PDA

View Full Version : Zelfbouw problemen



Bastin
8 januari 2010, 13:39
Ik heb een zelfbouw explorer waar ik niet tevreden over ben.

de specs:

maple jackson USA nek, rosewood toets en sperzel tuners (bolt on)
Mahonie explorer body (usa made)
string trough
Gotoh TOM brug
elementen geprobeerd: EMG 81/60 - Seymour duncan p-rails

wel allemaal kwaliteits spul dus.
maar hij klinkt dus niet lekker en speelt ook niet optimaal.
weinig sustain, slechte output, feedback.
Het enige wat perfect aan dat ding is dat hij heel stemvast is.

Mischien is het de verkeerde combinatie van onderdelen,
de verkeerde constructie of gewoon dat het type gitaar niet bij me past.

Iemand die ander elementen kan voorstellen

De winkels in de buurt kunnen me niet echt helpen. Of hij moet opgestuurd worden en dan krijg je hem "klaar"
terug. Dan weet je nog niet de mening van persoon die de gitaar nagekeken heeft.

conclusie: wie helpt er mij met tips en kennis op weg om zelf deze gitaar beter naar mijn wensen te maken.

Broodjekaas
8 januari 2010, 13:45
Aan de specs te zien zou er wel een lekkere sustain moeten zijn.

Ik verdenk de halsverbinding, maar er zullen hier wel deskundigere mensen rond"lopen"

Hiro
8 januari 2010, 14:00
tja dat akn aan een heleboel liggen aan de brug de kam de nekverbinding hoe hij gezaagd is etc etc.

Dan zou inderdaad iemand hem in handen moeten nemen om je dat te kunnen vertellen, helaas woon ik niet in de buurt dus ik ken je ook niet helpen ermee.

bat
8 januari 2010, 14:20
De winkels in de buurt kunnen me niet echt helpen. Of hij moet opgestuurd worden en dan krijg je hem "klaar"
terug. Dan weet je nog niet de mening van persoon die de gitaar nagekeken heeft.
In Zwolle zit Het Speeltuygh (http://www.speeltuygh.com/nl/framed_index_nl.htm), ben je daar al geweest? Ik weet niet of ie er nog steeds werkt, volgens mij wel, maar de jongen die daar over de electrische gitaren gaat, bouwt ook zelf en is mij in het verleden zeer behulpzaam geweest, niet bij het bouwen, maar wel bij set-up en ombouwen van de electronica in mijn planken.

aaronstonebeat
8 januari 2010, 14:39
Weet je toevallig de waarde van de gebruikte potmeters?

Bastin
8 januari 2010, 14:45
Weet je toevallig de waarde van de gebruikte potmeters?

Met de EMG had ik de potmeters gebruikt die je er bij krijgt 25k geloof ik.

bij de P-rails een 500k potmeter (stond op de Seymour Duncan site) voor volume en geen tone.

aaronstonebeat
8 januari 2010, 16:01
Met de EMG had ik de potmeters gebruikt die je er bij krijgt 25k geloof ik.

bij de P-rails een 500k potmeter (stond op de Seymour Duncan site) voor volume en geen tone.

Dat zijn heel gebruikelijke waardes; daar zal het waarschijnlijk niet in zitten dan :dontgeti:

Gearjunkie
8 januari 2010, 16:41
Aan de gebruikte spullen zou het niet mogen liggen. Wat blijft dan over?

-de gitaar is nog niet, of slecht afgesteld
-er zit ergens een bouwfout
-het zit 'm in jouw referentie

Voor wat betreft de laatste, kan je hem vergelijken (akoestisch) met een ongeveer gelijkwaardige gitaar? Kun je foto's (ook details) posten?

Gearjunkie
8 januari 2010, 16:43
Aan de specs te zien zou er wel een lekkere sustain moeten zijn.

Ik verdenk de halsverbinding, maar er zullen hier wel deskundigere mensen rond"lopen"

Ik ben niet een deskundige, maar overschat niet het verschil in een geschroefde of gelijmde hals als je het hebt over wel of helemaal geen sustain.

knarf
9 januari 2010, 14:18
Zoals je zelf al aangeeft: onderschat je eigen interpretatie van het geheel niet. Als het niet echt je ding is ben je al bij voorbaat bevooroordeeld. Komt daarbij dat een gitaar die niet goed speelt ook altijd andere gebreken krijgt toegedicht. En de bespeelbaarheid van het instrument, daar kan je zelf veel aan doen! Dus die zou ik in jouw plaats eerst aanpakken. Vandaar verder.

Wat betreft de sustain, daar zou ik het in eerste instantie ook gaan zoeken in de body/neck verbinding, maar laat je niks wijsmaken: een goeie bolt-on verbinding moet in niks onderdoen voor een set neck. Zorg er wel voor dat de hiel van je neck volledig en perfect aansluit op je body, maw geen neck shims en andere ongein! Hout op hout! Zonder lijm ertussen die the good vibes kan smoren...:soinnocent:

oknarb180
10 januari 2010, 11:35
Wat betreft de sustain, daar zou ik het in eerste instantie ook gaan zoeken in de body/neck verbinding, maar laat je niks wijsmaken: een goeie bolt-on verbinding moet in niks onderdoen voor een set neck. Zorg er wel voor dat de hiel van je neck volledig en perfect aansluit op je body, maw geen neck shims en andere ongein! Hout op hout! Zonder lijm ertussen die the good vibes kan smoren...:soinnocent:

Hey,

@Bastin,
Wat voor sound was je naar op zoek voordat je dit project startte? En zijn de gekozen materialen, ondanks de goede kwaliteit, wel geschikt om dat resultaat te behalen?

Wil toch nog evenn wat kwijt m.b.v. sustain (persoonlijke ervaring!!!):
Ik heb een Ibanez JEM gehad met de orriginele neckpocket (niet de AANJ) daar zat een simpel kartonnetje tussen als neck-shim, en die gitaar had een fantastische sustain!!! Veel beter dan een gewone RG en deed zeker niet onder voor m'n zelfgebouwde PRS met gelijmde hals. Daat is het halshout ca. 200mm doorlopend in de body.

De sustain verschilt natuurlijk per gitaar, maar IMO zit het niet zozeer in de neck-constructie. Ik heb laatst eens het verschil gehoort bij een fender strat waarbij geen spanning op de russtod stond en daarna wel met spanning op de trussrod. Nou, dat was een wereld van verschil!!! Zonder spanning klonk ie gewoon heel beroerd en niet wat je van een strat verwacht. Dus, dat was voor mij een leermomentje. Ik denk dat door de spanning de hals wat stijver wordt waardoor de toon beter wordt doorgegeven. Ik denk ook dat een hals veel meer invloed heeft op het geluid dan dat men vaak verwacht.

vr.gr.

Branko

Mattia
10 januari 2010, 18:25
Hey,
De sustain verschilt natuurlijk per gitaar, maar IMO zit het niet zozeer in de neck-constructie. Ik heb laatst eens het verschil gehoort bij een fender strat waarbij geen spanning op de russtod stond en daarna wel met spanning op de trussrod. Nou, dat was een wereld van verschil!!! Zonder spanning klonk ie gewoon heel beroerd en niet wat je van een strat verwacht. Dus, dat was voor mij een leermomentje. Ik denk dat door de spanning de hals wat stijver wordt waardoor de toon beter wordt doorgegeven. Ik denk ook dat een hals veel meer invloed heeft op het geluid dan dat men vaak verwacht.


Ik denk dat halzen zeker minstens zo veel invloed hebben op de klank als de body, zo niet meer. Truss rods die 'slap' hangen kunnen hinderlijk meetrillen, terwijl als je er een beetje spanning op zet, het een geheel wordt met de rest van de hals, die of een beetje mee, of een beetje tegen de snaarspanning ingaat.

Gearjunkie
11 januari 2010, 11:21
Dat denk ik ook. Ik heb hier een zelf een frankensteinstrat staan, vanwege de Kahler brug ook best wat shims moeten gebruiken. Maar: een hals als een honkbalknuppel en het ding geeft (bijna) oneindige sustain. Dan moet je weten dat ik voor shims alu-folie gebruik...

aaronstonebeat
11 januari 2010, 12:18
Menigeen dicht aluminium uitstekende akoestische eigenschappen toe. Het maakt geen verschil, lijkt me, als het een uit een aantal dunne laagjes bestaat.