PDA

View Full Version : binding op toets vraagje



ziekdier
9 januari 2010, 00:16
ik heb voor het eerst een toets voorzien van binding, nu is mijn vraag, doe je nog een drupje lijm onder de fret op de binding of is dat niet nodig?

ik vind niks zo irritant als een hoge e snaar die onder een fret blijft steken/hangen...

alvast bedankt

gr

@je

stijnkenens
9 januari 2010, 00:33
Ik lijm altijd m'n frets.
Dus er zit ook lijm onder het overhangende stukje fret.
Maar als je ze mooi kan laten aansluiten is het eigenlijk niet nodig.
Je moet al hevig spelen mocht er ooit een e snaar onder een perfecte fret blijven hangen ...

Bij een ouder instrument kan het wel eens voorvallen, dat de fret wat opwipt, dan is lijm een snel en goedkoop hulpmiddel.


s.

ziekdier
9 januari 2010, 01:04
Hoi Stijn,

dank voor je reaktie! De één zegt ik lijm nooit, jij zegt weer ik lijm altijd!

ik had laatst een ibanez artist van 30 jaar oud van een kennis op bezoek, daar bleef de hoge e idd hangen onder de 3e fret...

ook met lijm opgelost!

lijm je de frets met secondenlijm? of epoxy?

ik ga het maar eens met lijm proberen...
thanks

gr
@je

stijnkenens
9 januari 2010, 01:39
Ik gebruik er huidenlijm voor, het is me zo aangeleerd in school, heb er ondertussen zo'n routine in gekweekt dat het heel snel gaat. Het wordt heel hard en heeft een vullend vermogen (toch een beetje, en dat is genoeg voor onder de fretten) En het kuist heel gemakkelijk op...

Dat laatste is misschien wel de belangrijkste reden: secondenlijm en epoxy zijn heel moeilijk te verwijderen van een toets, ik heb er in ieder geval nog geen goede oplossing voor gevonden. Niet als het nat is, en zeker niet als het opgedroogd is.



s.

Mattia
9 januari 2010, 03:24
Ik gebruik er huidenlijm voor, het is me zo aangeleerd in school, heb er ondertussen zo'n routine in gekweekt dat het heel snel gaat. Het wordt heel hard en heeft een vullend vermogen (toch een beetje, en dat is genoeg voor onder de fretten) En het kuist heel gemakkelijk op...

Dat laatste is misschien wel de belangrijkste reden: secondenlijm en epoxy zijn heel moeilijk te verwijderen van een toets, ik heb er in ieder geval nog geen goede oplossing voor gevonden. Niet als het nat is, en zeker niet als het opgedroogd is.



s.

Heb gehoord dat carnuba was op de toets, fretten, daarna schoonschrapen met een zachter iets. Hard plastic oid. Moet het nog proberen, maar als het werkt zou het ideaal zijn.

knarf
9 januari 2010, 14:01
En waarom zou een gewoon drupje houtlijm niet werken? Is ook makkelijk te verwijderen, heeft voldoende trekkracht en je krijgt de frets indien nodig achteraf makkelijker los als je ze opwarmt. Ivm het krimpen van houtlijm: het gaat over een fretsleuf...
En het is nou ook niet zo dat de lijmkracht zwaar belast wordt.

Of zie ik iets over het hoofd?

gengar
9 januari 2010, 14:25
ik zou ook voor een lijm gaan met ietwat vullend vermogen. Ik denk dat er onderscheid is om te lijmen voor cohesie, of lijmen voor opvullen, waarbij hier wat meer sprake is.

Puerco
9 januari 2010, 20:37
Ik vraag me altijd af waarom, als er over huidenlijm gesproken word mensen altijd alternatieven gaan bedenken. Terwijl huidenlijm juist zo een geweldig product is; het is beresterk (in diverse sterktes verkrijgbaar), heeft geen last van "kruip", heeft iets vullende eigenschappen, is makkelijk en vooral ook snel verwerkbaar, niet giftig en is van alle lijmen het makkelijkst weer los te krijgen (met wat stoom) waarna het zonder alle lijmresten te verwijderen gewoon weer terug gelijmd kan worden.
Nadeel is misschien dat het wat voorbereiding vergt en een korte verwerkingstijd heeft maar zo verschrikkelijk is dit ook weer niet.

Mattia
9 januari 2010, 21:33
En huidenlijm vergt perfecte voorbereiding van je werkstuk. Da's niet echt een nadeel, maar het is wel zo. Ik ben er pas recent mee begonnen, en ik blijf ook gewoon titebond gebruiken voor veel grotere oppervlaktes (verlijmen van halsdelen en dergelijke) omdat huidenlijm lang niet altijd erg 'handig' is voor een bepaalde toepassing. Maar het is niet zo ingewikkeld in gebruik als velen schijnen te denken.

ziekdier
9 januari 2010, 21:35
ik ken huidenlijm niet... ik had er wel eens over gelezen hier maar weet niet wat ik me er bij voor moet stellen...


heeft het nog iets te maken met de naam? is het een bijprodukt van leer oid?

gr

@je

superfly
9 januari 2010, 22:21
Huidenlijm wordt inderdaad uit dierenhuid gemaakt, en wordt vaak in de akoestische instrumentbouw gebruikt (vioolbouwers gebruiken vaan niets anders). Alles is op internet al eens beschreven dus hier volgt een fraaie link
http://www.frets.com/fretspages/luthier/technique/Glue/UseHideGlue/usehideglue1.html

Zit zelf sinds kort te experimenteren met huidenlijm, weet nog niet of ik het blijf gebruiken, toch wel wat omslachtig.

Zjef
9 januari 2010, 22:23
http://www.frets.com/fretspages/Luthier/Data/Materials/envelopeglue.JPG

Puerco
9 januari 2010, 22:40
Huidenlijm word gemaakt door colageen aan dierlijke weefsels te onttrekken. Als het van huid gemaakt word is het huidenlijm, van botten maakt men beenderlijm en van zenuwen maakt men zenuwlijm. Allemaal vergelijkbaar maar beenderlijm stinkt wat meer dan huidenlijm (m'n hond vind het heerlijk ruiken, m'n vrouw net weer niet).
Overigens is gelatine van de supermarkt precies hetzelfde spul alleen wat zuiverder en meestal met een smaakje eraan. Eet smakelijk.....

stijnkenens
10 januari 2010, 01:20
Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2205175&postcount=151) vind je een klein postje over huidenlijm.

Vooral voorverwarmen is een must.

Maar voor grotere oppervlakten gebruik ik ook liever witte lijm of tidebond.
Soms hangt het er gewoon vanaf wat er voor handen is, staat de lijmpot aan, dan gebruik ik die, staat de bus tidebond in de buurt dan is de keuze snel gemaakt.

Heb ik geen zin om alles met 100 klemmen vast te zetten, omdat het anders gaat drijven=> huidenlijm.

s.