PDA

View Full Version : basgitaar -> ? -> PA



RolandT
9 januari 2010, 15:34
Onze groep zit tijdelijk zonder bassist. Nu heb ik wel een basgitaar en zou ik (tijdelijk) bas willen spelen. Probleem is dat ik geen meer basversterker heb...

Vraag: hoe kan ik de bas aansluiten op een PA?

- Voor gitaar zijn er heel wat multieffects die je rechtstreeks kan aansluiten op een PA. Wat is er zo voor bas?

- Of is er bas-voorversterker die je in een rack kan plaatsen en dan verbinden met de PA? Ik heb een rack voor gitaar dus als er voor bas iets zou zijn...

http://www.10pont.net/rack1.jpg

schwalbe
9 januari 2010, 15:47
multieffects:-Zoom B2, B2.1 (veel beter dan wat je van zoom zou verwachten)
rack: vanalles. doe een search zou ik zeggen. Die marshall preamp in je rack zou ook best eens goed kunnen zijn voor bas.

J-sus Rulez
9 januari 2010, 15:48
http://www.thomann.de/be/bass_preamps.html
tadaaaam speciaal voor jou!

RolandT
9 januari 2010, 17:01
bedankt heren met die Thoman link ben ik wel even zoet

Blend
9 januari 2010, 19:31
Hoe zou zo'n Zoom B2 in combinatie met een 4x10 cabinetje klinken?

schwalbe
10 januari 2010, 10:54
Dat ligt helemaal aan de kwaliteiten van de 4x10.
Wel de speakersimulatie van de B2 uitzetten of laag zetten als je over een cab speelt.
De pluspunten van de B2
- De stagetuner is goed
- De drumcomputer is ook best geinig (als metronoom)
- sommige van de ampsims zijn erg lekker (marshall major en tube preamp bijvoorbeeld)
- voor live is de in trappen instelbare speakersim ook erg goed. Dat is echt beter dan alleen aan/uit of helemaal geen keuze.
- extreem korte schakelpauzes. ik vind de meeste modellers onbruikbaar wegens de lange schakelpauzes; de B2 heeft dat niet.
- de mogelijkheid om clean signaal bij je overdrive/ampsims te mengen. erg belangrijk.
- het ding is stevig, hij is lekker compact, en ziet er niet slecht uit.

de nadelen:
- de effecten zijn redelijk; net zoals elke modeller. Voor echt briljant goede effecten moet je toch voor losse pedalen gaan.
- je kunt alleen up en down schakelen. moet je dus qua patchvolgorde rekening mee houden. Maar dat hebben alle multi-effects in deze prijsklasse.

Blend
11 januari 2010, 13:51
Geeft dat genoeg volume ook voor 'n optreden? Zit er serieus over te denken om een Ashdown MAG 410 (4x10) aan te schaffen, een Zoom B2. Het mist natuurlijk de eindtrap..

HaroldA
11 januari 2010, 14:30
Sansamp Bass Driver DI of de Para Driver DI. Klaar! :rockon:


(zijn er overigens ook in 19" uitvoeringen)

schwalbe
11 januari 2010, 17:26
Geeft dat genoeg volume ook voor 'n optreden? Zit er serieus over te denken om een Ashdown MAG 410 (4x10) aan te schaffen, een Zoom B2. Het mist natuurlijk de eindtrap..

Zonder eindtrap lukt natuurlijk niet. Ik heb hem zelf nog nooit rechtstreeks aan een eindtrap gehangen, maar volgens de verhalen moet het kunnen.
Gebruik hem zelf op verschillende manieren:
- voor de bastop als multieffect/modeler
- met koptelefoon voor oefenen
- rechtstreeks de PA in
- rechtstreeks het opname-apparaat in bij opname demo

Arvoitus
12 januari 2010, 15:02
Ik denk dat je met een willekeurige (actieve) DI van een paar tientjes al klaar bent.
http://www.thomann.de/be/search.html?gk=pazudi&bn=&pr=&kf=on&oa=pra&wgfid1=7389&wgfid2=7672&wgf7672=Active

Geoff
2 februari 2010, 17:07
of een hartke bass attack pedaal preamp di.

Bates15
3 februari 2010, 15:25
Op het PA? Gewoon een DI box.
Als je op het podium wat van jezelf wilt horen dat moet je een eigen amp of een knappe monitor scoren van de geluidstech. Als je later een knappe amp hebt kan je er nog een mic voor gooien in combinatie met de DI-box. Voorlopig ben je voor een paar 10-tjes wel klaar hoor. . .