PDA

View Full Version : Mono/stereo schakeling bij 2x12" box



tilma800
10 januari 2010, 23:48
Ik heb een 2x12" luidsprekerbox met 2 stuks 8 Ohm luidsprekers die serieel geschakeld zijn en dus in totaal 16 Ohm is. Deze gebruik ik nu met een mono buizenversterker op de 16 Ohm aansluiting. Hierdoor wordt de box aangestuurd door de complete secundaire wikkeling van de uitgangstransformator.

Binnenkort koop ik echter ook een stereo buizenversterker en wil ik de box ook hiervoor gaan gebruiken. Wat zou een goede schakeling zijn waardoor ik de box of stereo 2x8 Ohm, of mono 1x16 Ohm kan gebruiken?
Momenteel gebruik ik Speakon aansluitingen op de versterker en box, maar de nieuwe versterker heeft jack uitgangen. Ik heb wel een grote voorkeur voor Speakon (of zo'n combi-stekker), dus gebruik maken van schakelaars in de chassisdelen zelf wordt dan lastig.

Schema's van speakers die bij mono parallel zijn geschakeld kan ik wel vinden, maar serieel heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand een simpel idee?

nico verduin
11 januari 2010, 07:39
Ik heb een 2x12" luidsprekerbox met 2 stuks 8 Ohm luidsprekers die serieel geschakeld zijn en dus in totaal 16 Ohm is. Deze gebruik ik nu met een mono buizenversterker op de 16 Ohm aansluiting. Hierdoor wordt de box aangestuurd door de complete secundaire wikkeling van de uitgangstransformator.

Binnenkort koop ik echter ook een stereo buizenversterker en wil ik de box ook hiervoor gaan gebruiken. Wat zou een goede schakeling zijn waardoor ik de box of stereo 2x8 Ohm, of mono 1x16 Ohm kan gebruiken?
Momenteel gebruik ik Speakon aansluitingen op de versterker en box, maar de nieuwe versterker heeft jack uitgangen. Ik heb wel een grote voorkeur voor Speakon (of zo'n combi-stekker), dus gebruik maken van schakelaars in de chassisdelen zelf wordt dan lastig.

Schema's van speakers die bij mono parallel zijn geschakeld kan ik wel vinden, maar serieel heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand een simpel idee?
Ik weet eigenlijk niet of je Speakon hebt die schakelen? Anders zul je met switches oid moeten werken. Als je wel met jacks wilt werken is dit mogelijk wat:
http://www.verelec.com/catalog/images/Wiring speakers Stereo-serial-parallel.jpg

Il_Falco
11 januari 2010, 17:36
Ik weet eigenlijk niet of je Speakon hebt die schakelen? Anders zul je met switches oid moeten werken. Als je wel met jacks wilt werken is dit mogelijk wat:
http://www.verelec.com/catalog/images/Wiring speakers Stereo-serial-parallel.jpg

kan je daar wat uitleg bij geven? ik bedoel wat je juist bedoeld met serie en parallel. en hoe zit het dan met de ohm's? Kan je met deze schakeling een andere cab erop aansluiten?

Edit: als je bv hem stereo aansluit gebruik je de links en de rechts.
Maar als je hem wil doorlussen naar een andere cab, gebruik je dan amp-->links en Serie-->Cab#2???

nico verduin
11 januari 2010, 17:49
Dit heeft niets te maken met doorlussen. Afhankelijke van welke jack je gebruikt staan de speakers in stereo (elke speaker zijn eigen impedantie), in serie (beide impedanties optellen), parallel (impedantie is 1 / (1/R1 +1/R2))

Dus:
Plug je in de middenste jack, staan ze in serie
Plug je in de rechter jack staan ze parallel
Plug je in links en rechts, dan heb je stereo.

tilma800
12 januari 2010, 19:21
Mooi schema, dit is precies de 'simpelheid' die ik zoek. Alleen jammer dat je dan toch met jack-pluggen zit i.p.v. Speakon.

nico verduin
12 januari 2010, 21:27
Mocht je boxen willen doorlussen, dan zou je een kastje kunnen maken en op de speaker aansluitingen Speakon's gebruiken. Heb je een kastje waar je dan boxen serieel, parallel en in stereo kan gebruiken.

Il_Falco
13 januari 2010, 10:55
@ nico: kan je op dat schema nog iets maken om door te lussen naar een tweede 2x12? of word het dan te moeilijk?
Of zou je dan beter op je tweede cab een doorlussysteem maken?

nico verduin
13 januari 2010, 20:32
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt....
parallel/serie/stereo voor 2 boxen of in een box?

Il_Falco
14 januari 2010, 10:30
wel, stel dat je twee 2x12 hebt en je wil ze overal kunnen op aansluiten door middel van serie en parallell.

de eerste cab:

Serie: 8+8=16 , 16 ohm van je amp
Stereo: 8 ohm van je amp
Parallell: 1/8+1/8=1/4, 4 ohm van je amp.

Zo kan je alles schakelen. maar stel dat je telkens een uitgang naar een tweede cab wil voorzien: dat je als je je eerste cab in serie plaatst, je die doorlust naar cab 2 zodat je:

Amp ----16 ohm ---- Cab1 (serie) -------- cab2

hetzelfde met stereo:

amp ------- 8 ohm ----- cab 1
-------8 ohm ----- cab 2

en parallell:

amp ------- 4 ohm ------cab 1 --------- cab 2

Zodat je dus beide cabs kan aansluiten op gelijk welke amp met uitgang 4/8/16 ohm.

nico verduin
14 januari 2010, 14:10
Dan zou je voor het goede:
Elke cab moeten voorzien van de gegeven schakeling.
Een aparte kast maken waar de schakeling ook nog eens in zit.

Je kan dan:

Elke kast: Parallel/serieel en stereo zetten
De kasten: Parallel/serieel en stereo zetten.

Alleen die Speakons kun je vergeten.....

Il_Falco
14 januari 2010, 17:19
...
Een aparte kast maken waar de schakeling ook nog eens in zit.

...

Wat bedoel je? een kast met welke schakeling in?

nico verduin
14 januari 2010, 19:58
Wat bedoel je? een kast met welke schakeling in?
Wat ik al eerder vertelde. Als je de speakers in het laaste plaatje vervangt voor jacks en dat plaats je in een kastje, dan kun je wat je in een box uithaalt, nu uithalen met 2 boxen....

tilma800
14 januari 2010, 20:08
Ik sluit de luidsprekers in de 2x12" box nu elk maar apart aan en maak wel een seriele Y-kabel voor m'n top en 2 losse kabels voor de nieuwe stereo rack-versterker.