PDA

View Full Version : HNAD, Blackstar, Reviewtje.



RS-Rik
9 januari 2010, 16:28
WTF dit is na 5 jaar gitaar spelen mn eerste buizenversterker en fuck ik heb spijt dat ik dit niet eerder heb gekocht. Een openbaring na een nachtje pingelen.

Sinds gisteren ben ik de (trotse?) bezitter van de nieuwe Blackstar HT5C. Een schattig klein buizencombootje, 5 watt. Na een barre treinreis naar het pittoreske Zwijndrecht.

Omdat het 5 watt buizen segment redelijk nieuw is (heb ik het idee) schrijf ik maar een reviewtje.

http://img697.imageshack.us/img697/1701/blackstarn.jpg


Algemeen:
Goed, zoals je kunt lezen en zien is het een kleine versterker, 5 Watt. Hij heeft 2 kanalen, clean en overdrive. Het geluid gaat via een 10 inch speaker naar je oren.
Er zit een bas-mid-treble toonregeling op (die sterk werkt) en een aparte ISF (Shaping) knop die bepaald of er veel hoge of lage mids in zitten. Als je een beetje variatie wilt van je versterker (zoals ik) dan is dit ding erg fijn!! Het mag misschien wat minder "puur" zijn en enigszins hangen naar modulatie maar soit.

Er zit een koptelefoonaansluiting op die erg goed werkt. Met mn Sennheiser 595 klinkt hij echt heel lekker. Het buizengeluid blijft absoluut behouden, veel, veel, veel lekkerder dan mn PodXT.
Achterop zitten 2 lijnuitgangen en de footswitch. De speaker kun je eraf halen, die zit gewoon met een jack aangesloten. Die ingangen zijn wel "lastig" te bereiken, ze zitten naar boven een stuk achter een plankje (hij is half-closed back). De pluggen steken echter niet mee uit naar achteren, dat is wel veilig voor je versterker. Ook steken ze naar beneden dus als een of andere lul op de kabels gaat staan trekt ie niet je pluggen kapot.
Eigenlijk is dat verder allemaal niet zo belangrijk.

Kanalen
Het cleane kanaal is clean, niet super fender sparkly clean of lelijk hughes en kettner clean (ja das mijn mening van HK), maar wel clean. Het maakt een wereld van verschil welke pups je gebruikt. Ik heb met mn Flying V echt een heeeel ander geluid van met mn Strat. Je krijgt m met single coils en treble helemaal open wel sprankelend maar ergens blijven er wat hoge tonen achter.
Ik heb m kunnen vergelijken met de custom build amp van lexvdoef (waarvan ik deze heb gekocht) en die clean was echt sprankelender.


Het overdrive kanaal is waar deze versterker voor gemaakt is. Rocken en bouncen.
De gainknop reageert goed en heef een groot bereik. Het eerste kwart issie crunchy en je kunt met de Shaping knop van Money for Nothing naar Houses of the Holy. Daarna wordt het echt wel een rockfestijn. Met de gain helemaal open wordt het nog wel een beetje metal, Enter Sandman. Voor Slayer moet je echt een pendaaltje gebruiken.
De gain komt op mij over als erg smooth/ bluesy. Een fuzzy gain wordt het nergens.

Nou hoe dan ook ik ben er erg blij mij. Voor thuis op de studentenstek is hij ideaal. Ik heb m eenmaal op vol volume gehad en in een kleine tent is hij nog wel gigbaar. Mn ouwe Line
6 2x12 150watt (trans) ging niet veel harder.


Speel je vooral pop, rock en blues, dan is deze versterker voor thuis een goeie optie. Beter dan een PodXT , maar dat moet je lekker zelf weten. Ik heb hieraan voorlopig even genoeg.

Even poepen en weer verder jengelen.

LesPas89
9 januari 2010, 16:45
Gefeliciteerd met je aankoop!
Prima review, Rik.

Ik kan erbij toevoegen dat hij ook erg lekker reageert op pedaaltjes.
Ik heb eerst met losse pedaaltjes gewerkt, vooral distortion en chorus en reverb. Tegenwoordig heb ik er een Boss ME-50(tja) voorhangen, maar ook daarmee is het een prima combinatie.

Bij mij zal deze amp er heeeeel lang in blijven. :noob:

geert1976
9 januari 2010, 16:53
Hmm, ik zit zelf ook naar een buizenamp te kijken en de review is goed.

Kun je mij ook vertellen hoe die op humbuckergitaren reageert en of je er ook een 70's rocksound uitkrijgt ala Led Zeppelin, RamJam.

je kunt met de gain ook een lekker randje creeëren?

-geert-
9 januari 2010, 16:59
Gefeliciteerd met je nieuwe amp dan :D ! Ik heb em zelf ook sinds een paar weken, ben er ook echt blij mee. Echt top, mooi handzaam dingetje. Ik gebruik em thuis als oefenversterker, volume zat. Lekkere overdrive:rockon:. Ik vind het ook wel handig dat de knoppen op de bovenkant zitten aangezien hij hier op de vloer staat. Ik mis alleen de reverb, maar das op te lossen met een pedaaltje(zonder N:ok:) En idd handig van die headphone aansluiting.

RS-Rik
9 januari 2010, 17:56
Hmm, ik zit zelf ook naar een buizenamp te kijken en de review is goed.

Kun je mij ook vertellen hoe die op humbuckergitaren reageert en of je er ook een 70's rocksound uitkrijgt ala Led Zeppelin, RamJam.

je kunt met de gain ook een lekker randje creeëren?

Ja.

De toonregeling is een beetje misleidend. Een LedZep brullerige tone krijg je eruit door door de het hoog en laag wat aan de draaien en de mids wat weg. De shaping knop draai je dan naar rechts totdat je het genoeg vind. Je krijg dat zo'n chobberige "open" LedZep Sound. Hij is nogal gevoelig voor pickups, dat was ook echt een van de eerste dingen waar de verkoper mee kwam. Als je echt hoge output pickups hebt moet je de gain gewoon niet te ver open doen. Zowel de gain als het volume blijven goed hun werk doen op lagere standen. Je kunt er dus echt een "randje" mee creëren.
Misschien is het clean kanaal met hete pups al romig genoeg voor je.

Vergeet niet dat veel van de eerste twee albums met een TELE zijn opgenomen, met een SINGLE COIL dus. Deze versterker laat ook het laag van SC's goed doorklinken, misschien door de 10inch speaker (die vroegah nog gebruikelijker waren) die het wat strakker. definieerbaarder houd.


Ik weet niet waar je woont, maar hier in Utrecht staat ie nog bij de Dirk Witte voor 370.


Zojuist speelde ik erop met mn hollowbody, en dan is het net een slagroomspuit.

LesPas89
9 januari 2010, 17:57
Hmm, ik zit zelf ook naar een buizenamp te kijken en de review is goed.

Kun je mij ook vertellen hoe die op humbuckergitaren reageert en of je er ook een 70's rocksound uitkrijgt ala Led Zeppelin, RamJam.

je kunt met de gain ook een lekker randje creeëren?

Juist daarvoor is hij erg geschikt. Voor het hardere werk wat minder. Gain op 12 uur, volume op 10 uur, en je hebt het kleine randje die je zoekt.

Ik speel met een Epi. Les Paul met Seymour Duncan's, en een Zeppelin sound kan je er echt uitkrijgen.

Het is een must om uit te testen als je een buizenversterker zoekt, want het is gewoon een Rock 'n Roll amp. ;)

Lexvandoef
9 januari 2010, 18:00
Toffe review! Have fun he! :cheerup:

Herman
9 januari 2010, 19:16
Heb laatst een Blackstar top met een 1x12 kastje geprobeerd in Duitsland, klonk te gek! Al met al 600 euro geloof ik, dus ook nog eens goed te doen. Als je een buizen ampje voor thuis wilt is dit inderdaad ideaal. Gefeliciteerd!

Ibanez666
9 januari 2010, 22:33
Ik heb dat ding bij Orpheo geprobeerd over een 4x12 met vintage 30's er in en dat klonk wel erg vet moet ik zeggen

josan
9 januari 2010, 22:54
Hmm, ik zit zelf ook naar een buizenamp te kijken en de review is goed.

Kun je mij ook vertellen hoe die op humbuckergitaren reageert en of je er ook een 70's rocksound uitkrijgt ala Led Zeppelin, RamJam.

je kunt met de gain ook een lekker randje creeëren?

Geert, eerder heeft Midwolda jou die SXCD of VCXD geadviseerd. Ik wil jou in dit geval ook de SXCD adviseren. Ik vind de HT5C een prachtig ding om te zien, maar het geluid viel me enigzins tegen. Ik heb een Fender Tele HW1 en ik heb de SXCD en de HT5C bij Feedback met een Fender Tele HW1 naast elkaar gespeeld. Ik vond de SXCD een voller geluid hebben, mooier clean en veel veelzijdiger vanwege de voices (amp-simulaties) en de DSP effecten. Je hebt met de HT5C een puurdere buizenversterker dan met de SXCD, maar qua geluidskwaliteit en veelzijdigheid wint IMHO de SXCD en je houdt 60 euro in de zak.

Sixten
17 januari 2010, 21:07
hoe is die vergeleken met:

-peavey classic 20
-Fender Vibro champ
-Blackheart handsome devil combo
-vox ac4tv
(allemaal lage watt tube amps dus :P, ik wil een goed klinkend ampje maar wel op laag volume)

ik heb de Blackstar vorige vrijdag ff kunnen uitproberen in een muziekwinkel, en had hem vergeleken met de vibro champ. maar ik had niet genoeg tijd. ik moest alweer na 20 minuten weg. veel te kort dus om een goede conclusie te kunnen trekken.
maarja, ik vond de blackstar wel beter klinken. maar ik twijfel vooral of het waar voor je geld is. ik bedoel, de vibro champ kost 100 euro minder. voor de vox had ik helaas geen tijd meer.
en de peavey classic 20 en de blackheart handsome devil combo hadden ze er niet staan. dus die kan ik hier sowieso niet in de buurt uitproberen..

maarja in ieder geval, is dat hele rijtje een beetje te vergelijken met de blackstar?

zeppo
24 februari 2010, 09:19
de peavey classic 20 en de blackheart handsome devil combo hadden ze er niet staan. dus die kan ik hier sowieso niet in de buurt uitproberen..
De peavey classic 20 is sowieso al jaren niet meer leverbaar, dus die zul je niet meer in een winkel aantreffen.

ellisvertellis
24 februari 2010, 09:41
WTF dit is na 5 jaar gitaar spelen mn eerste buizenversterker en fuck ik heb spijt dat ik dit niet eerder heb gekocht. Een openbaring na een nachtje pingelen.


http://img697.imageshack.us/img697/1701/blackstarn.jpg



Heb je er nu gelijk een stilleven van gemaakt??

schizo910
24 februari 2010, 09:52
Ik heb de HT5 inmiddels al een tijdje en ben er nog steeds erg tevreden mee. Het enige minpuntje van die 10" speaker die erin zit is dat je voor het mooiste geluid er echt recht voor moet staan. Zou dat te verhelpen zijn met een beamblocker?

iWishmaster
24 februari 2010, 11:22
Verhelpen? Geen idee, maar waarschijnlijk nooit helemaal.

Zou het beter worden? Waarschijnlijk wel!

kevervolks
24 februari 2010, 15:18
Ik heb deze versterker ook en het geluid is werkelijk geweldig, maar...

als ik van het lead kanaal schakel naar het clean kanaal komt het volledige vermogen vrij d.w.z. de versterker gaat eventjes heel erg hard...hebben jullie hier ook last van of heb ik een brakke amp? :???:

lindstrom
24 februari 2010, 15:32
Leuke review!!

maar...


.
Ik heb met mn Flying V echt een heeeel ander geluid van met mn Strat.


Heeft natuurlijk niks te maken met de versterker he?

MarkS
24 februari 2010, 15:34
Ik heb deze versterker ook en het geluid is werkelijk geweldig, maar...

als ik van het lead kanaal schakel naar het clean kanaal komt het volledige vermogen vrij d.w.z. de versterker gaat eventjes heel erg hard...hebben jullie hier ook last van of heb ik een brakke amp? :???:

Bedoel je zoiets als het "Delay Tail Boost" effect? Filmpje van een gast die een delay in de loop heeft hangen, bij schakelen van lead naar clean schiet heel even het volume omhoog. Zou te maken hebben een ontwerpfoutje (de plaats van de loop return oid). Iemand anders had ergens weer een schemaatje gepost met een mod daarvoor.

http://www.youtube.com/watch?v=bfhGaUMCGrY

Meer leesvoer:
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-624537.html


ps: Ik had ooit een HT Dual pedaal met een Epi topje. Erg fraai. Onlangs even een HT-5 top gehad, klonk wezenlijk anders, echt beduidend minder fijn....

iWishmaster
24 februari 2010, 15:49
Heeft natuurlijk niks te maken met de versterker he?

Ik weet niet hoe het met de de Line 6 POD zit, maar bij mijn Line 6 Spider II waren de verschillen tussen hals en brugelement niet of nauwelijks te merken. Verschillen tussen twee gitaren waren ook erg klein. Dat was ook mijn verbazing bij overstap naar een buizenversterker:
"Dus daaaaarom zit er elementschakelaar op mijn gitaren!!! Veeeeeettt!".

lindstrom
24 februari 2010, 16:19
Ik weet niet hoe het met de de Line 6 POD zit, maar bij mijn Line 6 Spider II waren de verschillen tussen hals en brugelement niet of nauwelijks te merken. Verschillen tussen twee gitaren waren ook erg klein. Dat was ook mijn verbazing bij overstap naar een buizenversterker:
"Dus daaaaarom zit er elementschakelaar op mijn gitaren!!! Veeeeeettt!".

Kun je nagaan hoe slecht dat line 6 spul is ;)

kevervolks
24 februari 2010, 16:25
Bedoel je zoiets als het "Delay Tail Boost" effect? Filmpje van een gast die een delay in de loop heeft hangen, bij schakelen van lead naar clean schiet heel even het volume omhoog. Zou te maken hebben een ontwerpfoutje (de plaats van de loop return oid). Iemand anders had ergens weer een schemaatje gepost met een mod daarvoor.

http://www.youtube.com/watch?v=bfhGaUMCGrY

Meer leesvoer:
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-624537.html


ps: Ik had ooit een HT Dual pedaal met een Epi topje. Erg fraai. Onlangs even een HT-5 top gehad, klonk wezenlijk anders, echt beduidend minder fijn....

Ja dit is het! Ik heb idd. een delay pedaal in de FX-loop hangen, wist niet dat dit hierdoor kwam, bedankt voor de info! Ben dus in ieder geval niet de enigste die dit probleem heeft

MarkS
24 februari 2010, 22:50
Ja dit is het! I Ben dus in ieder geval niet de enigste die dit probleem heeft
Ik weet niet of dat echt een geruststelling zou moeten zijn aangezien het kennelijk duidt op een designfout... Lijkt me iets lastiger te verhelpen dan een exemplarische storing...