PDA

View Full Version : tapijt tegen de muur



Basseytje
9 januari 2010, 13:12
hallo,

ik ben nu een tijdje bezig met mijn muziek kamertje, het is geen grote kamer en er staat een drumstel, 2 versterkers, computer, pa systeem en nog wat andere zooi in. maar het galmt nogal en ik heb geen geld om van die panelen te kopen.

Daarom de vraag: heeft er iemand ervaring met tapijt tegen de muur aan hangen? hoe hang je het op? wat voor tapijt is het meest geschikt?

de vraag die ik ga krijgen is, waarom ik geen gordijn ophang. Dat wil ik niet omdat ik tegen de wand waar het tapijt aan komt te hangen ook nog gitaren wil ophangen omdat er op de vloer niet genoeg plek is om ze neer te zetten.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen of inspireren.

Gr. Bas

Ries89
9 januari 2010, 13:36
Tapijt of gordijn langs de muur helpt zeker. Hoe dikker de stof, tot hoe lagere frequenties het werkt. Feit is wel dat het veel beter werkt als je het een stukje van de muur af hangt. Hang je het tegen de muur aan, komt de geluidsgolf tegen het tapijt aan en kaatst een deel terug, hang je het een stukje voor de muur, gaat de golf erdoorheen, kaatst terug op de muur, en gaat weer door het tapijt heen.

Ik denk dat je het beste kan kiezen voor een lekker dik gordijn aan een rails, en dat 10 cm van de muur afhangen. Dan kan je je gitaren er gewoon achter aan de muur hangen.

Basseytje
9 januari 2010, 13:42
die ruimte heb ik niet. ik heb maar 2 cm ruimte. de vraag is eigenlijk hoe bevestig je zo'n zwaar tapijt?

Roman
9 januari 2010, 14:05
Denk je wel om de brandveiligheid?
Als je het budget hebt om een stuk tapijt te kopen heb je ws ook wel budget om zelf absorberende, brandveilige, panelen te maken die bovendien een stuk beter werken dan een stom stuk tapijt.

Wat je nodig hebt is isolatie material (glas- of steen wol), hoe dikker hoe lager deze absorbeert. De opmerking om deze van de muur af te hangen is terecht, voor het laagfrequent is dat een prima "truuk". Dit geldt alleen als je ze aan de muur en/of plafond hangt. Hoek panelen helemaal in de hoek stouwen indien mogelijk.

Ik heb eerder een stukje gepost waarin ik een kelder op die manier heb voorzien. Deze wordt ook als drumruimte gebruikt. Met name het laag zul je met drums en bass iets mee moeten willen doen.

Kosten voor één paneel (50x100x5 ong) kunnen varieeren, op z'n goedkoopst ben je zo'n 6 euro per paneel kwijt.

Roman
9 januari 2010, 14:07
kijk's hier istie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123120

Basseytje
9 januari 2010, 14:10
het is niet alleen voor het drumstel. ik merk al als ik akoustisch gitaar speel dan galmt het al.

ik weet dat dit gaat werken want ik heb het al in veel muziek hokken gezien die nog veel kleiner zijn. maar de vraag is hoe ik het tappijt aan de muur bevestig. ik heb maar 2cm ruimte omdat de deur anders niet open gaat.

en het tapijt kan ik bij de kwamtum halen voor 30 euro. en dat is minder duur dan van die panelen. ik heb het geld gewoon niet.

Erik70
9 januari 2010, 18:15
een stevige houten lat op de muur schroefen langs het plafond en daar dan het tapijkt aan vast nieten/spijkeren ???

evt nog een latje aan de onderijde...

Roman
9 januari 2010, 20:16
Als je het geld niet hebt dan is dat inderdaad niet zo handig.

Jammer, want met alleen tapijt aan de muur krijg je een te veel laag (welke ook nog steeds galmt) in je ruimte wat soms nog vervelender is dat een stukje galm. Een goedkoop stukje tapijt zal echt niet zo veel uit gaan halen, met name als het ook nog eens synthetische vloerbedekking is. Zonde geld.

Vervelend dat je dan niet het budget hebt om een een beetje goed te doen.

ANGC
9 januari 2010, 23:05
welke frequentie galmt? en wil je het geluid absorberen of isoleren?

voor hoge geluiden zou tapijt wel helpen omdat dit de gerichte hoge geluid diffuseert (kweenie of ik dat goed schrijf)

je kan t gewoon met goede schroeven met een redelijk groot ringetje tussen de kop (van de schroef) en t tapijt aan de muur vastschroeven..

is je ruimte een perfecte kubus? of zitten er meer dan vier hoeken in? je kan als er een staande golf is deze opzoeken en daar waar de golf keihard heen en weer stuitert een stuk tapijt ophangen. op deze manier zou je niet overal even dik tapijt hoeven ophangen. mooiste is natuurlijk wel 1 stuk tapijt overal aan de muur.

hoe dik tapijt wil je trouwens ophangen?

Basseytje
10 januari 2010, 15:26
nou het tapijt is om te absorberen. Ik heb gezien hoe ze dat bij feedback Eindhoven hebben gedaan in de test hokken en daar werkt het perfect. ik wil zo dik mogelijk tapijt ophangen

Wiellem
10 januari 2010, 18:54
nou het tapijt is om te absorberen. Ik heb gezien hoe ze dat bij feedback Eindhoven hebben gedaan in de test hokken en daar werkt het perfect. ik wil zo dik mogelijk tapijt ophangen

Daar hebben ze toch tegen de wanden van dat tettenschuim?

Roman
10 januari 2010, 19:56
Schande eigenlijk dat ze bij zo'n groot bedrijf het verkeerde voorbeeld geven :stop:

(net als die slaapmatjes bij de bouwmarkt waar het stempel "geluidisolatie" op staat en dat voor een vermogen verkopen, werkelijk schande!)