PDA

View Full Version : Hulp nodig: Boost / Overdrive pedaal



Rik van der Meulen
11 januari 2010, 15:52
Dag gitaristen,

Ik zit met het volgende probleem;
Ik heb een pedaal nodig waarmee ik wat extra volume krijg en die een lekkere overdrive geeft.

Ik speel met een PRS SE EG over een Marshall avt 50x,
deze geeft een lekkere distortion, maar ik wil wat veelzijdigere klanken kunnen maken.

Nu heb ik al wat pedalen geprobeerd,
zoals OCD van fullltone, maar dat ligt totaal niet in mn prijsklasse.

Mijn prijsklasse ligt rond de 100 - 150 eurie.
Welk pedaal zouden jullie mij aanraden?!

Alvast vriendelijk bedankt!

Rik :speed:

rocker_71
11 januari 2010, 15:59
Via ebay betaal je +/- 125 euro voor de OCD, dus dan binnen je budget. ;)

ellisvertellis
11 januari 2010, 16:03
Als je de OCD goed vond, dan kan je die gewoon kopen hoor met dat budget, tweedehands weliswaar. Of wil je per sé een nieuwe?

Verder zijn er zo veel drivepedalen die allemaal een eigen klank geven, dus je zal iets meer willen specifiëren. Zware drive, lichte, midboost, fuzz,...

Als je je sound nog echt wil zoeken kan je zo'n multieffect zoals de Line6 DM4 wel tweedehands vinden. Die heeft zowat alle bekende sounds in zich en dan ben je wel weer effe gesteld voor een tijdje. :ok:

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Effecten/23084311/Line_6_DM_4.html

Rik van der Meulen
11 januari 2010, 16:09
bedankt voor de snelle reacties.

Ik ken de DM4 wel, maar dat is mij allemaal wat te lastig.
Ik heb lieven een stompbox die je aantrapt en meteen hebt wat je wil..

Ik zoek een beetje een mid-bass sound,
maar het moet ook lekker bluesy klinken.
Beetje die grenzen. En moet vooral ook als booster kunnen werken.

Wat vinden jullie van de MXR pedalen, zoals de 'distortion +' en GT Overdrive?

ellisvertellis
11 januari 2010, 16:29
Blues driver van Boss misschien? BD2...

HaroldA
11 januari 2010, 16:37
Blues driver van Boss misschien? BD2...

Die is IMHO alleen maar geschikt voor blues... Voor de rest is het maar een plat pedaaltje.

Digitech Bad Monkey? Hardwire CM-2? MI Audio Blues Pro?

Mitch
11 januari 2010, 16:45
Ik heb in een grijs verleden een AVT50 gehad. Een pedaal dat daar verrassend goed mee samenwerkte was de Carl Martin Hot Drive 'n Boost. Kun je tweedehands voor een redelijke prijs scoren en herbergt zowel een drive (met zo nodig extra volume) als een pure clean boost. Heeft wel een netsnoer en geen 9V aanlsuiting, maar verder een absolute aanrader met deze amp.

the sure thing
11 januari 2010, 16:54
Koop in elke gevel NOOIT deze MXR:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/mxrboost.jpg

Simonvanwijk
11 januari 2010, 17:21
Koop in elke gevel NOOIT deze MXR:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/mxrboost.jpg

waarom niet?


Je kunt ook de Fulltone Fulldrive 2 kopen, tweedehands wel in jouw budget te vinden. Overdrive en boost, hoppa!

Marshallover
11 januari 2010, 17:41
waarom niet?



Draak van een overdrive! Teveel mids, geen transparantie en gewoon een waardeloze drive-sound.

Renin
11 januari 2010, 18:28
Koop in elke gevel NOOIT deze MXR:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/mxrboost.jpg

+1

(wat was dat een boutding zeg, gelukkig kunnen verkopen aan iemand die Koch ook helemaal te gek vond :seriousf:)

DeiDRagonas
11 januari 2010, 18:39
Even nuanceren..

Ik snap wat jullie bedoelen.. Ik heb die MXR ook. En inderdaad, dat is een heel (HEEEL!) lastig pedaal! Op heel veel amps klinkt ie sowieso zwaar kut. Heel schel, korrelig en fissig. Na overgestapt te zijn op Fender amps (hotrod serie), en na heel veel tweaken (de pots zijn supergevoelig!), krijg ik er eindelijk een goed geluid uit. Daar komt nog bij dat eigenlijk alleen standje 1 a 2 en volledig volle bak een lekker geluid geven... Alles daartussen is korrelige-fizz-crunch-poep.

Daarentegen is de boost die erin zit de beste die ik ooit gehoord heb, alleen daarvoor al het kopen waard. Echter, die is ook los te koop! Ik zou dus ook concluderen: koop dit pedaal NIET, behalve als je heel goed weet wat je doet..

Ik zou btw ook niet voor boetiekmerken gaan... Je betaald teveel voor wat je krijgt en als er iets stuk gaat is het altijd lastig om ergens om de hoek een vervanger te vinden. Ik doe bijna alles met slechts een combi van TS-9 en DS-1. Als er dan iets doorbrand ren ik naar de eerste de beste gitaarboer en haal voor circa 100 a 150 eu ff nwe spulletjes. Flexibiliteit en veelzijdigheid voor alles! (Nja, alles...)

D.

ellisvertellis
11 januari 2010, 18:56
Ik doe bijna alles met slechts een combi van TS-9 en DS-1.
D.

Mag ik effe offtopic vragen wat je settings zijn dan? Ben zeer benieuwd aangezien ik die combi ook heb en er niet in slaag iets leuks mee te doen op mn Fender...

DeiDRagonas
11 januari 2010, 19:25
Mag ik effe offtopic vragen wat je settings zijn dan? Ben zeer benieuwd aangezien ik die combi ook heb en er niet in slaag iets leuks mee te doen op mn Fender...

Heb ff een reactie geplaatst in het "post je pedalboard" topic, pagina 923.. Ik speel meestal met een Gibson Les Paul standard of Ibanez S-serie. Humbuckers dus. Maar ook met mn Fender strat krijg ik echt een heel mooi geluid, no problem. En dan zit er zelfs een Noise Supressor van Boss tussen ook nog (puristen "bah bah..")!

Grt D.!

Rik van der Meulen
11 januari 2010, 21:52
Weer on-topic

Bedankt voor de reacties!

De Carl Martin Hot Drive 'n Boost lijkt mij wel wat!
Ook zal ook wel eens gaan luisteren naar die MXR.

Binnenkort jullie suggesties uitproberen over mijn amp bij de muziekwinkel.
Ideeën zijn altijd welkom! :)

bedankt voor jullie hulp!

roger
11 januari 2010, 22:08
zoals OCD van fullltone, maar dat ligt totaal niet in mn prijsklasse

Ik heb vorig jaar een OCD (versie 4) gebouw met onderdelen uit de Newtone-shop, ongeveer 30 euro aan onderdelen, een paar avonden solderen en knutselen en ben zeer tevreden over het resultaat! :mmmm:

Grtz Roger

ellisvertellis
12 januari 2010, 21:01
Heb ff een reactie geplaatst in het "post je pedalboard" topic, pagina 923.. Ik speel meestal met een Gibson Les Paul standard of Ibanez S-serie. Humbuckers dus. Maar ook met mn Fender strat krijg ik echt een heel mooi geluid, no problem. En dan zit er zelfs een Noise Supressor van Boss tussen ook nog (puristen "bah bah..")!

Grt D.!


Hey bedankt kerel! Daar heb ik iets aan. Ik heb idd ook een Deville, maar de 4x10"versie. Zelf speel ik nog maar net met humbuckers (er komt een topic over aan :)), normaal met sc tele en strat. Ik weet nooit goed welk pedaal ik moet gebruiken om te boosten en welk om de crunch te geven :chicken:. Het zal wel gewoon smaak zijn?

Mitch
12 januari 2010, 21:14
De Carl Martin Hot Drive 'n Boost lijkt mij wel wat!
Ook zal ook wel eens gaan luisteren naar die MXR.
Die CM is in ieder geval makkelijk in de omgang én hij klinkt echt goed op een AVT50 kan ik uit ervaring zeggen. Die MXR: ik sluit me aan bij DeiDrago, het ding klinkt over het grootste deel vn zijn bereik erg schel en fizzy. Maar goed, misschien is dat op een AVT50 wel totaal anders. Het cleane kanaal is vrij donker gevoiced kan ik me herinneren en sowieso reageert een transistorversterker heel anders op een overdrive dan een buizenversterker.

Rik van der Meulen
13 januari 2010, 16:35
Ik heb de Carl Martin gekocht via Marktplaats!
Ik geef binnenkort nog reactie wat ik ervan vind!

Bedankt voor jullie hulp!

vinni
13 januari 2010, 23:18
Dr staat volgens mij een Danelectro Transparent Overdrive te koop voor
ca Eur 40.


Vergis je niet.....ze zijn goedgkoop maar erg goed.
Ook de andere overdrives in de Coolcat serie zijn zondermeer goed.
Maar ja...ook een beetje kwestie van smaak.

Groet,
Vinni

DeiDRagonas
14 januari 2010, 02:04
Dr staat volgens mij een Danelectro Transparent Overdrive te koop voor
ca Eur 40.


Vergis je niet.....ze zijn goedgkoop maar erg goed.
Ook de andere overdrives in de Coolcat serie zijn zondermeer goed.
Maar ja...ook een beetje kwestie van smaak.

Groet,
Vinni



Dus..........

:lp:

HaroldA
14 januari 2010, 10:05
Dr staat volgens mij een Danelectro Transparent Overdrive te koop voor ca Eur 40.

En een Fulltone Full Drive 2 mosfet voor 75,- :sssh:

Rik van der Meulen
16 januari 2010, 12:06
Beste mensen,

Ik heb het pedaal gister binnen gekregen,
en vandaag kon ik pas beginnen met experimenteren omdat iedereen al op bed lag..

Dus, ik maak de doos open en daar komt een prachtige Carl Martin uit.

Hij klinkt erg goed, alleen moet je de wave wel veel naar rechts zetten, anders klinkt 'ie snel te bassig.. En ik ben er ook achter gekomen waarom je dit pedaal niet in de effectloop moet zetten, jeumig wat bagger. Tussen de gitaar en Amp klinkt 'ie geweldig! Vanavond meteen optreden, dus mooi live uitproberen ;)

Bedankt voor jullie hulp van de goede aankoop!

Rik

Pepe
16 januari 2010, 12:31
Dr staat volgens mij een Danelectro Transparent Overdrive te koop voor
ca Eur 40.
Vergis je niet.....ze zijn goedgkoop maar erg goed.

Ja, copycat van de Timmy zo schijnt. Eigenlijk waardeloos als een grote company een circuit van een kleine bouwer jat maar als je goedkope pots en een cheesy design voor lief neemt spaart het den consument een hoop wachten en pecunia's uit natuurlijk.

Fuhgawz
16 januari 2010, 13:04
De originele Timmy is nieuw helemaal niet duur hoor. 129 dollar (http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=354097210&blogId=443214939), oftewel net iets meer dan 89 euro. Dat is dezelfde prijs als een Boss OD3 of BD2 bij Thomann. Het komt door de wachttijd dat ze tweedehands voor belachelijke bedragen gaan. Paul C (de bouwer) wil ook absoluut niet vergeleken worden met 'boutique' bouwers omdat hij vindt dat hij niet in dat straatje past.

Gearmanndude heeft een vergelijking geplaatst (LP (http://www.youtube.com/watch?v=hHXOxnzmNkM) / Tele (http://www.youtube.com/watch?v=Ma6HjVb3doM)) en ze klinken toch niet 100% hetzelfde. Daarbij is de bouwkwaliteit van de echte Timmy natuurlijk beter. Als je dat tenminste belangrijk vindt.

Rik, veel plezier met je Carl Martin!! ;)

Pepe
16 januari 2010, 13:08
Ja, bijna hetzelfde, 2x zo goedkoop en goedkopere onderdelen.. wat ik zeg. Maar het is niet erg, copieren, zo werkt vooruitgang. Maar je zou verwachten van een grote firma dat ze een goeie eigen R&D er op na houden.

Fuhgawz
16 januari 2010, 13:58
Indeedio! Nou, ik heb ergens gelezen (volgens mij op TGP) dat Danelectro naast de bouw ook de 'R&D' voor deze pedalenreeks had uitbesteed naar China en dat ze in eerste instantie zelf niet eens wisten dat ze een Timmy clone verkochten. Toen ze erachter kwamen hebben ze de 'oude' versie vervangen door een nieuwe. Inderdaad jammer dat zo'n grote firma geen goede eigen R&D afdeling heeft om dit soort dingen te ontwikkelen, maar aan de andere kant is dat ook een reden waarom ze zo cheap zijn.

Of deze vorm van kopieren ook vooruitgang bevordert betwijfel ik, maar dat is een andere discussie.

Mitch
16 januari 2010, 14:17
Beste mensen,

Ik heb het pedaal gister binnen gekregen,
en vandaag kon ik pas beginnen met experimenteren omdat iedereen al op bed lag..

Dus, ik maak de doos open en daar komt een prachtige Carl Martin uit.

Hij klinkt erg goed, alleen moet je de wave wel veel naar rechts zetten, anders klinkt 'ie snel te bassig.. En ik ben er ook achter gekomen waarom je dit pedaal niet in de effectloop moet zetten, jeumig wat bagger. Tussen de gitaar en Amp klinkt 'ie geweldig! Vanavond meteen optreden, dus mooi live uitproberen ;)

Bedankt voor jullie hulp van de goede aankoop!

Rik
Cool, gefeliciteerd! Die wave knop (tone) moet inderdaad redelijk ver open ja, maar goed, hij klinkt prima en da's het belangrijkste.