleen alsnog gaan er partijen geoverdubd worden, niet alles was foutloos...

Riky
15 maart 2010, 11:55
cool ska! Klinkt goed!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

skabouter
15 maart 2010, 12:24
sja ik ben nu bezig met 3 projecten mixen (de metalband, de progrockband, en de funkband).
van die eerste 2 heb ik al weken een product, maar ik hoor maar niets van de bands in kwestie. Ze zouden comments opsturen, waarna ik er nog 1 keer naar ga kijken, en dan moet het af zijn. Ze schieten alleen niet op met het bericht. erg jammer, want ik wil de eindversies zo snel mogelijk op mn studiomyspace hebben, als luistervoorbeelden....

Han S
15 maart 2010, 19:42
Vanmiddag werd ik vereerd met een bezoek van de grote Skabouter, een niet zo grote man kwa afmetingen, maar in andere opzichten huge. Hij is een geweldige gozer, buitengewoon symphatiek en graag bereid om anderen waar hij kan te helpen.

Hij torste op zijn schouder een complete monitor waarvan de tweeter helaas was overleden, maar het toeval wil dat ik er vier van had liggen, dus hebben we samen een transplantatie verricht en met groot succes.

En toen hebben ze samen naar heel wat muziek geluisterd waarvan ik een deel zelf heb opgenomen en een deel uit tijden stamt dat den Skabouter nog niet was geboren, danwel toen hij nog in zijn broek scheet of daar net van was genezen.

Het was weer buitengewoon gezellig Arjen en ik kom binnen niet te lange tijd eens bij je kijken.

skabouter
16 maart 2010, 11:16
het genoegen was zoals altijd voor mij, Han :D Erg gezellig, prachtige muziek (ik was zeer onder de indruk van de schillen tussen jouw premix en de masterversie), en natuurlijk geweldig dat de IMF weer helemaal werkt, gelijk opgesteld gisteravond, en het is nu weer heerlijk luisteren geblazen! fijne monitortjes zijn het toch, he!

Mijn studiodeur staat altijd voor je open, en het zou leuk zijn als je eens op bezoek kwam!

Riky
16 maart 2010, 11:32
sja ik ben nu bezig met 3 projecten mixen (de metalband, de progrockband, en de funkband).
van die eerste 2 heb ik al weken een product, maar ik hoor maar niets van de bands in kwestie. Ze zouden comments opsturen, waarna ik er nog 1 keer naar ga kijken, en dan moet het af zijn. Ze schieten alleen niet op met het bericht. erg jammer, want ik wil de eindversies zo snel mogelijk op mn studiomyspace hebben, als luistervoorbeelden....

Hmm dat is raar:s Als band wil je het eindproduct vaak zo snel mogelijk hebben...

Han S
16 maart 2010, 11:38
Bizar is dat hé? Komt er op een gegeven moment een bang meisje met haar vader naar de studio en blijkt dat kind over een belachelijk groot talent te beschikken. Dus breng ik haar in contact met een jonge platenmaatschappij waar ik op dat moment veel vertrouwen in had. Zij krijgt direct een contrakt en we gaan met haar aan de slag.

De platenmaatschappij heeft een medefirmant/producer en ik krijg een contrakt waarin ik voor 50% medeproducer ben en ook meedeel in de eventuele opbrengst (heb je het over een procent of zo). We gaan de lat enorm hoog leggen en zijn bijna twee jaar bezig met haar debuutalbum, bekende muzikanten worden ingeschakeld en alles lijkt te gaan lukken.

Elke keer als een nummer helemaal is opgenomen maak ik aan het eind van de dag even een snelle mix en al die mixen bewaar ik op een DAT tape. Als alle opnamen zijn afgerond besluit de platenmaatschappij (lees producer) om in New York te gaan mixen, maar ik heb opgenomen met het idee dat ik ga mixen op mijn eigen grote geautomatiseerde mengtafel en daarom staan er ook diverse reparatiestukjes op andere sporen van de analoge tapes (we werken met 48 sporen en dus twee machines)

Achteraf blijkt dat die snuiter in New York (een bekendheid) geen automatisering heeft en alles heeft gecopieerd naar een HD recorder. En je hebt gisteren een aantal nummers gehoord van de officiele in New York gemixte CD en die hebben we vergeleken met de snelle mixen die ik maakte na een lange dag hard werken. En die klinken stukken beter, dus de conclusie kan niet anders zijn dan dat die producer daar in New York de boel heeft vernaggeld. De CD is dan ook hopeloos geflopt en haar tweede CD die hij zelf heeft opgenomen in zijn eigen studio is ook geflopt.

En zo gaat er dan een uniek talent verloren door eigenwijsheid van een groot ego. Dat is nogal frustrerend, maar ik heb er veel van geleerd en redelijk wat omzet gedraaid.

johantipker
16 maart 2010, 14:55
......met het idee dat ik ga mixen op mijn eigen grote geautomatiseerde mengtafel en daarom staan er ook diverse reparatiestukjes op andere sporen van de analoge tapes (we werken met 48 sporen en dus twee machines)




Wat is precies nou een geautomatiseerde mengtafel?
Zitten daar gemotoriseerde faders in of zo?:dontgeti:

bert k
16 maart 2010, 15:48
Dat kan, maar dat hoeft niet. Het belangrijkste is dat hij gedurende een mix alle faderbewegingen onthoudt, en alle standen van de knoppen. Zo kan je op je gemak de mix opbouwen in plaats van dat je tien handen tegelijk nodig hebt.
Heel mooi zijn die motorfaders, maar er zijn ook veel tafels waar de faders gewoon stil blijven staan. Het eigenlijke faden gebeurt dan door een VCA (Voltage Controlled Amplifier) Dat is een chippie van een paar dubbeltjes in plaats van een motorfader van tientallen euro's.

Han S
16 maart 2010, 16:37
Een gemotoriseerde fader kost meer dan een paar tientjes, ik denk wel een paar honderdjes en zeker als het een Penny & Giles is waarvan er 72 in mijn mengpaneel zitten, maar dan niet gemotoriseerd.

Ik heb Optifile Tetra automatisering en dat betekent fader en mute automatisering. Met de SMPTE code, een uit de filmindustrie afkomstige code welke op een spoor van de 24 sporenmachine staat wordt de automatisering gestuurd. Onder de mengtafel hangt een eenvoudige computer die met DOS werkt en floppies voor de mixdata op te slaan, welke je dan bij de tapes bewaart. Het programa zelf staat op een paar eproms.

Als de taperecorder draait weet de computer precies waar hij zit en als je op 3 minuten, 14 seconden en 22 frames een mute indrukt, of een fader beweegt, registreert de computer dat en doet dat voortaan klakkeloos hetzelfde. Het werkt dus ongeveer als de automatisering van Cubase en Protools etc.

Met Optifile kon elk groter mengpaneel worden uitgerust, er komt een printje onder de fader te hangen en een hele berg flatcables lopen door het mengpaneel naar de computer.

Je kunt een aantal verschillende 'modes' gebruiken zoals 'absolute', waarbij hij alles onthoudt wat je doet. Je moet dan wel die kanalen in opname zetten binnen de computer. Je hebt een 'update' mode waarbij de computer alle eerder gemaakte bewegingen volgt maar dan een paar dB harder of zachter. Je ziet op de beeldmonitor dan de faders bewegen.

En je hebt nog een 'move' mode maar die is meer voor de gevorderden. Je zet een fader of een aantal faders in opname en als je er een beweegt gaat die vanzelf in opname.

Zonder automatisering is het bijna niet mogelijk om een perfecte mix te maken, er zal altijd iets aan mankeren wat je maar voor lief neemt omdat je anders alles opnieuw moet doen. Want zo ging dat vroeger, met vier man aan het mengpaneel en alles moest in real time. Dan had je een nummer van 12 minuten en in minuut elf vergat iemand iets te doen en dus kon je weer opnieuw beginnen.

Met automatisering spoel je 10 seconden terug en doet het gewoon nog een keer maar dan goed. Je kunt eerst de drums helemaal goed doen en vervolgens de gitaren etc. Ik maak altijd eerst een ruwe mix in de automatisering en ga daarna alle rimpels er uit halen.

Toms zet je gewoon zacht en als ze worden gebruikt zet je ze gewoon harder, knapt je drumgeluid van op, als is het bij een echt goede drummer niet nodig.

Zo werkt automatisering dus en het is een zegen voor de mensheid.

NB: SMPTE kent een stuk of wat instellingen, 24 frames per seconde, 25 f/s, 29.97 f/s en 30 f/s, wat wil zeggen dat elke seconde in 30 stukjes is verdeeld.

johantipker
17 maart 2010, 22:53
Dat is dus iets waar ik normaal gesproken nooit bij stil sta; dat het analoog mixen van misschien wel 32 of 48 sporen met een grote tafel, dus echt veel handmatig schuiven en draaien betekent op de fractie van de seconde cq de goeie maat. Dat vergt een goede piloot.
Dan kun je dus bijna niet zonder automatisering.



Met de huidige Daw software zijn dit soort dingen zo makkelijk geworden.
Net zoiets als het digitaal editen, knippen en plakken ipv met een schaar en een plakbandje....
maar ja de oren willen ook wat...

gitaarhaantje
22 maart 2010, 21:16
@ skabouter..

Je hebt een PM-etje

skabouter
1 april 2010, 20:30
zoo update: het gaat erg lekker met de studio!
5 bands opgenomen, waarvan 1 voor een afsluiting van een minor op school, had er een 8,5 voor:)
Ondertussen ook al een aantal betaalde opdrachten gehad, en morgen weer een dagje recorden met een solo artiest.
Totaal nu 22 nrs opgenomen! Lekker veel mixwerk op de plank!

Nummers en meer foto`s op de myspace (www.myspace.com/tjardstudio)

skabouter
14 april 2010, 23:18
net weer opgenomen met de band Balloon! 2e sessie, en ze komen zo`n beetje wekelijks terug :) echt te gek, soort vast klant dus, ze schrijven hun nieuwe nrs direct in de studio wekelijks, en nemen ze gelijk op als concepten om beter uit te werken en niet te vergeten. ideaal!

En ik heb van de band waarmee ik opnames heb gemaakt voor mijn eindproductie voor de minor Audio Productions een heerlijke fles 15yo Glenfiddich gehad als bedankje:) NIIIIICE!

en picje van bij de bar :)
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/66/l_0584ff2e491147ed90ccf76aa1a06942.jpg

gitaarhaantje
18 april 2010, 09:46
Ziet er goed uit!!!

Toevallig is er in het dorpje waar ik woon iets vergelijkbaars opgericht!:D
Ben nu dus vrijwilliger geworden en zit ook wat meer in de studio. Bij ons hebben we een analoge en digitale studio met elke een aparte live-room. Ziet er echt top uit!

skabouter
18 april 2010, 11:56
nice dude! vertel daar eens wat over? pics? apparatuur? audio?

Kheb ondertussen nog 7 van die verfdoeken gemaakt, in leuke kleuren geverfd, en rockwool achter geplaatst. Maandag ga ik het allemaal ophangen. sws leuk voor het oog, de ruimte is leuker gevuld en gekleurd, maar het zal ook gunstig zijn voor het geluid (neem ik maar aan...)

gitaarhaantje
19 april 2010, 09:50
Hey tis zeker nice!

Het officieel een poppodium met daarin nu dus ook 2 studio's. De bedoeling is dat er bandjes kunnen opnemen en tevens word dit als oefenruimte voor de muziekschool gebruikt...

Op dit moment zijn er nog niet veel vrijwilligers die verstand van recording hebben, wel op live gebied zijn er een aantal met kennis.

Ik weet niet precies wat er staat maar wat ik o.a. gezien heb in de digitale studio ( Analoge ben ik niet mee bekend dus ken ik weinig merken)

- Imac
- Digi003
- Tascam DM 3200 ( Deze word via adat aangesloten op de 003)
- Genelec monitoren
- Rode buizenmic( Weet zo niet welk type)
- SE Electronics 2200
- SM57( 4X)
- Shure PG serie ( Voor drums)

Qua backline: Drumstel, JCM800+ Cabinet, basversterker.

De acoustic van de ruimte gaat nog aangepast worden d.m.v. basstraps enzovoort..

Uiteraard moet het nog gaan lopen maar het zit nog erg in de beginfase dus ik ben blij dat ik er achter ben gekomen!

Ik hoop dat zodra de imac er is wat meer te kunnen gaan stoeien met de apparatuur en natuurlijk opnames te maken.

Ik hou jullie op de hoogte!

skabouter
19 april 2010, 21:38
zohee, dat klinkt wel heel vet! dus daar kan je dan werken? Das wel een topkans man!
Meer info en pics svp :)

skabouter
19 april 2010, 21:39
Ik heb nog wat nieuws, een aantal absorbers gemaakt, wederom schildersdoeken met glaswol erachter. Certainly brightens up the room!

http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/133/l_f3f62a61d1974e518948b112611958b9.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Live-Room.jpg

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/143/l_f7b292d8060d42e8a3a350d47ddb8aa2.jpg

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/125/l_7f57e2aeda7d477ca355c2f8d119f89f.jpg

bert k
19 april 2010, 23:17
Ja hoor, dat zijn wel Skabouterkleurtjes. Klinkt het beter?

caliban
19 april 2010, 23:51
Welke amp is dat met die fles spa op? :)

skabouter
20 april 2010, 11:23
Ik heb het nog niet getest qua geluid...woensdag komen er mensen, das gelijk een goeie test.

Cali, de amp is een Fender Dual showman 100.

Volgende stap die ik moet doen is een alternatief op die felle TLbalken. sfeerlicht is leuker :)

skabouter
22 augustus 2010, 21:22
Zo, het gaat best aardig met mn studiotje:) nog niet heel veel opdrachten gehad, maar zo nu en dan leuke opnamedagen! Raak er wel steeds meer in thuis! inmiddels staat er een video op de myspace van wat opnames!

filmpje (www.myspace.com/tjardastudio)

Steven Otto
22 augustus 2010, 22:15
Hey
Ik heb een vraagje over die zelfgemaakte absorbers. Hoeveel was je ongeveer kwijt per stuk en zijn ze niet een beetje aan de dunne kant?

Klinkt trouwens goed wat op je site staat.

skabouter
22 augustus 2010, 23:49
Dankjewel!

die absorberpanelen waren E8,- per stuk. Het zijn schildersdoeken, geverft. Het glaswol wat erachter zit heb ik gevonden, was al gebruikt, maar nog netjes. Het is niet al te dik nee, maar de muren zijn nog bedekt met een laag houtwol.

dennis_rhcp
23 augustus 2010, 01:04
Filmpje is vet man! ziet er goed uit! (en klinkt ook goed!)

gebruik je trouwens je mengtafel alleen voor de pre amps, of mix je er ook op?

gr dennis

skabouter
23 augustus 2010, 11:48
Dankjewel man :) gewoon met moviemaker gemaakt, kwam er laatst achter dat ik die gewoon op mn pc heb:P jammer dat ik niet meer videomateriaal heb van meer bands, kon ik een compilatie maken. naja, dat komt vast nog wel later!

Ik mix eigenlijk niet over mn tafel, gebruik hem alleen voor tracking. het zou wel kunnen, de tafel heeft een inline design. maar het lijkt me niet heel handig momenteel. Soms zit ik aan 50 sporen oid, en dan kom ik tekort. ook heeft de tafel "maar" 8 subgroupen (4x stereo), terwijl ik vaak met wel 6 of meer subgroupen werk. Ik doe veel in the box nu. maar heb wel een paar losse loops voor het analoog processen van tracks en ook hele mixen kunnen analoog verwerkt worden.

skabouter
13 september 2010, 23:29
De studio loopt lekker, ik heb zo ongeveer 2 keer per week werk aan de "vaste band" (zij doen bijna een jaar lang opnames maken hier).
en verder staan er nu 4 bands in de wacht, waarvan ik er met 1 ook meerdere dagen ga werken.

Ik ben ongelovelijk blij met deze kans, zit er welliswaar nog maar net in, maar het is geweldig! Ook ben ik continu bezig met het upgraden/efficienter inrichten van de studio. De eerst volgende stap is een aparte mixer naast de drummer, zodat die zijn eigen headphone mix kan maken. :)

Han S
13 september 2010, 23:47
Arjen, je bent een held! Je geluid is ook beter geworden sinds je IMF monitoren gebruikt. :D

skabouter
14 september 2010, 16:46
dankje han! Erg leuk dat je dit verschil hoort! Ben uiteraard nog superblij met die CM2`s, super werkpaarden! moet alleen wel eerlijk toegeven dat ik deels ook als nog over Tannoy Reveals werk (thuis)! eigenlijk zou ik dit moeten omdraaien, maar voor tracking zijn juist die CM2`s zo fijn! zou een dubbel setje moeten eigenlijk, maarja, financienen....er moet nog zooooooveel bij :D

Han S
14 september 2010, 19:06
Maar met zo'n studio verdien je toch klauwen met geld? :cheerup:

skabouter
14 september 2010, 20:37
hahaha die Han :) jij misschien met je studio, maar dat zit hier wel anders ;) Als je bij de "agenda" op mn myspace kijkt kan je zien dat ik nog niet zoveel heb binnengehaald. Bovendien gaat alles wat ik verdien er weer 3dubbel uit aan nieuwe dingetjes, en ik heb ook een hoop opstartkosten gemaakt in maart. Geeft allemaal niets hoor, ik verdien er wel wat mee, maar wil gewoon ook nog veel meer in de studio. mics zit eigenlijk wel goed voorlopig, maar ik zoek vooral naar vergrote flexibiliteit. Dat betekend veeeeel draadjes, en alles bij elkaar kost dat echt een behoordelijke duit.

skabouter
26 september 2010, 20:33
Mag ik even pronken:) ooeee

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/151/l_1d0e56a3469d4b9ea4bb2beb1321346b.jpg

skabouter
27 september 2010, 12:37
En een Studio Filmpje (http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=106650137) Voor de liefhebbers!

MaximVMH
27 september 2010, 14:01
Heb jij jouw t.bone EM700's in zo'n mooi kistje gekregen? Verdorie, de mijne zaten in een witte kartonnen doos met wat schuim!

skabouter
27 september 2010, 14:22
klopt idd, ik had ze in diezelfde witte doos gekregen. Maar ik had dus een pokerset koffertje voor E2,50 van marktplaats, en daar past het hele setje netjes in :)

skabouter
10 oktober 2010, 13:40
KIJKJE IN DE STUDIO (http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=106752696)

marter544
10 oktober 2010, 15:27
Vette shit! Hoe klinken die EM700's? Doen die het een beetje als overheads?

jan jansen
10 oktober 2010, 20:16
KIJKJE IN DE STUDIO (http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=106752696)

man man daar wordt je echt depri van...die grafherrie...:dontgeti::sssh::sssh:

dennis_rhcp
11 oktober 2010, 01:41
Nou ik niet, ;)

rete vet man! lekkere gitaar sound ook!
ik blijf het een gave studio vinden!

guhlenn
11 oktober 2010, 08:57
Ach ja, ouwe mannen zijn nu eenmaal verhoogd vatbaar voor depressie ;).

Vet hoor. De zang mag nog wat aandacht wat mij betreft, is nu wat droog en dof, maar dat klinkt erg lekker.

skabouter
11 oktober 2010, 13:00
Vette shit! Hoe klinken die EM700's? Doen die het een beetje als overheads?

Nog niet eens getest :$ denk ook niet ik ze zo gebruik, mn SP C4`s blijven DE overheads. heb ze wel voor wat andere dingen getest, o.a. ride&hihat, en das niet verkeerd! voor dat geld zijn het gewoon relaxte alleskunners, die niet in de weg staan :)

En bedankt voor de reacties op het filmpje! Leuk werk, beetje video sleutelen.
De audio is eigenlijk nog niet af, mag nog wel een laatste hand aan gelegd worden. En myspaceVIDEO maakt het wel heel slecht...
Ik ben vooral erg blij met de drumsounds, met name de snare!

guhlenn
11 oktober 2010, 13:23
Ik ben vooral erg blij met de drumsounds, met name de snare!

En terecht!

skabouter
11 oktober 2010, 13:27
thnx :)

hier is er nog 1, de audio hiervan is eigenlijk nog minder bewerkt....ging nogal vlug. maar het filmpje is strakker gemonteerd:

DRUMS VIDEO (http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=106666641)

En nog een keer de
BAND VIDEO (http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&playlist=42730581&pt=1&i=1&videoid=106752696)

guhlenn
11 oktober 2010, 15:52
Een goeie drummer is het halve werk :). Wat was je mic en pre-amp selectie?

skabouter
12 oktober 2010, 00:10
eventjes uit mn hoofd:

* Kick - AKG D112 door een SPL Goldmike
* Snare - top: Senn MD421 (door SPL Goldmike). bottom: Shure SM57
* Tom hi - Shure PG56
* Tom mid - Shure PG56
* Tom lo - Shure PG56
* Tom floor - Sennheiser MD419
* hihat - Sennheiser MD419
* Ride - SM57
* Overhead L - Studio Projec C4 (cardioid)
* Overhead R - Studio Projec C4 (cardioid)

(kick/snare top dus door SPL Goldmike, de rest via Soundcraft tafel preamps)

Niet de meest voor de hand liggende opstellingen, maar stond zo klaar, was gewoon ff proberen. Voortaan gaan mn nieuwe EM700`s op hihat en ride. Ook kan ik voor die floortom mss beter een bassmic (Shure PG52) gebruiken als die niet voor een ander instrument in gebruik is. En ik wil de kick ook nog verrijken met een MD421 bij de kloppert, voor meer tick!

guhlenn
12 oktober 2010, 08:34
Meer tik? Lijkt me zat zo, maar goed. Ik heb echt enorm geoie resultaten gehad met een 441 op de floor tom, medt een beetje EQ kwamen er echt monster achtige geluiden uit, die 421 zal ook wle goed werken dan neem ik aan. Thanks, en dan toch maar eens op zoek naar zo;n D112 want die kicxk klinkt erg lekker.

skabouter
12 oktober 2010, 15:18
Die tik heb ik er redelijk in ge-EQed. Heb in het verleden wel een extra mic gebruikt voor tic, zodat je dat meteen hebt, zonder veel EQen, kan soms lekker zijn (METAL!).

421 werkt idd ook prima op floortom! Maar een bassmic ook. Liefst zou ik ook een MD441 hebben, hoor er veel goeds over! maar is een prijzig grapje...

D112 is idd erg fijn, D12 is nog fijner! Mn shure PG52 is niet zo duur en ook erg redelijk, vind hem niet veel onderdoen voor de D112. MAar als je een leuke D112 vind op marktplaats zou ik hem nemen! heb destijds maar E50,- betaald voor mijne :) goed op letten!

skabouter
13 oktober 2010, 00:29
toch maar eens op zoek naar zo;n D112 want die kicxk klinkt erg lekker.

zojuist op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/385932481)

Solidkick
13 oktober 2010, 11:12
Op een knorrende bas kan ie ook heerlijk klinken.

skabouter
13 oktober 2010, 23:40
Meet the family :)

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/123/l_54fe92a3d56742c8a3f93d6848109bdc.jpg

skabouter
16 oktober 2010, 14:40
Gister toffe band over de vloer :)
http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/133/l_ab35e1dd66904cb1b1b36f3e5a9d681f.jpg

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/140/l_32ed7f2abfe243d49dffd49785a0fbcb.jpg

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/62/l_d070f43716524029ac2073f5f5d9cba4.jpg

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/134/l_1c7217aec1854c17a2fb69dd9e4c6cef.jpg

Heb die nieuwe EM700`s op ride en hi-hat gebruikt, klinkt echt prima :) hele goeie verbetering, voor weinig geld! kan ze iedereen aanraden!

Han S
16 oktober 2010, 19:56
Lekker bezig Arjen, binnenkort koop je mijn tent er bij?

Ik zie dat je ook loopt te kutten met die MD421 clips die altijd breken. Daarom post ik even een foto voor je:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/dimarco/micclip.jpg

Je neemt een oude gebroken SM57/58 clip, een ijzerzaagje en een vijl en je maakt hem zodanig pas dat hij er zwaar in gaat en klemt. Kost niks en gaat nooit meer kapot.

Solidkick
17 oktober 2010, 00:30
Ik haak even aan bij je patserige mic pic :)

Vanavond gemaakt.
Voor op de aanstaande website.

http://img440.imageshack.us/img440/9515/micsn.jpg (http://img440.imageshack.us/i/micsn.jpg/)

MaximVMH
17 oktober 2010, 01:03
Zie ik rechts een Sennheiser MD-211n? Heb ik ook, nog een vrij lekker oldskool geluid :-)

Solidkick
17 oktober 2010, 10:45
Zie ik rechts een Sennheiser MD-211n? Heb ik ook, nog een vrij lekker oldskool geluid :-)

Oldskool? Dan is ie zeker stuk? ;)
Erg fijne micjes! Je ziet ze niet zoveel.
Kunnen zelfs als OH's een heel eind meekomen.

skabouter
17 oktober 2010, 12:41
Lekker bezig Arjen, binnenkort koop je mijn tent er bij?

Je neemt een oude gebroken SM57/58 clip, een ijzerzaagje en een vijl en je maakt hem zodanig pas dat hij er zwaar in gaat en klemt. Kost niks en gaat nooit meer kapot.
niet te binnenkort mag ik hopen he :o
en bedankt voor de tip! idd wel eens gehoord, alleen nog niet gedaan. het zit best vast geplakt nu, maar ik ga die nieuwe clipjes maar eens maken, wel beter!

Vette pic, solidkick! mooie compositie! heb je nou 3x neumann KM184?

skanky
17 oktober 2010, 13:41
Vette pic, solidkick! mooie compositie! heb je nou 3x neumann KM184?

Volgens mij 1 km184 en 2 beyer m201? Am I right?

Solidkick
17 oktober 2010, 16:06
Volgens mij 1 km184 en 2 beyer m201? Am I right?

Check!
Die km184 komt wel uit een setje.
Op de pic staat een deel van complete set mics.

Thanks Ska, viel niet mee om wat leuks te bedenken.
Het is wel een beetje artsy fartsy natuurlijk.
Die pic van jouw is veel informatiever.

skabouter
17 oktober 2010, 23:20
ik vind het erg mooi :) idd minder informatief, omdat sommige mics zo niet herkenbaar zijn.
Maar dat neemt niet weg dat het een mooi plaatje is, kunst welhaast!

Ben nu ook wel benieuwd naar het totaal, als dit nog niet eens alles is ;)

Solidkick
18 oktober 2010, 23:09
Dit is de basis set voor demowerk:
The usual dynamic suspects (SM57,SM58, MD421, M201, m88, D112, Beta52, MD441) in meervoud.
Aangevuld met minder gangbaar: MD407, MD403, MD211(3x), EV RE-15 (2x), MD412, MD408(2x), Uher m537(3x), Nakamichi CP2 (2x).
Condensator: 2x km184i (plus een paar budget dingen)
1 x AT 4033 (plus een paar budget dingen)
Tegen meerprijs aan te vullen met U87i en C414Bxls

We hebben als voordeel dat we op 15 minuten van Lobbes zitten. Dus in geval van speciale wensen kunnen we ook vrij makkelijk inhuren.
Da's echt heul prettig.:ok:

skabouter
20 oktober 2010, 15:50
vette shit man :) en handig dat je dicht bij lobbes zit! Nu pics :D

Solidkick
20 oktober 2010, 17:49
Nu pics :D

Ik heb de 1e versie van de website online gezet.
Moet nog muziek bij natuurlijk maar goed, work in progress.
check it out: www.hotwiel.nl (http://www.hotwiel.nl)

Tankman
20 oktober 2010, 23:16
Gister toffe band over de vloer :)
http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/133/l_ab35e1dd66904cb1b1b36f3e5a9d681f.jpg


Spot ik daar Flow op gitaar? Die is me nog een gig in Argus schuldig!:soinnocent:

skabouter
21 oktober 2010, 01:09
Ik heb de 1e versie van de website online gezet.
Moet nog muziek bij natuurlijk maar goed, work in progress.
check it out: www.hotwiel.nl (http://www.hotwiel.nl)

ziet er tof uit man:) wanneer ga je open? Ben je hier al lang mee bezig?
Lekkere prijzen!

Ik heb vandaag weer opgenomen met Balloon, de "huisband". Flinke vordering in weinig uur, een nummer begint erg mooi te worden! Alleen duurt hij 17 minuten :| waaat een mixwerk!

@ Tank, das idd Flow :D hehe...dan moet je hem eens mailen?

Solidkick
21 oktober 2010, 14:54
ziet er tof uit man:) wanneer ga je open? Ben je hier al lang mee bezig?
Lekkere prijzen!

Ik heb vandaag weer opgenomen met Balloon, de "huisband". Flinke vordering in weinig uur, een nummer begint erg mooi te worden! Alleen duurt hij 17 minuten :| waaat een mixwerk!


Thanks! Per 2011 officieel open. Nu al een beetje officieus :soinnocent:
Het is uitgegroeid vanuit 2 thuisstudio's en een gezamenlijke band.
In 2003 deze ruimte betrokken en langzaam gemaakt tot wat het nu is.

Prijs is bewust laag gehouden. Op basis van gear en ruimte zouden we misschien hoger in kunnen steken maar dat is voorlopig niet nodig.
Vette sound voor weinig is ons motto ;)

17 minuten? Jeeez, da's bijna een boek schrijven :D
Zijn dat die gasten waar je ook die monitoring voor aanlegt?

skabouter
21 oktober 2010, 15:20
nice man :) Ik wens je erg veel succes met de studio!

en idd, Balloon is de "huisband" voor wie ik dat systeem aanleg. Zij oefenen/recorden zo`n 2x per week in de studio. Heb een heeeleboel werk aan ze, duurt nog wel een jaar! Ze steken enorm veel tijd en zorgvuldigheid in hun opnames, moet echt top worden!

Ben daar superblij mee, het is niet alleen veel werk/geld, het is ook een onwijs goeie band, goeie muzikanten, en toffe peren! Ik leer er enorm veel van.

zie www.myspace.com/balloonholland en www.balloonmusic.nl voor hun muziek! Heerlijke riffs, spacy sounds, goeie zanger en vage ritmische structuren. Die muziek heeft echt alles in huis!

gershwin5150
21 oktober 2010, 16:54
Hey ska, gaaf om te lezen dat je studio zo lekker gaat! Deafening en Balloon zijn idd gave bands en toffe gasten ;-)
Ben ook nog eens bezig geweest om een studio in het muziekcentrum te beginnen, helaas toen niet doorgegaan en inmiddels hebben we ook een leuke studio/oefenruimte met de band gebouwd.
Dus ik volg je topic met belangstelling want we komen een hoop dezelfde problemen tegen ;-)
Succes! En als ik weer eens binnenloop in het muziekcentrum kom ik zeker ff een kijkje nemen!!

guhlenn
21 oktober 2010, 17:39
vette band arjan, net je myspace gecheckt, maaruh:

'Whether you're dyed in the wool metalheads or not, there's something in our tunes for everyone to enjoy!'

Dyed in the wool? Kom nou. That is charcoal-english!

skabouter
21 oktober 2010, 20:12
Hey ska, gaaf om te lezen dat je studio zo lekker gaat! Deafening en Balloon zijn idd gave bands en toffe gasten ;-)
Ben ook nog eens bezig geweest om een studio in het muziekcentrum te beginnen, helaas toen niet doorgegaan en inmiddels hebben we ook een leuke studio/oefenruimte met de band gebouwd.
Dus ik volg je topic met belangstelling want we komen een hoop dezelfde problemen tegen ;-)
Succes! En als ik weer eens binnenloop in het muziekcentrum kom ik zeker ff een kijkje nemen!!

danku:) idd leuke bands! en je bent altijd welkom om eens te komen kijken of over problemen te filosoferen! In welke band zit je? en welke studio/oefenruimte heb je nu dan? in alkmaar? waar?


vette band arjan, net je myspace gecheckt, maaruh:

'Whether you're dyed in the wool metalheads or not, there's something in our tunes for everyone to enjoy!'

Dyed in the wool? Kom nou. That is charcoal-english!

Hehe, die tekst heb ik niet gemaakt, maar de zanger van de metalband, ik snap hem niet eens.... hou me nie zo bezig met die "coole image pooha", gewoon riffs pompen, that`s it.

gershwin5150
21 oktober 2010, 21:52
danku:) idd leuke bands! en je bent altijd welkom om eens te komen kijken of over problemen te filosoferen! In welke band zit je? en welke studio/oefenruimte heb je nu dan? in alkmaar? waar?





Ey lijkt me gaaf! Kom zeker ff checken als ik er ben!
Speel nu in MindBeacon en we hebben zelf een ruimte gehuurd omgebouwd tot oefenruimte met studio. We zijn nu met de band een demo aan het opnemen en ondertussen nog wat probleempjes aan het oplossen.
Ik zal wel eens een fotootje maken en posten ;-)

Solidkick
21 oktober 2010, 21:57
nice man :) Ik wens je erg veel succes met de studio!


Thanks, jij ook.
Zodra de deuren echt open gaan post ik een draadje.

Heb je geen slechte aan, die huisband! :ok:

skabouter
21 oktober 2010, 23:31
zeer interessante backline btw:) mooi!

Basileia
22 oktober 2010, 00:02
Wauw! Wat een gave huisband! Echt exact mijn stijl. Ik ga hun album meteen even downloaden (legaal) in de iTunes store.Sponsor ik gelijk indirect je studio weer.

skabouter
22 oktober 2010, 00:16
Tof dat je het zo leuk vind :) Ik heb hun album ook, erg mooi! Die is opgenomen en gemixt door Theo de jong! Ik zal het ze doorgeven, vinden ze vast leuk om te horen!

skabouter
25 oktober 2010, 01:08
Damn, toch weer een probleem in de studio... De tweeter van de linker monitor is kaduuk.
moet maar zo snel mogelijk mn Tannoys verhuizen, maar das veel minder relaxt.

Han S
25 oktober 2010, 10:49
Jij hebt wel pech Arjen, ik heb die tweeters nooit kapot. Welke versterker heb je er achter hangen? Het rendement van IMF speakers is vrij laag dus als je hard gaat heb je echt vermogen nodig. Een clippende versterker sloopt je tweeters binnen no time. Ik heb er ergens nog wel een paar liggen, Audax tweeters zijn het, maar je moet ze niet blijven slopen want dat is een dure hobby. :D

skabouter
25 oktober 2010, 13:14
zeker pech:(

Als versterker gebruik ik een t.amp S-100, DEZE (http://www.thomann.de/nl/tamp_s100.htm)

zelf heb ik het idee dat we niet heel hard gaan, het is een kleine control room, dus ook niet nodig. volgens mij is het nooit harder gegaan dan de versterker op 12u (bij minder dan 0dB op de main-outfader van de mixer). Zou het kunnen liggen aan plops van bijv phantompower? Enkele keer gebeurde het toch dat ik per ongeluk heb ingeschakeld met de speakers aan.

De tweeter geeft momenteel "distortion". Ik neem aan dat ie dus opgeblazen is. Han, moeten er dan 2 nieuwe tweeters in denk je van hetzelfde type?

guhlenn
25 oktober 2010, 17:21
HEb het zelfde gehad. Een nieuwe tweeter vind je op marktplaats, of bij Han :), je hoeft maar eentje te vervangen (een matched set is denk ik niet meer te verkrijgen).

Han S
25 oktober 2010, 17:48
Arjen, die versterker ken ik niet en het zegt me niks. Ik gebruik Harman Kardon versterkers en heb nooit problemen terwijl het af en toe behoorlijk hard gaat.

Ik lees op audio forums over versterkers als bijvoorbeeld de Bose PA versterker, hoog vermogen maar zo dom ontworpen dat een kant van de spanning kan wegvallen en dan geeft hij 80 volt gelijkstroom op de speaker. Die gaat per direct in rook op.

Een versterker kan best een hoog vermogen leveren, maar dat zegt mij verder geen reet over wat hij met een speaker gaat doen. Een dikke goed ontworpen versterker sloopt je speaker minder snel dan een te kleine amp.

Ik heb nooit veel vertrouwen in goedkope zooi, zo had ik een Behringer koptelefoonversterker van iemand gekregen die binnen no time zes dure koptelefoons aan flarden blies. Tot ik op Harmony Central las dat meer mensen dat hadden. Als je hem wil hebben mag je hem meenemen, maar koop dan wel koptelefoons bij de Action van 69 cent per stuk.

Een plop zal toch niet zomaar een tweeter wegblazen lijkt me, tweeters sneuvelen door gelijkstroomcomponenten van clippende versterkers.

skabouter
1 november 2010, 13:23
hmm, dan moet ik idd maar eens op zoek naar een betere amp!! Gaat wel goedkomen denk ik.
Voorlopig valt er wel te werken, heb speakers verwisseld. Maar nieuwe tweeter moet nog wel gebeuren, zal marktplaats in de gaten houden!

Btw, nieuw filmpje gemaakt van een band die hier laatst was! DEAFENING, erg leuke gasten, was heel gezellig! zie hier:
FILMPJE (http://www.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoId=106945859)

en zie het eind ;)

Solidkick
1 november 2010, 17:27
Informatief filmpje.
Geeft een goed beeld van de studio en hoe een sessie in zijn werk gaat/kan gaan.
had je al die nieuwe menpanelen zeker op de gang staan ofzo? :D

skabouter
7 november 2010, 15:04
Ik heb net een setje IMF Super Compacts opgehaald in Leiden:) Doen het prima, klinkt ook nice op het eerste gezicht, ga ze zo aansluiten in de studio!
Dan ben ik in ieder geval even van dat tweeter probleem af!

Erik van der Maat
14 december 2010, 22:27
Zo zit je te zoeken naar een drumtrack en zo vind je een studio in het muziekcentrum waar je al ruim tien jaar oefent!

Dat hadden ze achter de bar ook wel eens mogen vertellen....

Mocht ik je eens op de donderdagavond tegen komen dan spreek ik je wel aan.

In ieder geval veel succes!

skabouter
17 februari 2011, 12:12
zo ben al een tijd niet op het forum geweest, had 2maanden geen internet door verhuizing en wat problemen.

het opnemen is gewoon doorgegaan, aantal bandjes over de vloer gehad!

Ik wil jullie graag "Vélo Volé" voorstellen, een heel leuk bandje uit a`dam, met nogal maatschappelijke teksten. zag ze een keer in een theather, en had ze uitgenodigd voor een opname, want ik vond het nummer erg aanspreken!

Het is gefilmd, een leuke live-sessie in de studio! ZIE HIER HET FILMPJE (http://www.youtube.com/watch?v=htCELDubz5s)

Ik wil geen politieke discussie uitlokken hier overigens :)

Han S
17 februari 2011, 12:41
Leuk gedaan Arjen, goed bezig en het klinkt ook prima hier.

skabouter
17 februari 2011, 13:43
thnx :) Zelf vind ik dat dit wel beter had moeten worden... eigenlijk heb ik wat verkeerde keuzes gemaakt in het opname proces, had meer uit moeten pakken, dan was het ook beter geweest... enfin, leerpuntje!

Een liveband is toch anders opnemen, dan wanneer het in delen gaat of met overdubs.

Krijg volgende week een rockabilly-band die live wil spelen:) Incl contrabas! Dat wordt weer een toffe uitdaging!

skabouter
8 maart 2011, 17:25
Ha echt leuk de laatste tijd! eerst een zanger/pianist gehad die 17 nrs in een dag heeft opgenomen, prachtige liederen, ik zat ontroerd in de controlroom mee te genieten. hij komt later terug voor nog 6 nrs en het totaal komt dan op 2 album CD`s :) TOF!

Daarna had ik een puike rockabilly band over de vloer, 7 nrs ingespeeld, veel feeling en heerlijk gitaarwerk! En een heuse contrabass, dat was ook erg gaaf!
http://a1.l3-images.myspacecdn.com/images02/151/88cae8bb0f2a4c9ea98b1c958e4f4d18/l.jpg

Man wat klonk die 52`er lekker door een Hot Rod Deluxe
http://a1.l3-images.myspacecdn.com/images02/126/71f8b9584fc84f77a6b80a5b4da6366c/l.jpg

En dit weekend zat ik 20 uur in de studio met een keiharde hardcore/metalband! Was zelf helemaal op aan het eind van de 2 dagen. Ze komen nog een keer terug voor de zangopnames, en dan komt het direct op een EP die gereleased wordt.

Studio = cool!

skabouter
3 april 2011, 14:19
Audio van de rockabillyband op www.myspace.com/tjardastudio, bovenste in de playlist