PDA

View Full Version : Krimpen



prs
8 januari 2010, 23:46
Van een kennis uit de USA heb ik een prewired stratocaster wiring harness gekregen. Het enige dat ik nog zelf dient te doen is de aarde aan de tremoloklauw solderen (easy), maar ook de draden van de elementen verbinden met de draden die hij reeds heeft voorgesoldeerd (om het simpel te houden). Een vorige keer heb ik bij een jazzbass deze techniek ook al toegepast, alleen toen heb ik de beide draden aan elkaar gesoldeerd en vervolgens krimpkous verhit om de connectie stevig te maken. Aangezien ik liever niet soldeer heeft mijn kennis mij een soort connectors gegeven waarmee ik de draden met een krimptang zou kunnen verbinden. Ik heb echter geen idee hoe ik te werk moet gaan.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
(Ik zou mijn kennis kunnen mailen, maar deze is 2 weken op vakantie en afgesloten van het World Wide Web in deze periode. Aangezien ik over 2 weken al klaar hoop te zijn, vraag ik het even hier).
Onderstaand een foto van de twee verschillende connectors die ik heb gekregen.

http://img705.imageshack.us/img705/7837/krimpen.jpg

oigun
9 januari 2010, 00:09
Bij halfords ofzo verkopen ze en speciale tang.
http://media.conrad.com/xl/4000_4999/4800/4820/4821/482184_LB_00_FB.EPS.jpg

Met deze tang knijp je het gestripte draadje vast, als je een rode connector gebruikt bij het rode stipje..

Toch zou ik je aanraden om te solderen.
succes!

ziekdier
9 januari 2010, 00:13
je moet een stukje isolatie verwijderen zodat je alleen de koperen kern overhoudt. Het liefts even vertinnen maar ook dat moet je met een soldeerbout doen. maar goed, is niet echt noodzakelijk. dat uiteinde van koper steek je in de stekker en daarna met een speciale tang het stekkertje aanknijpen zodat het metalen deel van de stekker op het kopen klemt,.

Je kan het ook met een waterpomptang doen maar is niet echt ideaal maar wil wel....

of deze manier nog een nadelige invloed heeft op de geluidskwaliteit door eventuele grotere weerstand dan alleen met een draad weet ik niet. Je zou haast zeggen dat zo'n stekkerverbinding geen extra weerstand heeft maar goed, ik ben een beetje een leek op dat gebied...

is wel te meten met een mulitmeter trouwens...


maar solderen is echt niet zo moeilijk hoor, gewoon een beetje oefenen...met een beetje soldeerbout kom je al een heel eind...

en vergeet voor je soldeert niet eerst de krimpkous om het draadje te doen... je zal niet de eerste zijn die dat vergeet!

succes

gr
@je

jan jansen
9 januari 2010, 10:24
of deze manier nog een nadelige invloed heeft op de geluidskwaliteit door eventuele grotere weerstand dan alleen met een draad weet ik niet. Je zou haast zeggen dat zo'n stekkerverbinding geen extra weerstand heeft maar goed, ik ben een beetje een leek op dat gebied...

is wel te meten met een mulitmeter trouwens...


iedere verbinding geeft een bepaalde weerstand,alleen is dit,ondanks dat je genoeg audiofile beetweters hebt niet te merken voor ons gehoor.


en vergeet voor je soldeert niet eerst de krimpkous om het draadje te doen... je zal niet de eerste zijn die dat vergeet!

Met deze steker/bus verbinding hoef je geen krimpkous te gebruiken,er ligt helemaal niets bloot van de draden,mits goed gedaan,maar dit is redelijk eenvoudig te doen.

]

Rinze
9 januari 2010, 11:28
Krimpkous is volgens mij ook meer bedoeld om de blote draad af te schermen tegen contact met andere geleiders, niet zozeer om de sterkte te vergroten. In een gitaar is de soldeerverbinding an sich namelijk wel sterk genoeg.

Over dit soort non-soleerverbindingen: allerlei merken gebruiken dergelijke stekkersystemen, EMG, Kinman, etc. Lijkt me wel in orde dus.

Solderen is op zich niet zo moeilijk, je moet wel weten wat je doet en de basistechnieken een beetje onder de knie hebben. Anders wordt het een zootje en heb je ook kans dat je de windingen van het element laat smelten door bijvoorbeeld een lichte soldeerbout te lang op een verbinding te houden. En slechte ("koude") soldeerverbindingen hebben ook een nadelige invloed op het signaal.

knarf
9 januari 2010, 13:47
My 2 cents: ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Ik ken de kwaliteit niet van de klemmetjes die jij hebt, maar de mijne durven hun draadje al eens los laten (in andere toepassingen dan gitaren weliswaar). Ik vind het niet de beste verbinding en in bep. (live)situaties zou ik er bijgevolg ook niet zo heel gerust in zijn.

Gewoon solderen joh! Is makkelijker dan je denkt. Even oefenen en hopa!

prs
9 januari 2010, 14:26
Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties!
Het is trouwens niet zo dat ik totaal niet kan solderen, echter bedraden volgens lastige schema's gaat mij niet lukken. De basistechniek heb ik wel redelijk onder de knie.
Ik neig na jullie verhalen wel meer naar het solderen van de draden, zoals ik het ook eerder bij de Jazzbass heb gedaan. Daarnaast heb ik wel vaker iets simpels gesoldeerd (draden aan een potmeter of switch), maar nog niet eerder heb ik met een krimptang gewerkt. Of dat dan zo veilig is?
Als ik voor de methode van het reguliere solderen kies, is krimpkous dan echt noodzakelijk? Ook hierbij weer de vraag, heeft dit nadelige invloed op het geluid i.v.m. het al dan niet afgeschermd zijn, of het mogelijk contact maken met andere draden?

ziekdier
9 januari 2010, 17:07
maar nog niet eerder heb ik met een krimptang gewerkt. Of dat dan zo veilig is?

Als ik voor de methode van het reguliere solderen kies, is krimpkous dan echt noodzakelijk? Ook hierbij weer de vraag, heeft dit nadelige invloed op het geluid i.v.m. het al dan niet afgeschermd zijn, of het mogelijk contact maken met andere draden?

een krimptang is niks meer dan een tang die het metalen deel van de stekkers ( rood in jouw plaatje) samenknijpt... krimpen is dus ook niet het juiste woord...

Krimpkous is wel noodzakelijk als je gaat solderen omdat je anders sluiting kunt maken ( en zult!) en dat heeft wel nadelige gevolgen voor je geluid! maar voor de rest heeft krimpkous geen invloed...

suc6

gr
@je

ziekdier
9 januari 2010, 17:11
Met deze steker/bus verbinding hoef je geen krimpkous te gebruiken,er ligt helemaal niets bloot van de draden,mits goed gedaan,maar dit is redelijk eenvoudig te doen.

]


nee, dat weet ik maar vooe het geval hij wel gaat solderen...

gr

@je

hassent
10 januari 2010, 08:55
krimpen is dus ook niet het juiste woord...


In de elektronica productie wordt deze term daar wel voor gebruikt en deze methode, mits goed gedaan, is net zo betrouwbaar als een soldering.
Echter, in een gitaar zou ik het persoonlijk niet gebruiken, maar gewoon lekker solderen!

De tang op de foto is echt een hobby tang en zou ik niet gebruiken. Een goede krimptang krimpt op minimaal 2 plaatsen en ziet er uit als op onderstaand plaatje.
http://www.traderscity.com/board/userpix37/23605-wholesale-ring-terminal-crimp-tool-1.jpg