PDA

View Full Version : the Holycaster!



Chris Winsemius
9 januari 2010, 19:22
Vanmiddag afgeleverd:

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/Holycaster_IMG_9083.jpg

Eerste indrukken: waanzinnig gewoon! Helderheid, warmte, definitie, balans en 'n strak maar stevig laag. Komende week wordt er nog wat afgesteld en kijken we even verder qua elektronica.

Olaf the Holy bood een tijdje terug aan een Tele body van pine (grenen) voor mij te maken. Dit hout werd bij de eerste 100 "Telecasters" (toen eigenlijk dual PU Esquires) gebruikt en de body-dikte is dan ongeveer 3 mm minder diep. Het gebruikte grenen komt van oude kerkbanken, is 60 jaar oud en de hars in het hout is in dit geval helemaal uitgekristalliseerd wat voor wat meer helderheid zorgt.

De slagplaat is, net als vroeger, van bakkeliet gemaakt en ik had het idee om het zo te doen qua element-uitfrezing dat er verschillende soorten elementen in geplaatst kunnen worden en dan ook op de juiste plek (ivm. harmonischen), er komen dus ook nog wat extra slagplaten aan. Op dit moment heb ik wat humbuckers en Strat-elementen voor deze gitaar maar het is ook mogelijk 'n soapbar P90 of (natuurlijk!) 'n Tele hals-element te monteren. Het brugelement is gemaakt door een gitaarbouwer uit Israel die hier voor oude Fender magneten heeft gebruikt.

Qua "reguliere"/complete Tele-sets zit ik te denken aan:
- Fender Nocasters
of
- Bare K. Brown Sugars
(mochten er mensen zijn die beide sets kennen: vertel, vertel! ;) ).

De brug is van het amerikaanse merk Rutters, hals (uitgezocht met Olaf) is van AllParts, stemmechanieken van Kluson en de straplocks zijn van Grolsch.

Met een Plexi + is het heerlijk clean, blues en rock spelen en op 'n blackface TwinReverb is het gewoon "twangheaven". Unplugged is de gitaar zeer luid en ook versterkt heeft ie veel "akoestisch karakter".

Olaf had 'm trouwens eigenlijk zelf willen houden....

Hendriks
9 januari 2010, 19:30
Geweldig Chris , gefeliciteerd , met deze mag je ook op zondagmorgen rocken.

pannekoek
9 januari 2010, 19:36
gaaf chris!

komt er nog een leuke winsemius/holycaster logotje op? :D

Mitch
9 januari 2010, 20:15
Uitgekristalliseerd grenenhars voor extra helderheid? Damn, we hebben nieuw vakjargon :D Kerkbank body en ook nog een koosjer brugelement, dan mag je op zaterdag én zondag spelen! Met Allparts halzen heb ik sowieso alleen nog mar goeie ervaringen eigenlijk.
Erg mooi ding Chris, ben benieuwd hoe dat klinkt.

Dweezman
9 januari 2010, 20:21
ah, geweldig ding. Is' ie zwaar, of valt dat mee?

Holy!

Lexvandoef
9 januari 2010, 20:36
Uitgekristalliseerd grenenhars voor extra helderheid? Damn, we hebben nieuw vakjargon :D Kerkbank body en ook nog een koosjer brugelement, dan mag je op zaterdag én zondag spelen! Met Allparts halzen heb ik sowieso alleen nog mar goeie ervaringen eigenlijk.
Erg mooi ding Chris, ben benieuwd hoe dat klinkt.

Ah, te schelle telecasters moeten we dus gewoon in de open haard gooien voor een minder hard hoog? :seriousf:

Mooi ding Chris! Ziet er lekker no-nonsense uit, zoals het hoort dus!

Over je pickup sets, ik heb zelf een setje NoCasters in mijn '62 RI zitten, lekker setje! brugpu klinkt goed stevig met een goeie mid-honk. Neck pickup wat helderder en belleriger dan een gewone tele neckpu, minder donker ook. Zelf vind ik het lekkerder dan een 'gewoon' tele neckpu.

Bram+
9 januari 2010, 22:03
Veel kerkbelletjeshoog uit die plank!

(ik had 'm stiekem al ergens anders gezien :soinnocent:)

vulvasonic
10 januari 2010, 02:31
Vat het niet te persoonlijk op, maar toen ik jouw dingescaster zag, kreeg ik accuut een enorme, fier naar omhoog wijzende stramme lul.
Was dat een bewuste keuze?
Is het verstijvende effect bij het uitwerken van de gitaar ingecalculeerd?

:D

Ibanez666
10 januari 2010, 09:36
Das een hele mooie! Soundsamples?

Ukeloeder
10 januari 2010, 09:47
Wow! Een Nidaros-caster. Ben benieuwd hoe het klinkt. Hoop hier snel sampletjes te vinden.

Orbis
10 januari 2010, 11:57
Wat een prachtgitaar! De kleur en de looks van het hout zijn echt schitterend!

Chris Winsemius
10 januari 2010, 13:28
Het spijt me echt hier wat nieuw vakjargon te hebben gepost...
(waar/wat is het sarcasme-plaatje? ;) )

Lex: dank voor de info, tele neck pu met voldoende helderheid is altijd prettig imho

Vulv: Olaf had deze planken voor mij uitgekozen op basis van mijn geluidswensen en de ervaring met een andere pine-body v/e Tele die hier is geweest om uit te testen.

Samples komen als er studiotijd is geregeld voor amp-demo's.

EDIT: gewicht is licht maar de gitaar "hangt zeer goed in balans".
EDIT 2: er wordt over een logo nagedacht...

macwilliams
10 januari 2010, 14:07
Dat heeft hij netjes gedaan:ok:

Orpheo
10 januari 2010, 14:12
Even over die nocasters: Lex zegt echt niks teveel over die pickups. Dat brugelement is een en al karakter en mojo. Ik vind dat element echt superb. Ik moet zeggen, ik vond 't halselement minder. ik vond die belletjes niet lekker zeg maar, geef mij maar een 'traditioneel' halselement voor de tele, wat wolliger en warmer, en wat meer mids erin.

Meneer I.
10 januari 2010, 14:27
Even over die nocasters: Lex zegt echt niks teveel over die pickups. Dat brugelement is een en al karakter en mojo. Ik vind dat element echt superb. Ik moet zeggen, ik vond 't halselement minder. ik vond die belletjes niet lekker zeg maar, geef mij maar een 'traditioneel' halselement voor de tele, wat wolliger en warmer, en wat meer mids erin.

+1 voor die Nocaster pups! Ik heb ze van de week in mijn Tele '96 Am.Std gestopt omdat ik tegenwoordig veel meer van Vintage sounds hou. Dus na 14 jaar zitten er andere pups in de tele. De standard elementen zijn zeker niet slecht, ik heb er niet voor niet 14 jaar opgespeeld, maar ze zijn wat modern voiced zeg maar. Zal wel het verschil zijn in Alnico magneten en baseplate materiaal.

@Chris, mooie Holy-moly caster.

Chris Winsemius
10 januari 2010, 14:52
Mede gezien de locatie (dichter bij de hals dan een Strat neck pu) vind ik zelf helderheid en transparantie belangrijk bij 'n Tele neck pu. Te veel hoog is altijd weg te draaien, te weinig hoog is passief niet of nauwelijks te pimpen.

toneblo
10 januari 2010, 15:00
...schitterend gitaar!
Mag er morgen naar luisteren!!:hippie:

Mitch
10 januari 2010, 15:07
Ja, die helderheid op het hals element moet je smaak zijn. Bij een Tele vind ik het niet echt noodzakelijk maar goed: blijft absoluut een kwestie van smaak en voorkeur.
*duikelt videootje op*
FYI: Nordstrand halselementje op mijn ash/maple Jap, Tone Press aan voor wat extra sustain, ik dacht ook de D_H modded SML (behoorlijk neutraal ingesteld) en de CMW TTC half open op een lekker ruim buitenpodium. Je hoort ook het podiumgeluid, de sound is van de videocam die op het podium was.
http://www.youtube.com/watch?v=YfFfJvNpKPw
Disclaimer: de andere gitarist had daar tuning-issues, het gaat effe om de intro...

toneblo
10 januari 2010, 15:12
...videotje?:hippie:

Steven Otto
10 januari 2010, 15:18
Ik lees het steeds vaker, maar wat is 'belletjes hoog' ?!? :dontgeti:
Kan iemand een sound sample posten met 'belletjes hoog' en een zonder? :)

Mitch
10 januari 2010, 15:20
Mooie boventonen, zowel in de attack als de sustain. Tenminste, da's mijn associatie.

Portel
10 januari 2010, 15:55
Moet je nagaan dat er 60 jaar lang mensen op je gitaar hebben gezeten...

Orpheo
10 januari 2010, 16:04
Ik lees het steeds vaker, maar wat is 'belletjes hoog' ?!? :dontgeti:
Kan iemand een sound sample posten met 'belletjes hoog' en een zonder? :)

nee, je kunt 't niet echt opnemen. je moet 't zelf horen en ervaren, dan weet je precies wat we bedoelen.

AgileGhost
10 januari 2010, 17:24
wow, echt een schitterende gitaar... gefeliciteerd!

benwave
10 januari 2010, 17:43
Het is wel leuk om een eigen logotje te ontwerpen, heb ik ook ooit een keer gedaan.

http://i668.photobucket.com/albums/vv43/Benwave/decalben.jpg


Ik heb hem zelf ontworpen en ze in Engeland laten maken bij deze jongens

http://www.thedecalshop.co.uk/

Chris Winsemius
12 januari 2010, 13:24
@Benwave: dank voor de tip en de link!

OT:
Gisteren the Holycaster mee naar de oefenruimte, veel positieve reacties van de bandleden.
Als een klein kind liep ik er ook nog even los mee rond en qua looks maakte ie toen ook behoorlijke indruk bij andere muzikanten/etc.
Ik wil nog wel even verder kijken naar elementen en ook de bevestiging daarvan. Als 'n PU direct op de body monteert krijg je meer laag en meer output; bij de hals-HB is dat nu (imo) wat te veel (heb 'm tijdelijk even aangepast met 'n gedeeltelijke coiltap) maar bij dit type brug PU zou die bevestigingsmethode misschien juist beter uitwerken.

Ook versterkt en met 'n bak vervorming blijft het akoestische karakter van de gitaar duidelijk hoorbaar. (Gisteren had ik even 'n Tweed 12 mee met [af en toe] een Bad Monkey of D_H GoosterBooster er voor). M'n R7 Goldtop heb ik gisteravond niet uit de koffer gehaald maar dat heeft natuurlijk ook met het "dopen van de Holycaster" te maken :)

Nagramoth
12 januari 2010, 13:31
Volgens mij hoorde ik je zondagavond vanaf de parkeerplaats helemaal uit je plaat gaan op die Tele, klopt dat?

Ik kom gauw een keertje kijken/luisteren (en voelen?)

Chris Winsemius
12 januari 2010, 13:36
Volgens mij hoorde ik je zondagavond vanaf de parkeerplaats helemaal uit je plaat gaan op die Tele, klopt dat?

Ik kom gauw een keertje kijken/luisteren (en voelen?)

:D
Buren hebben iig. niet geklaagd...

Ik was al een aantal keren bij jou langsgelopen maar toen was er niemand thuis, je bent hier altijd welkom en ik ben ook benieuwd naar jouw gitaren.

matty
12 januari 2010, 14:32
Moet je nagaan dat er 60 jaar lang mensen op je gitaar hebben gezeten...

en scheten gelaten hebben :)
dus jij kan (hoogst waarschijnlijk) zeggen dat er op geen enkel gitaarnet gitaar zoveel gescheten is als op de jouwe :D geproficiteeerd :p

Chris Winsemius
12 januari 2010, 15:08
Met enig gevloek van wat mensen waren alle religieuze geurtjes al lang verdwenen....

:D

Michael AE
12 januari 2010, 15:09
Moet je nagaan dat er 60 jaar lang mensen op je gitaar hebben gezeten...

Dat is op zich geen probleem, maar er zal ook vast ooit wel eens iemand een flinke scheet hebben gelaten terwijl hij of zij er op zat. :D

Chris, tof ding, man! Ik heb veel gelezen over dit soort hout, maar helaas maar 1 gitaar kunnen horen die er van gemaakt was. Erg bijzonder, dat wel. Ik ben heel benieuwd hoe hij klinkt! Neem je hem mee naar de meeting voor de tele-shootout?

Michael AE
12 januari 2010, 15:10
en scheten gelaten hebben :)
dus jij kan (hoogst waarschijnlijk) zeggen dat er op geen enkel gitaarnet gitaar zoveel gescheten is als op de jouwe :D geproficiteeerd :p

D'oh! Net te laat...

Chris Winsemius
12 januari 2010, 15:37
ezen over dit soort hout, maar helaas maar 1 gitaar kunnen horen die er van gemaakt was. Erg bijzonder, dat wel. Ik ben heel benieuwd hoe hij klinkt! Neem je hem mee naar de meeting voor de tele-shootout?

Hij gaat mee maar even dit:
hij is nog niet helemaal gereed en ik weet niet of Olaf deze week nog tijd heeft voor de gitaar, zijn hele lieve hond is maandag ingeslapen en da's voor hem en zijn vriendin behoorlijk heftig. Zelfs Cora en ik die Morse maar een paar keer hebben meegemaakt zijn behoorlijk verdrietig.

Dus beoordeel de gitaar even voornamelijk unplugged, keuze elementen, zadels, etc. staat nog niet vast en er moet nog het 1 en ander afgesteld worden.

Chris Winsemius
20 januari 2010, 11:18
Holy update!

Olaf was hier gisteren geweest om nog het 1 en ander te doen:

- 1 montage-schroef v/d brug vervangen (die moeten echt van RVS zijn!)
- messing zadels vervangen door stalen en slanted Callahams (meer helderheid en punch bij deze gitaar, pine is wat warmer van klank dan ash)
- bij de hals hebben we nu ook 'n Tele element gezet van dezelfde gitaarbouwer uit Israel (warm, vet, helder, detail, punch, etc., ... gewoon heerlijk)

De zadels gaan nog gemod worden (inkervingen aan de achterkanten zodat de snaren niet kunnen wegschuiven) en er zullen nog wel wat kleine dingetjes in de loop der tijd aangepast worden.

Eind deze week volgt de laatste afstelling/etc.

Maar ondertussen geniet ik ontzettend van deze gitaar, de sustain is enorm (te vergelijken met 'n goeie Les Paul imo) en het akoestische karakter is versterkt en zelfs met veel vervorming nog steeds goed hoorbaar.

Bram+
20 januari 2010, 12:15
Het wordt er met al die updates niet beter op met dat GAS van me voor een dikke Tele, Chris. Dankjewel :D

Chris Winsemius
20 januari 2010, 13:14
Het wordt er met al die updates niet beter op met dat GAS van me voor een dikke Tele, Chris. Dankjewel :D

ajb! ;)

Ik had al een paar Teles waaronder 1tje omgebouwd tot Esquire (echt "een gore rockbak"), 'n '86 Custom Telecaster (heeft nog wat werk nodig) en nog twee die elders zijn (in de buurt en in Spanje).

Deze Holycaster heeft de looks v/e '51 of '52 Tele (op de brug na dan) maar gaat qua klank meer richting 'n '50-er door het gebruikte pine en de elementen. Heel erg akoestisch gewoon, met of zonder versterking/scheur/etc. Gitaar reageert ook heel precies op dynamiek, plek van aanslag, etc.... you can't hide ;)

Bram+
20 januari 2010, 14:30
Ik zit wel aan een iets andere configuratie te denken (geen slagplaat, strat stoptail, twee P-90s of hb's in P-90 behuizing, 3+3 headstock (niet op het plaatje)) maar zo'n pine body lijkt me wel erg vet. Het liefste iets met een beetje Ikea-uitstraling:

http://i106.photobucket.com/albums/m251/bramboerboom/KnottyPineTele.png

:D