PDA

View Full Version : harde kraak in preamp Takamine



Mr. Urai
8 januari 2010, 12:09
Ik heb een Takamine Santa Fe met een AccurAcoustic preamp die keihard kraakt. Dit overstemt de output van de gitaar.

Ik heb de preamp al uit elkaar gehaald en zowel de volumeknop als de faders nagekeken en een beetje doorgesmeerd, maar ik kan niet achterhalen wat nou precies het gekraak veroorzaakt.

Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

aad
9 januari 2010, 22:34
Ik heb een Takamine Santa Fe met een AccurAcoustic preamp die keihard kraakt. Dit overstemt de output van de gitaar.

Ik heb de preamp al uit elkaar gehaald en zowel de volumeknop als de faders nagekeken en een beetje doorgesmeerd, maar ik kan niet achterhalen wat nou precies het gekraak veroorzaakt.

Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Zoals zo vaak: geen nuttige info!
Wat heb je nagekeken aan de faders en de volumeknop? En hoezo doorgesmeerd? Met olie? Wat heb je doorgesmeerd aan de potmeter en de faders?

Nuttige info zou bijvoorbeeld een soundclip zijn zodat iemand kan horen wat voor kraak het is (constant of incidenteel). Komt het gekraak als je de plug mechanisch belast, of als je aanslaat enz enz.

Wat de oorzaak kan zijn: Slechte verbinding ergens in het circuit. Rotte soldering op de print of in de bekabeling. Slechte gitaarkabel. Geoxideerde IC-voeten (als die erin zitten). Enz enz.

Maak desnoods een foto (of een paar foto's) van zowel de bovenkant als de onderkant van de print. Doe dat in de macro-stand (het bloemetje) van een digitale camera, liefst met die camera op statief (tegen bewegingsonscherpte) of op iets anders (schuin op een stapeltje boeken) zo dichtbij mogelijk en plaats die foto('s) hier met een link naar een grote afbeelding. Gebruik bij voorkeur de selftimerfunctie op de camera zodat ook het afdrukken niet nog even een beweging inzet. Kijk ook of je die foto's zonder flits kan maken, want een flits zorgt vaak voor gedeeltelijke overbelichting, wat het moeilijk maakt om een goede beoordeling te maken.

cluseau
10 januari 2010, 10:49
Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Niet zomaar te zeggen, is het onstaan na lange tijd sitstaan of is het ineens gekomen. Ik neem aan dat je de preamp makkelijk kan uitbouwen? Lijkt op een lekkende cap of zoiets. Meet maar of je spanning meet op de loper van de regelaars.

Frans.

Plant
10 januari 2010, 13:39
Je zult zien dat z'n batterij gewoon (bijna) leeg is :soinnocent:
Daar kijk je pas als laaste naar...
en de batterij belast meten hè, anders fop je jezelf alleen maar.

Mr. Urai
21 januari 2010, 22:26
De batterij was helemaal in orde.
Ik heb ook een andere Takamine preamp geprobeerd, die werkte prima.

Na nader onderzoek bleek de input van de preamp geöxideerd. Deze heb ik kunnen vervangen. Ook de kabel van de input naar de preamp moest vervangen worden.

Gelukkig werkt alles nu weer prima!

Iedereen bedankt voor het meedenken.