PDA

View Full Version : Nieuwe cabinet: Orange 2*12



caliban
10 januari 2010, 15:15
Sinds vorige week een cabinet erbij. Tweedehands voor een redelijk prijs een Orange 2*12 kunnen vinden (closed back).

Foto met den hele bazaar :)

http://i49.tinypic.com/2u3v43a.jpg
Op de nieuw cab staat de zelfbouw preamp, deze gaat in de return van de engl, en ik switch tussen de ingang van de zelfbouw en die van de fireball (de fireball staat in principe clean).

De Orange cabinet klinkt duidelijk beter dan de crate hoewel ze in principe dezelfde speakers bevatten (die in de crate zijn door marshall herlabeld). Ik ben aan het twijfelen om de crate weg te doen en de orange te houden, alhoewel de combinatie ook leuk klinkt. De Crate heeft meer hoog dan de Orange, en zo vullen ze elkaar aan.

Voor zij die van bloed houden een gutshot.

http://i50.tinypic.com/r1wuxj.jpg

macwilliams
10 januari 2010, 15:33
Weldoordachte bedrading. :D

nu nog een 4x12 van orange dr bij en het is af ;)

caliban
10 januari 2010, 15:48
Weldoordachte bedrading. :D

nu nog een 4x12 van orange dr bij en het is af ;)

Haha :), dat zal dan nog wel eventjes gaan duren. Als de crate weggaat, komt er misschien nog een gitaar in de plaats ofzo. Op zich is een 2*12 voldoende. 2 2*12's is misschien wat voor de future..

macwilliams
10 januari 2010, 17:39
Klinkt dit nu anders dan een marshall 2x12 wanneer deze met de zelfde speakers beladen is? De constructie lijkt niet heel veel anders. Of is de plaat van dikker hout?
Ik houd bijvoorbeeld van het kastgeluid dat m'n 1960-A maakt. Je hoort veel van de kast, dat maakt hem niet zo strak in het laag bij hogere volumes. Dat is iets waar ik wel van houd.
De kasten van dikker materiaal geven haast geen respons, in elk geval minder dan de mijne.

Thiez
10 januari 2010, 18:02
Ik ben opzich wel heel benieuwd hoe dit cabinetje klinkt met de engl?
Ik heb zelf een engl blackmore en een tijdje zitten twijfelen al over een orange 4x12".

Eigenlijk ben ik een beetje van plan een lichte 2x12 (marshall of paul lenders ofzo) voor mijn repetitie elke week en een goede 4x12 voor opnamens en optredens.
Zit momenteel met de 2x12 K&E geweldige kast maar ik schouw mezelf een bult iedere week naar de repetitie.

caliban
10 januari 2010, 18:03
Een marshall cab heb ik niet, maar ik denk dat de crate bijvoorbeeld qua constructie ook prima is, en toch is het geluid echt heel anders.

Binnenkort normaal bij me thuis een mini shootout van 2*12 cabs :).
Een kameraad komt met zijn ENGL, mijn orange, en hopelijk nog wat anders :).

caliban
10 januari 2010, 18:04
Ik ben opzich wel heel benieuwd hoe dit cabinetje klinkt met de engl?
Ik heb zelf een engl blackmore en een tijdje zitten twijfelen al over een orange 4x12".

Eigenlijk ben ik een beetje van plan een lichte 2x12 (marshall of paul lenders ofzo) voor mijn repetitie elke week en een goede 4x12 voor opnamens en optredens.
Zit momenteel met de 2x12 K&E geweldige kast maar ik schouw mezelf een bult iedere week naar de repetitie.

De preamp van de Fireball kan erg moeilijk op tegen mijn zelfbouw, maar op zich klinkt hij super. De externe preamp klinkt weliswaar beter

Thiez
10 januari 2010, 18:16
Jou zelfbouw was geloof ik gebasseerd op een framus cobra of dragon toch? (meen ik ooit ergens gelezen te hebben)

Maar ik bedoel eigenlijk meer of de engl goed combineerd met orange. Ik hoor vaker dat orange kasten vrij donker zijn van sound. En opzich vind ik engl vrij schel (heb mijn presence en treble redelijk laag staan). Dus het lijkt me vrij goed combineren maar heb er helaas nog nooit een uitgetest.

caliban
10 januari 2010, 18:30
Dat komt inderdaad heel goed uit, ENGL heeft sowieso de neiging om scherp te gaan klinken door hun preamp bouw. De Orange gaat hier best goed mee om.
En de zelfbouw is een vrij typische highgainer, net zoals de genoemde framus amps. 75% van al die preamps zijn hetzelfde (misschien een klein beetje overdreven).
Ik heb me voor een groot deel op framus gebaseerd, en verder een aantal probeersels :)

Thiez
10 januari 2010, 18:50
ok top, bedankt. wil je ook de bevindingen van je shoutout hier posten?
verschillen tussen de orange en engl ben ik wel benieuwd naar. Ik ga misschien binnenkort keer naar rockpalace om de engl kasten te vergelijken met orange en marshall.

guitarguru
10 januari 2010, 18:52
Leuke kast, toevallig in Utrecht gescoord?

caliban
10 januari 2010, 19:21
Leuke kast, toevallig in Utrecht gescoord?

Ja inderdaad.

guitarguru
10 januari 2010, 19:26
Ja inderdaad.

Heb daar mijn VOX AC30 top gekocht.

caliban
10 januari 2010, 19:34
Heb daar mijn VOX AC30 top gekocht.

Hij vertelde mij dat hij zijn Vox laatst verkocht had. Sympathieke kerel, en heeft blijkbaar een superdikke platendeal

guitarguru
10 januari 2010, 19:38
Hij vertelde mij dat hij zijn Vox laatst verkocht had. Sympathieke kerel, en heeft blijkbaar een superdikke platendeal

Aardige vent ja, gaf me nog hun cd mee. Zei tegen mij dat hij de kast laatst verkocht had, zodat ik de top niet kon testen...

soup
10 januari 2010, 19:45
Aardige vent ja, gaf me nog hun cd mee. Zei tegen mij dat hij de kast laatst verkocht had, zodat ik de top niet kon testen...Linkje van hun myspace?

guitarguru
10 januari 2010, 19:48
Linkje van hun myspace?

website: http://www.kensingtonband.com/

caliban
10 januari 2010, 19:59
Aardige vent ja, gaf me nog hun cd mee. Zei tegen mij dat hij de kast laatst verkocht had, zodat ik de top niet kon testen...

Vreemd :dontgeti:, net eventjes volume van de ENGL half open, preamp erdoor, over de twee cabinet alletwee samen. HOE VET! Orange alleen klinkt oké, maar tezamen is super

macwilliams
10 januari 2010, 22:02
Serieus, voor cabinetten geld echt hoe meer hoe beter. Ik zit er over te denken om die andere cab ook te houden wanneer ik de 1960-B heb opgehaald.
Ik wil eigenlijk drie stacks hebben staan. Das zoooo cool:ok: en kost niet eens zo gek veel.

guitarguru
10 januari 2010, 22:36
Serieus, voor cabinetten geld echt hoe meer hoe beter. Ik zit er over te denken om die andere cab ook te houden wanneer ik de 1960-B heb opgehaald.
Ik wil eigenlijk drie stacks hebben staan. Das zoooo cool:ok: en kost niet eens zo gek veel.

Hooguit een hernia............................. :stop:

caliban
10 januari 2010, 22:38
Hooguit een hernia............................. :stop:

Amaaai ni, ik heb zwaar afgezien met het dragen van die Orange. Ik was met de trein in Utrecht :D, en ik moest terug naar Leuven geraken ermee. En het geweldige is dat de Nederlandse treinen zo stipt zijn :seriousf:

vincedepooh
10 januari 2010, 22:42
Heej, Kensington, ik volg ze al een tijdje, leuke band. De laatste keer dat ik ze zag speelden ze over orange combo's.
Zelf heb ik ook een orange 2*12 cab met de Tiny terror en een bugera333.

guitarguru
10 januari 2010, 22:42
Amaaai ni, ik heb zwaar afgezien met het dragen van die Orange. Ik was met de trein in Utrecht :D, en ik moest terug naar Leuven geraken ermee. En het geweldige is dat de Nederlandse treinen zo stipt zijn :seriousf:

En dan eerst nog naar het station met die kast..................... wat een survival-tocht zeg! Of kreeg je een lift van hem?

caliban
10 januari 2010, 22:46
En dan eerst nog naar het station met die kast..................... wat een survival-tocht zeg! Of kreeg je een lift van hem?

Gelukkig was hij al naar het station gekomen (hij had een karretje oid bij).

Marc Oblivian
11 januari 2010, 10:28
Dat komt inderdaad heel goed uit, ENGL heeft sowieso de neiging om scherp te gaan klinken door hun preamp bouw.


Grappig...dat hoor ik wel vaker, maar ik vind het juist wel meevallen.
Ik zet mijn treble op 1 uur en de presence op 2 uur (soms zelfs nog iets hoger) als ik op de leadkanalen speel van mijn Powerball.
Ik denk dat het erg ligt aan de gebruikte gitaar.
Ik speel het meeste met een Les Paul die van zichzelf vrij donker klinkt.
Engl klinkt dan ook (vind ik) goed in combinatie met Les Paul (of in ieder geval mahoniehouten gitaren). Dat 'dikke' van de gitaar combineert goed met het felle karakter van de amp.

caliban
11 januari 2010, 11:16
De powerball filtert redelijk wat hoog weg in de tonestack no matter hoe je hem instelt. SE doet dat ook, Fireball niet, Blackmore ook niet zover ik weet.

Thiez
11 januari 2010, 12:23
invader klinkt idd ook een stuk minder scherp dan mijn blackmore. Dus het verschilt wel welke engl je pakt denk ik.

caliban
11 januari 2010, 13:44
invader klinkt idd ook een stuk minder scherp dan mijn blackmore. Dus het verschilt wel welke engl je pakt denk ik.

Invader heb ik geen idee van hoe het circuit eruit ziet spijtiggenoeg.