PDA

View Full Version : Volume Buizenversterkers.



David1223
9 januari 2010, 13:33
Er wordt vaak gezegd dat buizenversterkers harder gaan dan transistors. Ook met hetzelfde aantal watt. Maar is er uit bijvoorbeeld de Blues Junior toch niet gewoon een normaal rijtjeshuisvolume uit te krijgen door de volume knop helemaal dicht te draaien en de master ook heel erg laag? Dat degene in de kamer naast je het bijna niet hoort?

Mitch
9 januari 2010, 13:40
Tuurlijk, het klinkt alleen voor geen meter en voor dat gebruik is een transistor versterker veel mer geschikt. Dan nog zegt vermogen weinig trouwens. Ik heb nu thuis een DA5 staan, op de 05W isntelling met de master op 10u en het is hard én stil genoeg...

the sure thing
9 januari 2010, 14:24
Er wordt vaak gezegd dat buizenversterkers harder gaan dan transistors. Ook met hetzelfde aantal watt. Maar is er uit bijvoorbeeld de Blues Junior toch niet gewoon een normaal rijtjeshuisvolume uit te krijgen door de volume knop helemaal dicht te draaien en de master ook heel erg laag? Dat degene in de kamer naast je het bijna niet hoort? Ja hoor dat is mogelijk. Een 100W versterker met het volume op 0,001 is ook mogelijk. Maar zoals Mitch al aangeeft: het klinkt idd niet.

Ik heb zelf een Roland transistor versterker voor dit soort doeleinden.

caliban
9 januari 2010, 15:11
Roland cube lijkt me van de beste en goedkoopste keuzes voor dat soort doeleinden.

FruscianteFan
9 januari 2010, 15:36
Zo zacht dat je het in de kamer ernaast niet hoort, wordt lastig. Maar laatst kreeg ik van mijn ouders klachten dat ik te hard speelde. Op mijn eerste versterkertje! Normaal speel ik thuis op mijn Blues Junior. Gain op 5, master op 2 en je krijgt een prima geluid op zeer acceptabel volume. Meestal geen klachten, het is wel te horen als je door de straat loopt - schijnt - maar de mensen hebben er geen last van. Nu is mijn Blues Junior even weg, ter reparatie, en heb ik mijn Squier SP10 (10 watt transistor, 6,5" speaker) tevoorschijn gehaald. Toen ik die, in mijn beleving, even hard zette als de Blues Junior, vonden mijn ouders dat veel te hard. Iets vergelijkbaars had ik toen ik een tijdje terug de Vox Pathfinder (15 watt transistor, 8" speaker) gebruikte: ik had moeite om daar op laag volume een lekker geluid uit te krijgen, die versterker dreunt veel harder dan de Blues Junior.

Het staat buiten kijf dat de Blues Junior in mijn bands veel beter klinkt dan de andere versterkers.

Baker
9 januari 2010, 20:02
het is al gezegd, maar ik herhaal het nog maar even te bevestigen dat het echt zo is:
Het kan wel, maar het klinkt voor geen meter. Een Transistor ampje is veel geschikter voor thuis voor wat volume betreft.

Ik heb het zo vaak geprobeerd, vooral met de 50w Koch multitone combo destijds. Wat ik ook probeerde, ik kwam telkens weer uit bij mijn 15w transistor oefenampje.

pannekoek
9 januari 2010, 20:05
Roland cube lijkt me van de beste en goedkoopste keuzes voor dat soort doeleinden.

+1 en tientekens

Chris Winsemius
9 januari 2010, 20:07
Hoe een versterker* op laag volume klinkt is vooral afhankelijk van het ontwerp en de kwaliteit v/d onderdelen; bij de ene dus geen enkel probleem en bij de ander lastiger.

* buizen of transistor

Baker
9 januari 2010, 20:20
Dus de koch multitone is geen kwaliteitsversterker?

guitarguru
9 januari 2010, 20:26
Hoe een versterker* op laag volume klinkt is vooral afhankelijk van het ontwerp en de kwaliteit v/d onderdelen; bij de ene dus geen enkel probleem en bij de ander lastiger.

* buizen of transistor

Helemaal mee eens. Mijn CMW Plexi Jr. staat nu fluisterzacht aan, met de PPI Mastervolume bijna dicht, en meer dan prima geluid. :crazyhappy:

Baker
9 januari 2010, 20:31
wat ik wil zeggen is dat er vast uitzonderingen zijn, en dat bepaalde buizenamps ook op slaapkamer volume prima klinken. In het algemeen is het echter zo dat het niet werkt.

guitarnijboer
9 januari 2010, 20:54
Dus de koch multitone is geen kwaliteitsversterker?

Klopt als een bus. Verschillende multitone versterkerkers geprobeert (hier bij het poppodium staan er zo'n 15 in verschillende oefenruimten) en allemaal ruk. Alleen op oorverdovend volume komen ze iets los. Op standje normaal en zacht ben je al snel stukken beter af met een transistorbak. De bandbreedte van de trafo's lijkt ook erg beperkt (weinig harmonischen) of dit is een ontwerp probleem... Sorry!

ErikE
9 januari 2010, 21:02
Geen smaak is ook smaak...

Ik vind ze te gek, ook op laag volume trouwens... alleen is een 2x12 50 of 100 watt combo niet echt 1e keus voor rijtjeshuisdoeleinden, mocht je nog iets moeten kopen.

even
11 januari 2010, 17:51
Ik heb voor thuis een occasion Roland cube 60. Veel sounds en echt een lekker geluidje op laag volume, inclusief effecten. Als hij harder staat vind ik 'm juist wat goedkoper klinken. Zal waarschijnlijk ook aan de speaker liggen. Er is ook nog een 30 of 20 wat versie en ze zijn zeker niet duur.

yhcmarc
11 januari 2010, 18:10
Dus de koch multitone is geen kwaliteitsversterker?

Nope, dat is geen enkele Koch ;)

OT: Ik heb ondertussen 4 100watt en 1 300 watt buizenheads, maar thuis speel ik eigenlijk altijd op mijn 10? watt Behringer oefenversterkertje, en dan zet ik die niet eens harder dan 2.

David1223
11 januari 2010, 21:14
Bedankt voor de reacties!

En om even op even te reageren. Ik heb een Roland Cube 30x maar daarop moet ik het volume bijna helemaal dichtdraaien. Anders gaat mijn broertje klagen.

Wat ik me ook afvroeg:

Bij de cube is het nu zo dat ik het volume bijna dichtdraai en dit vind ik voor thuis niet zo handig want het is zo dat ik letterlijk twee standen kan kiezen waarvan de ene net te zacht en de andere net te hard is. Als ik voor het thuis oefenen over zou gaan op een 15x, zou ik dan wat meer vrijheid hebben met de volume knop of maakt dit bijna niets uit. Is het te bepalen dat bijna dichtgedraaid bij de 30 bijvoorbeeld even hard is als kwart van de 15?

Het is misschien een beetje onduidelijk maar ik heb mijn best gedaan.

David1223
13 januari 2010, 09:25
Bedankt voor de reacties!

En om even op even te reageren. Ik heb een Roland Cube 30x maar daarop moet ik het volume bijna helemaal dichtdraaien. Anders gaat mijn broertje klagen.

Wat ik me ook afvroeg:

Bij de cube is het nu zo dat ik het volume bijna dichtdraai en dit vind ik voor thuis niet zo handig want het is zo dat ik letterlijk twee standen kan kiezen waarvan de ene net te zacht en de andere net te hard is. Als ik voor het thuis oefenen over zou gaan op een 15x, zou ik dan wat meer vrijheid hebben met de volume knop of maakt dit bijna niets uit. Is het te bepalen dat bijna dichtgedraaid bij de 30 bijvoorbeeld even hard is als kwart van de 15?

Het is misschien een beetje onduidelijk maar ik heb mijn best gedaan.


hmmmmm????

Rick trodat
13 januari 2010, 14:15
Ik speel thuis op een fender super champ 15 watt en heb een keer klachten gehad van 2 huizen verder. :soinnocent:

De laatste keer dat ik mijn hook op zondagmiddag op 4 zette stond de politie op de stoep.:dontgeti:

Tjebbe_Z
14 januari 2010, 10:43
Ik woon gelukkig in een losstaand huis, dus ik kan thuis altijd op mijn JCM 800 spelen:cheerup:

Maar toch, on stage met het volume op 10 en de master rond 4/5 klinkt die het beste, en dat is net te hard voor thuis

Kim Wilson
14 januari 2010, 10:59
Ik speel thuis gewoon met mijn Vibrolux Reverb op laag volume. Werkt prima, maar wel met wat pedaaltjes ervoor. Ik heb wel de indruk dat lage volumes bij Fender amps beter werkt dan bij Marshalls. Bij de JTM die ik had werd een groot deel van het geluid gemaakt door het opendraaien van het volume. Dat is bij de Vibrolux en destijds bij mijn Bandmaster veel minder het geval.

Riky
14 januari 2010, 11:25
Als ik mij amp thuis heb staan speel ik gewoon over mijn 100watt amp op zeer laag volume. Vind het prima klinken voor thuis en zeker niet te hard.

Geluid op laag volume komt wel aardig overeen met geluid op hoog volume. Hoef ook niks te veranderen aan de eq en ik bent toch redelijk kritisch op mijn geluid.

Herman
14 januari 2010, 12:47
Nou is "zacht" voor mij misschien ook relatief, aangezien ik op een boerderij woon midden in het veld en mijn ouders ook niet gek snel zeiken, maar ik heb een 50 watt buizenbak die ik ook op lagere volumes prima klinkt. Ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is in een rijtjeshuis, maar soms heb ik wel eens het idee dat er per definitie geroepen wordt dat een buizenamp te hard voor thuis, en daar ben ik het lang niet altijd mee eens. :)

Ik wil hier trouwens niemand mee aanvallen die wél echt vind dat 9 vd 10 buizenamps te hard gaan voor thuis.

Ibanez666
14 januari 2010, 12:51
Nou is "zacht" voor mij misschien ook relatief, aangezien ik op een boerderij woon midden in het veld en mijn ouders ook niet gek snel zeiken, maar ik heb een 50 watt buizenbak die ik ook op lagere volumes prima klinkt. Ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is in een rijtjeshuis, maar soms heb ik wel eens het idee dat er per definitie geroepen wordt dat een buizenamp te hard voor thuis, en daar ben ik het lang niet altijd mee eens. :)

Ik wil hier trouwens niemand mee aanvallen die wél echt vind dat 9 vd 10 buizenamps te hard gaan voor thuis.

Ach wat doe je meestal thuis? Gewoon lekker spelen, oefenen en zolang je geen opnames maakt is de sound dan minder belangrijk. Een buizenamp komt het meest tot zn recht als hij lekker hard gaat, maar daar hebben we optredens en repetities voor :)

Herman
14 januari 2010, 13:30
Precies! Ik ben het er mee eens dat wanneer je je buizenamp een stuk verder openschroeft dat zeker wel lekker klinkt, maar als je sommige verhalen leest kun je nauwelijks je buizenversterker thuis aan zetten zonder dat je je ramen er uit blaast. :)

Ibanez666
14 januari 2010, 13:54
Precies! Ik ben het er mee eens dat wanneer je je buizenamp een stuk verder openschroeft dat zeker wel lekker klinkt, maar als je sommige verhalen leest kun je nauwelijks je buizenversterker thuis aan zetten zonder dat je je ramen er uit blaast. :)

en anders hebben de meeste gitaren ook nog wel een volumeknopje :)

muziekschuur
14 januari 2010, 14:06
Een buizenversterker boven de 10 watt zou standaard met een powersoak uitgevoerd moeten worden. Ik heb nu een Peavey Windsor Studio EN ik heb een 100 watt Hiwatt cloon. Die powersoak is een geweldige uitbreiding op elke buizenversterker. Het kan ook niet TE ZACHT omdat je dan vanzelf de dynamiek uit de buizenoversturing haalt, maar bijvoorbeeld de KOCH powersoak heeft een koptelefoonaansluiting (dacht ik) Dat is helemaal handig....

http://www.koch-amps.com/koch/images/stories/accessoires/loadbox/pics/main.jpg

De Koch Pedaltone is een los voetpedaal met een ecc83 als eind amp en heeft een 1watt eind amp en een koptelefoonaansluiting.... Ook leuk om thuis te oefenen. Kost wel iets meer dan mijn Peavey Windsor Studio MET POWERSOAK (zit er standaard ingebouwd).

Frans

Harry
14 januari 2010, 14:14
Bedankt voor de reacties!

En om even op even te reageren. Ik heb een Roland Cube 30x maar daarop moet ik het volume bijna helemaal dichtdraaien. Anders gaat mijn broertje klagen.

Wat ik me ook afvroeg:

Bij de cube is het nu zo dat ik het volume bijna dichtdraai en dit vind ik voor thuis niet zo handig want het is zo dat ik letterlijk twee standen kan kiezen waarvan de ene net te zacht en de andere net te hard is. Als ik voor het thuis oefenen over zou gaan op een 15x, zou ik dan wat meer vrijheid hebben met de volume knop of maakt dit bijna niets uit. Is het te bepalen dat bijna dichtgedraaid bij de 30 bijvoorbeeld even hard is als kwart van de 15?

Het is misschien een beetje onduidelijk maar ik heb mijn best gedaan.

ik kan me voorstellen dat de Cube 15 inderdaad wat meer speelruimte heeft om op een lager volume te spelen. Maar kun je geen afspraken met je broertje maken? Of af en toe een dreun voor z'n harses?

Ibanez666
14 januari 2010, 14:19
Maar kun je geen afspraken met je broertje maken? Of af en toe een dreun voor z'n harses?

Hmm, ik vraag me af, het kan natuurlijk ook meer met z'n spel te maken hebben, dan met het volume :)

Harry
14 januari 2010, 14:20
:seriousf: !

FruscianteFan
14 januari 2010, 14:45
Zou goed kunnen hoor. Als het lelijk klinkt wat je speelt, zullen mensen eerder gaan klagen. Ik krijg weleens te horen dat je mij kunt horen spelen zodra je de straat inloopt - dat was trouwens toen ik nog geen buizenversterker had - maar dat 'men' daar geen problemen mee had. Zo ook toen ik het aan mijn nieuwe buren vroeg: ze zeiden dat ze het wel konden horen, maar er geen last van hadden.

Denk dat het gewoon een stukje tolerantie is, en dat het heel erg kan liggen aan wat je speelt. Een tijdje terug klaagde m'n ouders dat ze één ding heel vervelend vonden klinken. Het bleek te gaan om Myxomatosis van Radiohead: lekker lomp gitaargeluid met de lage E naar B gestemd. Dat was dus storend, de rest niet.

Ibanez666
14 januari 2010, 14:46
Zou goed kunnen hoor. Als het lelijk klinkt wat je speelt, zullen mensen eerder gaan klagen. Ik krijg weleens te horen dat je mij kunt horen spelen zodra je de straat inloopt - dat was trouwens toen ik nog geen buizenversterker had - maar dat 'men' daar geen problemen mee had. Zo ook toen ik het aan mijn nieuwe buren vroeg: ze zeiden dat ze het wel konden horen, maar er geen last van hadden.

Denk dat het gewoon een stukje tolerantie is, en dat het heel erg kan liggen aan wat je speelt. Een tijdje terug klaagde m'n ouders dat ze één ding heel vervelend vonden klinken. Het bleek te gaan om Myxomatosis van Radiohead: lekker lomp gitaargeluid met de lage E naar B gestemd. Dat was dus storend, de rest niet.

Ok, dan slotje dan maar :)

David1223
14 januari 2010, 18:14
Hmm, ik vraag me af, het kan natuurlijk ook meer met z'n spel te maken hebben, dan met het volume :)

Mijn broertje is meer van de HipHop

Ibanez666
14 januari 2010, 18:50
Mijn broertje is meer van de HipHop

Das ook weer een mogelijkheid, dan maakt het niet uit hoe goed je speelt..

FruscianteFan
14 januari 2010, 18:54
Mijn broertje is meer van de HipHop
Kijk, da's natuurlijk een lastige. Ik wil gitaar kunnen spelen (kan sowieso wel) en muziek kunnen luisteren. Ik vind het ook irritant als de TV hard staat als ik achter de PC muziek zit te luisteren.

Dus, dan moet het inderdaad wel stuk zachter denk ik?

geert1976
14 januari 2010, 23:14
Mijn broertje is meer van de HipHop

potje vasaline, goedkope Squier en een vuistslag

Bij de volgende keer zeiken, vuistslag-->Squier insmeren met vasaline en vervolgens overdwars in zijn hol douwen.;)

Gitaar gaat voor hip hop:):rockon:

sjaak1990
16 januari 2010, 13:58
Genoeg buizenamp klinken gewoon erg goed op laag volume. Wat er dan wel mist is de interactie met de amp, feedback, sustain enz maar als je een boostertje gebruikt dan benader je dit wel weer een beetje. Ik speel lekker met 60 watt en 100 watt buizen thuis en als ik een cube hoor ga ik huilen... vraag me altijd af van mensen die zeggen dat een cube thuis beter klinkt dan een buizenamp of ze wel eens een buizenamp gehoord hebben? Ok ik speel niet zo zacht thuis maar ook niet achterlijk hard en ik krijg erg vaak complimenten over mijn sound. Oefenen met de band is ook op laag volume met een electrisch drumstel en het gaat dan ook gewoon erg goed.

Realeigo
16 januari 2010, 14:20
Toen ik nog maar net met buizenamps speelde vroegen we de buren of ze er last van hadden. Ze antwoordden dat ze nog niets hadden gehoord, terwijl ik toch wel degelijk op bijna band-niveau speel.

De buren wonen ongeveer 2 meter naast ons.

David1223
9 maart 2010, 00:32
Ik wou hier nog even op terugkomen. Ik zit erover te denken om mijn cube30x te vervangen voor een 15x omdat ik op de 30x het volume bijna helemaal dicht moet draaien en dat is niet handig.

Maar als ik dit doe ga ik dan (heel erg) achteruit qua geluidskwaliteit? Op zo'n laag volume?

Midwolda
9 maart 2010, 06:34
Lekker die 30x houden, een 15x gaat echt niet beter klinken.
Daar zitten toch ook veel minder mogelijkheden op?
En als je de versterker wat verder open wilt draaien, zonder dat de buren boos worden
verzwak dan het ingangssignaal met een equalizer-pedaaltje ofzo.
Kun je meteen het geluid vormen zoals jij wilt, bij elk volume.

Kim Wilson
9 maart 2010, 08:25
Bij een Cube kun je beter een grotere amp hebben, die dingen klinken namelijk altijd hetzelfde, op welk volume dan ook. Sterker, als je een transistoramp tegen het eind van zijn kunnen draait, gaat ie schreeuwen en gillen. Heel anders dan bij een buizenamp, die gaat mooi opbreken als je hem harder zet. Het is dan ook alleen bij buizenamps een optie om kleiner te gaan voor een beter geluid. Bij transistoramps moet je versterker juist ruimte over hebben qua vermogen. Hoe groter de transistoramp, hoe mooier hij klinkt, ook op lagere volumes.

Dus, lekker die Cube30 houden. Als ik me niet vergis, heeft die ook een grotere speaker dan de 15. Dus dan zou ik hem helemáál niet verruilen voor een 15. Dan ga je er in alles op achteruit.

FruscianteFan
9 maart 2010, 10:45
Bij een Cube kun je beter een grotere amp hebben, die dingen klinken namelijk altijd hetzelfde, op welk volume dan ook. Sterker, als je een transistoramp tegen het eind van zijn kunnen draait, gaat ie schreeuwen en gillen. Heel anders dan bij een buizenamp, die gaat mooi opbreken als je hem harder zet. Het is dan ook alleen bij buizenamps een optie om kleiner te gaan voor een beter geluid. Bij transistoramps moet je versterker juist ruimte over hebben qua vermogen. Hoe groter de transistoramp, hoe mooier hij klinkt, ook op lagere volumes.

Dus, lekker die Cube30 houden. Als ik me niet vergis, heeft die ook een grotere speaker dan de 15. Dus dan zou ik hem helemáál niet verruilen voor een 15. Dan ga je er in alles op achteruit.
Dit is niet helemaal waar, althans niet voor elke transistorversterker. Mijn Vox Pathfinder moet echt wel een flink eindje open voor er een beetje body inkomt. En als je dat doet, staat hij minstens even hard als mijn Blues Junior (op het niveau dat het nog net ergens naar klinkt).

Kim Wilson
9 maart 2010, 10:50
Goed, maar dan heeft ie nog wel enige headroom, neem ik aan. Een oversturende transistoramp gaat niet lekker klinken. En alles krijgt meer body als je het harder zet. Een nummer op de radio klinkt ook beter als je het op een beetje volume luistert.

FruscianteFan
9 maart 2010, 11:16
Goed, maar dan heeft ie nog wel enige headroom, neem ik aan. Een oversturende transistoramp gaat niet lekker klinken. En alles krijgt meer body als je het harder zet. Een nummer op de radio klinkt ook beter als je het op een beetje volume luistert.
Daarom!

En ik vind die Vox lekkerder klinken als-ie bijna tegen een randje aanhikt. Althans, dat vond ik toen ik nog nooit op buizen had gespeeld ;)

Kim Wilson
9 maart 2010, 12:04
Ik heb een Fender Performer 650 gehad, een erg goeie 65 watt transistoramp. Maar als ik dat ding tot de toppen van zijn kunnen joeg, werd ie toch wel schreeuwerig en kil. Net als bij autoradio's, de één kun je opdraaien totdat je uit de auto dreunt en dan klinkt het nog steeds goed, de andere begint al te schreeuwen dat ie op het eind van zijn kunnen zit, terwijl die net over het motorgeluid heen komt.

Maar het zal wellicht ook per versterker verschillend zijn.

FruscianteFan
9 maart 2010, 12:16
Ik heb een Fender Performer 650 gehad, een erg goeie 65 watt transistoramp. Maar als ik dat ding tot de toppen van zijn kunnen joeg, werd ie toch wel schreeuwerig en kil. Net als bij autoradio's, de één kun je opdraaien totdat je uit de auto dreunt en dan klinkt het nog steeds goed, de andere begint al te schreeuwen dat ie op het eind van zijn kunnen zit, terwijl die net over het motorgeluid heen komt.

Maar het zal wellicht ook per versterker verschillend zijn.
Het zal van nog wel meer afhangen. Thuis klinkt die Vox best aardig, ook met een randje. Ik gebruik hem nu echter meestal in een repetitiehok en we hebben daar eens een nummer opgenomen terwijl ik de gain net iets te hoog had. Dat gaf echt een verschrikkelijk lelijke scheur in het clean (maar op dat stuk klinkt buizenoverdrive ook lelijk).