PDA

View Full Version : De toekomst van gitaren stemmen: Polyphone tuner



Pagina's : 1 [2]

j3r03n
2 april 2010, 11:54
Hetzelfde kun je zeggen over élk nieuw product wat (in het begin) goed verkocht wordt. Elk product heeft voor- en nadelen. Ik praat die polymode niet goed, maar het blijft n degelijke tuner die meer kan dan een TU-2/3 of DT-10/Pitchblack voor ongeveer hetzelfde geld.

Nadelen kunnen zijn:
- Lage E wijkt af in polymode. (wordt mss verholpen met eerste update, lijkt mij een onvolmaaktheid in de fourieranalyse.)
- Geen direct out. (voor mij geen nadeel, ik gebruik dat nooit, maar ik kan het me goed voorstellen.)

Iedereen kiest voor zichzelf de beste tuner, maar voor mij wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.

FruscianteFan
2 april 2010, 12:05
Da's toch de wereld op z'n kop?!! Je koopt toch een nieuw product, ongeacht de prijs, dat in orde hoort te zijn? Daarbij komt dat de naam TC ook nog voor "kwaliteit" hoort te staan....... maar dat staat de laatste jaren toch al ter discussie.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar een alternatief is er niet (als je polyfoon wilt stemmen). Het is een flaw, maar wel een die op zich geen ramp is.

Dus als je kijkt naar het principe "je koopt een product en dan moet het goed zijn", dan heb je gelijk. Je kunt je ook afvragen hoe je ermee omgaat...

Swan
2 april 2010, 12:23
Dus als je kijkt naar het principe "je koopt een product en dan moet het goed zijn", dan heb je gelijk. Je kunt je ook afvragen hoe je ermee omgaat...
als ik een auto koop en ik moet de hele tijd naar links sturen om rechtdoor te gaan lijkt me dat ook geen kwestie van 'hoe ermee om te gaan', wat heb je aan een tuner waarbij je weet dat je hem volgens dat ding vals moet stemmen?

j3r03n
2 april 2010, 12:29
Met de Polytune koop je dus een auto die alles kan wat alle andere auto's kan. Op de weg rijdt ie perfect. Maar, deze auto kan meer, hij kan ook varen. En die auto kost net zoveel als gewone auto's.
Echter, bij het varen moet je een klein beetje bijsturen om rechtdoor te gaan. Maar dat wordt misschien bij de eerste onderhoudsbeurt verholpen.

Jan Buurman
2 april 2010, 12:32
als ik een auto koop en ik moet de hele tijd naar links sturen om rechtdoor te gaan lijkt me dat ook geen kwestie van 'hoe ermee om te gaan', wat heb je aan een tuner waarbij je weet dat je hem volgens dat ding vals moet stemmen?

Je hoeft absoluut niet "vals te stemmen". Zo groot is de afwijking niet.
Je zou hem (live) eens moeten lenen/uitproberen. Dan weet je waar je over praat én ervaar je die extra luxe.. ;)

EDIT: Ik vind het moeten bijsturen van een auto trouwens geen vergelijk... eerder dat je bij het tanken een litertje extra erbij moet gooien voor een volle tank of zo. (Ik kon zo snel even niets beters verzinnen :-) )

Swan
2 april 2010, 12:58
ik stem nooit in eadgbe dus voor mij heeft hij sowieso geen nut...

rocker_71
2 april 2010, 13:05
Op TGP was dit ook al een hele discussie. Ook Tore van TC heeft zich hier in gemengd. Is wel interessant om te lezen.

Uiteindelijk heeft TC E er een FAQ van gemaakt op hun site: link (http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=177&p_created=997223314&p_sid=vBADfoYj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX 3Jvd19jbnQ9MjAsMjAmcF9wcm9kcz0yNTcsMzc4JnBfY2F0cz0 wJnBfcHY9Mi4zNzgmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3Z XJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1).

Wat ik wel irritant vind, is dat de needle mode helemaal geen 0,5% accuracy heeft, maar eerder 2 a 3 %. Dat is wel een beetje misleidend gebracht door de fabrikant. Is gedaan om live sneller te kunnen stemmen.
Ik gebruik nu vaker de strobe mode en dat bevalt ook goed.

j3r03n
2 april 2010, 14:06
So after a lot of testing and hair scratching we found out that the problem is not related to the tuner algorithm, but is actually user-related:

From observing our betatesters we learned that when tuning polyphonically you don't know which strings will be out of tune, which means that you don't rest your hand on the tuning pegs or neck. But when you tune monophonically you know exactly which string you'll be tuning, so you automatically rest your hand on the corresponding tuning peg.

Okee, ze leggen de 'fout' bij de gebruiker. Daar geloof ik dus geen drol van.

tomdiedom
2 april 2010, 14:08
lijkt me ook een vreemd verhaal.

Realeigo
2 april 2010, 14:08
Het is wel waar wat ze zeggen.

j3r03n
2 april 2010, 14:10
Ik ga het zeker uitgebreid testen, maar vooralsnog: I'm not buying it.

bass blom
2 april 2010, 14:16
net binnen, ff snel geprobeerd, super!

rocker_71
2 april 2010, 14:57
Tore TC gaf zelf ook nog een andere reden (vind ik wel wat plausibeler klinken): klik (http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=7901764&postcount=89)

jonesd
2 april 2010, 15:32
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en denk dat die laatste uitleg klopt.

Wanneer je in de poly mode hard aanslaat geeft hij geen afwijking op de E. Enkel wanneer je wat zachter aanslaat.

In de chromatic mode sla je meestal sowieso wat harder aan. Vandaar het verschil en vandaar dat de poly mode waarschijnlijk iets nauwkeuriger is.

Ik ben overigens helemaal verkocht aan het concept. Pracht ding!

the sure thing
2 april 2010, 15:42
Tore TC gaf zelf ook nog een andere reden (vind ik wel wat plausibeler klinken): klik (http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=7901764&postcount=89) Leuk verhaal en een hoop bla bla, maar het zou allemaal niet nodig moeten zijn.

j3r03n
2 april 2010, 15:43
Tore TC gaf zelf ook nog een andere reden (vind ik wel wat plausibeler klinken): klik (http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=7901764&postcount=89)

Mwa, iets aannemelijker. Ik ga t allebei eens testen.

dml
2 april 2010, 16:03
Leuk verhaal en een hoop bla bla, maar het zou allemaal niet nodig moeten zijn.

+1. Ik ben zeker niet anti-Polytuner maar nu blijkt dat je anders/ omslachtiger moet omgaan met deze tuner, terwijl dat mijns inziens juist niet nodig zou moeten zijn. De enige reden om voor een Poly te kiezen, is volgens mij de tijdswinst. Maar die tijdswinst wordt weer teniet gedaan doordat het display in polymode bij de E iets anders aangeeft dan daadwerkelijk het geval is.
Ook de conclusie van Rocker_71 baart me zorgen. TC gaat blijkbaar voor kwantiteit en niet voor kwaliteit (wat betreft het stemmen).

Wat JonesD aangeeft, is natuurlijk helemaal onzin. Je zou harder moeten aanslaan om de Polytuner nauwkeuriger te laten werken, bij zacht aanslaan is hij onnauwkeuriger. Dit staat weer haaks op wat Tore uitlegt bij punt 2.

Tja, en het verhaal over je hand bij de tuning peg, da's ook een mooie. Het zou betekenen dat je je gitaar beter niet met de hand kan stemmen, want zodra je de tuningpeg aanraakt, ontstemt hij toch weer.
Ja ja, lekker kort door de bocht :hippie:

Realeigo
2 april 2010, 16:06
Tja, en het verhaal over je hand bij de tuning peg, da's ook een mooie. Het zou betekenen dat je je gitaar beter niet met de hand kan stemmen, want zodra je de tuningpeg aanraakt, ontstemt hij toch weer.
Ja ja, lekker kort door de bocht :hippie:

Nou de druk bij het vasthouden/aandraaien van de tuner kan de toonhoogte wel degelijk beinvloeden.

Probeer het maar. Tune je gitaar terwijl je de tuning pegs vasthoudt en check daarna de stemming door alleen maar de snaar aan te slaan en verder helemaal niks aan de gitaar aan te raken.

bass blom
2 april 2010, 16:14
ik heb hem nu net iets uitgebreider getest, poly voornamelijk, daar is hij tenslotte voor gemaakt.
ben zeer te spreken over de stemming.
voorheen deed ik het met zo'n gammel knijp dingetje :dontgeti:

j3r03n
2 april 2010, 16:19
Maar die tijdswinst wordt weer teniet gedaan doordat het display in polymode bij de E iets anders aangeeft dan daadwerkelijk het geval is.
In één van die twee verhaaltjes staat juist letterlijk dat de polymode de juiste aangeeft. :soinnocent:

hezz
2 april 2010, 16:36
Ik heb 'em vandaag ook binnen gekregen, helemaal tevreden mee hoor! Binnenkort dus maar eens kleurtjes spuiten... Ik vind dat gezeik over de lage E trouwens ergens wel best grappig, het lijken wel vooral de niet-gebruikers te zijn die erover klagen :D


Met de Polytune koop je dus een auto die alles kan wat alle andere auto's kan. Op de weg rijdt ie perfect. Maar, deze auto kan meer, hij kan ook varen. En die auto kost net zoveel als gewone auto's.
Echter, bij het varen moet je een klein beetje bijsturen om rechtdoor te gaan. Maar dat wordt misschien bij de eerste onderhoudsbeurt verholpen.

Nice! Die vind ik best goed.

Realeigo
2 april 2010, 16:39
Ik vind dat gezeik over de lage E trouwens ergens wel best grappig, het lijken wel vooral de niet-gebruikers te zijn die erover klagen :D.

Captain obvious, dat komt omdat de mensen die er over klagen niet zomaar denken: "He, wat een kutpedaal, laat ik dat toch eens kopen."

Harald
2 april 2010, 16:47
Heb zo'n vemoeden dat ik dit kastje ga kopen voor mijn elektrische setup. Ben met mijn huidige stemapparaat in de effectenbak nl. echt niet tevreden. Alleen even verzinnen waar ik hem zou moeten laten dan.

Dat verhaal van de pitch die bij de aanslag iets hoger is en dan tot rust komt klopt gewoon. Kan ik op mijn 19" stemapparaat altijd prima zien. Handdruk op de hals heb ik nooit geprobeerd. Zou me niet verbazen dat dat op zich ook klopt. Zal dan wel afhankelijk zijn van de gevoeligheid van de hals.

jonesd
2 april 2010, 16:50
Wat JonesD aangeeft, is natuurlijk helemaal onzin. Je zou harder moeten aanslaan om de Polytuner nauwkeuriger te laten werken, bij zacht aanslaan is hij onnauwkeuriger. Dit staat weer haaks op wat Tore uitlegt bij punt 2.



Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Het is net door harder aan te slaan dat de stemming niet volledig nauwkeurig is. Ik ben er van overtuigd dat met elke tuner er een verschil is tussen hard en zacht aanslaan, met name vooral op de lagere snaren..

Dit valt alleen harder op bij de polytuner omdat je harder aanslaat op 1 snaar dan op alle snaren.

edit: Wat Harald hierboven zegt dus.

hezz
2 april 2010, 16:52
Sure, maar ze hebben geen 1ste hands ervaring met het ding. Ik vind het allemaal een beetje overdreven kritiek, het is absoluut niet zo erg als het doet denken. Ik heb 'em net een dagje en heb al door dat het erg overdreven wordt. Overigens klopt wat Tore zegt wel, er zit wel verschil tussen tunen met hand of zonder hand aan de tunerpeg.

Anyway, ik ben er in ieder geval echt blij mee.. Iedereen die op zoek is naar een nieuwe tuner zou het zeker tenminste moeten proberen.

the sure thing
2 april 2010, 20:24
Sure, maar ze hebben geen 1ste hands ervaring met het ding. Ik vind het allemaal een beetje overdreven kritiek, het is absoluut niet zo erg als het doet denken. Als je goed leest, zijn er hier 4 verschillende personen die m hebben of die hem daadwerkelijk UITGEPROBEERD hebben die het WEL irritant vinden.

Toen ik m uitprobeerde viel mij ook op, dat als ik de lage E aansloeg (in de single string mode, zeg maar), naarmate de snaar langer doorklonk (en dus zachter werd) de tuner aangaf dat de toonhoogte iets zakte. Oftewel: hoe hard je aanslaat, is van invloed op de toonhoogte. WTF?!!?!?!? Ja echt waar. Mijn Boss en Korg hebben hier echt GEEEEEN last van!

Enne... de mensen die hier "overdreven kritiek" uitten, zijn misschien gebruikers van het 1e uur die graag kwaliteitsspul willen (en ook gewend zijn) waarbij dit soort gedrag van een tuner onacceptabel is.

Als ik op de buhne sta, wil ik geen "rekening houden" met de manier hoe ik moet stemmen. Ik vind het idee van de polytune echt geweldig, ik denk persoonlijk ook dat het wel werkend gemaakt zou kunnen worden. Nogmaals, als de polytuner normaal gaat doen, koop ik m diezelfde dag nog.

aaronstonebeat
2 april 2010, 20:32
Theoretisch kan een snaar niet trillen zonder dat de toon iets hoger wordt. Omdat de snaar trilt, uitslaat, wordt die langer en komt er dus meer spanning op de staan; net als bij bends. Het is ook de reden waarom je moet intoneren door de brugzadels te compenseren: als je een snaar indrukt, komt er een beetje spanning op te staan en wordt de toon hoger dan bedoeld.

Hoe dikker de (kern van de) snaar, hoe sterker dit effect. Hoe harder je aanslaat, hoe groter de uitslag van de snaar en dus hoe hoger de toon.

Ik heb die tuner ook niet, maar bovenstaande is een gegeven; toegepaste natuurkunde. Als een tuner er niet op reageert, moet die een zekere onnauwkeurigheid hebben.

jonesd
2 april 2010, 20:47
Theoretisch kan een snaar niet trillen zonder dat de toon iets hoger wordt. Omdat de snaar trilt, uitslaat, wordt die langer en komt er dus meer spanning op de staan; net als bij bends. Het is ook de reden waarom je moet intoneren door de brugzadels te compenseren: als je een snaar indrukt, komt er een beetje spanning op te staan en wordt de toon hoger dan bedoeld.

Hoe dikker de (kern van de) snaar, hoe sterker dit effect. Hoe harder je aanslaat, hoe groter de uitslag van de snaar en dus hoe hoger de toon.

Ik heb die tuner ook niet, maar bovenstaande is een gegeven; toegepaste natuurkunde. Als een tuner er niet op reageert, moet die een zekere onnauwkeurigheid hebben.

Dit is dus wat ik bedoelde (alleen iets helderder uitgelegd).

universe777
2 april 2010, 20:59
Ik heb de polytuner niet maar kan het hierboven beschreven fenomeen wel beamen. Ik heb de eerste generatie Korg racktuner (toen heel duur).
Hier is ook duidelijk te zien dat als je je snaar een harde lel geeft hij iets hoger uitslaat dan dat je "normaal" aanslaat.
Is met een 7 snaar in Bb gestemd iets lastiger snel te stemmen maar wel zuiver. Mijn Boss stomptuner heeft dit niet maar is veel onnauwkeuriger.

Oftopic: Als jullie zouden moeten kiezen voor een pedaal tuner van rond de 100 euro, welke is dan het zuiverst? snelheid interessert me niet zo..

the sure thing
2 april 2010, 21:24
Een harde lel is toch wat anders dan hard aanslaan. Maar goed: offtopic: ga voor de beste stompbox tuner die er is de Turbo tuner. Kost ongeveer EUR 140 maar dan hoef je nooit meer iets anders. Anders: de Korg pitchblack.

FruscianteFan
2 april 2010, 21:24
Als je goed leest, zijn er hier 4 verschillende personen die m hebben of die hem daadwerkelijk UITGEPROBEERD hebben die het WEL irritant vinden.

Toen ik m uitprobeerde viel mij ook op, dat als ik de lage E aansloeg (in de single string mode, zeg maar), naarmate de snaar langer doorklonk (en dus zachter werd) de tuner aangaf dat de toonhoogte iets zakte. Oftewel: hoe hard je aanslaat, is van invloed op de toonhoogte. WTF?!!?!?!? Ja echt waar. Mijn Boss en Korg hebben hier echt GEEEEEN last van! Ik merk op mijn Korg DT-10 anders heel duidelijk het verschil tussen hard aanslaan, zacht aanslaan en uit laten klinken...

the sure thing
2 april 2010, 21:40
Ik merk op mijn Korg DT-10 anders heel duidelijk het verschil tussen hard aanslaan, zacht aanslaan en uit laten klinken...... ik zal het zsm bij mijn Korg eens uitproberen. Ik vind het overigens wel overdreven om "een lel" aan de snaar te geven. Ik heb bij het testen van de Polytuner goed opgelet met hard/zacht aanslaan.

Midwolda
2 april 2010, 22:16
Die hogere pitch van een toon vlak na het aanslaan kun je nagenoeg geheel vermijden
door te stemmen op het halselement met de tone-pot dicht en aan te slaan op de 12e fret.
Maar ja, daar heb je in een live-situatie niet zoveel aan.

universe777
2 april 2010, 22:47
... ik zal het zsm bij mijn Korg eens uitproberen. Ik vind het overigens wel overdreven om "een lel" aan de snaar te geven. Ik heb bij het testen van de Polytuner goed opgelet met hard/zacht aanslaan.
De uitdrukking "een lel geven" gebruikte ik om hard aanslaan aan te geven. Je neemt het wel heel letterlijk.... Als je stevige muziek speelt en je in je spel flink aanslaat (een flink gedeelte van mijn crunch komt door stevig spelen) dan slaat heel zacht aanslaan - dus niet in verhouding met hoe je normaal speelt - bij stemmen nergens op.

FruscianteFan
2 april 2010, 22:57
Die hogere pitch van een toon vlak na het aanslaan kun je nagenoeg geheel vermijden
door te stemmen op het halselement met de tone-pot dicht en aan te slaan op de 12e fret.
Maar ja, daar heb je in een live-situatie niet zoveel aan.
Da's onzin: al het hoog uit je geluid halen maakt de toonhoogte niet lager of stabieler, en op de 12e fret aanslaan maakt de toonhoogte juist instabiel (of je moet hem elke keer perfect fretten). Als je de flageolet bedoelt, die geeft inderdaad minder afwijking dan de open snaar, maar dan moet ik universe gelijk geven: je gitaar loepzuiver stemmen heeft geen zin als je hard ramt...

universe777
2 april 2010, 23:03
Het heeft wel zin maar dan moet je hem binnen de context van je speelstijl zo zuiver mogelijk stemmen. Ik middel altijd tussen de open snaar, gefret op 12 en de flagolet. Een Bb is zowiezo wat lastiger zuiver te krijgen in de hogere registers. Zeker met een wat hogere actie.

* edit. Stemmen op je hals element kan inderdaad zuiverder zijn. dat is me door diverse reparateurs ook aangeraden.

Mr. Dynamite
3 april 2010, 10:53
Oke even wat anders jongens,

Ik ben nog op zoek naar een fatsoenlijke tuner.
Nou word het waarschijnlijk de Pitchblack of de Polytune.
Het verschil in prijs is niet eens zo heel groot en voor een pedaal wat je altijd gebruikt ga ik niet op een paar tientjes letten.
Maar is het nou slim om gelijk voor de polytune te gaan? of toch maar gewoon een pitchblack? :satisfie:

Henri H
3 april 2010, 11:20
Ik heb sinds een jaar een Pitchblack, die me prima bevalt, maar als ik er nu één zou kopen, zou het toch de Polytune worden denk ik.

Midwolda
3 april 2010, 11:41
Da's onzin: al het hoog uit je geluid halen maakt de toonhoogte niet lager of stabieler, en op de 12e fret aanslaan maakt de toonhoogte juist instabiel (of je moet hem elke keer perfect fretten). Als je de flageolet bedoelt, die geeft inderdaad minder afwijking dan de open snaar, maar dan moet ik universe gelijk geven: je gitaar loepzuiver stemmen heeft geen zin als je hard ramt...
Sorry, het komt niet goed over geloof ik.
Ik bedoel niet dat je de snaar op de 12e positie moet fretten, maar dat je de open snaar aanslaat ter hoogte van de 12e fret. Daarmee krijg je het snelst een constante buik-knoop golf in de open snaar.
En het hals-element zit dan precies onder de buik. Als je dan ook nog de hoge tonen wegdraait heb je het minste last van de hogere pitch vlak na het aanslaan van de snaar. En daar ging het mij even om.

Harald
3 april 2010, 11:49
Die hand aan de stemknop ook even uitgeprobeerd... bij mijn jazzgitaar hoef ik idd. niet eens een stemapparaat te pakken. Het maakt gewoon verschil uit.

En @ Surething, als jouw stemapparaatjes niet aangeven dat de pitch even omhoog gaat direct na de aanslag om dan te zakken naar de eigenlijke toon zegt dat toch meer over jouw stemapparaat dan over de stemapparaatjes die dat wel aangeven. Als je echt stevig aanslaat hoor je het zelfs nl. Probeer maar eens op je g snaar. Bij een stevige aanslag trek je de snaar eerst een stuk omlaag voordat je hem loslaat. Spanning is dan hoger, toonhoogte dus ook. (maar goed, dat had hier iemand al aangegeven)

Zijn op zich kleine verschillen, maar ze zijn er wel. Die nauwkeurigheid is natuurlijk ook relatief, een gitaar is qua stemming op zijn best een (op zich werkbare, maar desalniettemin toch een) compromis. Je stuurt altijd wel wat bij in je spel op verschillende posities, alleen heb je dat niet in de gaten. Juist die kleine details in vingerdruk, of een snaar net wat opduwen maken dat je vaak na een paar noten en akkoorden al weet of iemand kan spelen of niet. (of dat een gitarist wiens gitaar gewoon goed gestemd is toch behoorlijk vals kan spelen)

FruscianteFan
3 april 2010, 12:15
Sorry, het komt niet goed over geloof ik.
Ik bedoel niet dat je de snaar op de 12e positie moet fretten, maar dat je de open snaar aanslaat ter hoogte van de 12e fret. Daarmee krijg je het snelst een constante buik-knoop golf in de open snaar.
En het hals-element zit dan precies onder de buik. Als je dan ook nog de hoge tonen wegdraait heb je het minste last van de hogere pitch vlak na het aanslaan van de snaar. En daar ging het mij even om.
ahzo, daar heb je wellicht gelijk in - heb het niet geprobeerd - maar het is nog steeds vrij nutteloos als je niet ook op die manier speelt.

@ Harald: precies. Sterker nog, bij de opname van een nummer hadden we er echt last van dat de open G-snaar soms flink uitwijkt. De Gm en F die ik steeds speelde waren zuiver, de open C had soms nét even een valse G.

Henri H
3 april 2010, 13:49
....De Gm en F die ik steeds speelde waren zuiver, de open C had soms nét even een valse G.Ligt dat dan niet aan de intonatie v.d. gitaar?!

FruscianteFan
3 april 2010, 13:59
Nee: de snaar heb ik open gestemd (zoals altijd), en vervolgens is alleen het open C-akkoord niet zuiver doordat de G-snaar een fractie van een seconde hoger gaat dan de G.

Henri H
3 april 2010, 14:07
Ja, een snaar stem je in principe altijd open, en je moet hem even uit laten "zingen".
In eerste instantie is hij altijd wat hoger door eerder genoemde oorzaak.
Dikkere snaren hebben hier meer last van dan dunnere snaren.
Als de gitaar daarna vals klinkt bij bepaalde akkoorden, ligt dat aan de speler of aan de intonatie v.d. gitaar.

FruscianteFan
3 april 2010, 14:18
Ja, een snaar stem je in principe altijd open, en je moet hem even uit laten "zingen".
In eerste instantie is hij altijd wat hoger door eerder genoemde oorzaak.
Dikkere snaren hebben hier meer last van dan dunnere snaren.
Als de gitaar daarna vals klinkt bij bepaalde akkoorden, ligt dat aan de speler of aan de intonatie v.d. gitaar.
Ja duh... dat is nou precies wat ik zeg. In dit geval ligt het inderdaad aan het feit dat de open G-snaar gevoeliger is voor hard aanslaan dan een gefrette G-snaar, en het feit dat ik inderdaad hard aansloeg.

Maar het ligt niet aan de intonatie van de gitaar als ze goed gestemd zuivere barré-akkoorden geeft en niet zo zuivere open akkoorden (waarbij een open snaar de boosdoener is). Maar goed, de afwijking is duidelijk hoorbaar, maar geen ramp. Tegen de tijd dat het nummer op myspace (die nog niet bestaat) komt, zal ik het wel laten horen.

Henri H
3 april 2010, 15:07
....
Maar het ligt niet aan de intonatie van de gitaar als ze goed gestemd zuivere barré-akkoorden geeft en niet zo zuivere open akkoorden (waarbij een open snaar de boosdoener is). Maar goed, de afwijking is duidelijk hoorbaar, maar geen ramp.....Het kan dus wel degelijk aan de intonatie v.d. gitaar liggen als barré-akkoorden zuiver klinken en open akkoorden niet.
Beide moeten zuiver klinken (na even uit laten klinken).

Misschien begrijpen we elkaar niet goed, maar als ik jouw posts lees, krijg ik toch het vermoeden dat het aan je gitaar ligt.

aaronstonebeat
3 april 2010, 15:46
Het kan aan te hard knijpen met de frethand liggen. Gefrette tonen klinken dan te hoog. Het kan ook aan slijtage van de frets liggen: overal waar een gleufje in de fret onstaat, ligt de top van de fret te ver van de topkam vandaan. Het zou zelfs kunnen dat de frets zijn gevlakt en daarna niet goed afgerond; ook dan liggen de frets feitelijk te ver van de topkam.

Een te hoge actie bij de topkam leidt er ook toe dat gefrette noten, mn in de eerste posities hoorbaar te hoog zijn.

Het kan aan heel veel dingen liggen.

FruscianteFan
3 april 2010, 16:48
Het kan dus wel degelijk aan de intonatie v.d. gitaar liggen als barré-akkoorden zuiver klinken en open akkoorden niet.
Beide moeten zuiver klinken (na even uit laten klinken).

Misschien begrijpen we elkaar niet goed, maar als ik jouw posts lees, krijg ik toch het vermoeden dat het aan je gitaar ligt.
Ok, nog één keer: ik stem de snaar op G, bij normale aanslag. Vervolgens is het enige moment dat de snaar váls is, wanneer ik hem open en hard aansla. Dat heeft hélemaal niks te maken met de intonatie, want er komt geen fret bij kijken.

Waarbij ik wel moet opmerken dat de intonatie van die G-snaar niet perfect is, omdat het zadel al maximaal naar achter staat (dikke snaren, hoge actie). Maar toch, van intonatie heb je geen last als je de frets niet gebruikt...

j3r03n
3 april 2010, 17:09
Als jullie er niet uitkomen kunnen jullie misschien beter een nieuw topic openen, want de laatste 10+ posts zijn gaan al niet meer over de Polytune maar over een al dan niet goed geïntoneerde snaar.:sssh:

Henri H
3 april 2010, 17:17
Jij gaf aan dat de G-snaar vals is als je een open C-akkoord aansloeg.
Mijn gitaren hebben daar geen last van, ook niet als ik hard aansla.
Ik krijg steeds meer het vermoeden, ook door je laatste zin, dat het toch aan je gitaar ligt.
Het hoeft misschien ook niet aan de intonatie van je G-snaar te liggen, maar het kan net zo goed zijn dat er andere snaren, b.v. D of A, die je indrukt bij een open C-akkoord, het probleem veroorzaken.

En zoals Aaron aangaf, het kan aan meer dingen liggen.

@Jeroen, of je drukt even op de rapporteerknop, als je je eraan stoort. :ok:
Op zich is het wel off-topic natuurlijk, maar om er nu een nieuw topic aan te wijden...

FruscianteFan
3 april 2010, 17:30
Laat ik dan even heel flauw doen: ik weet véél beter hoe de situatie is, en wat er aan de hand is. Het is me volstrekt duidelijk, en jij zou het met me eens zijn als je erbij was geweest.

Henri H
3 april 2010, 18:31
Dat betwijfel ik, maar laten we er maar over ophouden, straks krijgen we nog boze mede-forumers. :makeup: :hippie: :rockon:

bass blom
9 april 2010, 13:13
gisteravond in band met de polytune, super! zeer tevreden mee.
(alleen poly gebruikt)

AronSlash
9 april 2010, 21:37
Is idd een heel handig ding!! gister getest en morgen halen!!

bass blom
11 april 2010, 19:39
het lijkt, na nu een paar keer in band/sessie omgeving checken, dat als je heel zacht aanslaat in poly mode, dat ie dan het mooist meet.

op een les paul custom die dik en lomp geluid maakt :D

FruscianteFan
13 april 2010, 11:16
afgelopen repetitie had de bassist zijn nieuwe polytune bij zich. Ik heb dus uiteraard even geprobeerd, maar ik had niet echt een eurekamoment. Ik vond het wel grappig, maar het viel me op dat-ie in polymode minder afwijking gaf per snaar, en ik kreeg de indruk dat mijn DT-10 nog iets meer afwijking gaf - maar ik weet niet of dat ergens op gebaseerd is.

Al met al, doordat de polymode iets minder nauwkeurig is, denk ik dat het op gehoor controleren van een E-akkoord voor mij net zo makkelijk is, of gewoon even alle snaren langs. Wel denk ik dat als we gaan opnemen, we alle instrumenten steeds met beide stemapparaten kunnen stemmen, om zeker te zijn van de zaak.