PDA

View Full Version : jensen speaker



johanb
10 januari 2010, 18:44
hoe belangrijk is de jensen p12Q voor een fender deluxe 5E3.Ik heb een Deluxe amp kit 5E3 in elkaar gezet ,maar ik heb alleen een SLM 12"speaker uit een Crate verterker en een V30 celestion.En de blue alnico's uit mijn AC30

Chris Winsemius
11 januari 2010, 09:32
Zelf vind ik een Alnico Blue echt DE speaker voor 'n 5E3, oude of Heritage H30 (55Hz) werkt ook ok.

'66 special
11 januari 2010, 09:38
Wat Chris zegt. Ik heb net een 5E3 in elkaar geknutseld (voor een collega) en er zit nu een Celestion Blue Alnico in. Klinkt zeer fijn.

Mijn ervaring is dat de luidspreker ongeveer 80% van het geluid is.

GretschGuy
13 januari 2010, 08:50
Het hangt er erg van af wat je uiteindelijk wil horen. Generaliserende observatie: veel Europese gitaristen hebben een ander 'sonisch ideaal' dan veel Amerikaanse gitaristen. Ik heb vaak de indruk dat Europeanen eigenlijk willen dat 'tweeds' zo'n beetje klinken als Marshall.

Met een Jensen P12Q (of iets vergelijkbaars van Weber ofzo) heb je op laag volume een sprankelend clean geluid. Een Celestion alnico klinkt clean ook wel goed maar heeft (veel) meer midden.

Als je de versterker open draait is het verschil veel groter. Met een Jensen krijg je veel compressie en harmonische vervorming van de speaker. Al snel neemt het volume niet meer toe, alleen compressie en vervorming. Dit levert wel het 'staat-op-het-punt-van-exploderen' geluid op dat met de Tweed Deluxe wordt geassocieerd. Het volume zal echter beperkt blijven.

Met een Celestion (de V30 is trouwens ook best geschikt) blijft het allemaal wat beheerster, gedefiniëerder en steeds luider klinken. Of 'gewoner', als je het negatief wil duiden.

Voor de modale, moderne (blues-)rock gitarist zal een Celestion vast beter werken. Als je, zoals ik, vaak twijfelt of de coolste sound aller tijden nou in 'Rumble' of 'The train kept a-rollin' te horen is (of is 't toch 'Fujiyama mama'?), schiet die Celestion niet zo op.

johanb
13 januari 2010, 18:02
ik ben al flink aan het proberen en wisselen,maar ook al is het youtube of de soundclips van de jensen site ,dat extreme clean krijg ik er niet echt uit,daarom ook de vraag hoe belangrijk de jensen p12Q voor het geluid is.De amp kit is ook niet helemaal 5E3 dat kan ook flink van invloed zijn

GretschGuy
13 januari 2010, 20:07
Basisinstelling voor extreem clean met 'n 5E3: volume van het gebruikte kanaal op +/- 50 %. Volume van het ongebruikte kanaal op 100%. Toon op 100%. Het terugdraaien van het volume van het ongebruikte kanaal voegt midden toe aan het gebruikte kanaal.

johanb
13 januari 2010, 20:46
Dat moet je ook maar weten, daar zou ik nooit op komen om zo te experimenteren,bedankt

GretschGuy
13 januari 2010, 21:03
You're welcome. Laat ff weten hoe 't uitpakt en op welke speaker je uiteindelijk uitkomt. Ik ben wel benieuwd.

De truc met de volume potmeters werkt trouwens ook de andere kant op. Volume van ongebruikt kanaal op 50% voegt maximale mids toe (= dikste geluid) aan het gebruikte kanaal. Met 'n A/B-box en wat experimenteren kan je dus over beide 'typische 5E3' geluiden (extreem clean en extreem vervormd) beschikken.

johanb
14 januari 2010, 23:13
Inderdaad het volume van de ongebruikte ingang volstaat,vraag me niet hoe maar het werkt.De v30 ga ik gebruiken .Ik zal eens proberen een foto te maken en hier laten zien.Ik ben best wel een beetje trots op mezelf.

Chris Winsemius
14 januari 2010, 23:34
5E3s zijn veelzijdiger dan de 3 knoppen doen vermoeden.

Het cleane (en mid-dip) effekt ontstaat bij de volume-regelaar van het niet gebruikte kanaal boven de 9.9 (op een schaal van 12). Dit wordt trouwens ook weleens omschreven als "better than blackface clean" en dat kan ik niet helemaal tegenspreken ;)

Aan de andere kant: qua scheur kan het ook handig zijn om de volume-regelaar van het gebruikte kanaal in te stellen voor de gain van het laag en mid (niet helemaal voluit) en dan de toon-regelaar hoger zetten voor de gain in het hoog en hoog-mid.

Afgelopen maandag een Tweed 12 (mijn versie v/e 5E3 met wat tweaks en mods) gebruikt in de oefenruimte en dat was weer genieten, zeer dynamisch, zeer goed clean te draaien op de gitaar zelf en plenty volume.

EDIT: qua speakers gebruik ik meestal (Celestion) Alnico Blues of Heritage H30s in zulke versterkers

johanb
15 januari 2010, 21:35
De celestion alnico van mijn vox heb ik nog niet geprobeerd .Kan je de 5E3 gewoon op een van de celestions aansluiten zonder de vox los te koppelen als je gaat proberen of moet je de draadjes van de vox eraf halen .

Chris Winsemius
15 januari 2010, 21:50
In (oude) VOXen zitten meestal twee Alnico's van 8 ohm in serie (16 ohm totaal dus) dus je zal even wat moeten solderen.

Er zijn ook verschillen in sounds tussen VOX en tweed cabinetten dus als het bevalt probeer die speaker dan zeker ook in je Deluxe-cabinet (hopelijk 4 bouten op baffle en niet 8 zodat je niet in de Alnico hoeft te boren of die bouten moet verwijderen).

Trouwens (nav. een eerdere post in dit topic) het concept om Celestion Alnico's in zulke amps te gebruiken komt ook uit amerika naar mijn weten en een Celestion Alnico heeft redelijk wat laag en hoog dus is ietsje meer "scooped" dan vele andere Celestion speakers.

johanb
16 januari 2010, 15:21
Hier een foto

http://i347.photobucket.com/albums/p465/marcoot_emmeloord/DSC_4858.jpg

GretschGuy
17 januari 2010, 04:17
Hé, als top zie je ze niet zo vaak. Maar ziet er netjes uit. Wat zit er allemaal links van het lampje? Aan / uit ongetwijfeld. Maar het lijkt ook of daar nog 'n potmeter zit. Of is het de zekering?

N.a.v. de post van Chris: uiteraard een US idee. Alleen al omdat er tot luttele jaren geleden (nou ja, 10 tot 15) nauwelijks een tweed(-achtige) te bekennen was in Europa. En tja, alle alnico speakers zijn enigszins 'scooped'. Aard van het beestje / magneetje. Maar sommigen zijn heel wat scooped-er dan anderen. Die Celestion wordt niet helemaal voor niets geassociëerd met het onstaan van de Britse sound.

johanb
17 januari 2010, 08:26
v.l.n.r.stand-by,zekering,aan/uit,pilotlamp.De reden voor een top te maken is dat je dan gemakkelijk uit kan wisselen met speakers.Als ik nu zou kiezen zou de ac 30 ook een top wezen,alleen al om het gewicht(ik word ook een dagje ouder)

GretschGuy
17 januari 2010, 09:35
AC30 = instant hernia. Op elke leeftijd. Leuke amp als je roadies hebt (en ze haat), dat wel.

Als je toch vaker speakers gaat wisselen, kan je dan niet beter van die handige klemmetjes kopen? Aan speakerwire solderen en je schuift ze over de aansluitingen op de speaker. Ik heb ze overal op. Scheelt 'n hoop los / vast solderen.

johanb
17 januari 2010, 16:53
proberen losse speakerkasten te maken met een jack,de vox laat ik zo als hij is

GretschGuy
19 januari 2010, 03:51
proberen losse speakerkasten te maken met een jack,de vox laat ik zo als hij is

Dan heb je uiteindelijk weer net zo veel te sjouwen. Maar je kan het in twee keer doen, dat wel.

Schoot me nog te binnen: gebruik bij voorkeur kanaal 2 ('instrument' op het origineel) voor clean. Om de interactiviteit tussen de kanalen nog wat te compliceren, werkt de toonregeling wel op beide kanalen maar op elk kanaal anders. In kanaal 2 kan meer treble worden gedraaid.