PDA

View Full Version : vraagje verschillende liedjes 5 verschillende effecten



Jelle6
9 januari 2010, 16:39
Hey,

Stel ik heb 10 verschillende liedjes en 5 verschillende effecten.
2 distortions, 1 chorus, 1 wah, 1 tremolo, 1 delay.

Ik wil dat bij elk liedje dat de effecten verschillend zijn ingesteld.
Ik wil niet bij elk liedje gaan bukken en alles instellen.

Hoe kan ik dan toch doen dat alles word veranderd?
Heb je dan weer apperatuur nodig?
En raden jullie me wat aan?


grtz,
yellyfish

G.G.
9 januari 2010, 16:47
Multifx pedaal en opslaan.

Mitch
9 januari 2010, 17:14
Verplaatst en topictitel verduidelijkt.

Ik vind het een beetje een hypothetische vraag. Alsof je je wah en je distortion voor ieder liedje anders zou willen instellen :???:
Als je dat soort dingen wil moet je naar een multi-effect kijken, dat moet je niet uit losse pedalen willen halen. Er zijn wel verschillende dingen in de handel om losse pedalen in verschillende volgorde en combinaties tek unnen schakelen zoals de Carl Martin Combinator, maar dat verandert natuurlijk niets aan de instelling van één afzonderlijk pedaal.

TimS
9 januari 2010, 17:43
Dat kan niet bij de meeste pedaaltjes. Er zijn wel een aantal met een MIDI aansluiting waarmee je met 1 druk op de knop de instellingen kunt veranderen, maar die zijn zwaar in de minderheid. Weet je zeker dat je met elk liedje aan de knoppen moet draaien? Je mogelijkheden zijn:

1. Pedaaltjes met MIDI aansluiting

2. Een multieffect op de grond (bv Boss GT serie, Digitech RP serie)

3. Een rack multieffect (bv G-Major, Reflifex, Digitech GSP)

edit: nog 1 vergeten,

4. Multieffect met simulatie (geen versterker nodig, bv POD Pro, AxeFX)

Gearjunkie
10 januari 2010, 18:50
Hey,

Stel ik heb 10 verschillende liedjes en 5 verschillende effecten.
2 distortions, 1 chorus, 1 wah, 1 tremolo, 1 delay.

Ik wil dat bij elk liedje dat de effecten verschillend zijn ingesteld.
Ik wil niet bij elk liedje gaan bukken en alles instellen.

Hoe kan ik dan toch doen dat alles word veranderd?
Heb je dan weer apperatuur nodig?
En raden jullie me wat aan?


grtz,
yellyfish

Met jouw gt-3 gaat dat in principe heel eenvoudig, zoals GG zegt. Je maakt één of meer patches per nummer, en slaat die in een bepaalde volgorde op. Zo weet je dat liedje 1 hoort bij patch X.

Ik denk dat veel gitaristen het andersom beredeneren: zij zoeken HET geluid voor zichzelf, en gebruiken dat zo veel mogelijk.

aad
10 januari 2010, 22:49
Hey,

Stel ik heb 10 verschillende liedjes en 5 verschillende effecten.
2 distortions, 1 chorus, 1 wah, 1 tremolo, 1 delay.

Ik wil dat bij elk liedje dat de effecten verschillend zijn ingesteld.
Ik wil niet bij elk liedje gaan bukken en alles instellen.

Hoe kan ik dan toch doen dat alles word veranderd?
Heb je dan weer apperatuur nodig?
En raden jullie me wat aan?


grtz,
yellyfish

Alle effectpedalen die je nu hebt (en wilt wijzigen kwa instelling) voorzien van de nodige extra externe potmeters die door relais via voetschakelaars of midi worden omgeschakeld.
Ga er maar aan staan, maar het zou kunnen.

Jelle6
12 januari 2010, 19:21
Stel, ik zou overstappen op pedalen en geen multie-effect moet ik dan 3 dezelfde boss pedalen kopen om bij elk liedje een andere instelling heb(toon veranderen, en drive)? Topgitaristen hebben soms ook zo'n heel pedalenbord en mischien ook wel 5 verschillende distortions, maar wel verschillende. Dus moet ik dan allemaal verschillende gaan kopen om verschillende instellingen te maken.
Kan ik geen midi switcher kopen en daar alle geluidjes in programmeren en dan met 1 knop alle instellingen veranderen?

Jelle6
12 januari 2010, 19:23
Dat kan niet bij de meeste pedaaltjes. Er zijn wel een aantal met een MIDI aansluiting waarmee je met 1 druk op de knop de instellingen kunt veranderen, maar die zijn zwaar in de minderheid. Weet je zeker dat je met elk liedje aan de knoppen moet draaien? Je mogelijkheden zijn:

1. Pedaaltjes met MIDI aansluiting

2. Een multieffect op de grond (bv Boss GT serie, Digitech RP serie)

3. Een rack multieffect (bv G-Major, Reflifex, Digitech GSP)

edit: nog 1 vergeten,

4. Multieffect met simulatie (geen versterker nodig, bv POD Pro, AxeFX)

topgitaristen hebben vaak een pedaalbord met geen multieffects(misschien wel pedalen met 2 presets maar that's is).
Wat voor pedalen hebben midi-aansluiting?
En kun je dan zo'n grote midi controller kopen en daar alles in programmeren?

budje
12 januari 2010, 19:24
Probeer nu eerst eens uit te leggen wat je precies wil gaan doen met al die effecten in je hoofd... t is een beetje onduidelijk zo:makeup:

Riky
12 januari 2010, 19:36
topgitaristen hebben vaak een pedaalbord met geen multieffects(misschien wel pedalen met 2 presets maar that's is).
Wat voor pedalen hebben midi-aansluiting?
En kun je dan zo'n grote midi controller kopen en daar alles in programmeren?

Jan akkerman speelt heel vaak over een Line 6 pod live...

Verder snap ikd e opmerking niet zo goed. Wat heb jij te amken met topgitaristen? Je wilt toch zelf wat je wil.

Als je voor elk nummer een andere sound wil moet je aan de multieffect processors. That's it.

TimS
12 januari 2010, 20:12
topgitaristen hebben vaak een pedaalbord met geen multieffects(misschien wel pedalen met 2 presets maar that's is).
Wat voor pedalen hebben midi-aansluiting?
En kun je dan zo'n grote midi controller kopen en daar alles in programmeren?

Veel "topgitaristen" gebruiken losse pedalen icm loopers. Aan de knoppen draaien is dan niet te doen, dus als ze 2 instellingen willen op hetzelfde pedaal hebben ze er soms meerdere van.

Sommigen gebruiken ook gewoon losse pedalen en trappen zelf alles aan en uit.

Jelle6
12 januari 2010, 20:21
Wat bedoel je met loopers, dat ze die gebruiken met pedalen?

Gearjunkie
12 januari 2010, 20:31
Stel, ik zou overstappen op pedalen en geen multie-effect moet ik dan 3 dezelfde boss pedalen kopen om bij elk liedje een andere instelling heb(toon veranderen, en drive)?

In principe wel, of je moet tussen de nummers door je pedaal even tweaken


Topgitaristen hebben soms ook zo'n heel pedalenbord en mischien ook wel 5 verschillende distortions, maar wel verschillende. Dus moet ik dan allemaal verschillende gaan kopen om verschillende instellingen te maken.

Dat hebben ze omdat verschillende pedaaltjes verschillend klinken, of omdat ze de combinatie van bijv. 2 pedalen gebruiken.


Kan ik geen midi switcher kopen en daar alle geluidjes in programmeren en dan met 1 knop alle instellingen veranderen?

Dat voorprogrammeren doe je niet in een switcher, maar in een multieffect, zoals een Bos GT, of iets dat in een 'Rack' gemonteerd zit. Switcher betekent letterlijk 'schakelaar'. Voordeel is dat midi meerdere zaken tegelijk kan schakelen, bijvoorbeeld distortion #1 in combinatie met het clean kanaal van je versterker.

Een looper (spreek uit: loeper) is een apparaat waarmee je een lus kan maken waarin verschillende effecten zijn opgenomen. (lus=loop) In de loop staan bijv. 4 verschillende effecten altijd aan, maar pas als ik de loop activeer hoor ik ze en omgekeerd.

Overall heb ik het idee dat je in een heel moeilijke richting zit te denken, en is mij niet helemaal helder wat jij precies wil met al die effecten. Kan je iets duidelijker zijn?

Jelle6
13 januari 2010, 18:49
Ik denk niet moeilijk.
Ik wil gewoon met 1 pedaal in 2 liedjes verschillende instellingen maken.
Neem dan een delay. Die is vaak in elk liedje anders...

TimS
13 januari 2010, 19:30
De meeste mensen stellen hun pedalen gewoon zo in dat ze bij de meeste nummers goed klinken. Bij bepaalde nummers moet je dan inderdaad even bukken en draaien, maar dat hoeft echt niet elk nummer bij elk pedaal. Je hebt trouwens ook delays met tap tempo. Ipv dat je aan een knop draait druk je met je voet op een schakelaar in het tempo, het pedaal past de delay tijd dan aan.

Il_Falco
13 januari 2010, 19:48
Je kan ook nog kijken naar een zentera of een switchblade. Je geluid maken en hopla, opslaan in een patch van je midifootswitch.

FruscianteFan
13 januari 2010, 19:59
Ik denk niet moeilijk.
Ik wil gewoon met 1 pedaal in 2 liedjes verschillende instellingen maken.
Neem dan een delay. Die is vaak in elk liedje anders...
De meeste 'topgitaristen' werken vooral met een paar basissounds. Als je nou één versterker hebt, een flinke distortion en een overdrive, dan hoef je in principe helemaal niet aan die pedalen te tweaken tussen de nummers door. Hoe langer je speelt, hoe meer je erachter komt dat je normaalgesproken met een paar sounds alles wel kunt doen.

Ohja, en professionele gitaristen hebben meestal meerdere gitaren bij zich. Scheelt ook alweer qua sounds.

Jelle6
14 januari 2010, 10:03
De meeste mensen stellen hun pedalen gewoon zo in dat ze bij de meeste nummers goed klinken. Bij bepaalde nummers moet je dan inderdaad even bukken en draaien, maar dat hoeft echt niet elk nummer bij elk pedaal. Je hebt trouwens ook delays met tap tempo. Ipv dat je aan een knop draait druk je met je voet op een schakelaar in het tempo, het pedaal past de delay tijd dan aan.

Geef is een voorbeeld??

Jelle6
14 januari 2010, 10:04
Je kan ook nog kijken naar een zentera of een switchblade. Je geluid maken en hopla, opslaan in een patch van je midifootswitch.

Kan dat ook met de combinator van carl martin?

TimS
14 januari 2010, 12:15
Geef is een voorbeeld??
http://lmgtfy.com/?q=tap+tempo+delay+pedal

Kan dat ook met de combinator van carl martin?
http://www.carlmartin.com/product_combinator2.htm

Ik vind het niet erg om te helpen hoor, maar zelf een beetje voorwerk doen kan geen kwaad...

Jelle6
14 januari 2010, 13:18
http://lmgtfy.com/?q=tap+tempo+delay+pedal

http://www.carlmartin.com/product_combinator2.htm

Ik vind het niet erg om te helpen hoor, maar zelf een beetje voorwerk doen kan geen kwaad...

sorry.....