PDA

View Full Version : nieuw (2de) project: copperguitar



renemeester
8 januari 2010, 15:33
Ik ben aan het nadenken/brainstormen hoe ik mijn nieuwe project voor een elektrische gitaar ga aanpakken. De komende week ga ik dingen uittekenen en daarna rustig aan eens beginnen.

De gitaar krijgt een top van roodkoper. Vandaar de 'copperguitar' :-)

Verder heb ik mij dit keer tot doel gesteld met zo min mogelijk financiele middelen toch een goede gitaar te maken.

Wat ik zo'n beetje heb uitgedacht is het volgende:

- Gibson achtig donor halsje
- Semi hollow body
- Top wordt van roodkoperen plaat gemaakt met klankgaten (niet persee f shaped).
- De brug ga ik zelf maken (zie tekening hieronder)
- De snaren zullen worden ingehaakt in de body (een beetje zoals op de manier bij een remkabel van een fiets)
- Geen covers aan de achterkant, elektronica is bereikbaar via de top.
- hals wordt bolt-on, maar misschien met draadbussen en bouten en afdekplaatje.


Wat ik al heb:

- Hals van een jaren 70 Ibanez Les Paul Copie.
- Roodkoperen plaat voor de top
- Binnenkort stukken resthout van een botenbouwer voor de body.

Wat ik ga kopen:

- 2 Pickups
- Stemmechanieken
- Potmeters

Hier alvast een tekening van de verzonnen brug. De kam van de brug is hetzelfde als bij een akoestische gitaar. Voordeel is dat ik er later wellicht een fishman natural matrix ofzo in kan zetten. Laat maar eens weten wat jullie er van denken.

http://img709.imageshack.us/img709/6636/brug.jpg

Hiro
8 januari 2010, 15:41
klinkt heel erg leuk, ik ga m volgen heel veel succes ermee :)

Maar wat zijn de accoustische eigenschappen van koper?

gertgert
8 januari 2010, 15:59
in elk geval genoeg oppervlak om te aarden..
koper wordt op den duur groen.
lijkt mij erg fraai, vergroent koper, maar misschien wil je 'm juist rood houden en moet je het behandelen?

Hiro
8 januari 2010, 16:12
zal er wel vies uitzien als hij door zweet zal gaan oxideren :P
Maar tevens wel weer een heel gaaf effect een half rood half groen koperen gitaar

aaronstonebeat
8 januari 2010, 16:50
Je zou het koper met schellak kunnen behandelen, dan is het beschermd tegen oxidatie.

Ik vind het een tof plan :ok: Hoog zelfbouwgehalte, lage kosten; een kolfje naar mijn hand.

Ik vraag me één ding af: hoe gaan de stelbouten voor de brug werken? Ik kan me voorstellen dat twee moertjes tegen de koperen topplaat zitten (of dat er een schroefdraad in de plaat is getapt) maar hoe tillen de boutjes de brug dan omhoog?

Misschien interpreteer ik je tekening verkeerd; maar ik zou 3 of 4 gaatjes met schroefdraad in de koperen brugplaat maken en dan de boutjes daar doorheen ergens op laten staan.

renemeester
8 januari 2010, 16:58
Ik wil of draad tappen in de onderste plaat (topplaat) en dan wat ruimte wegbeitelen in het hout zodat de boutjes hierin te draaien zijn of in het hout zelftappende draadbussen draaien en alleen een gaatje in de topplaat maken voor het boutje.

Deze boutjes zijn er alleen om de brug in de lengterichting te kunnen verstellen.

De verstelrichting in de hoogte komt doordat je in het kamertje onder het brugblok plakjes fineer legt of weghaalt. (een shim dus eigenlijk). Op die manier heeft de brug altijd contact met de houten body.

Ik wil de koperen topplaat eerst een week of 2 in de tuin in weer en wind leggen om te laten oxideren. Dan wilde ik er blanke lak overheen spuiten om de oxidatie in te sluiten.

aaronstonebeat
8 januari 2010, 17:00
Duidelijk; ik had niet goed gelezen.

Succes :ok:

renemeester
18 februari 2010, 16:05
Zo de benodigde spulletjes zijn binnen. Dus ik kan zo eens rustig aan gaan beginnen.

http://farm5.static.flickr.com/4039/4368088724_72bf0848c6.jpg

^ De hardware. o.a. GFS retrotron hot liverpool pickups, het hout voor de body -> Anigre, het donor halsje van een oude ibanez les paul en nog wat klein grut.

http://farm5.static.flickr.com/4057/4368086096_dc0974b28f.jpg

^ Het uitzagen van het koperen plaatje wat op de kop gaat komen.

http://farm3.static.flickr.com/2801/4368087176_9448979c8e.jpg

^ Het uitgezaagde resultaat

renemeester
18 februari 2010, 16:08
http://farm5.static.flickr.com/4067/4367344205_e3f208100b.jpg

^ gaten voor de tuners in het koper aan het boren

http://farm5.static.flickr.com/4014/4367345501_4ff7b74a4a.jpg

^ gaatjes zitten er in.

http://farm5.static.flickr.com/4032/4367346903_d6bb196756.jpg

^ en zo gaat dat er dan ongeveer uitzien.

elerik
18 februari 2010, 17:06
Komt er dan geen gat voor de trustrod?

Saf
18 februari 2010, 18:00
ik vind het uber vet uitzien dat koper!!

danielw
18 februari 2010, 21:18
koper heeft wel wat, ik zou het rood houden polijsten en beschermen.
maar das persoonlijk.

suc6 ermee, daniel

oigun
18 februari 2010, 22:04
Je moet het zeker beschermen want met een beetje zweet gaan je handen vreselijk stinken/worden zwart etc.
COOL PROJEKT!!:cheerup:

Gothra
18 februari 2010, 22:11
+1 voor oigun

vet project! Lekker origineel!

renemeester
19 februari 2010, 09:58
Dank allen voor jullie reacties. :-)

@ elerik. Ik weet nog niet of ik een gat voor de trusrod toegang ga maken. In principe stel je dat 1 x af, maar voor de gebruiksvriendelijkheid is het wel zo handig.

Ik vind het mooier zonder, maar als er een gat in komt dan wordt het een rond gaatje waar je een steeksleuteltje doorheen kan krijgen en dan wordt het afgedicht met een rond koper plaatje. Misschien zelfs een soort dopje of zo wat in dat ronde gaatje past.

@ de rest. Ik ben van plan om met een etsvaste stift te gaan tekenen op het koper en dan het koper te etsen. Hierdoor gaat het koper op de plekken waar geen tekening zit het materiaal oxideren. Daarna wordt de stift verwijderd en heb je een etstekening in je gitaar. Daarna sluit ik de boel af door er blanke lak ofzo op te spuiten.

aaronstonebeat
19 februari 2010, 12:29
Heel erg gaaf, dat koper!

Ik zou er zeker wel een opening voor de truss rod in maken; ik denk dat je bijna zeker grote spijt krijgt als je dat niet doet.

KoenB
19 februari 2010, 13:02
dat is nog eens een gold.., eh coppertop!

Hiro
19 februari 2010, 14:51
cool ben heel beniwud hoe dat dat eruit gaat zien, maar je kan natuurlijk ook op fotopapier printen en dan erop strijken als je je logos in bijv illustrator maakt worden ze veel strakker dan wannee je ze met stift gaat doen.

ben heel benieuwd hoe t eruit gaat zien allemaal :)

Van Dattum
19 februari 2010, 15:07
Kijk je wel een beetje uit? Koperoxide is behoorlijk giftig....... :eek:

JurjenYarr
24 februari 2010, 23:57
Kijk je wel een beetje uit? Koperoxide is behoorlijk giftig....... :eek:

giftig is rock n' roll :soinnocent:

thijser
25 februari 2010, 11:21
Dank allen voor jullie reacties. :-)

@ elerik. Ik weet nog niet of ik een gat voor de trusrod toegang ga maken. In principe stel je dat 1 x af, maar voor de gebruiksvriendelijkheid is het wel zo handig.



Zeker toegang maken. je moet hem echt wel vaker dan 1 keer af stellen hoor.

Hiro
25 februari 2010, 12:50
inderdaad, als je gitaar ouder word is de kans er dat je m ooit weer aan moet passen.
Als je gaat verhuizen en je hebt een andere vochtigheid of klimaat, mijn tip: wel doen. en ik zal inderdaad niet de enige zijn die je dit zal vertellen

Tikkel
18 juli 2010, 21:22
Gezien dit een bijzonder prestigieus project is, zou het me niets verbazen als het ergens gaandeweg gestrand zou zijn. Toch ben ik heel erg benieuwd of er nog een updeet aan zit te komen. Ik ben nieuw op dit forum en heb net je PRS thread door gelezen, dus ik zou het ook geweldig vinden om deze gitaar voltooid te zien! Je hebt nu 5 maanden niets gepost, al kan het natuurlijk ook zo zijn dat je stiekum al heel erg ver bent...:lp:

iFender
7 september 2010, 10:29
Nog een update? :soinnocent:

TijmenSarneel
7 september 2010, 16:23
hee wat een leuk topic, zonde dat het gestrand is, of niet geupdate. Zou het ook graag afzien(zeker omdat het bloed van de smid door mijn aderen loopt:crazyhappy:)

Hoe gaat het??