PDA

View Full Version : live opnames inkorten en bewerken



harrie-beton
11 januari 2010, 11:15
Dit is geen vraag maar een oplossing. Ik post dit zodat het in de zoekmachine bewaard blijft.

Sinds ik digitaal opneem is het vaak voorgekomen dat ik live opnames heb. Dat zijn vaak 16 losse wav sporen van meer dan 40 minuten - dat is een hoop megabyte hoor. Als je hier mee gaat mixen of je wilt dit in een ander systeem overzetten wil je meestal ieder liedje inkorten als losse wav sporen. Ik heb lang gezocht maar dit is een oplossing die werkt.

Ik mix alles in AA. Misschien zijn er programma's (cubase reaper enzo) die dit kunnen, daar ben ik wel benieuwd naar natuurlijk.

Live opnames zijn niet altijd even best. Ten eerste heb je een selectie gemaakt van de liedjes die je gaat mixen. In het voorbeeld gaan we liedje 2 exporteren.

1. Zoek in een Adobe Audition de tijden op waarop de pauzes tussen de live nummers zit. Je kunt het meestal wel goed zien. Net na het applaus maak ik de "knip". Deze tijd is in minuten, seconden en milliseconden.
BV liedje 2 begint 5:12.755 en einde 8:23.898
2. Adobe audition heeft een macro recording functie. Deze gaan we gebruiken. Je live project bestaat uit een flink aantal sporen. Open het eerste spoor in de EDIT VIEW.
3. Nadat het spoor open is zet je in Adobe Audition de macro recording functie aan.
4. Selecteer alle muziek na het einde van liedje 2 dus 8:23.898 tot einde. Je kunt deze getallen intypen of knippen en plakken zelfs.
5. Delete de selectie.
6. Selecteer het begin (0000) tot aan het begin van liedje 2.
7. Delete de selectie.
8. Stop de macrorecording. Bewaar deze macro als "inkorten liedje 2".
9. Sluit alle open wav bestanden en klik in de EDIT VIEW op "file - batch". Kies alle sporen als input files (in mijn voorbeeld 16) en klik op RUN SCRIPT.
10. Kies als script "LIEDJE 2", dit is je net gemaakte macro. Kies een lokatie waar de nieuwe ingekorte wav bestanden moeten komen te staan.
11. RUN
12 controleer de nieuwe wav bestanden! Als het goed is zijn dit alleen de 16 wav bestanden met alleen het gekozen liedje erop.

Herhaal dit eventueel met meerdere liedjes.

Als je heel handig bent dan wijzig je het script bestand in notepad/kladblok zelf. Dat gaat sneller maar je moet wel de tijden omrekenen want het script rekent in samples en niet in tijd. AA kan ook in samples de tijd weergeven, dat is makkelijker denk ik.

Harrie Beton