PDA

View Full Version : waarom geen starter/losse goedkope gitaren?



GuiTaRiStic
10 januari 2010, 21:41
ik vroeg me af waarom sommigen
-de starterpack
-de goedkopere (natuurlijk niet de blokker gitaartjes )maar gitaren voor € ongev. 190 excl versterker etc.
afraden.


is het meestal niet handig als beginner om juist op een niet al te dure/nieuwe gitaar te beginnen, en na alle techniek, ervaring, keuze, etc op te doen een echte keuze te maken?

want als je meteen op de dure begint, zal je dan niet meteen '' ík heb het gezien'' gevoel hebben?

AoDf
10 januari 2010, 21:44
ik vroeg me af waarom sommigen de starterpack of de goedkopere (natuurlijk niet de blokker gitaartjes maar goedkoop bijv. gitaren voor € ongev. 190) afraden.



is het meestal niet handig als beginner om juist op een niet al te dure/nieuwe gitaar te beginnen, en na alle techniek, ervaring, keuze, etc op te doen een echte keuze te maken?

want als je meteen op de dure begint, zal je dan niet meteen '' ík heb het gezien'' gevoel hebben?

Als de gitaar uit het starterspack slecht bespeelbaar is (ik zou er niet veel van verwachten voor 190 euro incl. versterker) zul je eerder geneigd zijn te stoppen met gitaarspelen. Als je een acceptabele gitaar koopt, zul je waarschijnlijk wat makkelijker leren spelen, de gitaar is in ieder geval goed bespeelbaar.

GuiTaRiStic
10 januari 2010, 21:48
Als de gitaar uit het starterspack slecht bespeelbaar is (ik zou er niet veel van verwachten voor 190 euro incl. versterker) zul je eerder geneigd zijn te stoppen met gitaarspelen. Als je een acceptabele gitaar koopt, zul je waarschijnlijk wat makkelijker leren spelen, de gitaar is in ieder geval goed bespeelbaar.

oh nee ik bedoelde geen pack van 190
alhoewel ik een pakket van 289 heb gezin van squiere affinity hss met15 wt versterker.

ik bedoelde starterspack's of
goedkope gitaren rond de 190 excl versterker

dus apart van elkaar, ik zalt ff verbeteren boven :)

Koeloe
10 januari 2010, 21:48
Als je begint kan je het ook 2e hands een redelijk goede set kopen.
Dan kun je als het gitaarspelen het niet bevalt het nog voor ongeveer dezelfde prijs verkopen.
Ga je er niet zo hard op achteruit financieel gezien.

Ik ben ook begonnen met een Richwood startpakket.
Gitaar valt wel mee opzich, maar die versterker heb ik 1x aangezet en weer in de doos gedaan.

Heb na 6 maanden nieuwe gitaar en versterker gekocht en het startsetje staat bij een vriend van mij die ook gitaar wil leren spelen.
Dat setje heb ik ook nog proberen te verkopen, maar dat loont zich de moeite niet echt met laag kwalitatief spul wat ook nog 2e hands is.

Thiez
10 januari 2010, 21:56
Voor de prijs van zo een starterspack in de winkel kun je 2e hands een beginnerssetje kopen van betere kwaliteit. (mijn tip voor alle beginners met wat dan ook: beter een goede 2ehands dan een goedkope nieuwe)

En zoals hiervoor gezegd behouden 2ehands dingen het budget wat je ervoor betaald hebt.
Ik ben begonnen met een setje van 350 GULDEN. Dat was een 30 watt london city transistor met een yamaha stratocaster en een distortion pedaaltje. Ik heb hier maar liefst 5 jaar op gespeelt voordat er iets anders kwam en de stratocaster heb ik nog steeds in mijn collectie.

GuiTaRiStic
10 januari 2010, 21:57
Als je begint kan je het ook 2e hands een redelijk goede set kopen.
Dan kun je als het gitaarspelen het niet bevalt het nog voor ongeveer dezelfde prijs verkopen.
Ga je er niet zo hard op achteruit financieel gezien.

Ik ben ook begonnen met een Richwood startpakket.
Gitaar valt wel mee opzich, maar die versterker heb ik 1x aangezet en weer in de doos gedaan.

Heb na 6 maanden nieuwe gitaar en versterker gekocht en het startsetje staat bij een vriend van mij die ook gitaar wil leren spelen.
Dat setje heb ik ook nog proberen te verkopen, maar dat loont zich de moeite niet echt met laag kwalitatief spul wat ook nog 2e hands is.

maar 2e hands vind ik niet echt mijn ding ..
je weet nie wie d'r aan heeft gezeten, wat ze eraan hebben veranderd, of er wel wat mis is..is allemaal denk ik veel moeite vooral voor iemand die er een leek voor is..

maar denk je dat de versterker bij de squier affinity een fender bullet 150 wel oke is? of ook zo'n pruts ding :d

GuiTaRiStic
10 januari 2010, 22:00
Voor de prijs van zo een starterspack in de winkel kun je 2e hands een beginnerssetje kopen van betere kwaliteit. (mijn tip voor alle beginners met wat dan ook: beter een goede 2ehands dan een goedkope nieuwe)

En zoals hiervoor gezegd behouden 2ehands dingen het budget wat je ervoor betaald hebt.
Ik ben begonnen met een setje van 350 GULDEN. Dat was een 30 watt london city transistor met een yamaha stratocaster en een distortion pedaaltje. Ik heb hier maar liefst 5 jaar op gespeelt voordat er iets anders kwam en de stratocaster heb ik nog steeds in mijn collectie.

dus je kan me een yamaha stratocaster aan raden (volgens mij zijn er verschillende hiervan right?, welke raad je aan ?) ik zou wel veelzijdig willen spelen en niet te veel metal..(mischien al helemaal niet)

Gearjunkie
10 januari 2010, 22:01
maar 2e hands vind ik niet echt mijn ding ..
je weet nie wie d'r aan heeft gezeten, wat ze eraan hebben veranderd, of er wel wat mis is..is allemaal denk ik veel moeite vooral voor iemand die er een leek voor is..

maar denk je dat de versterker bij de squier affinity een fender bullet 150 wel oke is? of ook zo'n pruts ding :d

Misschien ken je dan ook wel iemand in je vriendenkring, gitaarleraar of zo, die er misschien wel verstand van heeft. Die kan je vragen om mee te gaan.

Koeloe
10 januari 2010, 22:05
Als je voor 200-300 euro nieuwe gear gaat halen (gitaar + amp) dan weet je van te voren al dat het niet kwalitatief is.

GuiTaRiStic
10 januari 2010, 22:13
Als je voor 200-300 euro nieuwe gear gaat halen (gitaar + amp) dan weet je van te voren al dat het niet kwalitatief is.

en een gitaar Excl amp rond de 300? bijv de http://link.marktplaats.nl/310331736 yamaha?

sjoerd5
10 januari 2010, 22:14
Als je 2e hands een goede voor weinig wilt kopen moet je een beetje huiswerk gedaan hebben, maar het is goed te doen.
Kijk zowel nieuw als 2e hands naar merken als:

Squier, kijk naar de standards en niet naar affinety.
De standards zijn in alle opzichten beter.
Ook kun je 2e hands kijken naar oude squiers die zijn vaak kwalitatief vrij goed, alleen moet je lang zoeken.

London City, iets duurder maar de prijs kwaliteit verhouding is erg hoog.

Epiphone, ook iets duurder maar de kwaliteit is vrij constant.

Merken waar leuke gitaren tussen kunnen zitten.

Richwood,
Vintage,
Yahama,
Dean,
Ibanez,
Aria.

Kortom: spaar nog even door.
Rond de 300 euro is er veel leuks te vinden zowel nieuw als 2e hands.
Versterker: voor 100 heb je al een line 6 spider.

GuiTaRiStic
10 januari 2010, 22:21
dankje sjoerd5!
wat vond je van de link van die jamaha (http://link.marktplaats.nl/310331736)
dus je kan me ongev. al die merken/gitaren aanraden of heb je eentje dat je zegt ' daar heb je echt wel wat aan'' voor die hier tussen staat ?
of is dat echt verder mijn smaak etc?

en watbetreft die 2e hands gitaren,, ik weet niet is zo raar het idee dat er iemand anders op heeft gespeeld en gedaan :|
zou het liefst mijn eerste gitaartje helemala voor mijzelf willen hebben 8)

Koeloe
10 januari 2010, 22:26
Dat komt in de goede richting afhankelijk van je smaak voor een "beginpakket"
Stel dat je het niet bevalt en je verkoopt het voor stel 100 euro, dan ben je er nog 40 euro aan verloren.

Voor de 40 euro kun je het gokje wel wagen. Maar neem iig iemand mee die al gitaar kan spelen, dat scheelt ook een hoop.

GuiTaRiStic
10 januari 2010, 22:35
Dat komt in de goede richting afhankelijk van je smaak voor een "beginpakket"
Stel dat je het niet bevalt en je verkoopt het voor stel 100 euro, dan ben je er nog 40 euro aan verloren.

Voor de 40 euro kun je het gokje wel wagen. Maar neem iig iemand mee die al gitaar kan spelen, dat scheelt ook een hoop.

hé koeloe, je hebt eigenlijk wel gelijk maar ik ken niemand die gitaar speelt :s alleen een vriendin maar die is ook zelf begonnen maar dan acoustish,

heb trouwens wat linkjesgevonden op marktplaatst allen tja, omdat k er dus niets vanaf weet kan ik ook niet zien of het wel eengoede deal is, en of geen een of andere nepperd..

TimS
10 januari 2010, 23:43
heb trouwens wat linkjesgevonden op marktplaatst allen tja, omdat k er dus niets vanaf weet kan ik ook niet zien of het wel eengoede deal is, en of geen een of andere nepperd..
Houd deze thread dan even in de gaten:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116787&page=221

Deze is daar laatst ook gepost:

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Elektrische_gitaren/23566550/Fender_Squier_Fat_Strat.html

Ik heb op zo'n gitaar een jaar of 5 gespeeld, bespeelbaarheid doet niet onder voor gitaren van 3 keer zo duur. De pickups (die zwarte dingen met metalen puntjes, zetten de trilling van je snaar om naar een signaal) zijn niet echt fantastisch, goed te doen met oversturing, clean wat minder. De pickups kan je eventueel later ook vervangen.

GuiTaRiStic
11 januari 2010, 00:20
Houd deze thread dan even in de gaten:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116787&page=221

Deze is daar laatst ook gepost:

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Elektrische_gitaren/23566550/Fender_Squier_Fat_Strat.html

Ik heb op zo'n gitaar een jaar of 5 gespeeld, bespeelbaarheid doet niet onder voor gitaren van 3 keer zo duur. De pickups (die zwarte dingen met metalen puntjes, zetten de trilling van je snaar om naar een signaal) zijn niet echt fantastisch, goed te doen met oversturing, clean wat minder. De pickups kan je eventueel later ook vervangen.

jup die heb ik gezien..(thread) dat gitaartje ook, maar zoals ik zei , er staat ook dat ie (de aanbieder) hem al 3 jaren heeft..dus heb geen flauw idee of dit dus een koopje is of niet, 100€ is natuurlijk wel een mooi prijsje maar ik weet echt niet, zal wel een goeie zijn :| denkik als jullie hem aan raden :makeup:

TimS
11 januari 2010, 00:30
jup die heb ik gezien..(thread) dat gitaartje ook, maar zoals ik zei , er staat ook dat ie (de aanbieder) hem al 3 jaren heeft..dus heb geen flauw idee of dit dus een koopje is of niet, 100€ is natuurlijk wel een mooi prijsje maar ik weet echt niet, zal wel een goeie zijn :| denkik als jullie hem aan raden :makeup:
Maakt niets uit, 3 jaar is helemaal niet uit voor een gitaar, best nieuw eigenlijk. Sommige mensen betalen bergen geld voor een gitaar van 45 jaar uit. Moet je voor de grap eens op deze site kijken:

http://www.tfoa.eu/

GuiTaRiStic
11 januari 2010, 01:25
Maakt niets uit, 3 jaar is helemaal niet uit voor een gitaar, best nieuw eigenlijk. Sommige mensen betalen bergen geld voor een gitaar van 45 jaar uit. Moet je voor de grap eens op deze site kijken:

http://www.tfoa.eu/

:o (kon ik dat maar allemaal betalen ook..)

euh maar je raad me dus wel een squier standard aan? dus ook als ik hem nieuw in winkel koop?
(wil namelijk nu gezien de reacties geen affinety meer :D)

soup
11 januari 2010, 01:33
Ik ben zelf begonnen met een Epiphone G400 (Koreaan :cooler:) en een 15 watt laney versterktje. Totaal iets van 400 euro, nieuw toen en uiteindelijk heb ik echt een goede koop gedaan, goede gitaar en voor wat het was een leuke versterker. Soms speel ik er nog over met mijn boss gt-6 en ik heb echt niet te klagen.

http://www.crossroadsguitar.com/images/product/laney-hcm15.gif

Dus als je pas begint zou ik voor deze gaan
http://link.marktplaats.nl/308761519

en een cube of iets in die trant.

Outline
11 januari 2010, 02:37
Ik denk dat je, realistisch gesproken, 100 euro bij je budget moet doen. Rond de 250 euro kun je een redelijk leuke gitaar kopen (Epiphone G400 en LP Standard, Yamaha Pacifica, Vintage (meerdere serie's), London City's, etc) dan voor 100 euro nog een Cube 15 of Line6 Spider IV 15 en dan heb je nog zo'n 40-50 euro over voor kabel (mag om te beginnen goedkoop zijn), plectra, snaren, standard en stemapparaat.

Lijkt mij sterk dat je daar niet mee kan slagen. Want 300 euro is gewoon echt net 100 euro te weinig om het fatsoenlijk te doen.