PDA

View Full Version : opvullen kleine gaatjes (houtworm?)



Cocobolo
8 januari 2010, 19:23
Hoi,
Vandaag kreeg ik 6 mooie topjes binnen. 2 ervan hebben kleine gaatjes. Sommige zijn van houtworm denk ik, andere zijn iets groter en kunnen misschien van takjes zijn of zo.

Het zijn mooie topjes en het zou zonde zijn om ze niet te kunnen gebruiken. Het opvullen van een gaatje in een vrij effen stuk hout is misschien nog niet zo moeilijk maar het opvullen van meerdere gaatjes is natuurlijk meer werk maar ook zijn deze topjes tamelijk bont/kleurrijk. Ik vraag me af wat wijsheid is, waarmee ik ze het beste zou opvullen. Ik kan een zaagsel papje maken met lijm...maar misschien heeft iemand anders een helder idee?

Het eerste topje met gaatjes :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/topjes1.jpg

Het tweede topje met gaatjes :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/topjes3.jpg

De andere 4 zijn volgens mij goed (ik moet ze nog uit het plastic halen waarin ze aankwamen):
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/topjes2.jpg

niekb
8 januari 2010, 20:52
Zonde zeg van die 2e top. Je kan er waarschijnlijk niet omheen werken?
Je zou eens een testje kunnen doen wbt het vullen.

Waar heb je deze tops vandaan? Ik zou gigantisch balen.

Mattia
8 januari 2010, 22:23
Die eerste is ambrosia beetle, zie je vaak in maple.

Vraag: wat is dat tweede? Bij Limba, bijv. heb je altijd wel kleine gaatjes. Ik zeg gewoon met helder epoxy vullen (net als de porieen) en er verder niet over nadenken.

Cocobolo
8 januari 2010, 23:22
@Niekb : ik heb de topjes van Ebay. Allemaal van dezelfde verkoper. Ik wist dat er in die 2 topjes gaatjes zaten maar ik vond ze zo mooi dus heb ze toch meebesteld. Mijn eigen keuze en gok dus.

Ik zal morgen er even een mal op leggen om te zien of ik het nog net zo kan schuiven dat het meevalt. En anders kan ik hem natuurlijk nog voor een mini gitaartje gebruiken ;)

@Mattia :
De 1e foto is (en ik hanteer maar even de Ebay namen die de verkoper gebruikte) " Flame box Elder".
2e foto is Spalted Tamarind
3e foto (met de 4 topjes) :
linksboven is Quilted big leaf maple
rechtsboven is Curly marbled claro walnut
Linksonder is Blackline English Walnut
Rechtsonder is Figured Beech

Heldere epoxy ? Ok, daar ga ik dan eens wat meer proberen over te vinden! Kijken of ik ergens zie hoe iemand dat gebruikt heeft en hoe het er dan uitzag. Dank!

oigun
9 januari 2010, 00:15
De gaatjes vlak bij de rand kan je gebruiken om te testen hoe je er het minst van ziet. Epoxy mengen met schuurstof van hetzelfde hout zou ook nog kunnen. Omdat het oude gangen zijn, zijn ze donker aan de binnenkant misschien is het mooier dit voozichtig schoon te boren. Peersoonlijk zou ik me niet zo storen aan een paar houtwormgaatjes.(beroepsdeformatie;))

ziekdier
9 januari 2010, 00:18
wel errug smakelijke topjes...:supercool:


dat dachten die houtwormen waarschijnlijk ook..:soinnocent:

gr

@je

oknarb180
9 januari 2010, 00:59
Hey Cocobolo,

Weer zeer mooi hout wat je hebt gescoord zeg.
Hoe te vullen, geen ervaring, dus geen idee.
Maar errug mooi hout weer!

vr.gr.

Branko

Mattia
9 januari 2010, 03:27
Ik vind Claro heerlijk. Heb nog 10 setjes liggen, zelf gezaagd uit blokken van Gilmer. Wel enige wormgaatjes, maar ik kan om zo goed als alle gaten omheenwerken. Heb ook nog een paar stukken 'over' uit de blokken voor hals en rug, ga ik gebruiken als faceplate voor mijn te bouwen versterker, denk ik. Mooie kleur, beetje vlam.

Die eerste lijkt erg op Box Elder, inderdaad. Heb daar twee kleine stukjes van voor akoestische gitaar rosetten. Heel apart, kleurrijk hout.

Cocobolo
9 januari 2010, 09:25
Ik zal vandaag eens even passen of ik met een bepaald model de gaatjes zoveel mogelijk kan voorkomen. En inderdaad zoals Oigun zegt wat experimentjes doen met de gaatjes aan de randen!

Tuurlijk zou ik die topjes het liefst zonder die gaatjes hebben, maar het is voor mij ook weer niet dusdanig bezwaarlijk om de topjes daarom maar niet toe te passen.
Eigenlijk heeft het ook wel wat dat je kunt zien dat het echt hout is (waar op nog eens op meerdere manieren van genoten is zoals Ziekdier ongeveer aangaf :seriousf:).

jan jansen
9 januari 2010, 10:16
[QUOTE=Mattia;2253077 Ik zeg gewoon met helder epoxy vullen (net als de porieen) en er verder niet over nadenken.[/QUOTE]

Ik heb geen ervaring met epoxy op zich,alleen wat ik me afvraag,heb nl ook een topje met dezelfde problemen kan dit wel gebruikt worden als je aflakt met cellulose lak?

jj:???::???:

Ike57
9 januari 2010, 13:12
Geen idee hoe je met die gaatjes aan moet Cocobolo, maar ik heb met plezier naar die topjes gekeken.
Man, wat mooie plankjes :ok:

fred dons
9 januari 2010, 13:31
Ik heb geen ervaring met epoxy op zich,alleen wat ik me afvraag,heb nl ook een topje met dezelfde problemen kan dit wel gebruikt worden als je aflakt met cellulose lak?

jj:???::???:

ja hoor, de epoxy lost niet op in de oplosmiddelen van de cellulose

Mattia
9 januari 2010, 19:15
epoxy is een prima porienvuller onder watergedragen, cellulose en plastic coating (persoonlijke ervaring). Werkt blijkbaar onder zo ongeveer alles best goed.

jan jansen
10 januari 2010, 10:43
epoxy is een prima porienvuller onder watergedragen, cellulose en plastic coating (persoonlijke ervaring). Werkt blijkbaar onder zo ongeveer alles best goed.

oke,bedankt voor de antwoorden.:ok::ok:Hebben jullie nog een voorkeur voor een merk epoxy of maakt dit niet uit?

jj

Enra
10 januari 2010, 11:46
Die eerste is ambrosia beetle, zie je vaak in maple.

Vraag: wat is dat tweede? Bij Limba, bijv. heb je altijd wel kleine gaatjes. Ik zeg gewoon met helder epoxy vullen (net als de porieen) en er verder niet over nadenken.

Eventueel experimenteren op een proefstuk met epoxy en houtstof.

Veel bomen zijn bij leven aangetast door insecten, vaak uitsluitend in het spinthout. Stelt niks voor in die zin, dus 'verder niet bij nadenken' is een goed advies.

Mattia
10 januari 2010, 18:29
oke,bedankt voor de antwoorden.:ok::ok:Hebben jullie nog een voorkeur voor een merk epoxy of maakt dit niet uit?

jj

Z-poxy finishing resin. Of West Systems. De eerste is bij de betere modelbouwzaak te koop, en is bedoeld voor glasvezellaminaties, en werkt uitstekend als porienvuller. De tweede werkt zowel als echte lijm en ook als porienvuller, en is bij botenbouw/onderhoud winkels te vinden. Beiden zijn veel prettiger in gebruik dat de goedkope araldite-achtige duospuiten bij de bouwmarkt, maar vergen wel nauwkeurig uitmeten voor optimaal resultaat, dus een kleine digitale weegschaal is misschien geen overbodige luxe.

jan jansen
10 januari 2010, 19:33
Z-poxy finishing resin. Of West Systems. De eerste is bij de betere modelbouwzaak te koop, en is bedoeld voor glasvezellaminaties, en werkt uitstekend als porienvuller. De tweede werkt zowel als echte lijm en ook als porienvuller, en is bij botenbouw/onderhoud winkels te vinden. Beiden zijn veel prettiger in gebruik dat de goedkope araldite-achtige duospuiten bij de bouwmarkt, maar vergen wel nauwkeurig uitmeten voor optimaal resultaat, dus een kleine digitale weegschaal is misschien geen overbodige luxe.



bedankt voor deze en verder op zoek naar info en leveranciers hier in de buurt kwam ik deze tips tegen op het modelbouwform:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/verlijming-constructie/51380-z-poxy.html

jj:blast:

oigun
10 januari 2010, 22:17
Z-poxy is niet zo heel kritisch en kan je op het oog mengen.