PDA

View Full Version : Elementen afstellen van een Ibanez RG



burt
13 april 2003, 16:27
Een maat van mij heeft een ibanez RG (?). Zoeen met een doorzichtige slagplaat, en met de elementen op de body geschroefd in plaats van aan de slagplaat. Onder de elementen zit een stuk rubber waar ze op steunen, door schroeven worden ze dus op de body getrokken (dus van de snaren af). Nou staan de elementen meer dan een centimeter van de snaren af, en vroeg ik me af hoe je die dingen af hoort te stellen. Op mijn (gejatte :sad: ) Jem zitten de elementen een paar millimeter van de snaren af, en dat scheelt een stuk in output.

Anders Destium
13 april 2003, 17:19
Ik ben zelf een fan van direct gemounte pickups, dan worden ze direct op de body geschroefd. Waar je op moet letten is een veertje die ervoor zorgt dat je elementen goed naar boven blijven staan. Een normale hoogte is (bij mij) zo dat je met spelen en trucendozen nog net niet het element raakt. Afhankelijk van de actie is dit meestal een paar mm.

burt
13 april 2003, 18:27
Maar hoe doe je dat? De schroefjes zijn te kort, en er zit niet genoeg rubber op voor het element om op het hout te steunen.

Ik kan me voorstellen dat je langere schroeven gebruikt en tussen het element en de body (om de schroeven heen) een busje zet, of veren. Zijn dat de veren die je bedoelt?
Zo ja, dan zijn de veren die er nou in zitten (net als de schroeven) veel te klein, dus liggen de elementen veel te laag...

Anders Destium
13 april 2003, 18:41
Je moet wel andere schroeven gebruiken inderdaad, als je een rubber blokje onder het element doet en hier de bovenop de veertjes (dan hebben ze wel nut). Dit is het stabielste (en prettigste)
Verder kan het ook met alleen andere schroeven (dat heb ik op mijn RG gedaan). Je moet dan wel eerst je element op een bepaalde manier op de schroef hebben waardoor hij blijft hangen en niet naar beneden schiet. Verder is het belangrijk dat de schroeven in één keer goed stabiel in de body zitten, ze moeten dus wel lang genoeg zijn.

burt
13 april 2003, 18:48
Dank!