PDA

View Full Version : Dry-Wet Setup: uitleg gevraagd door de kenners...



timkermans
10 januari 2010, 12:44
Beste mensen,

ik zou een W/D setup willen proberen, maar ik vroeg me af hoe ik dit zou kunnen verwezenlijken via mijn pedalboard.

Momenteel gaat mijn gitaar in een Volume en Wah pedaal, daarna in de 1e FXblock van mijn M13, waarna hij terug buitenkomt en in mijn GRX4 met 4 OD pedalen, dan terug buiten en in mijn 3 andere FX blocks van de M13, en dan naar de amp.

2 vragen:
Wat gaat er meestal naar de Wet? (reverb, delay, en wat nog?)
Hoe kan ik best (en niet overdreven duur) de FX uit het signal path halen?

Grtjs!

TimS
10 januari 2010, 13:11
Ik ben niet echt een kenner, maar ik zou zeggen dat je al je effecten naar de ene kant stuurt en je droge signaal naar de andere kant. Dan kan je gewoon de stereo uit van je M13 gebruiken.

paulusdeBKB
10 januari 2010, 14:24
compressie, filters (wah, moogerfoogers, choppers etc), boost en oversturing moeten naar allebei. Modulatie (phaser, chorus, flanging) en timebased effecten (delay, reverb) kunnen naar de wet. Maar deze regel is niet in steen gehouwen. Experimenteer en probeer uit, zou ik zeggen. Het kan ook heel vet zijn om clean op je dry met overstuurd op je wet te spelen. Je krijgt dan een soort double-tracking effect, helemaal als je het overstuurde geluid een paar milliseconden vertraagt. Dan heb je een cleane attack met een full-bodied scheurgeluid.

Proberen maar!

Liquid_Metal
10 januari 2010, 22:27
Als je niet in stereo wilt spelen (wet-dry-wet geheten) heb je 2 poweramps nodig, of 1 stereo poweramp: 1 kant voor dry en 1 kant voor wet.
Simpel gezegd gaat je gitaarsignaal de preamp in en 1 kant gaat naar de eerste poweramp. De andere kant gaat eerst naar een effectsprocessor en daarna naar de tweede poweramp.
De effecten die Paulus opnoemt als zijnde wel te gebruiken in wet, zijn eigenlijk allemaal postgain effecten (voor in de effectloop). Meestal werkt het dan ook gewoon prima. Bedenk je echter wel dat volume-effecten zoals tremolo niet gaan werken in w/d. Die wil je over beide kanalen hebben.

Ik heb het een poosje gebruikt en het klinkt fantastisch. Het was me alleen teveel gedoe en te lastig met instellen van volume e.d.
Ik heb er toen een topic over aangemaakt en dat beslaat nu 34 pagina's. Lees het en stel je eventuele vragen daar, zou ik zeggen :). KLIK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118558)

timkermans
11 januari 2010, 00:23
Cool! Dat zal ik zeker doen!

Ik ga trouwens een combinatie maken van een actieve monitor met een Gitaarcombo...

Grtn

Liquid_Metal
11 januari 2010, 11:11
Dat lijkt me geen fijn idee. Een actieve monitor is niet bedoeld om gitaargeluid op te zetten want hij kleurt niet op de manier zoals je poweramp dat doet. Monitors krijgen meestal geluid vanuit de mixer en die krijgt het geluid vanuit de poweramp van je versterker. Je zou dus een stuk missen in je keten en daardoor zou de combo echt heel anders klinken dan de monitor.
Ik heb zelf voor het proberen ook mijn Peavey Backstage Plus eens aangesloten, maar dat is een transistor met een 10" speaker. Mijn poweramp heeft EL84 buizen en stuurt 12" speakers aan. Het was echt niet om aan te horen :P.

timkermans
11 januari 2010, 11:45
nochthans zie ik dit veel gebeuren hoor. Larry Carlton, Robben Ford,... allemaal met actieve monitors. Ik denk wel dat zij GEEN dry signaal erdoor laten komen, alleen de reverb en delay?

Ik gebruik over het algemeen enkel een Chorus en een vibe en een rotary, die alledrie gewoon mee door de gitaarversterker kunnen...

paulusdeBKB
11 januari 2010, 11:56
Tremolo was ik helemaal vergeten! Die moet inderdaad door allebei. Als je geen delay en reverb gebruikt, is een d/w-opstelling minder zinvol: je kunt dan ook gewoon stereo spelen en de effectmix per kanaal in je multi-fx regelen. Mits je een multi-fx gebruikt natuurlijk.

ateng
11 januari 2010, 12:40
nochthans zie ik dit veel gebeuren hoor. Larry Carlton, Robben Ford,... allemaal met actieve monitors. Ik denk wel dat zij GEEN dry signaal erdoor laten komen, alleen de reverb en delay?

Ik gebruik over het algemeen enkel een Chorus en een vibe en een rotary, die alledrie gewoon mee door de gitaarversterker kunnen...

Dat klopt dat ze dat op die manier doen maar wat ze doen is een microfoon voor hun dry cabinet plaatsen en via de mic preamp, en dan gaat er een droog signaal naar de FX en dan pas naar een actieve monitor.