PDA

View Full Version : Rack Multifx



Bonecrushingbrutality
10 januari 2010, 19:04
Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een rack multifx om wat met effecten te kunnen experimenteren, zonder duizend en één stompboxes te moeten kopen. Ik snap volkomen dat velen vinden dat individuele pedalen een uitgebreider effectenboeket bieden, maar ik heb momenteel niet veel middelen beschikbaar om een pedalboard samen te stellen. Eigenlijk speel ik toch voornamelijk metal en heb ik bijgevolg niet zoveel effecten nodig als bijvoorbeeld iemand dat post-rock speelt (hoewel ik deze muziek grandioos vind).

Ik speel momenteel over een Peavey 6505 met een gemodde Parallelle fx-loop, die volgens mij staat afgesteld op line-niveau. Dus deels vandaar ook de overstap naar rack. De effecten die ik voornamelijk zou gebruiken zijn delays, reverb, phaser en chorus. Voornamelijk voor lead tones en clean. Voor de kritische onder jullie: ja ik ga proberen een acceptabele clean uit mijn 6505 proberen te krijgen en nee, ik verwacht geen fender clean. Dus het is enkel voor misschien eens een intro oid.

Nu heb ik al heel wat liggen opzoeken over verschillende rackunits in een redelijk lage prijsklasse (Tot 300 euro 2dehands), maar ik geraak er helemaal niet wijzer uit. De namen die ik vaak heb horen terugkomen zijn: TC G-major, Rocktron intellifex, Rocktron Multivalve en Rocktron Replifex.

Over de G-major heb ik de meest uiteenlopende meningen ooit gelezen, dus ik weet echt niet wat ik van deze unit moet verwachten. Sommige prijzen de efffecten de hemel en sommigen vinden ze waardeloos. Wat ik wel enorm veel las is dat de G-major last heeft van tonesuck door de slechte convertors. Zou ik hier ook last van hebben met de parallelle loop en de KillDry functie? Wat ook opviel was dat de G-majors niet betrouwbaar waren qua bouwkwaliteit.

De rocktron units worden eigenlijk overal redelijk positief beoordeeld. De enige unit waar ik van zou afhaken is de Intelliflex omdat die geen kanalen kan switchen op mijn amp. Wat wel vaker werd gezegd over de Rocktron units was dat de reverb niet zo goed was en dat de delays op de intellifex beter waren dan op de replifex en multivalve. De rocktronracks staan er wel voor bekend een analoog circuit te hebben en bijgevolg amper tonesuck te hebben.

Ik vind dit dus een enorm moeilijke keuze en hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen kunnen delen, zodat ik de knoop kan doorhakken en kan beginnen experimenteren met rackeffecten. Voorstellen van andere units zijn uiteraard ook welkom!

ENLIGHTEN ME!

TimS
10 januari 2010, 19:35
De Rocktron fx processors (de Intellifex iig) laten enkel het droge signaal analoog, de rest is wel digitaal. Als je toch je effects loop gebruikt maakt dit dus niets uit.

De Intellifex heeft trouwens geen Phaser.

paulusdeBKB
11 januari 2010, 12:05
Als je fx-loop parallel is, is tonesuck veel minder een issue. De Rocktron units zijn allemaal zeer goed bruikbaar en ze zijn tweedehands goedkoop te krijgen. Belangrijk is dat je goed bedenkt welke effecten je nodig gaat hebben, want de Intellifex heeft alleen maar chorus, pitch shift (niet intelligent), delay en reverb aan boord. De Multivalve en replifex hebben ook flanger, phaser, rotary, tremolo etc. Daarbij kunnen die een kanaal schakelen. Zoals je al opmerkt, is dat erg handig.

Er zijn ook andere tweedehands fx-processors die het prima doen. De recentere units van Digitech, Yamaha, Roland & Boss, Ensoniq etc zijn allemaal best te pruimen, naast de paradepaardjes van Lexicon en TC Electronic.

Kijk ook eens naar floor-based fx van Line6 (M13!), Boss (GT-6, 8), Zoom (G7/G9). Dat zijn doorgaans modelers, maar als je de preamp uitgeschakeld laat dan hou je een zeer capabele multi-fx over en bespaar je je een losse footcontroller.

Liquid_Metal
11 januari 2010, 12:21
Ik zal er geen nieuw topic over aanmaken, want het is nog maar een ideetje:
Zijn de effecten uit de Intellifex beter of anders dan die van de G-major? Op internet zie ik dat men de G-Major meestal beter vind, maar ik heb ook onthouden dat sommige mensen de TC klinisch vinden klinken. Is de Intellifex organischer?
Hoeveel zou het toevoegen om de G-major in serie te houden en een Intelifex er achter te stoppen in parallel, enkel voor reverb en delay?

Ontopic: Ik heb zelf een G-Major2 want de eerste versie vond ik tonesucken. Bij de tweede merk ik daar niets van en de effecten klinken, in serie, erg goed. Ik ga nu even proberen hoe de boel in parallel klinkt want dat heb ik niet helemaal meer voor me. Maar ik dacht dat dat beter klonk :P.

interessander
11 januari 2010, 12:23
Ik had een Intellifex als eerste rack-effect en heb nu een Replifex. Ik ervaar geen enorm verschil in kwiliteit in de delays en reverb sectie, maar ik gebruik mijn effecten ook zeer spaarzaam. De Chorus is bijvoorbeeld ook veel minder uitgebreid, maar de 8-voice van de Intellifex is dan ook wel behoorlijk over the top.
Channelswitching is inderdaad erg handig, dat heeft de G-major natuurljk ook.

Met de Replifex zou je voor je clean sound eventueel nog kunnen experimenteren met de EQ en de Compressor (ook al gebruiken de meeste mensen die liever pre-gain) Bij het gebruik van deze effecten wordt je directe signaal wel door de Hush gestuurd dus heb je geen analoog pad meer.
De Rocktrons hebben ook een instelbare level boost (wel analoog pad) tot +6dB dus je zou zelfs je clean volume vrij zacht kunnen zetten op de peavey en hem dan in de FX loop clean boosten om hem te matchen met je lead bijvoorbeeld.

Zoals al gezegd wordt zijn de Rocktrons voor niet al te veel geld te verkrijgen en mijn ervaring is dat ze de waarde ook goed behouden voor een eventuele verkoop als hij niet geheel bevalt.

minoin
11 januari 2010, 23:12
Bovenstaande posts zijn denk ik duidelijk genoeg, maar als mijn mening telt:

Ik heb de G-major gehad en heb nu de Intellifex. De effecten van de G-major vind ik eeerg goed klinken en bovendien prettig instelbaar. Ingebouwde tuner, EQ, relays schakelen en een heerlijke natuurlijke reverb. Maarrr, de tonesuck is duidelijk aanwezig en het haalde wel enigzins de ballen uit mijn ENGL Blackmore.
De Intellifex is moeilijker (lees: minder voor de hand liggend) in te stellen maar heeft veel minder last van de tonesuck, vrijwel geen aanwezig. Genoeg effecten voor mij (op een phaser na helaas :P) en van topkwaliteit, helaas in beide gevallen minder dan de G-major. De Intellifex is ook gebouwd als een tank en zal je niet snel in de steek laten. Irritant is wel de adapter ipv de normale eurostekker van de G-major.

Als de G-major niet een dergelijke tonesuck had, ging ik daar voor. Maar helaas telt het prijskaartje mee en ik denk dat de Intellifex ongelooflijk cheap is voor wat hij je geeft.

Koop er dan een FCB1010 bij en je kan gewoon je kanaaltjes schakelen :)
Good luck!