PDA

View Full Version : Cabs Daisychainen



EpiCenturiesAWAy
9 januari 2010, 14:41
Yo!

Cabs daisychainen, hoe zit dat dan met de impedanties ?
Stel ik heb 2 8 Ohm cabs en ik daisychain ze, dan heb ik 16 Ohm zeker ?

Ik vraag dit omdat ik op m'n orange maar 2 8 Ohm outputs heb en 1 16 Ohm..
(dus 2 8 Ohm cabs gewoon aansluiten zou niet gaan omdat ik dan 2 4 Ohm outputs moet hebben, niet ?)

Bedankt,

Thomas

Mitch
9 januari 2010, 15:48
Ik vraag dit omdat
Nee, je vraagt dit om dat je de Impedantie FAQ niet hebt gelezen :D
Cabs doorlussen: normaal gesproken gebeurt dat parallel. Dan is het geen kwestie van gewoon optellen, maar breuken optellen, zie de FAQ. Doorgelust kom je op 4ohm totale impedantie uit.

RS-Rik
9 januari 2010, 15:56
Bij een parallele schakeling heeft de stroom meer "ruimte" om van a naar b te gaan en dus is de weerstand lager.

Bij een serieschakeling moet de stroom zich door iedere weerstand wurmen.
Probleem bij verschillende impedanties is dat de stroomsterkte overal gelijk is. Dus een kabinet met weinig weerstand krijgt evenveel stroom op zn flikker als een kabinet met een grote weerstand, waar die kleine misschien niet voor gemaakt is.

Mitch
9 januari 2010, 15:58
Zodoende!!

the sure thing
9 januari 2010, 20:18
Cabs daisychainen kan zowel serie als parallel: het ligt eraan op de manier hoe je het doet. Het kan allebei! Het ligt eraan hoe je je speakersnoeren hebt gesoldeerd en als je ze doorlust via de speakercabs, ligt het eraan hoe dat is gesoldeerd.

Voor de rest idd FAQ raadplegen: de natuurkundige wetmatigheden blijven hetzelfde.

EpiCenturiesAWAy
9 januari 2010, 20:33
Ik heb de oplossing reeds gevonden!
Ik ga een serieel split boxje maken, dan kan ik m'n 2 8 Ohm cabs serieel aansluiten en heb ik een impedantie van 16 Ohm tov m'n amp!

bedankt.