PDA

View Full Version : EVH brown sound



Keevinkos
8 januari 2010, 20:56
Ik heb al menige (engelstalige) sites gelezen over de Brown sound van Eddie van Halen. Ik ben nog maar 14, en snap nog niet alles precies in het engels, in het nederlands wel. Zou iemand mij met een verhaaltje kunnen vertellen hoe het zit met dummy load waarbij hij de impedantie etc verandere voor volume verschil en over de power amp?:soinnocent:

Thanx:lp:

Plant
8 januari 2010, 22:44
Het enige wat ik weleens gelezen heb is dat hij middels een variac (zeg maar soort 'dimmer') zijn versterker op 80V AC aansloot in plaats van de 110V AC rechtstreeks uit het (Amerikaanse!) lichtnet.
De versterker werkte dan op een te lage spanning en haalde het maximale vermogen niet, maar ging dus eerder vervormen, zodat hij het gewenste overstuurde geluid bij een lager volume kreeg.

Daarom zijn tegenwoordig die buizenversterkertjes met laag vermogen voor thuis zo populair. Het mooiste geluid schijn je nl. te krijgen als je de eindbuizen overstuurt. Als je dat doet bij een 100 Watt Marshall stack, staat bij wijze van spreken de hele straat bij je op de stoep te klagen over de herrie en bij een versterker van een paar Watt alleen maar de buren :punk:

Chris Winsemius
8 januari 2010, 23:13
vraag is door TS al vaker gesteld

- goeie studiotechnicus
- wat fx-stuff (echoplex/etc.)
- bepaalde superlead marshall uit '67
- M20s of M25s
- speeltechniek
- niet te high output paf
- vintage fender tremolo

gebruik variac zonder kennis raad ik af!

Henri H
8 januari 2010, 23:16
Voor zover ik begrepen heb, gebruikte hij dus een "dummy load" (ook wel attenuater/loadbox/powersoak?) tussen z'n poweramp en z'n speaker.
De poweramp is de eindversterker van een top, maar kan ook een losse unit zijn, meestal in een rack gebouwd.
De "dummy load" zorgt ervoor dat je de poweramp op volle kracht kunt laten draaien, en dus een eindbuizen oversturing krijgt, terwij het volume acceptabel blijft.
Een goeie dummy load kost rond de €400,-.

Chris Winsemius
8 januari 2010, 23:24
evh versleet buizen bij de vleet.........

Arvoitus
8 januari 2010, 23:50
evh versleet buizen bij de vleet.........
Inderdaad, en wat hij met zijn versterkers deed was echt enorm slecht. Dat was ook de reden waarom hij er 12 bij had tijdens het touren:
http://i574.photobucket.com/albums/ss183/GUITARGEARHEADS/EVH/EVH2.jpg

Mukkez
9 januari 2010, 00:00
Zitten die heads daar nou op de kop in die flightcase of lijkt dat maar zo? (wieltjes boven)

Franc
9 januari 2010, 08:18
Zitten die heads daar nou op de kop in die flightcase of lijkt dat maar zo? (wieltjes boven)

De bovenste 2 wel, dat stapelt wat makkelijker....

srv-man
9 januari 2010, 22:56
Zitten die heads daar nou op de kop in die flightcase of lijkt dat maar zo? (wieltjes boven)

Lijkt maar zo hoor. kijk maar naar de handvatten op de case. De bodem met wielen is los, zitten ook sluitingen op.

Mukkez
10 januari 2010, 12:06
Ik dacht dat 't niet zo goed was voor de versterkers om ze zo op de kop te vervoeren of valt dat mee? Daarom leek 't wat raar.

Franc
10 januari 2010, 13:06
Dat valt op zichl we mee. Zo'n chassis kan prima hangen.
Maar het lijkt er inderdaad meer op dat er gewoon een soort 'hondjes' bovenop liggen waar ze de cases mee vervoeren.
(lekker belangrijk dit ook allemaal :D)

Mukkez
10 januari 2010, 14:29
Ach zo blijft dit topic wol mooi bovenaan staan :seriousf:

Realeigo
12 januari 2010, 21:39
Ik dacht dat 't niet zo goed was voor de versterkers om ze zo op de kop te vervoeren of valt dat mee? Daarom leek 't wat raar.

In zon beetje alle combo's zitten de versterkers er 'op de kop' in. Kan geen kwaad dus.