PDA

View Full Version : Wat beginnersvraagjes



Ytr
10 januari 2010, 22:01
Ik heb sinds gisteren een Squier Classic Vibe 50's Strat en een Vox VT15 Valvetronix. Ik kan er wel op spelen maar ik weet nog niet precies hoe alles wertk. Hier dus een paar vraagjes:

Wat kan je met de twee 'TONE' knoppen op de gitaar? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Hoe werken de knoppen [TREBLE], [MIDDLE] en [BASS] op de versterker? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Ik zou graag wat uitleg krijgen over de effecten. Wat is Delay, Tape echo, Chorus, Comp, Octave, Flanger, Phaser, Rotary, Tremolo en pitch? En voor mensen met ervaring met deze versterker: Je kan de effecten ook nog instellen, wat precies? En wat kan je allemaal met deze effecten?
Hoe werkt Noise Reduction?
Wat houdt reverb in?
Wat is GAIN precies?


Mischien een beetje veel vragen, maar ik wil 't zo graag weten!:ok:

Gearjunkie
10 januari 2010, 22:03
Ik heb sinds gisteren een Squier Classic Vibe 50's Strat en een Vox VT15 Valvetronix. Ik kan er wel op spelen maar ik weet nog niet precies hoe alles wertk. Hier dus een paar vraagjes:

Wat kan je met de twee 'TONE' knoppen op de gitaar? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Hoe werken de knoppen [TREBLE], [MIDDLE] en [BASS] op de versterker? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Ik zou graag wat uitleg krijgen over de effecten. Wat is Delay, Tape echo, Chorus, Comp, Octave, Flanger, Phaser, Rotary, Tremolo en pitch? En voor mensen met ervaring met deze versterker: Je kan de effecten ook nog instellen, wat precies? En wat kan je allemaal met deze effecten?
Hoe werkt Noise Reduction?
Wat houdt reverb in?
Wat is GAIN precies?


Mischien een beetje veel vragen, maar ik wil 't zo graag weten!:ok:

Je kan natuurlijk alles zelf uitproberen, het gaat (meestal ;) ) echt niet kapot!

Exi
10 januari 2010, 22:09
Met de tone knoppen kun je de toon van de gitaar veranderen ;)

Er staat ook heel veel uitgelegd in de handleiding van de versterker.

Kampenaar
10 januari 2010, 22:09
Ik heb sinds gisteren een Squier Classic Vibe 50's Strat en een Vox VT15 Valvetronix. Ik kan er wel op spelen maar ik weet nog niet precies hoe alles wertk. Hier dus een paar vraagjes:

Wat kan je met de twee 'TONE' knoppen op de gitaar? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Hoe werken de knoppen [TREBLE], [MIDDLE] en [BASS] op de versterker? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Ik zou graag wat uitleg krijgen over de effecten. Wat is Delay, Tape echo, Chorus, Comp, Octave, Flanger, Phaser, Rotary, Tremolo en pitch? En voor mensen met ervaring met deze versterker: Je kan de effecten ook nog instellen, wat precies? En wat kan je allemaal met deze effecten?
Hoe werkt Noise Reduction?
Wat houdt reverb in?
Wat is GAIN precies?


Mischien een beetje veel vragen, maar ik wil 't zo graag weten!:ok:


Ik heb hier wat(basis antwoorden),
De tone knoppen op je gitaar verander het geluid wat uit de versterker komt, hetzelfde met de bass, middle en treble knoppen. Er is 1 tone knop voor het brugelement en 1 tone knop voor het halselement. De beste manier om erachter te komen wat deze knoppen doen is door eraan te draaien en te spelen ;). GAIN is de hoeveelheid distortion. Met distortion worden geluiden bereikt die word gebruikt in rock en metal genres. Noise reduction is iets wat de zoem die te horen is (als ie te horen is) helpt te verminderen.

ik hoop je hierme een bèètje geholpen te hebben ;)

caliban
10 januari 2010, 22:41
Wikipedia, echt!

TimS
11 januari 2010, 00:49
Ik heb sinds gisteren een Squier Classic Vibe 50's Strat en een Vox VT15 Valvetronix. Ik kan er wel op spelen maar ik weet nog niet precies hoe alles wertk. Hier dus een paar vraagjes:

Wat kan je met de twee 'TONE' knoppen op de gitaar? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Hoe werken de knoppen [TREBLE], [MIDDLE] en [BASS] op de versterker? Wat gebeurt er als je er aan draait en wat kan je daar mee?
Ik zou graag wat uitleg krijgen over de effecten. Wat is Delay, Tape echo, Chorus, Comp, Octave, Flanger, Phaser, Rotary, Tremolo en pitch? En voor mensen met ervaring met deze versterker: Je kan de effecten ook nog instellen, wat precies? En wat kan je allemaal met deze effecten?
Hoe werkt Noise Reduction?
Wat houdt reverb in?
Wat is GAIN precies?


Mischien een beetje veel vragen, maar ik wil 't zo graag weten!:ok:

Tone knoppen op gitaar: gewoon proberen, dan hoor je het

Tone knoppen op versterker: lage, midden of hoge frequenties versterken of afzwakken

Effecten: Lees dit: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_effecten.php

Noise reduction: Ruis weghalen uit je gitaargeluid

Reverb: Nagalm

Gain: Het woord "gain" wordt voor meerdere dingen gebruikt. De gain knop op je versterker regelt hoe erg je geluid overstuurt, daar gaat je vraag waarschijnlijk over?

Ytr
11 januari 2010, 19:06
De meeste dingen snap ik wel, maaar ik wil vooral weten wat je er aan hebt.
Bijv. Treble, Middle en Bass: ik weet wel dat je daarmee het volume van verschillende frequenties instelt, maar wat heb je er aan?

guitarkid
11 januari 2010, 19:15
De meeste dingen snap ik wel, maaar ik wil vooral weten wat je er aan hebt.
Bijv. Treble, Middle en Bass: ik weet wel dat je daarmee het volume van verschillende frequenties instelt, maar wat heb je er aan?

Kort gezegd: het geluid zodanig afstellen totdat jij het mooi vindt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je wel vragen stelt die je met wat uitproberen toch eenvoudig beantwoord krijgt.
Eerst eens lekker gaan experimenteren, overal aan draaien en horen wat er gebeurt. Gearjunkie schreef het al: het gaat echt niet kapot..!! (Tenzij je hele rare dingen gaat doen).
Er is bovendien ook nog een afkorting die in dit geval van toepassing is: RTFM !!
Wat dat betekent?
Read the fucking manual !! ;)

Succes en veel plezier er mee, want je hebt een prima setje.
Gr. C.

Ytr
11 januari 2010, 20:51
Ja, heb ik ook gedaan. Zoals ik al zei wist ik de meeste dingen al, maar ik wil precies weten wat het dan is. Misschien de vraag een beetje slecht gesteld..

Ferraririk
11 januari 2010, 21:05
Ja, heb ik ook gedaan. Zoals ik al zei wist ik de meeste dingen al, maar ik wil precies weten wat het dan is. Misschien de vraag een beetje slecht gesteld..

dit zijn dingen die je zelf kan beantwoorden door ze te proberen, draai aan de knop waar je wat over wil weten, doe het effect wat je wilt weten, hoor wat het doet met je tone

Erik70
11 januari 2010, 21:06
De antwoorden zijn al gegeven, en ja , het goede antwoord zat er ook tussen ;-)

Hoe precieser wil je 't nog hebben....

M@rtijnd
11 januari 2010, 21:16
Ja, heb ik ook gedaan. Zoals ik al zei wist ik de meeste dingen al, maar ik wil precies weten wat het dan is. Misschien de vraag een beetje slecht gesteld..

Ondanks de technologie van tegenwoordig is een bepaald geluid omschrijven met woorden nog altijd niet (exact) mogelijk... :P
Wat heb je eraan om in woorden precies te weten wat een bepaald effect doet, als je toch echt met je eigen oren zult moeten horen wat er precies bedoeld wordt?

caliban
12 januari 2010, 00:24
Ja, heb ik ook gedaan. Zoals ik al zei wist ik de meeste dingen al, maar ik wil precies weten wat het dan is. Misschien de vraag een beetje slecht gesteld..

Als ik je nu zeg dat je de mid dicht moet draaien... Probeer het maar eens, klinkt op het eerste zicht vet, maar in een band klinkt het vrij kut, omdat je niet boven andere instrumenten kan uitraken. 1 voorbeeld maar :).
Het is niet slecht om te beginnen met alle knoppen op 12'oclock, dan lichtjes aanpassen tot je het goed vindt. Gain hetzelfde, kan je mee overdrijven, gaat weer leuk klinken, maar als het erop aankomt is het dat again niet........

Zamalan
12 januari 2010, 09:28
Ja, heb ik ook gedaan. Zoals ik al zei wist ik de meeste dingen al, maar ik wil precies weten wat het dan is. Misschien de vraag een beetje slecht gesteld..

Als je precies wil weten wat het doet stel ik voor dat je een opleiding natuurkunde of zo neemt waar ze precies geluidsgolven zullen uitleggen.

caliban
12 januari 2010, 14:45
Als je precies wil weten wat het doet stel ik voor dat je een opleiding natuurkunde of zo neemt waar ze precies geluidsgolven zullen uitleggen.

Een scope op je uitgang zetten!!

Ytr
12 januari 2010, 20:59
OK, misschien iets te veel gevraagd.....
Srry.

caliban
12 januari 2010, 22:11
OK, misschien iets te veel gevraagd.....
Srry.

Niet verontschuldigen hoor ;). Gewoon een onmogelijke vraag.