PDA

View Full Version : maat tellen



guitarnick
10 januari 2010, 20:41
Hey iedereen, ik ben sinds 2 dagen mezelf dmv verschillende boekjes gitaar aan het leren
spelen en het gaat vrij goed, alleen speelde ik tot nu toe de noten gewoon op gevoel, maar nu ben ik bij rusten aangekomen en dat gaat niet zo makkelijk op gevoel, dus probeer ik er bij te tellen maar dat lukt niet echt, heeft iemand tips of goede oefeningen om dit tellen te verbeteren?
Alvast bedankt,
Nick

Jeroensnake
10 januari 2010, 21:04
Meespelen met de CD/DVD is een erg goede manier om je ritmegevoel (maat, noten, rusten) te oefenen. Aangenomen dat er een CD of DVD bij je boek(en) zit ...

guitarnick
10 januari 2010, 21:10
K bedankt, is het tellen wel egt noodzakelijk of kan je ook gwoon goed op gevoel spelen?

pimmetje
10 januari 2010, 21:45
Tellen is echt noodzakelijk.
Dat op gevoel spelen, gaat eigenlijk alleen maar goed als je al een goede basis in tellen hebt en onderdeel van je spel is geworden. Anders gesteld: als dat tellen onbewust doorgaat bij het spelen in plaats van het hele bewuste tellen bij het oefenen.

Ook voor de communicatie met andere muzikanten helpt 't enorm. Als je (allemaal) een beetje in tonen en tellingen kan praten en schrijven, scheelt dat een enorme bak bij oefenen en het voorbereiden van oefenavonden. Anders ben je gedoemd tot constant voor- en naspelen... en dan maar hopen dat 't de volgende oefenavond niet nét ff een stukje in telling is verschoven bij een niet van nature tellend bandlid :D.

Qua het oefenen van rusten, kan 't soms helpen om een lastige rust eerst vrij overdreven als "luchtslag" te spelen. Dus met enige nadruk de beweging van aanslag, maken, maar geen snaar raken. Vanaf daaruit richting gewoon niet spelen op dat punt werken. Sowieso altijd eerst het probleem zo klein mogelijk maken. Als die lastig vallende rust dus in bijvoorbeeld een stuk van 8 maten staat eerst alleen focussen op die maat met die rust. Daarna de rest van het stuk er weer bij betrekken.

Jeroensnake
10 januari 2010, 21:45
Tellen is een hulpmiddel.

Net als een metronoom, begeleiding of bijvoorbeeld het programma BestPractice ( http://www.xs4all.nl/~mp2004/bp/ ). Het zijn allemaal geen wondermiddelen en ze zijn goed te combineren. Geen van alle is echt noodzakelijk, dus probeer wat verschillende methodes om te kijken welke je het best liggen.

"Gevoel" heb je niet, maar moet je "kweken"
(oefenen dus!)

guitarnick
10 januari 2010, 21:52
En hoe kan ik dat tellen het best doen gewoon in mijn hoofd | 1 2 3 4 | 1 2 3 4| etc of is daar nog een speciale manier voor?

Alvats bedankt

pimmetje
10 januari 2010, 21:57
Ik denk dat 't misschien goed zou zijn om de dingen die je in je vorige lessen op gevoel hebt gedaan nog 'ns opnieuw te proberen en daarbij bewust die tellingen te pakken.

Dan werk je misschien wat rustiger naar het tellen met rusten toe.
Probeer dan ook zo nu en dan 1 maat hardop af te tellen voordat je echt gaat spelen. Het voelt misschien vrij lullig de eerste paar keer, maar dat slijt wel :D.

guitarnick
10 januari 2010, 23:04
Ik heb ook nog een vraag die hier niet direct mee te maken heeft, is het beter om bijv: 6 x 10 min te oefenen per dag of 1x 60 min?

Alvast bedankt

Jeroensnake
11 januari 2010, 00:52
Probeer dan ook zo nu en dan 1 maat hardop af te tellen voordat je echt gaat spelen. Het voelt misschien vrij lullig de eerste paar keer, maar dat slijt wel :D.

Goede tip! :ok:

En als je echt niet wilt tellen, probeer dan eens het ritme te klappen of tikken tot je het kunt dromen. Als je dan de gitaar pakt, komt de melodie haast vanzelf*





* (niet vergeten: oefenen, oefenen, oefenen, oefenen ..... beter heel vaak (kort) , dan lang aan een stuk door!)

TimS
11 januari 2010, 01:09
* (niet vergeten: oefenen, oefenen, oefenen, oefenen ..... beter heel vaak (kort) , dan lang aan een stuk door!)
Ik weet niet of dat waar is hoor, als je elke keer weer moet inspelen verlies je veel tijd.

Het beste is natuurlijk nonstop oefenen in al je vrije tijd.

Jeroensnake
11 januari 2010, 01:53
Te kort is natuurlijk ook overdreven. Krijg je van die muzikanten die alleen intro's kunnen spelen. Omdat ze nooit langer dan 30s een instrument vasthouden ... :seriousf:

Maar non-stop is niet goed. Het werkt juist vaak beter met wat pauze's ertussen. Rust en ontspanning is nodig, net als in de muziek zelf.

ellisvertellis
11 januari 2010, 10:30
En hoe kan ik dat tellen het best doen gewoon in mijn hoofd | 1 2 3 4 | 1 2 3 4| etc of is daar nog een speciale manier voor?

Alvats bedankt

Mijn leraar kwam met een tip af: om iets ritmisch uit te zoeken, bv van een blad of een ingewikkelde partij, zonder te spelen op elke tel twee vingers samenbrengen, steeds je duim met 1 van de andere vingers terwijl je de andere accenten uitspreekt, of "tapt" met je andere hand; dus

tel 1: duim met wijsvinger
tel 2: duim met middelvinger
tel 3: duim met ringvinger
tel 4: duim met pink
tel 1...


Dit is natuurlijk in 4/4, maar ik kan mij inbeelden dat het voor andere maatsoorten(?) ook werkt.
Tijdens het spelen kan dit natuurlijk niet, het is maar een truukje om een bepaald ritme door te krijgen...

Grtz!