PDA

View Full Version : Ruis in versterker



Arthis
9 januari 2010, 13:43
Hallo Gitaarnetters,

Ik heb dus gisteren mijn nieuwe amp opgehaald (marshall dsl 50)
Vandaag kwam ik erachter dat als ik mijn handen niet op de snaren heb (of op een ander ijzeren deel van mijn gitaar), er een ruis uit mijn versterker komt.
Ik heb me laten vertellen dat dat komt door de geaardheid van ons huis.

Wat moet ik nu doen? Ik heb alle geaarde stopcontacten in ons huis al geprobeerd, maar het helpt niet :(

Het liefst wil ik natuurlijk van de ruis af, maar hij is niet heel hard, dus ik kan er wel mee leven. Maar weet iemand of het kwaad kan voor mijn versterker?

Alvast bedankt,

Arjan12
9 januari 2010, 13:48
Ik heb me laten vertellen dat dat komt door de geaardheid van ons huis.


Ik denk dat je huis lesbisch is ;).

Zoek een geaard stopcontact op, altijd aanwezig in de keuken en badkamer. Als het dan niet goed is, ligt het dus niet aan de aarde. En als het daar niet aan ligt, kan het aan van alles liggen. Zit je dicht bij een TV, computer e.d. Gitaar met humbuckers of singlecoils?

En trouwens: is het ruis of brom?

Arthis
9 januari 2010, 13:54
haha:seriousf:

Ik heb het al geprobeerd op een stopcontact waarvan ik zeker weet dat ie geaard is. maar daar had ik het ook. HIj staat alleen bij een laptop, maar die stond uit. Het belangrijkste wat ik wil weten is of het kwaad kan voor de versterker?

Arjan12
9 januari 2010, 13:56
Voor zover ik weet niet. Het kan trouwens ook goed zijn dat je gitaar niet goed is geaard. Wat voor een gitaar is het? Heb je het probleem ook als je er een andere elektrische gitaar op aansluit?

Arthis
9 januari 2010, 14:02
Het is een squier strat, een oudje ('86) dus dat zou kunnen. Maar ik heb het probleem ook met een ES model van Harley benton...

Ik heb trouwens voor de zekerheid maar even naar de winkel waar ik hem heb gekocht gebeld en daar zeiden ze dat het geen kwaad kon voor de versterker :).

LesPas89
9 januari 2010, 15:32
Ik ken het probleem. Heb ook een probleem met de stopcontacten hier.

Echter, een Noise Suppressor helpt wel degelijk. Ik heb het geluk dat ik zo'n functie op m'n multi-effecten bedaal heb. Het is wel wel niet zo goed als een los pedaal, maar ik red het ermee; de ruis is weg.

Ik bedoel dus zoeits: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/6539.html

Ik weet echter niet honderd procent zeker of dit jouw probleem zal oplossen. Het kan ook in de versterker zelf zitten bijvoorbeeld. Lijkt me wel minder waarschijnlijk aangezien hij nieuw is.

Puerco
9 januari 2010, 19:30
Als de ruis ophoudt zodra je de snaren aanraakt dan ligt het probleem vrijwel zeker in je gitaar en zou het helpen als je de gitaar goed zou shielden en/of noiseless pickups of humbuckers zou gebruiken.
Het zou ook kunnen dat je een storingsbron in huis hebt zoals TL of halogeen lampen waarvan de straling door de gitaar en/of kabel word opgepikt.
Een andere mogelijkheid kan zijn dat er in huis iets op het lichtnet staat dat storing veroorzaakt op het lichtnet en dit kan van alles zijn, ook apparaten die uitgeschakeld zijn hoewel het vaak dingen met bewegende delen (ventilator of wasmachine)zijn danwel apparaten met een voeding.
Een ander forumlid heeft ook zo een probleem gehad (ik meen llahsraM als ik het goed heb) en daar bleek uiteindelijk de storing verooraakt door......: een apple laptop die UIT stond (maar wel ingeplugd).